REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedstawicielstwo pośredni w imporcie towarów – kto rozlicza podatek naliczony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Breda
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Agencja celna: Czy z uwagi na okoliczność, iż nasz kontrahent jest polskim podatkiem VAT, postępujemy prawidłowo wykazując podatek naliczony w naszej deklaracji (czy ww. podatek nie powinien być wykazywany deklaracji VAT-7 właściciela towarów)?

Jesteśmy agencją celną, która w ramach usług świadczonych na rzecz kontrahenta mającego siedzibę na terytorium Czech, dokonuje importu towarów z Norwegi. Nasz klient jest czynnym podatnikiem polskiego podatku VAT. Ostateczne miejsce przeznaczenia importowanych towarów znajduje się w Polsce. Jako agencja celna nie jesteśmy właścicielem ww. towarów (ani przed, ani po dokonaniu ich odprawy celnej).

REKLAMA

REKLAMA

Dokonując importu towarów należących do naszego klienta działamy w charakterze przedstawiciela pośredniego. Jako przedstawiciel pośredni zgłaszamy towary do procedury celnej, dokonujemy zapłaty długu celnego powstałego w stosunku do importowanych towarów oraz uiszczamy podatek VAT z tytułu importu towarów. Podatek naliczony od importu towarów rozliczany w składanej przez nas deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym pojawiła się wątpliwość, czy z uwagi na okoliczność, iż nasz kontrahent jest polskim podatkiem VAT, postępujemy prawidłowo wykazując podatek naliczony w naszej deklaracji (czy ww. podatek nie powinien być wykazywany deklaracji VAT-7 właściciela towarów)?


REKLAMA

Udzielając odpowiedzi na powyższe pytanie, w pierwszej kolejności należy ustalić kto jest podatnikiem podatku VAT z tytułu importu towarów w przypadku, gdy formalności celnych dopełnia agencja celna występująca jako przedstawiciel pośredni działający we własnym imieniu (tj. w przypadku gdy dokumenty celne wystawiane są na agencję, a nie na właściciela towarów).

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej ustawą o VAT), przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, za podatnika uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części bądź w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu należy wskazać, iż stosownie do brzmienia art. 5 ust. 1-2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 ustanawiającego wspólnotowy kodeks celny (dalej w.k.c.) każda osoba ma prawo do działania przez przedstawiciela reprezentującego ją przed organami celnymi w celu dokonania wszelkich czynności i formalności przewidzianych w przepisach prawa celnego, przy czym przedstawicielstwo może być: 

1. bezpośrednie, w tym wypadku przedstawiciel działa w imieniu i na rzecz innej osoby, lub
2. pośrednie, w tym wypadku przedstawiciel działa we własnym imieniu, lecz na rzecz innej osoby.


Z kolei zgodnie z art. 201 ust. 2 i ust. 3 w.k.c., dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego. Zasadniczo za dłużnika uznaje się zgłaszającego, jednak pragniemy podkreślić, iż w przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na rzecz której składane jest zgłoszenie celne. Jeżeli w odniesieniu do tego samego długu celnego występuje kilku dłużników, są oni solidarnie zobowiązani do pokrycia tego długu (art. 213 w.k.c.).

W świetle powyższych regulacji zasadne jest twierdzenie, że w przypadku importu towarów dokonywanego poprzez przedstawiciela pośredniego (tut. agencję celną obowiązek uiszczenia cła ciąży zarówno na przedstawicielu, jak i jego zleceniodawcy (tut. zagranicznego kontrahenta). Oznacza to, że w przypadku przedstawicielstwa pośredniego można przypisać status podatnika VAT z tytułu importu towarów obu ww. podmiotom.

Powyższe potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 6 maja 2009 r. (sygn. I FSK 233/08), w którym czytamy: (...) Za zgłoszenie celne uważa się czynność, w wyniku której podmiot w prawem przewidzianej formie i w sposób określony deklaruje zamiar objęcia towaru daną procedurą celną.

Według art. 3 § 1 pkt 23 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. Kodeks celny (Dz. U. z 2001 r., Nr 75, poz. 802 ze zm.) zgłaszającym jest osoba, która dokonuje zgłoszenia celnego we własnym imieniu na swoją rzecz, we własnym imieniu na cudzą rzecz, albo osoba, w której imieniu dokonuje się zgłoszenia celnego. Przepis ten uznaje zatem za zgłaszającego: 1) importera działającego osobiście lub za pośrednictwem przedstawiciela bezpośredniego, 2) przedstawiciela pośredniego importera.

Zgodnie z przepisem art. 209 § 3 Kodeksu celnego dłużnikiem jest zgłaszający, a jeżeli zgłaszającym jest przedstawiciel pośredni - dłużnikiem jest również osoba, na rzecz której składane jest zgłoszenie celne. Z tych dwóch przepisów wynika, że gdy zgłaszającym jest - jak w rozpoznawanej sprawie - przedstawiciel pośredni importera, dłużnikiem jest zarówno importer jak i przedstawiciel pośredni, a ponieważ ustawa o VAT wiąże powstanie obowiązku podatkowego w VAT z powstaniem obowiązku celnego oba te podmioty są równocześnie podatnikami VAT.

W związku z powyższym pojawia się czy w niniejszym przypadku prawo do rozliczenia podatku naliczonego przysługuje agencji celnej czy jej kontrahentowi. Mając na uwadze okoliczność, iż skoro podatnikiem z tytułu importu towarów w analizowanym przypadku są równocześnie oba podmioty, należy uznać, że uprawnionym do odliczenia podatku naliczonego jest zarówno agencja celna jak i jej klienci. Przy czym, agencja celna i podmiot, na rzecz których działa nie mogą jednocześnie z korzystać z powyższego uprawnienia, tzn. odliczenia może dokonać tylko jeden z podatników. Przy czym to od decyzji agencji i jej kontrahenta zależy, kto zrealizuje rzeczone prawo.

Reasumując, w analizowanym przypadku podatnikiem z tytułu importu towarów jest zarówno agencja celna działająca w charakterze przedstawiciela pośredniego jak i jej kontrahent na rzecz, którego działa. W konsekwencji, prawo do potrącenie podatku naliczonego przysługuje obu podmiotom.

Decyzja, który z podatników skorzysta z przedmiotowego prawa należy do agencji i jej kontrahenta. Tym samym podatek naliczony może zostać rozliczony w deklaracji VAT-7 składanej przez agencję celną bądź w deklaracji VAT-7 zagranicznego kontrahenta, który jest czynnym podatnikiem polskiego podatku VAT.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA