REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesne wózki widłowe

Jak działają nowoczesne wózki widłowe? Czy nowatorskie wózki elektryczne lub hybrydowe są coraz częściej doceniane przez branżę magazynową?
Jak działają nowoczesne wózki widłowe? Czy nowatorskie wózki elektryczne lub hybrydowe są coraz częściej doceniane przez branżę magazynową?
Still Polska

REKLAMA

REKLAMA

Jak działają nowoczesne wózki widłowe? Czy nowatorskie wózki elektryczne lub hybrydowe są coraz częściej doceniane przez branżę magazynową?

Elektryczne wózki widłowe coraz popularniejsze

Według danych Zrzeszenia Producentów Wózków Przemysłowych (Industrial Truck Association, ITA) z 2015 roku, pojazdy elektryczne stanowią 35% rynku azjatyckiego, 60% północnoamerykańskiego i aż 80% europejskiego. W skali globu, maszyny akumulatorowe to wciąż mniejszość. Wartość ich udziału szacuje się na 45%. Jeśli wierzyć prognozom, sytuacja ta nie potrwa jednak długo. W związku z regulacjami dotyczącymi emisji CO2, inicjatywami promującymi zrównoważony rozwój oraz postępem technologicznym w dziedzinie baterii trakcyjnych, w najbliższych latach sprzedaż elektrycznych pojazdów widłowych z przeciwwagą ma osiągać dwucyfrowe wzrosty. Według najnowszych polskich danych, w wyniku tego typu zmian, ekologiczne rozwiązania zaczynają przeważać również w naszym kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy można odliczać 100% VAT od wydatków dotyczących wózków widłowych?

W opracowanym na podstawie danych Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) raporcie Widlak List 2016 dokonano porównania liczby zarejestrowanych przez UDT w minionym roku czołowych wózków widłowych, z podziałem na pojazdy spalinowe, elektryczne, nowe i używane. Według przedstawionych zestawień, maszyny akumulatorowe dominują wśród urządzeń „z salonu”, a ich przewaga rośnie z roku na rok.

W porównaniu z 2014 r., w 2015 r. na rynku pierwotnym sprzedano o 28% więcej elektrycznych wózków widłowych. Dynamika wzrostu w przypadku pojazdów na gaz i olej napędowy wyniosła natomiast 16%. Co więcej, drugi rok z rzędu bezwzględna liczba zarejestrowanych nowych maszyn akumulatorowych była wyższa niż wariantów spalinowych. W 2014 różnica wynosiła 159, a rok później - już 510 wózków. – Wyniki firmy STILL Polska potwierdzają rosnące zainteresowanie pojazdami elektrycznymi. Niesłabnącą popularnością cieszą się także odrestaurowane akumulatorowe wózki używane – mówi Paweł Włuka, kierownik działu marketingu STILL Polska – Przyczyn tych przemian upatrujemy przede wszystkim w rosnącej świadomości długofalowej opłacalności tego typu inwestycji oraz zwiększeniu dostępności elastycznych form finansowania floty magazynowej. Znaczenie mają również technologiczne usprawnienia, pozwalające na coraz szersze zastosowanie wózków elektrycznych – sugeruje ekspert.

REKLAMA

Zobacz też: Układy hybrydowe i elektryczne w wózkach widłowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cechy nowoczesnych wózków elektrycznych

Zmiany prowadzące do zwiększenia wydajności pracy maszyny i ograniczenia jej negatywnego wpływu na środowisko są dostrzegalne zarówno w przypadku pojazdów spalinowych, jak i elektrycznych. Normą powoli staje się wykorzystanie elementów technologii hybrydowej i innych usprawnień w wózkach na LPG i ON. Jednak zmiany w zakresie efektywności baterii trakcyjnych wydają się cechować większą dynamiką i skalą oddziaływania. W związku z tym, według ekspertów Instytutu Fraunhofera, do 2030 r. dominującym sposobem zasilania urządzeń intralogistycznych staną się akumulatory litowo-jonowe. Już dziś wykorzystujące je wózki zużywają nawet 30% mniej energii niż maszyny z bateriami kwasowo-ołowiowymi. Okres ich eksploatacji, z gwarantowanymi 2500 cyklami ładowania, jest w dodatku co najmniej dwa razy dłuższy niż w przypadku konwencjonalnych akumulatorów. Jak zapowiadają projektanci, to jednak dopiero początek rozwoju tej technologii. – Podczas targów CeMAT oczekiwać można prezentacji przełomowych dla akumulatorów Li-Ion rozwiązań. Planujemy pokazać wózki zoptymalizowane pod kątem czasu pracy na jednej baterii oraz tempa ładowania, charakteryzujące się zróżnicowanymi zakresami mocy – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Dużego zainteresowania spodziewamy się zarówno w związku z prezentacją pierwszego napędzanego baterią w tej technologii wózka czołowego z przeciwwagą, jak i pokazami specjalistycznych urządzeń techniki magazynowej, optymalnie dopasowanych do konkretnych, wąskich zastosowań – dodaje ekspert.

Ogniwa paliwowe wciąż niszowe

Duże nadzieje na jeszcze skuteczniejsze ograniczenie emisji CO2 wiąże się z technologią Fuel Cell. Tlen pobrany z powietrza wchodzi tu w reakcję z tankowanym do wózków wodorem, dostarczając energię do układu napędowego, analogicznie jak bateria trakcyjna w pojazdach elektrycznych. Jedynymi ubocznymi produktami pracy silnika są ciepło i woda. Wprowadzenie tej technologii na szeroką skalę pozwoliłoby ograniczyć nie tylko emisję gazów cieplarnianych związaną z funkcjonowaniem pojazdów transportowych, ale również tę wynikającą z wytwarzania energii elektrycznej niezbędnej do ładowania ich akumulatorów. Niestety, infrastruktura niezbędna do uzupełniania zbiorników z wodorem, wciąż nie jest wystarczająco rozwinięta. Na upowszechnienie tego ekologicznego napędu przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Źródło: Materiały STILL Polska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA