REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT: Sprzedaż w USA nie jest opodatkowana w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
VAT: Sprzedaż w USA nie jest opodatkowana w Polsce.
VAT: Sprzedaż w USA nie jest opodatkowana w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Czy firma, która dostarcza swoje towary do USA, składuje je w wynajętym tam magazynie, a po dostarczeniu do magazynu sprzedaje, powinna zapłacić od tej sprzedaży polski VAT?

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24.3.2015 r. (sygn. IBPP4/4512-49/15/LG) dotyczyła Spółki (podatnika VAT) prowadzącej w Polsce działalność produkcyjną. Część swoich wyrobów Spółka sprzedawała w USA. W tym celu, następował transport produktów do USA do wynajmowanego przez Spółkę magazynu. W momencie składowania w magazynie towary pozostawały wciąż własnością Spółki. Po dostarczeniu do magazynu następowała sprzedaż do amerykańskich odbiorców. Zdarzało się jednak, że niektórzy odbiorcy byli już znani w momencie transportu towarów do USA.

REKLAMA

Zobacz też: Usługi spedycyjne na rzecz podmiotu z innego państwa członkowskiego UE

Dostawa towarów w USA

REKLAMA

Sprzedaż towarów w USA została zakwalifikowana jako dostawa towarów. Miejscem dostawy (czyli krajem opodatkowania tej sprzedaży), zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT), było terytorium USA. Zgodnie bowiem z tym przepisem, miejscem dostawy (krajem opodatkowania) towarów, w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych, jest kraj w którym towary te znajdują się w momencie dostawy.

Zastosowanie powyższej regulacji było, zdaniem organu podatkowego, właściwe ponieważ transport do USA nie był bezpośrednio związany z późniejszymi dostawami produktów Spółki. Świadczył o tym fakt, że produkty były najpierw transportowane do magazynu, a dopiero potem sprzedawane. Transport i dostawa stanowiły więc dwie osobne czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyjęcie, że dostawy dokonane były w USA sprawiło, że nie były one czynnościami opodatkowanymi polskim podatkiem VAT.  Czynnością opodatkowaną, w świetle art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT, jest bowiem odpłatna dostawa na terytorium kraju (czyli na terytorium Polski).

Zobacz też: Import towarów w procedurze uproszczonej - rozliczenie korekty

Brak eksportu towarów

W świetle art. 2 ust. 8 ustawy o VAT, eksportem towarów jest dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych;.

Powyższy przepis daje podstawę do wskazania 3 warunków jakim powinien odpowiadać eksport:

  • musi dochodzić do dostawy towarów;
  • w konsekwencji dostawy następuje wywóz towarów poza  UE, przez dostawcę (podatnika z siedzibą na terytorium UE np. w Polsce), odbiorcę lub przez podmiot działający na ich rzecz;
  • wywóz powinien zostać potwierdzony przez urząd celny.

W przedstawionym tanie faktycznym nie doszło do spełnienia drugiego z powyższych warunków. Dostawa towarów (ich sprzedaż w USA) nie była bowiem bezpośrednio związana z ich wywozem z Polski. Były to dwie osobne czynności. Zdaniem organu podatkowego bez znaczenia był przy tym fakt, że niekiedy ostateczny nabywca  był już znany w momencie transportowania towarów.

Zobacz też: Udzielenie rabatu w przypadku importu usług - korekta na bieżąco

Przemieszenie własnych produktów do USA – nie jest czynnością opodatkowaną

W stanie faktycznym, który był przedmiotem interpretacji organu podatkowego, Spółka przewoziła do USA własne produkty. Przemieszczenie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika do kraju, który nie jest członkiem UE, nie jest opodatkowane VAT. Inaczej jest, gdy przemieszczenie następuje do innego kraju członkowskiego UE. Wtedy, przemieszczenie takie będzie, z zasady, opodatkowane na mocy art. 13 ust. 3 ustawy o VAT jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Odliczenie podatku naliczonego

W celu wytworzenia i późniejszej sprzedaży produktów, Spółka musiała nabyć określone towary i usługi. Kwota podatku VAT z tytułu tych nabyć stanowiła dla Spółki podatek naliczony (art. 86 ust. 2 ustawy o VAT).

Organ podatkowy potwierdził, że ten podatek naliczony mógł zostać przez Spółkę odliczony, mimo że Spółka nie wykonała czynności opodatkowanych VAT (co jest ogólną przesłanką do odliczenia na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Jak bowiem stanowi art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą: dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;

Zobacz też: Usługa spedycji między państwami UE, a rozliczenie VAT

Dostawa towarów na terytorium USA jest czynnością analogiczną do dostawy na terytorium kraju. Gdyby ta czynność była dokonana w Polsce to odliczenie podatku naliczonego przysługiwałoby na ogólnych zasadach. W konsekwencji, Spółka mogła odliczyć podatek naliczony na podstawie powyżej regulacji.

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA