REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stosować angielskie zwroty Incoterms®2010

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W logistyce i handlu zagranicznym nadal stosuje się angielskie zwroty Incoterms®2010. Warto wiedzieć co oznaczają i w jakich sytuacjach je stosować. Przedstawiamy poradnik, najczęściej stosowanych pojęć.

Polska jest coraz atrakcyjniejszym krajem do inwestowania, więc dwa języki - polski ojczysty oraz angielski - główny język kultury międzynarodowego biznesu się przeplatają. Na przykładzie Incoterms®2010, czyli głównych reguł stosowanych w handlu zagranicznym chciałbym zwrócić uwagę na prawidłowe stosowanie pojęć w języku angielskim.

REKLAMA

Co to jest Incoterms?

REKLAMA

Formuły Incoterms® tworzą zbiór trzyliterowych terminów handlowych, które są bardzo często stosowane w relacjach biznesowych między firmami. Reguły mają zastosowanie w umowach sprzedaży towarów. Incoterms® opisują przede wszystkim czynności, ryzyko i koszty związane z dostawą towaru od sprzedających do kupujących.

Pomimo precyzyjnego tłumaczenia reguł na język polski przez polski oddział Międzynarodowej Izby Handlowej ICC Polska, istnieje częsta potrzeba zastosowania w umowie sprzedaży reguł w języku angielskim. W artykule przybliżymy najważniejsze zwroty stosowane w angielskiej wersji Incoterms®2010.

Jedenaście reguł Incoterms® prezentowanych jest w dwóch odrębnych kategoriach.

Siedem reguł dla transportu

Pierwsza z nich, zawierająca siedem reguł, jest przeznaczona do stosowania dla wszystkich środków i gałęzi transportu. Tłumaczenie nazwy pierwszej grupy to „Rules for any mode or modes of transport”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I.
Pierwszą formułą jest “Z zakładu (…wymienione z nazwy miejsce dostawy)”. W języku angielskim jest to EXW Ex Works (…named place of delivery). EXW oznacza, że sprzedający wykonuje dostawę, gdy stawia towar do dyspozycji kupującego na swoim terenie. Wymieniony wyżej podstawowy obowiązek sprzedającego brzmi w języku angielskim następująco: „the seller delivers when it places the goods at the disposal of the buyer at the seller’s premises”. EXW reprezentuje minimum obowiązków sprzedającego.

II.
Następną formułą jest „Dostarczony do przewoźnika (…wymienione z nazwy miejsce dostawy)”, czyli FCA Free Carrier (…named place of delivery).

REKLAMA

Formuła oznacza, że sprzedający wykonuje dostawę, gdy dostarcza towar do przewoźnika w wymienionym z nazwy miejscu. Podstawowy obowiązek sprzedającego w FCA formułuje się następująco w języku angielskim: „the seller delivers the goods to the carrier at the named place”.

III.
Kolejna z formuł to „Przewóz opłacony do (…wymienione z nazwy miejsce przeznaczenia)”. W języku angielskim jest to CPT Carriage Paid To (…named place of destination). Formuła ta oznacza, że sprzedający dostarcza towar do przewoźnika w uzgodnionym miejscu i musi zawrzeć umowę przewozu oraz opłacić koszty przewozu niezbędne do dostarczenia towaru do wymienionego z nazwy miejsca przeznaczenia. Podstawowy obowiązek w CPT w języku angielskim to: „the seller delivers the goods to the carrier at an agreed place and must contract for and pay the costs of carriage necessary to bring the goods to the named place of destination”.

IV.
Podstawową różnicą pomiędzy formułą „Przewóz opłacony do” a „Przewóz i ubezpieczenie opłacone do (…wymienione z nazwy miejsce przeznaczenia)” jest to, że sprzedający prócz podpisania umowy na dostawę i pokrycia jej kosztów, zapewnia również opiekę ubezpieczeniową pokrywającą ryzyko kupującego utraty lub uszkodzenia towaru w trakcie przewozu. Formuła ta w języku angielskim to CIP Carriage and Insurance Paid To (…named place of destination).

Określenie podstawowego obowiązku w CIP oznacza po tłumaczeniu: „the seller besides the delivery and the costs also contracts for insurance cover against the buyer’s risks of loss or damage to the goods under the delivery”.

V.
Następną formułą z pierwszej grupy jest „Dostarczony do terminalu (…wymieniony z nazwy terminal w porcie lub miejscu przeznaczenia)”. W języku angielskim jest to “DAT Delivered At Terminal (…named terminal at port or place of destination)”.

Formuła ta oznacza, że sprzedający wykonuje dostawę, gdy towar, po wyładunku z przybywającego środka transportu, jest podstawiony do dyspozycji kupującego w wymienionym z nazwy terminalu w wymienionym z nazwy porcie lub miejscu przeznaczenia. 


Terminal obejmuje miejsce takie jak nabrzeże, magazyn, plac kontenerowy, terminal samochodowy, kolejowy lub lotniczy. Sformułowanie podstawowego obowiązku w DAT oznacza po tłumaczeniu: „the seller delivers when the goods, once unloaded from the arriving means of transport are placed at the disposal of the buyer at a named terminal at a named port or place of destination”.

Sprzedający ponosi wszelkie ryzyko związane z dostawą towaru i jego wyładunkiem.

VI. VII.
Innymi formułami, których skrót rozpoczyna się na literę „D” są: „Dostarczony do miejsca (…wymienione z nazwy miejsce przeznaczenia)” oraz „Dostarczony, cło opłacone (… wymienione z nazwy miejsce przeznaczenia)”. W języku angielskim są to odpowiednio: DAP Delivered At Place (…named place of destination) oraz DDP Delivered Duty Paid (…named place of destination).

W przypadku DAP sprzedający wykonuje dostawę gdy towar jest postawiony do dyspozycji kupującego na przybywającym środku transportu, gotowy do wyładunku w wymienionym z nazwy miejscu przeznaczenia.

W formule DDP sprzedający jest dodatkowo zobowiązany do dokonania odprawy celnej importowej oraz zapłacenia cła.

Sformułowanie „towar gotowy do wyładunku” brzmi następująco w języku angielskim: „the goods ready for unloading”. Charakterystyczne dla DDP sformułowanie „odprawiony i imporcie towar” jest tłumaczony na język angielski jako „the goods cleared for import”.

Reguły dla transportu morskiego i śródlądowego

Drugą podstawową grupą są reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego.

W języku angielskim nazwa tej grupy brzmi: „Rules for sea and inland waterway transport”.

Grupa zawiera 4 reguły, które mogą być stosowane w sytuacji, gdy zarówno punkt dostawy, jak i miejsce, do którego towar jest przewożony dla kupującego są portami. 

I.
Pierwszą regułą w tej grupie jest „Dostarczony wzdłuż burty statku (…wymieniony z nazwy port załadunku)”, czyli FAS Free Alongside Ship (…named port of shipment). Sprzedający wykonuje dostawę, gdy towar jest umieszczony wzdłuż burty statku (np.: na nabrzeżu) wyznaczonego przez kupującego w wyminienionym z nazwy porcie załadunku.

Podstawowy obowiązek sprzedającego po tłumaczeniu to: „the seller delivers when the goods are placed alongside the vessel (e.g. on a quay) nominated by the buyer at the named port of shipment”.

II.
Kolejną formułą jest “Dostarczony na statek (…wymieniony z nazwy port załadunku)”, czyli FOB Free On Board (…named port of shipment). Podstawową różnicą w stosunku do FAS jest to, iż sprzedający dostarcza towar na pokład statku (w języku angielskim „on board the vessel”). 

III.
Kolejną formuła jest “Koszt i fracht (…wymieniony z nazwy port przeznaczenia)”, czyli CFR Cost and Freight (…named port of destination). Ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi gdy towar jest już na pokładzie statku.

Sprzedający musi zawrzeć umowę przewozu oraz opłacić koszty i fracht.

IV.
Ostatnią formułą, która jest stosowana w Incoterms®2010 jest „Koszt, ubezpieczenie i fracht (…wymieniony z nazwy port przeznaczenia)”, czyli CIF Cost Insurance and Freight (…named port of destination). Sprzedający dostarcza towar na pokład statku oraz zapewnia opiekę ubezpieczeniową pokrywającą ryzyko kupującego utraty lub uszkodzenia towaru w trakcie przewozu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA