REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są ograniczenia towarowe w transporcie drobnicowym (LCL)

Marcin Giejsztowt
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zapotrzebowanie rynkowe na przewozy drobnicowe w transporcie morskim stale rośnie. Rozwiązania te są dedykowane przesyłkom mniejszym, które z racji swojej wagi i objętości nie są w stanie zapełnić pełnego kontenera i jednocześnie nie wymagają bardzo szybkiego czasu tranzytu.

W celu usprawnienia transportu mniejszych przesyłek, stale rozwijana jest sieć bezpośrednich połączeń drobnicowych miedzy portami krajów eksportera i importera, tak zwanych direct box. Umożliwiają one konsolidacje towarów pochodzących od różnych załadowców w magazynie danego spedytora w kraju exportu i wysłanie ich (najczęściej) bezpośrednio do magazynu w kraju importu, gdzie towar jest dekonsolidowany i dalej dystrybuowany do finalnych odbiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Takie rozwiązanie pozwala skrócić czas tranzytu oraz ograniczyć przeładunki towarów na terminalach pośrednich, a przez to zminimalizować ryzyko uszkodzeń lub zaginięć towaru. Jednocześnie jak najmniejszy udział terminali zewnętrznych i pośrednich umożliwia obniżenie kosztów transportu liczonego per w/m (waga /miara).

Ze względu na specyfikę transportów drobnicowych, konkurencyjność rozwiązania LCL niesie ze sobą pewne ograniczenia.

Konsolidacja przesyłek od różnych dostawców, przeznaczonych dla kilku odbiorców, wpływa na zróżnicowanie przewożonych towarów, a co za tym idzie na określone warunki ich transportu. We frachcie morskim LCL używa się zatem standardowych kontenerów morskich, w związku z czym możliwy jest jedynie przewóz ładunków neutralnych. Natomiast transport towarów łatwo psujących się lub wymagających kontrolowanej temperatury nie jest w tym wypadku możliwy.

REKLAMA

Specjalistyczne kontenery o kontrolowanej temperaturze (reefer) pozwalają ustalić wymaganą wysokość temperatury na całą podróż, lecz w drobnicy morskiej takie rozwiązanie nie do końca zdałoby egzamin. W przypadku, gdy część towaru (np. żywność mrożona) powinna podróżować w temperaturze ujemnej (-20st C) a inna część (np. farmaceutyki) w temperaturze dodatniej (+2 - +8 st C) należałoby wysłać 2 różne kontenery z drobnymi przesyłkami LCL.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty takich przesyłek zrównałyby się z kosztami transportu pełnego kontenera specjalistycznego, przy nieznacznym wykorzystaniu jego przestrzeni. Dlatego też dla mniejszych, a wymagających kontrolowanej temperatury przesyłek, sugerujemy rozwiązania transportu lotniczego, które w szybki i bezpieczny sposób są w stanie dostarczyć towar na miejsce, gwarantując utrzymanie odpowiednich warunków transportu.

Przesyłki akceptowane w transporcie morskim w serwisie LCL to przede wszystkim przesyłki neutralne (poza wyjątkami wymienionymi poniżej):

Transport następujących towarów jest całkowicie zabroniony serwisem LCL:

  • żywe rośliny
  • żywe zwierzęta
  • wszelkiego rodzaju towary łatwo psujące się
  • waluty
  • papiery wartościowe
  • kosztowności ( takie jak złoto, platyna, biżuteria itp.)
  • towary niebezpieczne z grupy 1.4 G i S oraz 7.
  • broń
  • amunicja
  • samochody

Ograniczenia dla wyżej wymienionych towarów wynikają głównie z ich specyfiki. Niektóre produkty wymagają szczególnych procedur przy ich przemieszczaniu (np. broń, amunicja, waluty, kosztowności), w innych przypadkach nie ma możliwości utrzymania odpowiednich warunków podczas transportu (np. rośliny, zwierzęta, towary łatwo psujące się).

Trudności w transporcie kosztowności (złota, srebra, platyny czy biżuterii) są związane z ich wysoką wartością, a co za tym idzie ryzykiem kradzieży, ich zaginięciem oraz pokusą dla potencjalnych złodziei/piratów. Odpowiednie warunki oraz bezpieczeństwo zapewnić może transport lotniczy.

Towary niebezpieczne z grupy 1.4 G i S oraz 7 są to materiały, które ze względu na zagrożenie, jakie może wywołać ich transport, wymagają specjalnego traktowania. Dlatego aby zminimalizować ryzyko niebezpieczeństwa, nie mogą być łączone z innymi towarami. Przewóz towarów niebezpiecznych określają regulacje International Maritime Organization w zakresie towarów niebezpiecznych.

Natomiast broń i amunicja nie mogą być konsolidowane z innymi towarami, ponieważ mogą stanowić niebezpieczeństwo dla samego transportu, są to bowiem towary wartościowe i pożądane dla różnego rodzaju grup przestępczych.

Towary łatwo psujące się wymagają odpowiednich warunków transportowych: określonej temperatury, czasu tranzytu i właściwego zapakowania. Zbyt długi czas przewozu oraz konieczność wykorzystania specjalistycznych kontenerów, uniemożliwia transport towarów łatwo psujących się w warunkach LCL.

Alternatywą dla transportu przedstawionych powyżej towarów jest transport lotniczy. Zaplecze z kontrolowaną temperaturą, specjalistyczne technologie w zakresie monitorowania przesyłek oraz możliwość dodatkowego ubezpieczenia ładunków, gwarantują bezpieczeństwo i wysoką jakość dowozu towarów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA