Komentarz DHL: Więcej optymizmu w transporcie morskim
REKLAMA
REKLAMA
Sytuacja na rynku frachtu kontenerowego w ostatnich miesiącach nieco się ustabilizowała. Stawki na trasie Azja – Europa w lipcu i szczególnie w sierpniu przestały spadać lub spadały minimalnie, zwłaszcza w porównaniu z początkiem roku 2011.
REKLAMA
Jest to efekt zwiększenia się przewożonych wolumenów w szczycie sezonu, jak również kilku zmian w serwisach wprowadzonych przez armatorów w poprzednich miesiącach, ograniczających przestrzeń ładowną dostępną na rynku.
REKLAMA
Z danych kilku armatorów prezentowanych w sierpniu wynika, że utylizacja ich statków w poszczególnych tygodniach przekraczała nawet 95%. Dało się to odczuć również w praktyce – w niektórych chińskich portach czas oczekiwania na buking w przypadku wybranych armatorów nieco się wydłużył.
Sytuacja ta spowodowała wzrost optymizmu armatorów i ich wiary w możliwość podniesienia stawek frachtowych. Większość z nich zapowiedziała na wrzesień podwyżki stawek w postaci GRI (General Rate Increase) bądź PSS (Peak Season Surcharge) w wysokości nawet 250 USD / TEU.
W dzisiejszej sytuacji wydaje się, że podwyżek, w takim rozmiarze, rynek nie będzie w stanie skonsumować. Czy uda się wprowadzić jakąkolwiek podwyżkę pokażą najbliższe dni. Już teraz niektórzy armatorzy wycofują się ze swoich zapowiedzi lub przekładają datę wprowadzenia podwyżek na dalsze tygodnie. Ilość ładunków także powinna raczej tracić swoją dynamikę wzrostu.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA