REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są ograniczenia towarowe w transporcie drobnicowym (LCL)

Marcin Giejsztowt
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zapotrzebowanie rynkowe na przewozy drobnicowe w transporcie morskim stale rośnie. Rozwiązania te są dedykowane przesyłkom mniejszym, które z racji swojej wagi i objętości nie są w stanie zapełnić pełnego kontenera i jednocześnie nie wymagają bardzo szybkiego czasu tranzytu.

W celu usprawnienia transportu mniejszych przesyłek, stale rozwijana jest sieć bezpośrednich połączeń drobnicowych miedzy portami krajów eksportera i importera, tak zwanych direct box. Umożliwiają one konsolidacje towarów pochodzących od różnych załadowców w magazynie danego spedytora w kraju exportu i wysłanie ich (najczęściej) bezpośrednio do magazynu w kraju importu, gdzie towar jest dekonsolidowany i dalej dystrybuowany do finalnych odbiorców.

REKLAMA

Takie rozwiązanie pozwala skrócić czas tranzytu oraz ograniczyć przeładunki towarów na terminalach pośrednich, a przez to zminimalizować ryzyko uszkodzeń lub zaginięć towaru. Jednocześnie jak najmniejszy udział terminali zewnętrznych i pośrednich umożliwia obniżenie kosztów transportu liczonego per w/m (waga /miara).

Ze względu na specyfikę transportów drobnicowych, konkurencyjność rozwiązania LCL niesie ze sobą pewne ograniczenia.

REKLAMA

Konsolidacja przesyłek od różnych dostawców, przeznaczonych dla kilku odbiorców, wpływa na zróżnicowanie przewożonych towarów, a co za tym idzie na określone warunki ich transportu. We frachcie morskim LCL używa się zatem standardowych kontenerów morskich, w związku z czym możliwy jest jedynie przewóz ładunków neutralnych. Natomiast transport towarów łatwo psujących się lub wymagających kontrolowanej temperatury nie jest w tym wypadku możliwy.

Specjalistyczne kontenery o kontrolowanej temperaturze (reefer) pozwalają ustalić wymaganą wysokość temperatury na całą podróż, lecz w drobnicy morskiej takie rozwiązanie nie do końca zdałoby egzamin. W przypadku, gdy część towaru (np. żywność mrożona) powinna podróżować w temperaturze ujemnej (-20st C) a inna część (np. farmaceutyki) w temperaturze dodatniej (+2 - +8 st C) należałoby wysłać 2 różne kontenery z drobnymi przesyłkami LCL.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty takich przesyłek zrównałyby się z kosztami transportu pełnego kontenera specjalistycznego, przy nieznacznym wykorzystaniu jego przestrzeni. Dlatego też dla mniejszych, a wymagających kontrolowanej temperatury przesyłek, sugerujemy rozwiązania transportu lotniczego, które w szybki i bezpieczny sposób są w stanie dostarczyć towar na miejsce, gwarantując utrzymanie odpowiednich warunków transportu.

Przesyłki akceptowane w transporcie morskim w serwisie LCL to przede wszystkim przesyłki neutralne (poza wyjątkami wymienionymi poniżej):

Transport następujących towarów jest całkowicie zabroniony serwisem LCL:

  • żywe rośliny
  • żywe zwierzęta
  • wszelkiego rodzaju towary łatwo psujące się
  • waluty
  • papiery wartościowe
  • kosztowności ( takie jak złoto, platyna, biżuteria itp.)
  • towary niebezpieczne z grupy 1.4 G i S oraz 7.
  • broń
  • amunicja
  • samochody

REKLAMA

Ograniczenia dla wyżej wymienionych towarów wynikają głównie z ich specyfiki. Niektóre produkty wymagają szczególnych procedur przy ich przemieszczaniu (np. broń, amunicja, waluty, kosztowności), w innych przypadkach nie ma możliwości utrzymania odpowiednich warunków podczas transportu (np. rośliny, zwierzęta, towary łatwo psujące się).

Trudności w transporcie kosztowności (złota, srebra, platyny czy biżuterii) są związane z ich wysoką wartością, a co za tym idzie ryzykiem kradzieży, ich zaginięciem oraz pokusą dla potencjalnych złodziei/piratów. Odpowiednie warunki oraz bezpieczeństwo zapewnić może transport lotniczy.

Towary niebezpieczne z grupy 1.4 G i S oraz 7 są to materiały, które ze względu na zagrożenie, jakie może wywołać ich transport, wymagają specjalnego traktowania. Dlatego aby zminimalizować ryzyko niebezpieczeństwa, nie mogą być łączone z innymi towarami. Przewóz towarów niebezpiecznych określają regulacje International Maritime Organization w zakresie towarów niebezpiecznych.

Natomiast broń i amunicja nie mogą być konsolidowane z innymi towarami, ponieważ mogą stanowić niebezpieczeństwo dla samego transportu, są to bowiem towary wartościowe i pożądane dla różnego rodzaju grup przestępczych.

Towary łatwo psujące się wymagają odpowiednich warunków transportowych: określonej temperatury, czasu tranzytu i właściwego zapakowania. Zbyt długi czas przewozu oraz konieczność wykorzystania specjalistycznych kontenerów, uniemożliwia transport towarów łatwo psujących się w warunkach LCL.

Alternatywą dla transportu przedstawionych powyżej towarów jest transport lotniczy. Zaplecze z kontrolowaną temperaturą, specjalistyczne technologie w zakresie monitorowania przesyłek oraz możliwość dodatkowego ubezpieczenia ładunków, gwarantują bezpieczeństwo i wysoką jakość dowozu towarów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA