Jak ograniczyć koszty paliwa w spedycji?
REKLAMA
REKLAMA
Koszty wciąż wysokich cen paliw stanowią gros budżetu przeznaczonego na całą obsługę floty, szczególnie w przypadku transportu ciężarowego na długich dystansach. Ceny paliw w wysokim stopniu determinują wartości przychodu firmy, wpływają na cenę usług i przekładają się na generalne obroty całego przedsiębiorstwa spedycyjnego. Nie bez powodu więc każdemu kierowcy i firmie transportowej zależy na jak największym stopniu obniżenia tych kosztów. Oszczędzanie paliwa powinno być zawsze traktowane jako oszczędzanie pieniędzy.
REKLAMA
Zobacz też: Usługi spedycyjne na rzecz podmiotu z innego państwa członkowskiego UE
Co ma wpływ na zużycie paliwa przez samochód ciężarowy?
Przede wszystkim warto wiedzieć, że podawane przez producenta samochodów średnie poziomy spalania mierzy się w warunkach laboratoryjnych na hamowni przedwoziowej gdzie „zbierane” są spaliny do specjalnego worka. Na tej podstawie wylicza się średni wskaźnik spalania. Takie procedury rzadko kiedy odzwierciedlają rzeczywistość polskich dróg, nic więc dziwnego, że uzyskanie średniego poziomu spalania nie jest takie łatwe. Na ostateczne zużycie paliwa przekładają się m. in. styl jazdy, odpowiedzialny za ok. 25-40% spalania; prędkość, a właściwie jest stałe utrzymywanie; właściwe zaplanowanie trasy, czasem wydłużenie długości trasy przejazdu kosztem uniknięcia korków i dróg w remoncie może pomóc zoptymalizować spalanie; styl hamowania i dodatkowe elementy w rodzaju ogumienia i urządzeń elektrycznych na pokładzie. Powyższe elementy chociaż mają bezpośredni wpływ na całościowy koszt paliwa muszą być odpowiednio zmodyfikowane w przypadku prowadzenia samochodu ciężarowego, który z powodu większej mocy silnika i nieporównywalnie większej masy całkowitej samego pojazdu od osobówki, do której dochodzi masa ładunku, generuje ogromne koszty przejazdu. Jakie inne czynniki pozwolą nam więc ograniczyć spalanie pieniędzy przy każdym przejeździe?
Zobacz też: Techniczny sposób poboru podatku u źródła przez płatnika na gruncie ustawy o PDOP
Kosztowny opór powietrza
REKLAMA
Bardzo często niedocenianym czynnikiem bezpośrednio przekładającym się na zużycie paliwa są własności aerodynamiczne samochodu. Jadąc autostradą z prędkością 80-90 km na godzinę ciężarówka zmaga się z czołowym naporem powietrza, który zwiększa poziom emisji spalin i zużycia paliwa. W celu zredukowania tego oporu stosuje się elementy zabudowy ciężarówek, czyli dodatkowe owiewki, odchylacze odpływu oraz spojlery, które ukierunkowują przepływ powietrza na właściwy, mniej kosztowny tor. Dodatkowo, zabudowa sprzyja bezpieczeństwu jazdy i zwiększa nacisk kół na jezdnię.
- Kompletna zabudowa samochodów ciężarowych uwzględniająca zabudowę międzyosiową pozwala ograniczyć emisję spalin nawet o kilkanaście procent. W przypadku spedycji długodystansowej jest to bardzo wymierny koszt codziennej eksploatacji floty, który może zwiększyć zyski przedsiębiorstwa – tłumaczy Edyta Jędrzejewska z firmy Multi Plast.
Nawet najmniejsze elementy zabudowy jak owiewki i nadkola oraz większe jak zderzaki czy spojlery, sprzyjają ograniczeniu kosztów przeznaczonych na tankowanie. Inwestycje w tego typu rozwiązania są więc obowiązkowym elementem skutecznego prowadzenia spedycji drogowej.
Zobacz też: Które korytarze TEN-T przebiegają przez Polskę?
Jak wybrać zabudowę do ciężarówki?
REKLAMA
Podstawowym elementem zabudowy odpowiedzialnym za zwalczanie oporu powietrza będzie spoiler dachowy. Wybierając tę część musimy mieć pewność, że będzie ona produkowana dla konkretnego modelu samochodu. Właściwe dopasowanie spojlera będzie gwarancją szczelności. Drugi element, na który należy zwrócić uwagę to wysokość powierzchni ładunkowej. Również to dopasowanie oprofilowania sprzyjać będzie ograniczeniu poziomu spalania.
- Zamawiając zabudowę do ciężarówki powinniśmy wybierać osłony jedynie najwyższej jakości od renomowanych producentów. Tylko tak wybrana zabudowa będzie gwarancją poprawy własności aerodynamicznych ciężarówki – dodaje Edyta Jędrzejewska z Multi Plast.
Zobacz też: Podatek u źródła uregulowany przez płatnika a prawo do kosztów
Drugi element zapewniający właściwą reakcję samochodu na opór powietrza to zabudowa międzyosiowa. Właściwie wyprofilowana i zamontowana zgodnie z przeznaczeniem dla danego modelu samochodu pozwoli uzyskać dodatkowe 5 proc zmniejszenia kosztów paliwa. Model ciężarówki również tutaj będzie miał kluczowe znaczenie, wybierając zabudowę musimy uzyskać potwierdzenie producenta, że obudowa będzie kompatybilna z naszym pojazdem. Wreszcie warto wybierać producentów o uznanej renomie i doświadczeniu na rynku, którzy oferują kompleksową usługę. Nawet najlepszej jakości zabudowa wykonana z najlepszych materiałów nie spełni swojej roli jeżeli będzie źle zamontowana. Poszukujmy więc firm, które w swojej ofercie mają nie tylko sprzedaż elementów, ale również montaż i doradztwo techniczne z zakresu zabudowy samochodów ciężarowych.
Źródło: Materiały prasowe Multi Plast
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.