REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyjaśnienie pojęć związanych z formułami Incoterms®2010

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo regularnego stosowania formuł Incoterms®2010 w umowach sprzedaży towarów, nadal istnieje potrzeba wyjaśnienia pojęć handlowych i logistycznych. Znajomość reguł takich jak, chociażby CIF i CPT znacznie ułatwi poruszanie się w normach prawnych związanych z transportem.

Wyjaśnienie pojęć powiązanych z formułami Incoterms®2010

Formuły Incoterms® tworzą zbiór trzyliterowych terminów handlowych, które mają zastosowanie w umowach sprzedaży towarów.

REKLAMA

Opisują przede wszystkim czynności, ryzyko i koszty związane z dostawą towaru od sprzedających do kupujących. Formuły zostały bardzo precyzyjnie opisane w publikacjach Międzynarodowej Izby Handlową ICC, ich tłumaczenia na język polski dokonał polski oddział - ICC Polska.

Istnieje jednak potrzeba objaśnienia dodatkowych, ogólnych pojęć handlowych i logistycznych, które są konsekwencją zastosowania konkretnej formuły Incoterms®.

Jedenaście reguł Incoterms® prezentowanych jest w dwóch odrębnych kategoriach.

Pierwsza z nich, zawierająca siedem reguł, jest przeznaczona do stosowania dla wszystkich środków i gałęzi transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Drugą podstawową grupą są reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego. Grupa zawiera cztery reguły, które mogą być stosowane w sytuacji, gdy zarówno punkt dostawy, jak i miejsce, do którego towar jest przewożony dla kupującego są portami.

W transporcie morskim jednym z najważniejszych dokumentów jest konosament (bill of lading), który jest dowodem przyjęcia ładunku do przewozu. Jest również dowodem zawarcia umowy o przewóz.

Posiadacz konosamentu posiada nad towarem pełną kontrolę w miejscu przeznaczenia. Kupujący towar może go sprzedać dalej, jeszcze przed jego odbiorem w porcie przeznaczenia.

Wystarczy, że odstąpi konosament, który co do zasady jest papierem wartościowym.

CIF,CIP

W regułach CIF (Cost Insurance and Freight) i CIP (Carriage and Insurance Paid To) wyszczególniony jest obowiązek zawarcia przez sprzedającego umowy ubezpieczenia.

Wersja reguł z 2010 roku uwzględnia zmiany dokonane w Instytutowych Klauzulach Ładunkowych (Institute Cargo Clauses). Klauzule ustanowione są przez Instytut Londyńskich Ubezpieczycieli.

W ich ramach ubezpieczyciel może udzielać ochrony ubezpieczeniowej w kilku wariantach pokrycia: A, B i C, przy czym wersja A zawiera maksymalny zakres pokrycia ubezpieczeniowego a C – podstawowy, najmniejszy.

Wyszczególniony w CIF i CIP obowiązek wskazuje na ubezpieczenie ładunku odpowiadające przynajmniej pokryciu przewidzianemu w klauzuli „C” Instytutowych Klauzul Ładunkowych (lub innych równoważnych).

Sprzedający może zapewnić dodatkowe ubezpieczenie, w zakresie rozszerzonym odpowiadającym pokryciu „A” lub „B”, ale dzieje się tak, tylko na wyraźne żądanie kupującego.


CPT i CIP

REKLAMA

W formułach CPT (Carriage Paid To) i CIP (Carriage and Insurance Paid To) umieszczonych w grupie dla wszystkich środków transportu oraz w CIF (Cost Insurance and Freight) i CFR (Cost and Freight) w grupie dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego, obowiązkiem sprzedającego jest zawarcie umowy przewozu do miejsca przeznaczenia i przekazanie towaru do wcześniej uzgodnionego miejsca załadunku.

Po przekazaniu towaru przewoźnikowi ryzyko utraty lub uszkodzenia przechodzi na kupującego. Zdarza się, że wynagrodzenie przekazywane jest sprzedającemu w formie akredytywy dokumentowej.

W akredytywie bank zobowiązuje się wypłacić określoną kwotę sprzedającemu pod warunkiem przedstawienia i złożenia kompletu dokumentów, które potwierdzą wywiązanie się z zobowiązań określonych w umowie. Akredytywa stanowi pisemne zobowiązanie banku wyznaczonego przez kupującego wobec beneficjenta akredytywy (najczęściej sprzedający) do zapłaty lub zabezpieczenia zapłaty określonej sumy pieniężnej pod warunkiem zaprezentowania przez niego dokumentów zgodnych z zapisami akredytywy i na warunkach w niej określonych.

Wynagrodzenie z tytułu realizacji kontraktu zgodnie z czterema wymienionymi powyżej formułami Incoterms®2010 będzie wypłacone po przedstawieniu dokumentu oddania towaru przez sprzedającego przewoźnikowi w miejscu załadunku.

To wystarcza do otrzymania wynagrodzenia na rzecz sprzedającego. Dalsze ryzyko utraty lub uszkodzenia po przekazaniu przewoźnikowi jest już udziałem kupującego towar.

Ważna jest siedziba

Reguły Incoterms®2010 nadają się do stosowania zarówno w krajowych, jak i międzynarodowych umowach sprzedaży. Do rozróżnienia, do której grupy należy dana transakcja, należy określić gdzie podmiot sprzedający i kupujący posiada domicyl. Określa on stałe miejsce zamieszkania osoby fizycznej lub siedzibę osoby prawnej.

Może oznaczać również stałe miejsce dopełniania zobowiązań finansowych. 

Powołanie się w umowie sprzedaży na Incoterms®2010 przenosi pojęcie dostawy towaru z poziomu naturalnego dla pracowników działów logistyki określenia przewozu ładunku z miejsca załadunku do miejsca przeznaczenia na poziom, który dostawą towaru określa podstawowy skutek jej wykonania.

Podstawową konsekwencją wykonania dostawy w Incoterms®2010 jest przejście ryzyka utraty lub uszkodzenia towaru ze sprzedającego na kupującego.

Dla każdej z jedenastu formuł sposób wykonania dostawy jest określony osobno.

Wachlarz możliwości jest szeroki: od formuły EXW (Ex Works), gdzie dostawa wykonana jest poprzez wystawienie do dyspozycji kupującego towaru na terenie sprzedającego bez załadunku, aż po formułę DDP (Delivered Duty Paid), w której sprzedający dostarcza towar gdy jest on, odprawiony w imporcie, podstawiony do dyspozycji kupującego na przybywającym środku transportu gotowy do wyładunku w miejscu przeznaczenia.

Powyższy artykuł prezentuje niektóre pojęcia, których znajomość jest wymagana jeśli w umowie sprzedaży podmiot świadomie powołuje się na konkretną formułę Incoterms®2010. Są to pojęcia będące na pograniczu sfery logistycznej i handlowej.

Dla specjalistów z dziedziny handlu i sprzedaży powyższe objaśnienia mogą być traktowane jak abecadło, jeden z pierwszych wykładów na pięcioletnich studiach z tego zakresu. Często jest jednak tak, że doświadczeni, zaprawieni w bojach logistycy z technicznym zapleczem wiedzy i umiejętności, pojęć handlowych i sprzedażowych muszą uczyć się od początku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA