REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady wypełniania lotniczego listu przewozowego AWB w usłudze kurierskiej

Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

O liście przewozowym w usłudze kurierskiej napisano wiele obszernych opracowań. Zaskoczyć może jednak pogląd autora, który stwierdza iż umiejętność prawidłowego przygotowania listu przewozowego przez nadawcę jest kwintesencją i podsumowaniem jego całej wiedzy na temat zamawianej usługi. Warto dołożyć starań, aby wiedza ta była jak najbardziej rozległa. W bieżącym artykule na przykładzie lotniczego listu przewozowego AWB (Air Waybill) zostanie przedstawiona instrukcja wypełniania tego typu dokumentu z punktu widzenia klienta firmy kurierskiej nadającego międzynarodową przesyłkę w trybie lotniczym.

Lotniczy list przewozowy jest wymaganym dokumentem przewozowym stanowiącym część umowy przewozowej. Jest zobowiązaniem przewoźnika do dostarczenia przyjętej przesyłki wymienionemu w liście odbiorcy. Jego numer to najważniejsze kilka cyfr w usłudze kurierskiej. Oznacza dokument w formie papierowej, etykietę lub dokument sporządzony przy użyciu technik elektronicznego przetwarzania danych. Ostatnia (elektroniczna) wymieniona powyżej forma przygotowania listu przewozowego jest coraz bardziej popularna – klienci otrzymują specjalne aplikacje do przygotowania i wydruku tych dokumentów. Dostarczenie prawidłowych danych w liście AWB przekłada się nie tylko na całościowe i niepozostawiające wątpliwości przekazanie woli w zakresie doręczenia paczki lub koperty do odbiorcy, ale również daje podstawę do dochodzenia praw klienta w przypadku nieprawidłowego wykonania usługi przez firmę kurierską.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowe informacje wpisywane do AWB

Klient przekazuje firmie kurierskiej wolę zakupienia międzynarodowej kurierskiej usługi lotniczej w formie zlecenia ustnie (telefon) lub pisemnie (przykładowymi sposobami są: uzupełnienie formularza na stronie internetowej lub wypisanie zlecenia na odbiór przesyłki międzynarodowej, jej podpisanie, zeskanowanie i wysłanie pocztą elektroniczną). W zleceniu przekazywane są podstawowe parametry zakupionej usługi. Dane te muszą znaleźć się w dalszej kolejności na liście przewozowym. AWB może być wypisywany przez kuriera przy aktywnym udziale nadawcy (forma papierowa listu) lub jak wspomniano powyżej może być przygotowany przez nadawcę za pomocą odpowiedniej aplikacji informatycznej (forma elektroniczna listu). Obie formy są dopuszczalne. Bez względu na ich formę w AWB musi znaleźć się bezwzględnie kilka podstawowych danych.

W pierwszej kolejności należy zidentyfikować nadawcę przesyłki. Pojęcie „nadawca” oznacza osobę (fizyczną lub prawną), której nazwisko lub nazwę naniesiono na liście przewozowym AWB jako nadawcę. Głównymi danymi, które są potrzebne do wypełnienia tej części dokumentu są: data nadania przesyłki, posiadany numer konta nadawcy (stworzony przez firmę kurierską po podpisaniu umowy o świadczenie usług), nazwisko nadawcy, numer telefonu oraz pełny adres siedziby osoby będącej nadawcą przesyłki. 

Równie dokładne informacje dotyczą odbiorcy przesyłki. Pojęcie „odbiorca” oznacza osobę fizyczną lub prawną, której nazwisko lub nazwę naniesiono na lotniczym liście przewozowym jako odbiorcę. Niezbędnymi danymi są: nazwisko odbiorcy, numer telefonu oraz jego pełny adres (włącznie z podaniem kraju oraz obowiązkowo kodu pocztowego). Należy pamiętać, iż zwykle nie realizuje się doręczeń na numery skrzynek pocztowych, tzw. P.O. BOX.

REKLAMA

Dodatkowo, jeśli towar będzie podlegał odprawie celnej należy podać podatkowy numer identyfikacyjny odbiorcy (dla przykładu są to: GST Goods and Service Tax /VAT/EIN Employer Identification/ABN Australian Business Number lub inny wymagany w danym kraju). Jednocześnie należy pamiętać, że na mocy art. 30 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej wysyłając towar z Polski do jednego z 26 pozostałych krajów Unii Europejskiej nie płaci się cła. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co w przypadku, gdy wysyłane towary podlegają ocleniu? 

Następnym głównym polem, który trzeba uzupełnić są informacje o przesyłce. Jeśli wysyłane są dokumenty nie posiadające wartości komercyjnej wystarczy wypełnić tylko list przewozowy AWB. Jeśli wysyłane są towary podlegające ocleniu poza UE (posiadające wartość komercyjną), wymagany jest lotniczy list przewozowy i faktura handlowa lub faktura pro forma. Informacje o przesyłce muszą zgadzać się z informacjami przedstawionymi na fakturze handlowej, jeśli taka jest wymagana (lotniczy list przewozowy nie zastępuje faktury handlowej).

Należy dodatkowo podać całkowitą liczbę paczek w przesyłce (różnica tych dwóch pojęć była przedstawiana przez autora w osobnym artykule), całkowitą wagę przesyłki w kilogramach lub funtach oraz wymiary przesyłki - długość, szerokość i wysokość w centymetrach lub calach.

Dodatkowo potrzebny jest pełny opis każdego towaru oraz (jeśli dotyczy) numer taryfy systemu odprawy celnej dla każdego towaru w przesyłce, kraj produkcji, zadeklarowana wartość przesyłki wraz z określeniem waluty (wartość, która stanowi jednocześnie maksymalną kwotę odszkodowania firmy kurierskiej), zadeklarowana wartość celną wraz z określeniem waluty (cena sprzedaży lub koszty nabycia zawartości przesyłki zgodnie z wymogami celnymi).


W dalszej kolejności wybierany jest poprzez zaznaczenie pola rodzaj usługi z uwzględnieniem czy przedmiotem doręczenia jest koperta czy paczka. Klient uwzględnia przy tym koszty oraz czas doręczenia wg cennika i regulaminu usług wybranej firmy kurierskiej. Wybiera się również w tej sekcji często rodzaj opakowania.
W dalszej kolejności klient musi określić chęć zakupu usług dodatkowych, które są możliwe do wyboru w firmie kurierskiej. Należą do nich najczęściej: zastrzeżenia godzin doręczenia, ubezpieczenia, doręczenia sobotnie, zwroty dokumentów. Należy pamiętać, że są to usługi poza cennikiem standardowym.

Ważny jest również sposób płatności za usługę

Na liście przewozowym AWB należy również określić sposób płatności za usługę. Należy wskazać przede wszystkim kto płaci za zamawianą usługę wraz z ewentualnymi cłami i podatkami (do wyboru zwykle są: nadawca, odbiorca oraz trzecia strona). Należy pamiętać, iż w przypadku braku możliwości identyfikacji odbiorcy lub odmowy zapłaty z jego strony, kosztami usługi zostaje obciążony nadawca przesyłki.

List przewozowy musi być opatrzony czytelnym podpisem nadawcy. Jeśli jest przygotowany w formie elektronicznej, do „obrotu” wchodzi poprzez zeskanowanie kodu kreskowego przypisanego do tego listu przez kuriera zaopatrzonego w odpowiednie urządzenie.

W opinii autora prawidłowe, niebudzące wątpliwości wypełnienie listu AWB jest dowodem na świadomy zakup usługi kurierskiej. Istotnie, zakup usługi kurierskiej nie różni się od zakupu innych usług i produktów, których dokonuje się kilka, a nawet kilkanaście dziennie. Im większą posiada się wiedzę o produkcie, tym łatwiej go dopasować do własnych potrzeb. Tego życzę czytelnikom, a w razie wątpliwości zapraszam do osobistego kontaktu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA