OT Logistics przejmie porty na Bałtyku i Adriatyku?
REKLAMA
REKLAMA
OT Logistics pozostaje zainteresowane przejęciami portów na Bałtyku i Adriatyku - poinformowali na poniedziałkowej konferencji przedstawiciele spółki. W najbliższych latach firma zamierza zbudować terminal masowy w porcie w Gdańsku - pierwszy etap inwestycji może pochłonąć do 150 mln zł.
REKLAMA
"Nadal jesteśmy zainteresowani akwizycją portów, zarówno na Bałtyku jak i Adriatyku. Widzimy możliwości inwestycji" - powiedział prezes Zbigniew Nowik.
W lipcu OT Logistics podpisało umowę 30-letniej dzierżawy Morskiego Portu Wewnętrznego w Gdańsku. Dokument czeka teraz na podpis ministra transportu. Grupa chce od podstaw zbudować w tym miejscu terminal masowy. Budowa ma potrwać maksymalnie 60 miesięcy.
Zobacz też: Nowy magazyn w Porcie Gdynia
"W pierwszym etapie będzie to port paszowy, który będzie przeładowywał 2,5 mln ton rocznie do 2018 roku. Do 2020 roku powstanie tam port masowy, przeładowujący do 5 mln ton rocznie" - powiedział prezes.
"Pierwszy etap dedykowany produktom rolniczym to inwestycja rzędu 130-150 mln zł, reszta będzie uzależniona od tego w jaki sposób będziemy chcieli dalej rozwijać tę inwestycję" - dodał wiceprezes Piotr Ambrozowicz.
Spółka liczy na rozwój eksportu polskich produktów rolnych w kolejnych latach. Głównymi, i najbardziej rozwojowymi, kierunkami tego eksportu są Afryka Północna oraz Bliski Wschód.
"Jest to grupa towarów najbardziej stabilna pod kątem ciągłości dostaw. Często w kontraktach mamy tu do czynienia z gwarancjami określonych wolumenów, co rzadko się zdarza w innych branżach" - powiedział wiceprezes Ryszard Warzocha.
Pod koniec lipca OT Logistics kupiło prawie 21 proc. akcji spółki Luka Rijeka, operatora największego portu w Chorwacji, za 61,2 mln zł. Zdolności przeładunkowe portu to ponad 8 mln ton towarów rocznie, jednak w ubiegłym roku przeładował on jedynie 2 mln ton.
"Na chwilę obecną największym problemem jest wywóz towarów z portu, ale liczymy tu oczywiście na poprawę" - powiedział prezes.
Dodał, że grupa chce być długoterminowo obecna nad Adriatykiem, ze względu na spodziewane inwestycje ze strony Unii Europejskiej.
OT Logistics jest zainteresowane zakupem kolejnych pakietów akcji chorwackiej spółki, której największym akcjonariuszem (39 proc. akcji) jest fundusz resortu skarbu. Spółka jest notowana na giełdzie w Zagrzebiu.
Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?
Zarząd podał, że letnia susza nie miała znaczącego wpływu na transport barkami na najważniejszych dla OT Logistics trasach.
"Susza miała największy wpływ na transport na części Łaby. Poza nią na wyniki żeglugi śródlądowej wpłynął pożar barki, która zablokowała w czerwcu na miesiąc trasę między Szczecinem a Berlinem" - podał Ryszard Warzocha, wiceprezes zarządu.
"Wolumen przewozów był niższy, ale liczymy, że trzeci kwartał pociągnie wyniki w górę" - dodał.
Przychody segmentu transportowego spadły w pierwszej połowie roku o 21 proc. do 108,7 mln zł. Jednocześnie rentowność wzrosła o 13 proc. do 18,4 mln zł EBITDA.
Na konferencji podano, że Górna Odra oraz dolny odcinek Wisły odpowiadają za mniej niż 10 proc. przychodów segmentu transportowego OT Logistics. Około 50 proc. sprzedaży pochodzi z obszaru między Szczecinem a Łabą, reszta natomiast to transport na Łabie, w niemieckim kanale śródlądowym, oraz w okolicy Hamburga.
Przedstawiciele grupy podali, że OT Logistics skupia się obecnie na marżach, przeglądając jednocześnie portfel klientów.
"Liczymy na dalszy wzrost rentowności" - powiedział wiceprezes Ambrozowicz.
Dodał, że OT Logistics ma w niedalekiej przyszłość mocniej zintegrować spółki z grupy, tak aby zwiększyć możliwości sprzedaży klientom kilku usług.
W pierwszej połowie roku przychody grupy spadły o 6 proc. do 370,4 mln zł. Wynik EBITDA wzrósł jednocześnie o 15 proc. do 29,8 mln zł, a rentowność EBITDA wzrosła do 6,6 proc. z 5,4 proc. przed rokiem.
Zarząd podał, że na spadek przychodów wpłynęła m.in. sprzedaż spółki spedycyjnej w Holandii.
OT Logistics zajmuje się transportem towarów żeglugą śródlądową (spółka posiada 800 jednostek pływających), spedycją oraz logistyką. Jest operatorem portów morskich w Gdyni (Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia), Świnoujściu oraz Kołobrzegu. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA