REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyjaśnienie pojęć związanych z formułami Incoterms®2010

Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo regularnego stosowania formuł Incoterms®2010 w umowach sprzedaży towarów, nadal istnieje potrzeba wyjaśnienia pojęć handlowych i logistycznych. Znajomość reguł takich jak, chociażby CIF i CPT znacznie ułatwi poruszanie się w normach prawnych związanych z transportem.

Wyjaśnienie pojęć powiązanych z formułami Incoterms®2010

Formuły Incoterms® tworzą zbiór trzyliterowych terminów handlowych, które mają zastosowanie w umowach sprzedaży towarów.

REKLAMA

REKLAMA

Opisują przede wszystkim czynności, ryzyko i koszty związane z dostawą towaru od sprzedających do kupujących. Formuły zostały bardzo precyzyjnie opisane w publikacjach Międzynarodowej Izby Handlową ICC, ich tłumaczenia na język polski dokonał polski oddział - ICC Polska.

Istnieje jednak potrzeba objaśnienia dodatkowych, ogólnych pojęć handlowych i logistycznych, które są konsekwencją zastosowania konkretnej formuły Incoterms®.

Jedenaście reguł Incoterms® prezentowanych jest w dwóch odrębnych kategoriach.

REKLAMA

Pierwsza z nich, zawierająca siedem reguł, jest przeznaczona do stosowania dla wszystkich środków i gałęzi transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugą podstawową grupą są reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego. Grupa zawiera cztery reguły, które mogą być stosowane w sytuacji, gdy zarówno punkt dostawy, jak i miejsce, do którego towar jest przewożony dla kupującego są portami.

W transporcie morskim jednym z najważniejszych dokumentów jest konosament (bill of lading), który jest dowodem przyjęcia ładunku do przewozu. Jest również dowodem zawarcia umowy o przewóz.

Posiadacz konosamentu posiada nad towarem pełną kontrolę w miejscu przeznaczenia. Kupujący towar może go sprzedać dalej, jeszcze przed jego odbiorem w porcie przeznaczenia.

Wystarczy, że odstąpi konosament, który co do zasady jest papierem wartościowym.

CIF,CIP

W regułach CIF (Cost Insurance and Freight) i CIP (Carriage and Insurance Paid To) wyszczególniony jest obowiązek zawarcia przez sprzedającego umowy ubezpieczenia.

Wersja reguł z 2010 roku uwzględnia zmiany dokonane w Instytutowych Klauzulach Ładunkowych (Institute Cargo Clauses). Klauzule ustanowione są przez Instytut Londyńskich Ubezpieczycieli.

W ich ramach ubezpieczyciel może udzielać ochrony ubezpieczeniowej w kilku wariantach pokrycia: A, B i C, przy czym wersja A zawiera maksymalny zakres pokrycia ubezpieczeniowego a C – podstawowy, najmniejszy.

Wyszczególniony w CIF i CIP obowiązek wskazuje na ubezpieczenie ładunku odpowiadające przynajmniej pokryciu przewidzianemu w klauzuli „C” Instytutowych Klauzul Ładunkowych (lub innych równoważnych).

Sprzedający może zapewnić dodatkowe ubezpieczenie, w zakresie rozszerzonym odpowiadającym pokryciu „A” lub „B”, ale dzieje się tak, tylko na wyraźne żądanie kupującego.


CPT i CIP

W formułach CPT (Carriage Paid To) i CIP (Carriage and Insurance Paid To) umieszczonych w grupie dla wszystkich środków transportu oraz w CIF (Cost Insurance and Freight) i CFR (Cost and Freight) w grupie dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego, obowiązkiem sprzedającego jest zawarcie umowy przewozu do miejsca przeznaczenia i przekazanie towaru do wcześniej uzgodnionego miejsca załadunku.

Po przekazaniu towaru przewoźnikowi ryzyko utraty lub uszkodzenia przechodzi na kupującego. Zdarza się, że wynagrodzenie przekazywane jest sprzedającemu w formie akredytywy dokumentowej.

W akredytywie bank zobowiązuje się wypłacić określoną kwotę sprzedającemu pod warunkiem przedstawienia i złożenia kompletu dokumentów, które potwierdzą wywiązanie się z zobowiązań określonych w umowie. Akredytywa stanowi pisemne zobowiązanie banku wyznaczonego przez kupującego wobec beneficjenta akredytywy (najczęściej sprzedający) do zapłaty lub zabezpieczenia zapłaty określonej sumy pieniężnej pod warunkiem zaprezentowania przez niego dokumentów zgodnych z zapisami akredytywy i na warunkach w niej określonych.

Wynagrodzenie z tytułu realizacji kontraktu zgodnie z czterema wymienionymi powyżej formułami Incoterms®2010 będzie wypłacone po przedstawieniu dokumentu oddania towaru przez sprzedającego przewoźnikowi w miejscu załadunku.

To wystarcza do otrzymania wynagrodzenia na rzecz sprzedającego. Dalsze ryzyko utraty lub uszkodzenia po przekazaniu przewoźnikowi jest już udziałem kupującego towar.

Ważna jest siedziba

Reguły Incoterms®2010 nadają się do stosowania zarówno w krajowych, jak i międzynarodowych umowach sprzedaży. Do rozróżnienia, do której grupy należy dana transakcja, należy określić gdzie podmiot sprzedający i kupujący posiada domicyl. Określa on stałe miejsce zamieszkania osoby fizycznej lub siedzibę osoby prawnej.

Może oznaczać również stałe miejsce dopełniania zobowiązań finansowych. 

Powołanie się w umowie sprzedaży na Incoterms®2010 przenosi pojęcie dostawy towaru z poziomu naturalnego dla pracowników działów logistyki określenia przewozu ładunku z miejsca załadunku do miejsca przeznaczenia na poziom, który dostawą towaru określa podstawowy skutek jej wykonania.

Podstawową konsekwencją wykonania dostawy w Incoterms®2010 jest przejście ryzyka utraty lub uszkodzenia towaru ze sprzedającego na kupującego.

Dla każdej z jedenastu formuł sposób wykonania dostawy jest określony osobno.

Wachlarz możliwości jest szeroki: od formuły EXW (Ex Works), gdzie dostawa wykonana jest poprzez wystawienie do dyspozycji kupującego towaru na terenie sprzedającego bez załadunku, aż po formułę DDP (Delivered Duty Paid), w której sprzedający dostarcza towar gdy jest on, odprawiony w imporcie, podstawiony do dyspozycji kupującego na przybywającym środku transportu gotowy do wyładunku w miejscu przeznaczenia.

Powyższy artykuł prezentuje niektóre pojęcia, których znajomość jest wymagana jeśli w umowie sprzedaży podmiot świadomie powołuje się na konkretną formułę Incoterms®2010. Są to pojęcia będące na pograniczu sfery logistycznej i handlowej.

Dla specjalistów z dziedziny handlu i sprzedaży powyższe objaśnienia mogą być traktowane jak abecadło, jeden z pierwszych wykładów na pięcioletnich studiach z tego zakresu. Często jest jednak tak, że doświadczeni, zaprawieni w bojach logistycy z technicznym zapleczem wiedzy i umiejętności, pojęć handlowych i sprzedażowych muszą uczyć się od początku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA