REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stosować angielskie zwroty Incoterms®2010

Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W logistyce i handlu zagranicznym nadal stosuje się angielskie zwroty Incoterms®2010. Warto wiedzieć co oznaczają i w jakich sytuacjach je stosować. Przedstawiamy poradnik, najczęściej stosowanych pojęć.

Polska jest coraz atrakcyjniejszym krajem do inwestowania, więc dwa języki - polski ojczysty oraz angielski - główny język kultury międzynarodowego biznesu się przeplatają. Na przykładzie Incoterms®2010, czyli głównych reguł stosowanych w handlu zagranicznym chciałbym zwrócić uwagę na prawidłowe stosowanie pojęć w języku angielskim.

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest Incoterms?

Formuły Incoterms® tworzą zbiór trzyliterowych terminów handlowych, które są bardzo często stosowane w relacjach biznesowych między firmami. Reguły mają zastosowanie w umowach sprzedaży towarów. Incoterms® opisują przede wszystkim czynności, ryzyko i koszty związane z dostawą towaru od sprzedających do kupujących.

Pomimo precyzyjnego tłumaczenia reguł na język polski przez polski oddział Międzynarodowej Izby Handlowej ICC Polska, istnieje częsta potrzeba zastosowania w umowie sprzedaży reguł w języku angielskim. W artykule przybliżymy najważniejsze zwroty stosowane w angielskiej wersji Incoterms®2010.

Jedenaście reguł Incoterms® prezentowanych jest w dwóch odrębnych kategoriach.

REKLAMA

Siedem reguł dla transportu

Pierwsza z nich, zawierająca siedem reguł, jest przeznaczona do stosowania dla wszystkich środków i gałęzi transportu. Tłumaczenie nazwy pierwszej grupy to „Rules for any mode or modes of transport”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I.
Pierwszą formułą jest “Z zakładu (…wymienione z nazwy miejsce dostawy)”. W języku angielskim jest to EXW Ex Works (…named place of delivery). EXW oznacza, że sprzedający wykonuje dostawę, gdy stawia towar do dyspozycji kupującego na swoim terenie. Wymieniony wyżej podstawowy obowiązek sprzedającego brzmi w języku angielskim następująco: „the seller delivers when it places the goods at the disposal of the buyer at the seller’s premises”. EXW reprezentuje minimum obowiązków sprzedającego.

II.
Następną formułą jest „Dostarczony do przewoźnika (…wymienione z nazwy miejsce dostawy)”, czyli FCA Free Carrier (…named place of delivery).

Formuła oznacza, że sprzedający wykonuje dostawę, gdy dostarcza towar do przewoźnika w wymienionym z nazwy miejscu. Podstawowy obowiązek sprzedającego w FCA formułuje się następująco w języku angielskim: „the seller delivers the goods to the carrier at the named place”.

III.
Kolejna z formuł to „Przewóz opłacony do (…wymienione z nazwy miejsce przeznaczenia)”. W języku angielskim jest to CPT Carriage Paid To (…named place of destination). Formuła ta oznacza, że sprzedający dostarcza towar do przewoźnika w uzgodnionym miejscu i musi zawrzeć umowę przewozu oraz opłacić koszty przewozu niezbędne do dostarczenia towaru do wymienionego z nazwy miejsca przeznaczenia. Podstawowy obowiązek w CPT w języku angielskim to: „the seller delivers the goods to the carrier at an agreed place and must contract for and pay the costs of carriage necessary to bring the goods to the named place of destination”.

IV.
Podstawową różnicą pomiędzy formułą „Przewóz opłacony do” a „Przewóz i ubezpieczenie opłacone do (…wymienione z nazwy miejsce przeznaczenia)” jest to, że sprzedający prócz podpisania umowy na dostawę i pokrycia jej kosztów, zapewnia również opiekę ubezpieczeniową pokrywającą ryzyko kupującego utraty lub uszkodzenia towaru w trakcie przewozu. Formuła ta w języku angielskim to CIP Carriage and Insurance Paid To (…named place of destination).

Określenie podstawowego obowiązku w CIP oznacza po tłumaczeniu: „the seller besides the delivery and the costs also contracts for insurance cover against the buyer’s risks of loss or damage to the goods under the delivery”.

V.
Następną formułą z pierwszej grupy jest „Dostarczony do terminalu (…wymieniony z nazwy terminal w porcie lub miejscu przeznaczenia)”. W języku angielskim jest to “DAT Delivered At Terminal (…named terminal at port or place of destination)”.

Formuła ta oznacza, że sprzedający wykonuje dostawę, gdy towar, po wyładunku z przybywającego środka transportu, jest podstawiony do dyspozycji kupującego w wymienionym z nazwy terminalu w wymienionym z nazwy porcie lub miejscu przeznaczenia. 


Terminal obejmuje miejsce takie jak nabrzeże, magazyn, plac kontenerowy, terminal samochodowy, kolejowy lub lotniczy. Sformułowanie podstawowego obowiązku w DAT oznacza po tłumaczeniu: „the seller delivers when the goods, once unloaded from the arriving means of transport are placed at the disposal of the buyer at a named terminal at a named port or place of destination”.

Sprzedający ponosi wszelkie ryzyko związane z dostawą towaru i jego wyładunkiem.

VI. VII.
Innymi formułami, których skrót rozpoczyna się na literę „D” są: „Dostarczony do miejsca (…wymienione z nazwy miejsce przeznaczenia)” oraz „Dostarczony, cło opłacone (… wymienione z nazwy miejsce przeznaczenia)”. W języku angielskim są to odpowiednio: DAP Delivered At Place (…named place of destination) oraz DDP Delivered Duty Paid (…named place of destination).

W przypadku DAP sprzedający wykonuje dostawę gdy towar jest postawiony do dyspozycji kupującego na przybywającym środku transportu, gotowy do wyładunku w wymienionym z nazwy miejscu przeznaczenia.

W formule DDP sprzedający jest dodatkowo zobowiązany do dokonania odprawy celnej importowej oraz zapłacenia cła.

Sformułowanie „towar gotowy do wyładunku” brzmi następująco w języku angielskim: „the goods ready for unloading”. Charakterystyczne dla DDP sformułowanie „odprawiony i imporcie towar” jest tłumaczony na język angielski jako „the goods cleared for import”.

Reguły dla transportu morskiego i śródlądowego

Drugą podstawową grupą są reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego.

W języku angielskim nazwa tej grupy brzmi: „Rules for sea and inland waterway transport”.

Grupa zawiera 4 reguły, które mogą być stosowane w sytuacji, gdy zarówno punkt dostawy, jak i miejsce, do którego towar jest przewożony dla kupującego są portami. 

I.
Pierwszą regułą w tej grupie jest „Dostarczony wzdłuż burty statku (…wymieniony z nazwy port załadunku)”, czyli FAS Free Alongside Ship (…named port of shipment). Sprzedający wykonuje dostawę, gdy towar jest umieszczony wzdłuż burty statku (np.: na nabrzeżu) wyznaczonego przez kupującego w wyminienionym z nazwy porcie załadunku.

Podstawowy obowiązek sprzedającego po tłumaczeniu to: „the seller delivers when the goods are placed alongside the vessel (e.g. on a quay) nominated by the buyer at the named port of shipment”.

II.
Kolejną formułą jest “Dostarczony na statek (…wymieniony z nazwy port załadunku)”, czyli FOB Free On Board (…named port of shipment). Podstawową różnicą w stosunku do FAS jest to, iż sprzedający dostarcza towar na pokład statku (w języku angielskim „on board the vessel”). 

III.
Kolejną formuła jest “Koszt i fracht (…wymieniony z nazwy port przeznaczenia)”, czyli CFR Cost and Freight (…named port of destination). Ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi gdy towar jest już na pokładzie statku.

Sprzedający musi zawrzeć umowę przewozu oraz opłacić koszty i fracht.

IV.
Ostatnią formułą, która jest stosowana w Incoterms®2010 jest „Koszt, ubezpieczenie i fracht (…wymieniony z nazwy port przeznaczenia)”, czyli CIF Cost Insurance and Freight (…named port of destination). Sprzedający dostarcza towar na pokład statku oraz zapewnia opiekę ubezpieczeniową pokrywającą ryzyko kupującego utraty lub uszkodzenia towaru w trakcie przewozu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA