REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

OT Logistics przejmie porty na Bałtyku i Adriatyku?

OT Logistics przejmie porty na Bałtyku i Adriatyku?
OT Logistics przejmie porty na Bałtyku i Adriatyku?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

OT Logistics przygotowuje się do ofensywy. W najbliższych latach władze firmy zamierzają zbudować terminal masowy w porcie w Gdańsku. Ponad to przedsiębiorstwo jest zainteresowane przejęciami portów na Bałtyku i Adriatyku.

OT Logistics pozostaje zainteresowane przejęciami portów na Bałtyku i Adriatyku - poinformowali na poniedziałkowej konferencji przedstawiciele spółki. W najbliższych latach firma zamierza zbudować terminal masowy w porcie w Gdańsku - pierwszy etap inwestycji może pochłonąć do 150 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

"Nadal jesteśmy zainteresowani akwizycją portów, zarówno na Bałtyku jak i Adriatyku. Widzimy możliwości inwestycji" - powiedział prezes Zbigniew Nowik.

W lipcu OT Logistics podpisało umowę 30-letniej dzierżawy Morskiego Portu Wewnętrznego w Gdańsku. Dokument czeka teraz na podpis ministra transportu. Grupa chce od podstaw zbudować w tym miejscu terminal masowy. Budowa ma potrwać maksymalnie 60 miesięcy.

Zobacz też: Nowy magazyn w Porcie Gdynia

REKLAMA

"W pierwszym etapie będzie to port paszowy, który będzie przeładowywał 2,5 mln ton rocznie do 2018 roku. Do 2020 roku powstanie tam port masowy, przeładowujący do 5 mln ton rocznie" - powiedział prezes.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Pierwszy etap dedykowany produktom rolniczym to inwestycja rzędu 130-150 mln zł, reszta będzie uzależniona od tego w jaki sposób będziemy chcieli dalej rozwijać tę inwestycję" - dodał wiceprezes Piotr Ambrozowicz.

Spółka liczy na rozwój eksportu polskich produktów rolnych w kolejnych latach. Głównymi, i najbardziej rozwojowymi, kierunkami tego eksportu są Afryka Północna oraz Bliski Wschód.

"Jest to grupa towarów najbardziej stabilna pod kątem ciągłości dostaw. Często w kontraktach mamy tu do czynienia z gwarancjami określonych wolumenów, co rzadko się zdarza w innych branżach" - powiedział wiceprezes Ryszard Warzocha.

Pod koniec lipca OT Logistics kupiło prawie 21 proc. akcji spółki Luka Rijeka, operatora największego portu w Chorwacji, za 61,2 mln zł. Zdolności przeładunkowe portu to ponad 8 mln ton towarów rocznie, jednak w ubiegłym roku przeładował on jedynie 2 mln ton.

"Na chwilę obecną największym problemem jest wywóz towarów z portu, ale liczymy tu oczywiście na poprawę" - powiedział prezes.

Dodał, że grupa chce być długoterminowo obecna nad Adriatykiem, ze względu na spodziewane inwestycje ze strony Unii Europejskiej.

OT Logistics jest zainteresowane zakupem kolejnych pakietów akcji chorwackiej spółki, której największym akcjonariuszem (39 proc. akcji) jest fundusz resortu skarbu. Spółka jest notowana na giełdzie w Zagrzebiu.

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

Zarząd podał, że letnia susza nie miała znaczącego wpływu na transport barkami na najważniejszych dla OT Logistics trasach.

"Susza miała największy wpływ na transport na części Łaby. Poza nią na wyniki żeglugi śródlądowej wpłynął pożar barki, która zablokowała w czerwcu na miesiąc trasę między Szczecinem a Berlinem" - podał Ryszard Warzocha, wiceprezes zarządu.

"Wolumen przewozów był niższy, ale liczymy, że trzeci kwartał pociągnie wyniki w górę" - dodał.

Przychody segmentu transportowego spadły w pierwszej połowie roku o 21 proc. do 108,7 mln zł. Jednocześnie rentowność wzrosła o 13 proc. do 18,4 mln zł EBITDA.

Na konferencji podano, że Górna Odra oraz dolny odcinek Wisły odpowiadają za mniej niż 10 proc. przychodów segmentu transportowego OT Logistics. Około 50 proc. sprzedaży pochodzi z obszaru między Szczecinem a Łabą, reszta natomiast to transport na Łabie, w niemieckim kanale śródlądowym, oraz w okolicy Hamburga.

Przedstawiciele grupy podali, że OT Logistics skupia się obecnie na marżach, przeglądając jednocześnie portfel klientów.

"Liczymy na dalszy wzrost rentowności" - powiedział wiceprezes Ambrozowicz.

Dodał, że OT Logistics ma w niedalekiej przyszłość mocniej zintegrować spółki z grupy, tak aby zwiększyć możliwości sprzedaży klientom kilku usług.

W pierwszej połowie roku przychody grupy spadły o 6 proc. do 370,4 mln zł. Wynik EBITDA wzrósł jednocześnie o 15 proc. do 29,8 mln zł, a rentowność EBITDA wzrosła do 6,6 proc. z 5,4 proc. przed rokiem.

Zarząd podał, że na spadek przychodów wpłynęła m.in. sprzedaż spółki spedycyjnej w Holandii.

OT Logistics zajmuje się transportem towarów żeglugą śródlądową (spółka posiada 800 jednostek pływających), spedycją oraz logistyką. Jest operatorem portów morskich w Gdyni (Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia), Świnoujściu oraz Kołobrzegu. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA