REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Innowacyjność w usługach spedycji morskiej

Teresa Janczewska
Alicja Kędziora
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zwykle spedytor musi zaangażować kilka rodzajów środków transportu, ale w związku z tym, że transport statkiem stanowi największą część całego łańcucha, całość dostawy traktowana jest jako transport morski.

W obecnych czasach, towar jest przesyłany z jednego końca świata na drugi drogą morską, ale nie tylko. Klient zleca spedytorowi dostarczenie towaru z jednego miejsca w kraju załadunku do drugiego miejsca w kraju odbioru. Spedytor musi zaangażować kilka rodzajów środków transportu, ale w związku z tym, że transport statkiem stanowi największą część całego łańcucha, całość dostawy traktowana jest jako transport morski. Klient pilnie oczekuje na swój towar i chciałby na bieżąco wiedzieć, gdzie jest aktualnie jego ładunek.

REKLAMA

REKLAMA

Najlepiej, żeby mógł sam sprawdzać, korzystając z dostępu do systemu track & trace na stronie spedytora. Jak tylko numer kontenera jest znany, spedytor wpisuje go do systemu i cały czas musi aktualizować dane, tzn. kiedy i gdzie będzie przesyłka, tak aby klient mógł w każdej chwili sobie sprawdzić, bez potrzeby dzwonienia lub pisania maila. Aby tak było, spedytor musi dysponować odpowiednimi narzędziami informatycznymi.

Informatyka w transporcie morskim

Współpraca z klientami poprzez narzędzia informatyczne jest zarówno dla spedytora jak i dla całego świata biznesu stosunkowo nowym kierunkiem działań. Wcześniej elektroniczna wymiana danych, czy też udostępnianie klientom informacji, „on line” z firmowych systemów informatycznych były realizowane sporadycznie i tylko dla wyjątkowo strategicznych partnerów. Obecnie jest to wartość dodana dość szeroko oferowana przez usługodawców. Oczywiście medium, które to umożliwiło - to Internet.


Włączenie tych dodatkowych usług do oferty zwiększa skuteczność akwizycji nowych, a zintegrowanie procesów biznesowych na poziomie IT, ułatwia utrzymywanie klientów już obsługiwanych. Dlatego też ten obszar rozwoju IT uważany jest za szczególnie ważny dla konkurencyjności firmy spedycyjnej i to właśnie jemu w ciągu najbliższych lat spedytorzy będą poświęcać dużo uwagi.
- Narzędziem bardzo silnie integrującym klienta z dostawcą usług jest elektroniczna wymiana danych.

REKLAMA

EDI jest najskuteczniej wykorzystywany w logistyce magazynowej, a w szczególności w systemach typu WMS. Wbrew ogólnej opinii standardy EDI (np. EDIFACT) nie są tak powszechnie stosowane i nawet w przypadku ich implementacji każde wdrożenie wymiany danych B2B stanowi poważny wysiłek dla każdej ze stron, zarówno organizacyjny jak i kosztowy. Można przewrotnie stwierdzić, że im ten wysiłek większy tym silniej klient będzie z nami związany - wyjaśnia Wojciech Mieczyński, główny informatyk C. Hartwig Gdynia S.A.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zatem oznacza dostęp do innowacyjności w spedycji morskiej?

Na pewno pełną gotowość spedytora do spełniania niestandardowych oczekiwań klienta np. tworzenie dedykowanych systemów informatycznych dla współpracy z danym klientem. Po drugie antycypacja w rozwiązaniach, zaskakiwanie klienta rozwiązaniami logistycznymi. Obok tych rozwiązań istotne jest oferowanie w standardzie obsługi spedycyjnej usług niespotykanych w ofercie innych spedytorów np.: ubezpieczenie cargo w cenie usługi spedycyjnej. Równie ważny jest monitoring przesyłki zgodnie ze specyficznymi wymogami klienta oraz gotowość do udziału we wspólnych projektach logistycznych, łącznie z ewentualnymi nakładami finansowymi.

Ponadto standardowe dzielenie się wiedzą, czy nawet szkolenie klienta w wybranych obszarach w odniesieniu do tzw. klientów długofalowych o wyższym stopniu lojalności. I wreszcie inicjacja w tworzeniu nowatorskich metodologii załadunkowych np.: project cargo do kontenera.
Te wszystkie działania, plus narzędzia informatyczne stanowią o stopniu innowacyjności usług w spedycji morskiej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA