REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy operator wózka musi pracować w kasku?

Jan Pióro
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy operator wózka jezdniowego z napędem silnikowym musi pracować w hełmie ochronnym? Na na jakie przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy powinien powołać się specjalista ds. bhp, aby przekonać kierownictwo zakładu o obowiązku wyposażenia w kaski ochronne operatorów wózków jezdniowych?

REKLAMA

Na tak sformułowane pytanie należy odpowiedzieć twierdząco, pomimo że w aktualnie obowiązującym stanie prawnym brakuje regulacji w sposób jednoznaczny nakładającej na pracodawców obowiązek wyposażenia operatorów wózków jezdniowych z napędem silnikowym w hełmy ochronne (środek ochrony indywidualnej). Można jednak przyjąć, że w odniesieniu do wózków podnośnikowych w każdej instrukcji użytkowania wózka stanowiącej element dokumentacji techniczno-ruchowej jest zawarty wymóg wyposażenia operatora wózka w hełm ochronny. Odrębnym zagadnieniem może być np. konieczność wyposażenia w tego rodzaju środki ochrony indywidualnej operatorów ręcznych wózków transportowych z napędem silnikowym, tzw. paleciaków, które również zaliczane są do wózków jezdniowych.

REKLAMA

Wprost wyartykułowanego wymogu wyposażenia w kaski ochronne operatorów wózków jezdniowych z napędem silnikowym nie znajdziemy w unormowaniach rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym – regulującego wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym używanych w transporcie wewnętrznym zakładów pracy. Nie ma go też w rozporządzeniu o ogólnych przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy, pomimo iż w załączniku nr 2 wymienionego aktu prawnego zawarte są unormowania dotyczące szczegółowych zasad stosowania środków ochrony indywidualnej.

WSKAZÓWKA!

REKLAMA

Wskazane jest, aby pracodawca pamiętał o zapisie § 8 załącznika nr 2 rozporządzenia nakazującym, aby przy ustalaniu środków ochrony indywidualnej przy określonych pracach zostały uwzględnione wskazania zawarte w tabelach będących integralną częścią tego załącznika. Warto zwrócić uwagę na tabelę nr 2, w której wśród prac narażających pracowników na urazy głowy zostały wymienione m.in. prace w sąsiedztwie urządzeń do podnoszenia, dźwigów i przenośników. Wymóg ten należy rozumieć w ten sposób, że dotyczy on zarówno operatora maszyny/urządzenia, jak i innych osób znajdujących się w strefie zagrożenia.

Wobec braku szczegółowych unormowań pozostaje rozważyć, czy wyposażenie operatorów wózków jezdniowych z napędem silnikowym w hełmy ochronne może wynikać z ciążącego na pracodawcy obowiązku zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności przez zapobieganie zagrożeniom związanym z wykonywaną pracą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

W najszerszym zakresie identyfikacji zagrożeń, np. uderzeniem o nieruchome elementy, uderzeniem lub przygnieceniem z powodu obsunięcia się jakiegoś przedmiotu – związanych z wykonywaniem czynności obsługowych – dokonuje się w ramach oceny ryzyka zawodowego związanego z zagrożeniami, które nie mogą być wykluczone.

Z uwzględnieniem zdefiniowanego stopnia zagrożenia na stanowisku pracy, częstości narażenia pracownika na zagrożenie, rodzaju prac i cech stanowiska pracy, pracodawca powinien przeprowadzić analizę dotyczącą tego, czy w konkretnych warunkach wykonywania pracy dla zabezpieczenia pracujących wystarczające jest zastosowanie środków ochrony zbiorowej, czy zachodzi potrzeba wyposażenia pracowników w środki ochrony indywidualnej.

Pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową ustala adekwatne do rozpoznanych zagrożeń rodzaje środków ochrony indywidualnej.

Jeżeli u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca dokonuje takich ustaleń w porozumieniu z pracownikami wybranymi w tym celu przez załogę, w trybie przyjętym w zakładzie pracy.

Wydane pracownikowi środki ochrony indywidualnej (w omawianej sytuacji – hełm ochronny) muszą spełniać zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa.

Za zgodne z zasadniczymi wymaganiami uznaje się środki ochrony indywidualnej posiadające oznakowanie CE, które producent lub jego upoważniony przedstawiciel potwierdził, wystawiając deklarację zgodności WE.

WSKAZÓWKA!

Niedopuszczalne jest wyposażanie pracowników w środki ochrony indywidualnej, które nie spełniają zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa.

PODSTAWA PRAWNA

● Art. 207 § 2, art. 2376 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),

● Par. 39 ust. 1 i 2 rozporządzenia z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),

● Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym (DzU nr 70, poz. 650 ze zm.),

● Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla środków ochrony indywidualnej (DzU nr 259, poz. 2173).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

REKLAMA

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA

16-latek urządził sobie tor wyścigowy na parkingu przed marketem

16-letni drifter urządzał sobie tor wyścigowy na parkingu przed jednym z piaseczyńskich marketów. Został złapany na gorącym uczynku. Sprawą zajmie się sąd rodzinny.

KGP: 99 237 interwencji, 415 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 237 interwencji.

REKLAMA