REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady wypełniania lotniczego listu przewozowego AWB w usłudze kurierskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

O liście przewozowym w usłudze kurierskiej napisano wiele obszernych opracowań. Zaskoczyć może jednak pogląd autora, który stwierdza iż umiejętność prawidłowego przygotowania listu przewozowego przez nadawcę jest kwintesencją i podsumowaniem jego całej wiedzy na temat zamawianej usługi. Warto dołożyć starań, aby wiedza ta była jak najbardziej rozległa. W bieżącym artykule na przykładzie lotniczego listu przewozowego AWB (Air Waybill) zostanie przedstawiona instrukcja wypełniania tego typu dokumentu z punktu widzenia klienta firmy kurierskiej nadającego międzynarodową przesyłkę w trybie lotniczym.

Lotniczy list przewozowy jest wymaganym dokumentem przewozowym stanowiącym część umowy przewozowej. Jest zobowiązaniem przewoźnika do dostarczenia przyjętej przesyłki wymienionemu w liście odbiorcy. Jego numer to najważniejsze kilka cyfr w usłudze kurierskiej. Oznacza dokument w formie papierowej, etykietę lub dokument sporządzony przy użyciu technik elektronicznego przetwarzania danych. Ostatnia (elektroniczna) wymieniona powyżej forma przygotowania listu przewozowego jest coraz bardziej popularna – klienci otrzymują specjalne aplikacje do przygotowania i wydruku tych dokumentów. Dostarczenie prawidłowych danych w liście AWB przekłada się nie tylko na całościowe i niepozostawiające wątpliwości przekazanie woli w zakresie doręczenia paczki lub koperty do odbiorcy, ale również daje podstawę do dochodzenia praw klienta w przypadku nieprawidłowego wykonania usługi przez firmę kurierską.

REKLAMA

Podstawowe informacje wpisywane do AWB

REKLAMA

Klient przekazuje firmie kurierskiej wolę zakupienia międzynarodowej kurierskiej usługi lotniczej w formie zlecenia ustnie (telefon) lub pisemnie (przykładowymi sposobami są: uzupełnienie formularza na stronie internetowej lub wypisanie zlecenia na odbiór przesyłki międzynarodowej, jej podpisanie, zeskanowanie i wysłanie pocztą elektroniczną). W zleceniu przekazywane są podstawowe parametry zakupionej usługi. Dane te muszą znaleźć się w dalszej kolejności na liście przewozowym. AWB może być wypisywany przez kuriera przy aktywnym udziale nadawcy (forma papierowa listu) lub jak wspomniano powyżej może być przygotowany przez nadawcę za pomocą odpowiedniej aplikacji informatycznej (forma elektroniczna listu). Obie formy są dopuszczalne. Bez względu na ich formę w AWB musi znaleźć się bezwzględnie kilka podstawowych danych.

W pierwszej kolejności należy zidentyfikować nadawcę przesyłki. Pojęcie „nadawca” oznacza osobę (fizyczną lub prawną), której nazwisko lub nazwę naniesiono na liście przewozowym AWB jako nadawcę. Głównymi danymi, które są potrzebne do wypełnienia tej części dokumentu są: data nadania przesyłki, posiadany numer konta nadawcy (stworzony przez firmę kurierską po podpisaniu umowy o świadczenie usług), nazwisko nadawcy, numer telefonu oraz pełny adres siedziby osoby będącej nadawcą przesyłki. 

Równie dokładne informacje dotyczą odbiorcy przesyłki. Pojęcie „odbiorca” oznacza osobę fizyczną lub prawną, której nazwisko lub nazwę naniesiono na lotniczym liście przewozowym jako odbiorcę. Niezbędnymi danymi są: nazwisko odbiorcy, numer telefonu oraz jego pełny adres (włącznie z podaniem kraju oraz obowiązkowo kodu pocztowego). Należy pamiętać, iż zwykle nie realizuje się doręczeń na numery skrzynek pocztowych, tzw. P.O. BOX.

Dodatkowo, jeśli towar będzie podlegał odprawie celnej należy podać podatkowy numer identyfikacyjny odbiorcy (dla przykładu są to: GST Goods and Service Tax /VAT/EIN Employer Identification/ABN Australian Business Number lub inny wymagany w danym kraju). Jednocześnie należy pamiętać, że na mocy art. 30 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej wysyłając towar z Polski do jednego z 26 pozostałych krajów Unii Europejskiej nie płaci się cła. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co w przypadku, gdy wysyłane towary podlegają ocleniu? 

REKLAMA

Następnym głównym polem, który trzeba uzupełnić są informacje o przesyłce. Jeśli wysyłane są dokumenty nie posiadające wartości komercyjnej wystarczy wypełnić tylko list przewozowy AWB. Jeśli wysyłane są towary podlegające ocleniu poza UE (posiadające wartość komercyjną), wymagany jest lotniczy list przewozowy i faktura handlowa lub faktura pro forma. Informacje o przesyłce muszą zgadzać się z informacjami przedstawionymi na fakturze handlowej, jeśli taka jest wymagana (lotniczy list przewozowy nie zastępuje faktury handlowej).

Należy dodatkowo podać całkowitą liczbę paczek w przesyłce (różnica tych dwóch pojęć była przedstawiana przez autora w osobnym artykule), całkowitą wagę przesyłki w kilogramach lub funtach oraz wymiary przesyłki - długość, szerokość i wysokość w centymetrach lub calach.

Dodatkowo potrzebny jest pełny opis każdego towaru oraz (jeśli dotyczy) numer taryfy systemu odprawy celnej dla każdego towaru w przesyłce, kraj produkcji, zadeklarowana wartość przesyłki wraz z określeniem waluty (wartość, która stanowi jednocześnie maksymalną kwotę odszkodowania firmy kurierskiej), zadeklarowana wartość celną wraz z określeniem waluty (cena sprzedaży lub koszty nabycia zawartości przesyłki zgodnie z wymogami celnymi).


W dalszej kolejności wybierany jest poprzez zaznaczenie pola rodzaj usługi z uwzględnieniem czy przedmiotem doręczenia jest koperta czy paczka. Klient uwzględnia przy tym koszty oraz czas doręczenia wg cennika i regulaminu usług wybranej firmy kurierskiej. Wybiera się również w tej sekcji często rodzaj opakowania.
W dalszej kolejności klient musi określić chęć zakupu usług dodatkowych, które są możliwe do wyboru w firmie kurierskiej. Należą do nich najczęściej: zastrzeżenia godzin doręczenia, ubezpieczenia, doręczenia sobotnie, zwroty dokumentów. Należy pamiętać, że są to usługi poza cennikiem standardowym.

Ważny jest również sposób płatności za usługę

Na liście przewozowym AWB należy również określić sposób płatności za usługę. Należy wskazać przede wszystkim kto płaci za zamawianą usługę wraz z ewentualnymi cłami i podatkami (do wyboru zwykle są: nadawca, odbiorca oraz trzecia strona). Należy pamiętać, iż w przypadku braku możliwości identyfikacji odbiorcy lub odmowy zapłaty z jego strony, kosztami usługi zostaje obciążony nadawca przesyłki.

List przewozowy musi być opatrzony czytelnym podpisem nadawcy. Jeśli jest przygotowany w formie elektronicznej, do „obrotu” wchodzi poprzez zeskanowanie kodu kreskowego przypisanego do tego listu przez kuriera zaopatrzonego w odpowiednie urządzenie.

W opinii autora prawidłowe, niebudzące wątpliwości wypełnienie listu AWB jest dowodem na świadomy zakup usługi kurierskiej. Istotnie, zakup usługi kurierskiej nie różni się od zakupu innych usług i produktów, których dokonuje się kilka, a nawet kilkanaście dziennie. Im większą posiada się wiedzę o produkcie, tym łatwiej go dopasować do własnych potrzeb. Tego życzę czytelnikom, a w razie wątpliwości zapraszam do osobistego kontaktu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA