REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesne wózki widłowe

Jak działają nowoczesne wózki widłowe? Czy nowatorskie wózki elektryczne lub hybrydowe są coraz częściej doceniane przez branżę magazynową?
Jak działają nowoczesne wózki widłowe? Czy nowatorskie wózki elektryczne lub hybrydowe są coraz częściej doceniane przez branżę magazynową?
Still Polska

REKLAMA

REKLAMA

Jak działają nowoczesne wózki widłowe? Czy nowatorskie wózki elektryczne lub hybrydowe są coraz częściej doceniane przez branżę magazynową?

Elektryczne wózki widłowe coraz popularniejsze

Według danych Zrzeszenia Producentów Wózków Przemysłowych (Industrial Truck Association, ITA) z 2015 roku, pojazdy elektryczne stanowią 35% rynku azjatyckiego, 60% północnoamerykańskiego i aż 80% europejskiego. W skali globu, maszyny akumulatorowe to wciąż mniejszość. Wartość ich udziału szacuje się na 45%. Jeśli wierzyć prognozom, sytuacja ta nie potrwa jednak długo. W związku z regulacjami dotyczącymi emisji CO2, inicjatywami promującymi zrównoważony rozwój oraz postępem technologicznym w dziedzinie baterii trakcyjnych, w najbliższych latach sprzedaż elektrycznych pojazdów widłowych z przeciwwagą ma osiągać dwucyfrowe wzrosty. Według najnowszych polskich danych, w wyniku tego typu zmian, ekologiczne rozwiązania zaczynają przeważać również w naszym kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy można odliczać 100% VAT od wydatków dotyczących wózków widłowych?

W opracowanym na podstawie danych Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) raporcie Widlak List 2016 dokonano porównania liczby zarejestrowanych przez UDT w minionym roku czołowych wózków widłowych, z podziałem na pojazdy spalinowe, elektryczne, nowe i używane. Według przedstawionych zestawień, maszyny akumulatorowe dominują wśród urządzeń „z salonu”, a ich przewaga rośnie z roku na rok.

W porównaniu z 2014 r., w 2015 r. na rynku pierwotnym sprzedano o 28% więcej elektrycznych wózków widłowych. Dynamika wzrostu w przypadku pojazdów na gaz i olej napędowy wyniosła natomiast 16%. Co więcej, drugi rok z rzędu bezwzględna liczba zarejestrowanych nowych maszyn akumulatorowych była wyższa niż wariantów spalinowych. W 2014 różnica wynosiła 159, a rok później - już 510 wózków. – Wyniki firmy STILL Polska potwierdzają rosnące zainteresowanie pojazdami elektrycznymi. Niesłabnącą popularnością cieszą się także odrestaurowane akumulatorowe wózki używane – mówi Paweł Włuka, kierownik działu marketingu STILL Polska – Przyczyn tych przemian upatrujemy przede wszystkim w rosnącej świadomości długofalowej opłacalności tego typu inwestycji oraz zwiększeniu dostępności elastycznych form finansowania floty magazynowej. Znaczenie mają również technologiczne usprawnienia, pozwalające na coraz szersze zastosowanie wózków elektrycznych – sugeruje ekspert.

REKLAMA

Zobacz też: Układy hybrydowe i elektryczne w wózkach widłowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cechy nowoczesnych wózków elektrycznych

Zmiany prowadzące do zwiększenia wydajności pracy maszyny i ograniczenia jej negatywnego wpływu na środowisko są dostrzegalne zarówno w przypadku pojazdów spalinowych, jak i elektrycznych. Normą powoli staje się wykorzystanie elementów technologii hybrydowej i innych usprawnień w wózkach na LPG i ON. Jednak zmiany w zakresie efektywności baterii trakcyjnych wydają się cechować większą dynamiką i skalą oddziaływania. W związku z tym, według ekspertów Instytutu Fraunhofera, do 2030 r. dominującym sposobem zasilania urządzeń intralogistycznych staną się akumulatory litowo-jonowe. Już dziś wykorzystujące je wózki zużywają nawet 30% mniej energii niż maszyny z bateriami kwasowo-ołowiowymi. Okres ich eksploatacji, z gwarantowanymi 2500 cyklami ładowania, jest w dodatku co najmniej dwa razy dłuższy niż w przypadku konwencjonalnych akumulatorów. Jak zapowiadają projektanci, to jednak dopiero początek rozwoju tej technologii. – Podczas targów CeMAT oczekiwać można prezentacji przełomowych dla akumulatorów Li-Ion rozwiązań. Planujemy pokazać wózki zoptymalizowane pod kątem czasu pracy na jednej baterii oraz tempa ładowania, charakteryzujące się zróżnicowanymi zakresami mocy – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Dużego zainteresowania spodziewamy się zarówno w związku z prezentacją pierwszego napędzanego baterią w tej technologii wózka czołowego z przeciwwagą, jak i pokazami specjalistycznych urządzeń techniki magazynowej, optymalnie dopasowanych do konkretnych, wąskich zastosowań – dodaje ekspert.

Ogniwa paliwowe wciąż niszowe

Duże nadzieje na jeszcze skuteczniejsze ograniczenie emisji CO2 wiąże się z technologią Fuel Cell. Tlen pobrany z powietrza wchodzi tu w reakcję z tankowanym do wózków wodorem, dostarczając energię do układu napędowego, analogicznie jak bateria trakcyjna w pojazdach elektrycznych. Jedynymi ubocznymi produktami pracy silnika są ciepło i woda. Wprowadzenie tej technologii na szeroką skalę pozwoliłoby ograniczyć nie tylko emisję gazów cieplarnianych związaną z funkcjonowaniem pojazdów transportowych, ale również tę wynikającą z wytwarzania energii elektrycznej niezbędnej do ładowania ich akumulatorów. Niestety, infrastruktura niezbędna do uzupełniania zbiorników z wodorem, wciąż nie jest wystarczająco rozwinięta. Na upowszechnienie tego ekologicznego napędu przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Źródło: Materiały STILL Polska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA