REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Incoterms a odpowiedzialność w transporcie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Krysztofiuk
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza edycja Incoterms – Incoterms® 2010 obowiązuje od 01 stycznia 2011 r. Wprowadzone zmiany w stosunku do poprzednio obowiązującej wersji mają duże znaczenie praktyczne.

Incoterms określają podział kosztów, ryzyka i obowiązków pomiędzy sprzedającym towar a kupującym, związanych z dostawą tego towaru. Ważne jest to, iż strony powinny określić w zawieranej umowie, która formuła Incoterms ma mieć zastosowanie do danej dostawy towarów.

REKLAMA

Incoterms® 2010 – zmiany w stosunku do Incoterms 2000

Najistotniejsze zmiany w nowych Incoterms w stosunku do poprzednio obowiązujących polegają na:

1. Zmiany w zakresie nazewnictwa/wskazania w kontrakcie.

  • poprzednie wskazanie: Incoterms 2000 – wskazanie w kontrakcie: CIF (…named port/place of destination) Incoterms 2000
  • obecne wskazanie: Incoterms 2010 – wskazanie w kontrakcie: CIF ( insert named port/place of destination) Incoterms® 2010

2. Zmiana liczby formuł Incoterms, nowe formuły, inne zmiany w zakresie treści i wykładni.

  • wyeliminowano “linię nadburcia statku” (ship’s rail) jako linie podziału ryzyka dla formuł FOB, CFR, CIF (w FOB także jako linie podziału kosztów). Nowe regulacje przewidują jako obowiązek sprzedającego dostarczenie towaru na statek – w tym miejscu następuje dostawa i przejście ryzyka pomiędzy sprzedającym a kupującym,
  • dla formuł CIP, CIF – zasadą jest wybranie punktu dostawy który jest jednocześnie punktem przejścia ryzyka, w przypadku gdy strony nie wybrały punktu dostawy, punkt ten wybiera sprzedający – wówczas domyślnie przyjmuje się, że ryzyko przechodzi na kupującego z chwila wydania pierwszemu przewoźnikowi,
  • zrezygnowano z uszeregowania formuł Incoterms zgodnie ze wzrastającą odpowiedzialnością sprzedającego,
  • formalnie zrezygnowano z grupowego przydzielenia formuł według klucza literowego (E,F,C,D), pozostało jednak samo oznaczenie literowe,
  • Incoterms 2000 zawierała 13 formuł, Incoterms® 2010 zamienia 4 z formuł Incoterms 2000 na 2 nowe formuły (ostatecznie liczba formuł Incoterms®2010 wynosi 11),
  • dla wcześniejszych formuł z grup E, F, C – pozostawiono zasadniczo dawne brzmienie tych formuł, nie uległa również zmianie ich wykładnia,
  • wykreślone zostały formuły Incoterms 2000: DEQ, DAF, DES, DDU
  • wprowadzono nowe formuły: DAT, DAP:

Nowe formuły w Incoterms® 2010

DAT (Delivered at Terminal) – dostarczone do terminalu (sprzedający odpowiada za dowiezienie towaru do określonego terminalu i jego rozładunek).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedający nie ponosi również kosztów związanych z odprawą celną transportową jak również nie zajmuje się kwestiami dokumentacji.

Pod pojęciem terminalu rozumie się min. nabrzeże, terminal kontenerowy w porcie przeznaczenia a także drogowy, kolejowy, lotniczy terminal cargo w miejscu przeznaczenia. Terminal powinien być precyzyjnie określony (np. wskazanie konkretnego magazynu na terminalu).
DAT zastępuje dotychczas stosowaną DEQ (jako terminal należy wskazać określone nadbrzeże w porcie).

Obowiązki sprzedającego:

  • zawarcie umowy przewozu do określonego terminalu oraz poniesienie kosztów i ryzyka przewozu do tego terminalu,
  • wyładunek,
  • czynności celne eksportowe i związane z transportem towarów przez państwa przez które transport poprzedzający dostawę się odbywał,
  • dostarczenie kupującemu (na koszt sprzedającego) dokumentu dostawy umożliwiający kupującemu odbiór towaru z terminalu,
  • zapewnienie pomocy kupującemu na jego żądanie, koszt i ryzyko, w uzyskaniu informacji i dokumentacji dla odprawy w zakresie bezpieczeństwa których kupujący potrzebuje dla importu towarów i/lub transportu do ostatecznego miejsca przeznaczenia – podobna pomoc na tych samych zasadach zapewnia kupujący dla eksportu towarów/transportu do ostatecznego miejsca przeznaczenia.

W przypadku nie określenia przez strony określonego punktu w miejscu przeznaczenia (terminalu w porcie) nie został określony – wyboru dokonuje sprzedający.

Obowiązki kupującego:

  • ponoszenie kosztów/ryzyka od momentu dostarczenia i wyładunku towarów w terminalu,
  •   dokonanie wszelkich formalności celnych oraz opłat/podatków w imporcie.

DAP (Delivered at Place) – dostarczone do miejsca (sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru do określonego miejsca, natomiast jego rozładunek pozostaje w gestii kupującego). Sprzedający nie ponosi również kosztów związanych z odprawą celną transportową jak również nie zajmuje się kwestiami dokumentacji.

Obowiązki sprzedającego:

  • zawarcie umowy przewozu do określonego miejsca oraz poniesienie kosztów i ryzyka przewozu do tego miejsca,
  • sprzedający pozostawia towar do dyspozycji kupującego na środku transportu (towar gotowy do wyładunku)
  • sprzedający nie ponosi kosztów wyładunku – w przypadku jednak gdy umowa łącząca go z przewoźnikiem/spedytorem obejmuje również koszty wyładunku nie może żądać ich zwrotu od kupującego (chyba że strony inaczej ustaliły)
  • sprzedający dokonuje czynności celnych eksportowych i związanych z transportem towarów przez państwa przez które transport poprzedzający dostawę się odbywał,
  • DAP zastępuje dotychczas stosowane DAF, DES i DDU, np.

DES Incoterms 2000 – DAP (port przeznaczenia) Incoterms® 2010,
DAF Incoterms 2000 – DAP (określone miejsce na granicy) Incoterms® 2010,
DDU Incoterms 2000 – DAP (miejsce/punkt przeznaczenia) Incoterms® 2010,

Obowiązki kupującego:

  • ponoszenie kosztów/ryzyka od momentu dostarczenia i wyładunku towarów w miejscu przeznaczenia,
  •   dokonanie wszelkich formalności celnych oraz opłat/podatków w imporcie,

Zarówno formuła DAT jak i DAP odnoszą się do wszystkich środków transportu, w szczególności nadają się do przesyłek kontenerowych. Kwestie celne zostały pominięte w tych formułach celowo ponieważ Incoterms® 2010 odnoszą się zarówno do handlu międzynarodowego jak i krajowego.

Kto odpowiada za ubezpieczenie towaru w czasie transportu?

W wszystkich formułach poza CIP, CIF określono że ani sprzedający nie ma obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia wobec kupującego ani kupujący wobec sprzedającego. W formułach CIP i CIF określony jest obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia i pokrycia kosztów tego ubezpieczenia przez sprzedającego. Umowa ubezpieczenia powinna być zawarta z ubezpieczycielem legitymującym się dobrą reputacją, umożliwiającą kupującemu bezpośrednie dochodzenie roszczeń od ubezpieczyciela.

Nowe obowiązki w zakresie odprawy celnej

W związku z wprowadzeniem nowych zapisów dotyczących bezpieczeństwa – do obowiązku dostarczenia dokumentacji celnej doszedł obowiązek dostarczenia dokumentacji dotyczącej bezpieczeństwa (tzw. safety and security data).

REKLAMA

Securing and Supply Chain (USA) – nałożenie na importera/eksportera obowiązków w zakresie przekazywania szczegółowych informacji o towarach w celu zapewnienia bezpieczeństwa ładunków I łańcuchów towarów (min. reguła „24 godzin", zgodnie z którą przewoźnik jest zobowiązany do przesłania manifestu w formie elektronicznej 24 godziny przed przybyciem kontenerów).

We wszelkich formułach Incoterms® 2010 sprzedający powinien zapewnić pomoc kupującemu na jego żądanie i koszt w uzyskaniu informacji i dokumentacji dla odprawy w zakresie bezpieczeństwa jeśli kupujący potrzebuje tych informacji/dokumentacji dla importu towarów lub transportu do ostatecznego miejsca przeznaczenia. Dla formuły EXW – informacje te powinny również zostać dostarczone dla exportu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA