REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT – rozliczenie usługi spedycji związanej z importem

Subskrybuj nas na Youtube
VAT – rozliczenie usługi spedycji związanej z importem
VAT – rozliczenie usługi spedycji związanej z importem

REKLAMA

REKLAMA

Usługi spedycyjne związane z importem towarów do Polski mogą być opodatkowane VAT w sposób korzystny dla podatnika. Warto wskazać jakie przesłanki należy w tym przypadku spełnić.

Polska firma spedycyjna świadczy usługi spedycji towarów z Rosji (z obwodu kaliningradzkiego) do Polski. Jej świadczenie polega na całościowym zorganizowaniu transportu towarów z Rosji do Polski (spółka korzysta w tym zakresie z podwykonawców- firm transportowych) oraz na załatwieniu wszelkich formalności celnych. Odbiorcami świadczeń są zarówno podmioty z Polski, jak i z innych państw. Firma spedycyjna powzięła wątpliwość, w jaki sposób powinna opodatkować VAT swoje świadczenia.

REKLAMA

Zobacz też: Zakup usług gastronomicznych w trakcie spotkań z przedstawicielami spółek powiązanych

Analizę należy zacząć od art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że miejscem świadczenia (krajem opodatkowania) usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika (w uproszczeniu: podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą) jest, z zasady, miejsce (kraj), w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Z kolei, stosowanie do art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Zobacz też: Zezwolenia na przewozy na wschód na 2017 r., czy polskim przewoźnikom to wystarczy?

Powyższe regulacje mają zastosowanie przy ustalaniu kraju opodatkowania usług spedycyjnych. Tego typu świadczenia podlegają więc opodatkowaniu VAT w kraju siedziby odbiorcy usługi (ewentualnie w kraju gdzie posiada on stałe miejsce prowadzenia działalności). Jeżeli usługobiorcą jest podmiot spoza Polski (nie mający też w naszym kraju stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej), to usługa spedycyjna nie będzie opodatkowana polskim VAT. Będzie tak nawet jeśli odbiorca świadczenia jest w Polsce zarejestrowany na potrzeby podatku (okoliczność ta nie ma znaczenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Import usługi spedycji międzynarodowej - stawka 0% VAT?

Usługobiorcą usługi polskiej firmy spedycyjnej jest spółka niemiecka (nieposiadająca w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej) dokonująca importu rzeczonego towaru na terytorium Polski. Spółka niemiecka jest zarejestrowana w Polsce na potrzeby VAT (m.in. w celu wykazania dokonanego przez siebie importu). Firma spedycyjna wystawia fakturę bez podatku VAT (fakturę NP). Podatek w swoim państwie rozlicza usługobiorca.

Zobacz też: Spedycja – rozliczenie importu usług w VAT

W przypadku, gdy odbiorcą świadczenia spedycyjnego związanego z importem jest polski podmiot, nastąpi opodatkowanie polskim VAT (krajem opodatkowania jest terytorium Polski). Wysokość opodatkowania jest wtedy wyznaczona przez art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju oraz usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z ww. usługami (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit b i 2 ustawy o VAT).

Zobacz też: Właściwa stawka VAT dla odsprzedaży usług międzynarodowego transportu towarów

REKLAMA

Spedycyjna obsługa importu towarów do Polski spełnia warunki do uznania jej za transport międzynarodowy korzystający ze stawki 0%. Opodatkowanie w tej wysokości zależy jednakże od spełnienia warunków dokumentacyjnych. Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia opisanych powyżej usług są w przypadku transportu:

1) towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

  1. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Po pierwsze, podatnik świadczący usługi spedycyjne powinien zadbać o posiadanie dokumentu potwierdzającego międzynarodowy charter spedycji. Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że transport dotyczy towarów importowanych, podatnik musi ponadto posiadać dowód, że wartość jego usługi została włączona do podstawy opodatkowania z tytułu importu (rozliczanego przez importera- a więc usługobiorcę na rzecz którego wykonywana jest usługa spedycji). Dowodem takim może być potwierdzona przez urząd celny karta 8 jednolitego dokumentu administracyjnego SAD lub karta wydruku elektronicznego zgłoszenia celnego w procedurach przywozowych (PZC),

Usługobiorcą usługi polskiej firmy spedycyjnej jest podatnik z siedzibą w Polsce (rozpoznający import towaru z Rosji do Polski). W celu wykonania spedycji międzynarodowej polska firma spedycyjna nabywa usługę transportu z Rosji do Polski od określonego przewoźnika. Przewoźnik ten wystawił (i przekazał firmie spedycyjnej) list przewozowy CMR z którego jednoznacznie wynika, że towar został przetransportowany z Rosji do Polski. Ponadto firma spedycyjna uzyskała kartę 8 dokumentu SAD, z którego wynika że wartość jej usługi została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu (rozliczanego przez nabywcę usługi spedycyjnej). Firma spedycyjna może wystawić na swoją usługę fakturę z zastosowaniem stawki 0%.

Tekst: Michał Samborski, doradca podatkowy, ECDDP sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA