Transport morski: Ponad 30 proc. więcej ładunków tranzytowych
REKLAMA
REKLAMA
Największy udział w międzynarodowych obrotach miała wymiana z krajami europejskimi (80,1%, w tym z krajami Unii Europejskiej – 67,9%), Ameryką Północną – 6,5%, Azją – 6,1%, Ameryką Południową i Środkową – 3,8% oraz Afryką – 3,5%. Największy udział w obrotach polskich portów miały ładunki transportowane w relacji z następującymi krajami: Szwecja – 13,2%, Niderlandy – 12,6%, Niemcy – 10,1%, Wielka Brytania – 6,7%, Norwegia – 6,7%, Rosja – 6,0%, Stany Zjednoczone – 5,9%.
REKLAMA
REKLAMA
Obrót ładunków tranzytowych w 2010 r. wyniósł 15,5 mln ton i zwiększył się w porównaniu z rokiem poprzednim o 87,1%. Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w portach: Gdańsk (78,8%), Świnoujście (12,9%) oraz Szczecin (8,1%). Wzrost obrotów ładunków tranzytowych odnotowano w porcie Gdańsk (o 132,8%) oraz Świnoujście (o 40,4%), a spadek w Gdyni (o 33,8%) i Szczecinie (o 19,7%).
Ponad połowę ładunków tranzytowych stanowiły ładunki masowe ciekłe (64,6%, w tym ropa naftowa – 64,2%), kontenery duże (14,2%), ładunki masowe suche (9,0%, w tym węgiel i koks – 5,1%). Największy wzrost przeładunku ładunków tranzytowych w 2010 r. w porównaniu z rokiem poprzednim dotyczył innych ładunków drobnicowych (o 157,8%), ropy naftowej (o 94,2%), węgla i koksu (o 60,2%), natomiast spadek produktów leśnych (o 37,5%) i zboża (o 21,3%).
Tranzyt morsko-lądowy stanowił w 2010 r. 21,9% (w 2009 r. – 26,8%) obrotu ładunków tranzytowych, tranzyt lądowo-morski – 63,1% (rok wcześniej – 66,5%), tranzyt morski – 15,0%, (rok wcześniej – 6,7%).
Głównymi krajami tranzytującymi w tranzycie morsko-lądowym i lądowo-morskim były: Rosja (62,5%), Niemcy (17,5%), Republika Czeska (9,2%), Słowacja (5,5%), Węgry (1,6%) i Austria (0,8%).
źródło: GUS
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.