REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT: Sprzedaż w USA nie jest opodatkowana w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
VAT: Sprzedaż w USA nie jest opodatkowana w Polsce.
VAT: Sprzedaż w USA nie jest opodatkowana w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Czy firma, która dostarcza swoje towary do USA, składuje je w wynajętym tam magazynie, a po dostarczeniu do magazynu sprzedaje, powinna zapłacić od tej sprzedaży polski VAT?

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24.3.2015 r. (sygn. IBPP4/4512-49/15/LG) dotyczyła Spółki (podatnika VAT) prowadzącej w Polsce działalność produkcyjną. Część swoich wyrobów Spółka sprzedawała w USA. W tym celu, następował transport produktów do USA do wynajmowanego przez Spółkę magazynu. W momencie składowania w magazynie towary pozostawały wciąż własnością Spółki. Po dostarczeniu do magazynu następowała sprzedaż do amerykańskich odbiorców. Zdarzało się jednak, że niektórzy odbiorcy byli już znani w momencie transportu towarów do USA.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Usługi spedycyjne na rzecz podmiotu z innego państwa członkowskiego UE

Dostawa towarów w USA

Sprzedaż towarów w USA została zakwalifikowana jako dostawa towarów. Miejscem dostawy (czyli krajem opodatkowania tej sprzedaży), zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT), było terytorium USA. Zgodnie bowiem z tym przepisem, miejscem dostawy (krajem opodatkowania) towarów, w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych, jest kraj w którym towary te znajdują się w momencie dostawy.

REKLAMA

Zastosowanie powyższej regulacji było, zdaniem organu podatkowego, właściwe ponieważ transport do USA nie był bezpośrednio związany z późniejszymi dostawami produktów Spółki. Świadczył o tym fakt, że produkty były najpierw transportowane do magazynu, a dopiero potem sprzedawane. Transport i dostawa stanowiły więc dwie osobne czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyjęcie, że dostawy dokonane były w USA sprawiło, że nie były one czynnościami opodatkowanymi polskim podatkiem VAT.  Czynnością opodatkowaną, w świetle art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT, jest bowiem odpłatna dostawa na terytorium kraju (czyli na terytorium Polski).

Zobacz też: Import towarów w procedurze uproszczonej - rozliczenie korekty

Brak eksportu towarów

W świetle art. 2 ust. 8 ustawy o VAT, eksportem towarów jest dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych;.

Powyższy przepis daje podstawę do wskazania 3 warunków jakim powinien odpowiadać eksport:

  • musi dochodzić do dostawy towarów;
  • w konsekwencji dostawy następuje wywóz towarów poza  UE, przez dostawcę (podatnika z siedzibą na terytorium UE np. w Polsce), odbiorcę lub przez podmiot działający na ich rzecz;
  • wywóz powinien zostać potwierdzony przez urząd celny.

W przedstawionym tanie faktycznym nie doszło do spełnienia drugiego z powyższych warunków. Dostawa towarów (ich sprzedaż w USA) nie była bowiem bezpośrednio związana z ich wywozem z Polski. Były to dwie osobne czynności. Zdaniem organu podatkowego bez znaczenia był przy tym fakt, że niekiedy ostateczny nabywca  był już znany w momencie transportowania towarów.

Zobacz też: Udzielenie rabatu w przypadku importu usług - korekta na bieżąco

Przemieszenie własnych produktów do USA – nie jest czynnością opodatkowaną

W stanie faktycznym, który był przedmiotem interpretacji organu podatkowego, Spółka przewoziła do USA własne produkty. Przemieszczenie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika do kraju, który nie jest członkiem UE, nie jest opodatkowane VAT. Inaczej jest, gdy przemieszczenie następuje do innego kraju członkowskiego UE. Wtedy, przemieszczenie takie będzie, z zasady, opodatkowane na mocy art. 13 ust. 3 ustawy o VAT jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Odliczenie podatku naliczonego

W celu wytworzenia i późniejszej sprzedaży produktów, Spółka musiała nabyć określone towary i usługi. Kwota podatku VAT z tytułu tych nabyć stanowiła dla Spółki podatek naliczony (art. 86 ust. 2 ustawy o VAT).

Organ podatkowy potwierdził, że ten podatek naliczony mógł zostać przez Spółkę odliczony, mimo że Spółka nie wykonała czynności opodatkowanych VAT (co jest ogólną przesłanką do odliczenia na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Jak bowiem stanowi art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą: dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;

Zobacz też: Usługa spedycji między państwami UE, a rozliczenie VAT

Dostawa towarów na terytorium USA jest czynnością analogiczną do dostawy na terytorium kraju. Gdyby ta czynność była dokonana w Polsce to odliczenie podatku naliczonego przysługiwałoby na ogólnych zasadach. W konsekwencji, Spółka mogła odliczyć podatek naliczony na podstawie powyżej regulacji.

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA