REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ograniczyć koszty paliwa w spedycji?

Jak oszczędzić na kosztach paliwa w spedycji?
Jak oszczędzić na kosztach paliwa w spedycji?
Multi Plast

REKLAMA

REKLAMA

Koszty paliwa mają bardzo istotny wpływ na rentowność działalności spedycyjnej. Podpowiadamy, w jaki sposób można ograniczyć zużycie paliwa w działalności spedycyjnej.

Koszty wciąż wysokich cen paliw stanowią gros budżetu przeznaczonego na całą obsługę floty, szczególnie w przypadku transportu ciężarowego na długich dystansach. Ceny paliw w wysokim stopniu determinują wartości przychodu firmy, wpływają na cenę usług i przekładają się na generalne obroty całego przedsiębiorstwa spedycyjnego. Nie bez powodu więc każdemu kierowcy i firmie transportowej zależy na jak największym stopniu obniżenia tych kosztów. Oszczędzanie paliwa powinno być zawsze traktowane jako oszczędzanie pieniędzy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Usługi spedycyjne na rzecz podmiotu z innego państwa członkowskiego UE

Co ma wpływ na zużycie paliwa przez samochód ciężarowy?

Przede wszystkim warto wiedzieć, że podawane przez producenta samochodów średnie poziomy spalania mierzy się w warunkach laboratoryjnych na hamowni przedwoziowej gdzie „zbierane” są spaliny do specjalnego worka. Na tej podstawie wylicza się średni wskaźnik spalania. Takie procedury rzadko kiedy odzwierciedlają rzeczywistość polskich dróg, nic więc dziwnego, że uzyskanie średniego poziomu spalania nie jest takie łatwe. Na ostateczne zużycie paliwa przekładają się m. in. styl jazdy, odpowiedzialny za ok. 25-40% spalania; prędkość, a właściwie jest stałe utrzymywanie; właściwe zaplanowanie trasy, czasem wydłużenie długości trasy przejazdu kosztem uniknięcia korków i dróg w remoncie może pomóc zoptymalizować spalanie; styl hamowania i dodatkowe elementy w rodzaju ogumienia i urządzeń elektrycznych na pokładzie. Powyższe elementy chociaż mają bezpośredni wpływ na całościowy koszt paliwa muszą być odpowiednio zmodyfikowane w przypadku prowadzenia samochodu ciężarowego, który z powodu większej mocy silnika i nieporównywalnie większej masy całkowitej samego pojazdu od osobówki, do której dochodzi masa ładunku, generuje ogromne koszty przejazdu. Jakie inne czynniki pozwolą nam więc ograniczyć spalanie pieniędzy przy każdym przejeździe? 

Zobacz też: Techniczny sposób poboru podatku u źródła przez płatnika na gruncie ustawy o PDOP

REKLAMA

Kosztowny opór powietrza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo często niedocenianym czynnikiem bezpośrednio przekładającym się na zużycie paliwa są własności aerodynamiczne samochodu. Jadąc autostradą z prędkością 80-90 km na godzinę ciężarówka zmaga się z czołowym naporem powietrza, który zwiększa poziom emisji spalin i zużycia paliwa. W celu zredukowania tego oporu stosuje się elementy zabudowy ciężarówek, czyli dodatkowe owiewki, odchylacze odpływu oraz spojlery, które ukierunkowują przepływ powietrza na właściwy, mniej kosztowny tor. Dodatkowo, zabudowa sprzyja bezpieczeństwu jazdy i zwiększa nacisk kół na jezdnię.

- Kompletna zabudowa samochodów ciężarowych uwzględniająca zabudowę międzyosiową pozwala ograniczyć emisję spalin nawet o kilkanaście procent. W przypadku spedycji długodystansowej jest to bardzo wymierny koszt codziennej eksploatacji floty, który może zwiększyć zyski przedsiębiorstwa – tłumaczy Edyta Jędrzejewska z firmy Multi Plast.

Nawet najmniejsze elementy zabudowy jak owiewki i nadkola oraz większe jak zderzaki czy spojlery, sprzyjają ograniczeniu kosztów przeznaczonych na tankowanie. Inwestycje w tego typu rozwiązania są więc obowiązkowym elementem skutecznego prowadzenia spedycji drogowej.

Zobacz też: Które korytarze TEN-T przebiegają przez Polskę?

Jak wybrać zabudowę do ciężarówki?

Podstawowym elementem zabudowy odpowiedzialnym za zwalczanie oporu powietrza będzie spoiler dachowy. Wybierając tę część musimy mieć pewność, że będzie ona produkowana dla konkretnego modelu samochodu. Właściwe dopasowanie spojlera będzie gwarancją szczelności. Drugi element, na który należy zwrócić uwagę to wysokość powierzchni ładunkowej. Również to dopasowanie oprofilowania sprzyjać będzie ograniczeniu poziomu spalania.

- Zamawiając zabudowę do ciężarówki powinniśmy wybierać osłony jedynie najwyższej jakości od renomowanych producentów. Tylko tak wybrana zabudowa będzie gwarancją poprawy własności aerodynamicznych ciężarówki – dodaje Edyta Jędrzejewska z Multi Plast.

Zobacz też: Podatek u źródła uregulowany przez płatnika a prawo do kosztów

Drugi element zapewniający właściwą reakcję samochodu na opór powietrza to zabudowa międzyosiowa. Właściwie wyprofilowana i zamontowana zgodnie z przeznaczeniem dla danego modelu samochodu pozwoli uzyskać dodatkowe 5 proc zmniejszenia kosztów paliwa. Model ciężarówki również tutaj będzie miał kluczowe znaczenie, wybierając zabudowę musimy uzyskać potwierdzenie  producenta, że obudowa będzie kompatybilna z naszym pojazdem. Wreszcie warto wybierać producentów o uznanej renomie i doświadczeniu na rynku, którzy oferują kompleksową usługę. Nawet najlepszej jakości zabudowa wykonana z najlepszych materiałów nie spełni swojej roli jeżeli będzie źle zamontowana. Poszukujmy więc firm, które w swojej ofercie mają nie tylko sprzedaż elementów, ale również montaż i doradztwo techniczne z zakresu zabudowy samochodów ciężarowych. 

Źródło: Materiały prasowe Multi Plast

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA