REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT – rozliczenie usługi spedycji związanej z importem

VAT – rozliczenie usługi spedycji związanej z importem
VAT – rozliczenie usługi spedycji związanej z importem

REKLAMA

REKLAMA

Usługi spedycyjne związane z importem towarów do Polski mogą być opodatkowane VAT w sposób korzystny dla podatnika. Warto wskazać jakie przesłanki należy w tym przypadku spełnić.

Polska firma spedycyjna świadczy usługi spedycji towarów z Rosji (z obwodu kaliningradzkiego) do Polski. Jej świadczenie polega na całościowym zorganizowaniu transportu towarów z Rosji do Polski (spółka korzysta w tym zakresie z podwykonawców- firm transportowych) oraz na załatwieniu wszelkich formalności celnych. Odbiorcami świadczeń są zarówno podmioty z Polski, jak i z innych państw. Firma spedycyjna powzięła wątpliwość, w jaki sposób powinna opodatkować VAT swoje świadczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Zakup usług gastronomicznych w trakcie spotkań z przedstawicielami spółek powiązanych

Analizę należy zacząć od art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że miejscem świadczenia (krajem opodatkowania) usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika (w uproszczeniu: podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą) jest, z zasady, miejsce (kraj), w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Z kolei, stosowanie do art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Zobacz też: Zezwolenia na przewozy na wschód na 2017 r., czy polskim przewoźnikom to wystarczy?

REKLAMA

Powyższe regulacje mają zastosowanie przy ustalaniu kraju opodatkowania usług spedycyjnych. Tego typu świadczenia podlegają więc opodatkowaniu VAT w kraju siedziby odbiorcy usługi (ewentualnie w kraju gdzie posiada on stałe miejsce prowadzenia działalności). Jeżeli usługobiorcą jest podmiot spoza Polski (nie mający też w naszym kraju stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej), to usługa spedycyjna nie będzie opodatkowana polskim VAT. Będzie tak nawet jeśli odbiorca świadczenia jest w Polsce zarejestrowany na potrzeby podatku (okoliczność ta nie ma znaczenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Import usługi spedycji międzynarodowej - stawka 0% VAT?

Usługobiorcą usługi polskiej firmy spedycyjnej jest spółka niemiecka (nieposiadająca w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej) dokonująca importu rzeczonego towaru na terytorium Polski. Spółka niemiecka jest zarejestrowana w Polsce na potrzeby VAT (m.in. w celu wykazania dokonanego przez siebie importu). Firma spedycyjna wystawia fakturę bez podatku VAT (fakturę NP). Podatek w swoim państwie rozlicza usługobiorca.

Zobacz też: Spedycja – rozliczenie importu usług w VAT

W przypadku, gdy odbiorcą świadczenia spedycyjnego związanego z importem jest polski podmiot, nastąpi opodatkowanie polskim VAT (krajem opodatkowania jest terytorium Polski). Wysokość opodatkowania jest wtedy wyznaczona przez art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju oraz usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z ww. usługami (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit b i 2 ustawy o VAT).

Zobacz też: Właściwa stawka VAT dla odsprzedaży usług międzynarodowego transportu towarów

Spedycyjna obsługa importu towarów do Polski spełnia warunki do uznania jej za transport międzynarodowy korzystający ze stawki 0%. Opodatkowanie w tej wysokości zależy jednakże od spełnienia warunków dokumentacyjnych. Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia opisanych powyżej usług są w przypadku transportu:

1) towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

  1. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Po pierwsze, podatnik świadczący usługi spedycyjne powinien zadbać o posiadanie dokumentu potwierdzającego międzynarodowy charter spedycji. Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że transport dotyczy towarów importowanych, podatnik musi ponadto posiadać dowód, że wartość jego usługi została włączona do podstawy opodatkowania z tytułu importu (rozliczanego przez importera- a więc usługobiorcę na rzecz którego wykonywana jest usługa spedycji). Dowodem takim może być potwierdzona przez urząd celny karta 8 jednolitego dokumentu administracyjnego SAD lub karta wydruku elektronicznego zgłoszenia celnego w procedurach przywozowych (PZC),

Usługobiorcą usługi polskiej firmy spedycyjnej jest podatnik z siedzibą w Polsce (rozpoznający import towaru z Rosji do Polski). W celu wykonania spedycji międzynarodowej polska firma spedycyjna nabywa usługę transportu z Rosji do Polski od określonego przewoźnika. Przewoźnik ten wystawił (i przekazał firmie spedycyjnej) list przewozowy CMR z którego jednoznacznie wynika, że towar został przetransportowany z Rosji do Polski. Ponadto firma spedycyjna uzyskała kartę 8 dokumentu SAD, z którego wynika że wartość jej usługi została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu (rozliczanego przez nabywcę usługi spedycyjnej). Firma spedycyjna może wystawić na swoją usługę fakturę z zastosowaniem stawki 0%.

Tekst: Michał Samborski, doradca podatkowy, ECDDP sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA