REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy operator wózka musi pracować w kasku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Pióro
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy operator wózka jezdniowego z napędem silnikowym musi pracować w hełmie ochronnym? Na na jakie przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy powinien powołać się specjalista ds. bhp, aby przekonać kierownictwo zakładu o obowiązku wyposażenia w kaski ochronne operatorów wózków jezdniowych?

REKLAMA

Na tak sformułowane pytanie należy odpowiedzieć twierdząco, pomimo że w aktualnie obowiązującym stanie prawnym brakuje regulacji w sposób jednoznaczny nakładającej na pracodawców obowiązek wyposażenia operatorów wózków jezdniowych z napędem silnikowym w hełmy ochronne (środek ochrony indywidualnej). Można jednak przyjąć, że w odniesieniu do wózków podnośnikowych w każdej instrukcji użytkowania wózka stanowiącej element dokumentacji techniczno-ruchowej jest zawarty wymóg wyposażenia operatora wózka w hełm ochronny. Odrębnym zagadnieniem może być np. konieczność wyposażenia w tego rodzaju środki ochrony indywidualnej operatorów ręcznych wózków transportowych z napędem silnikowym, tzw. paleciaków, które również zaliczane są do wózków jezdniowych.

REKLAMA

Wprost wyartykułowanego wymogu wyposażenia w kaski ochronne operatorów wózków jezdniowych z napędem silnikowym nie znajdziemy w unormowaniach rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym – regulującego wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym używanych w transporcie wewnętrznym zakładów pracy. Nie ma go też w rozporządzeniu o ogólnych przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy, pomimo iż w załączniku nr 2 wymienionego aktu prawnego zawarte są unormowania dotyczące szczegółowych zasad stosowania środków ochrony indywidualnej.

WSKAZÓWKA!

REKLAMA

Wskazane jest, aby pracodawca pamiętał o zapisie § 8 załącznika nr 2 rozporządzenia nakazującym, aby przy ustalaniu środków ochrony indywidualnej przy określonych pracach zostały uwzględnione wskazania zawarte w tabelach będących integralną częścią tego załącznika. Warto zwrócić uwagę na tabelę nr 2, w której wśród prac narażających pracowników na urazy głowy zostały wymienione m.in. prace w sąsiedztwie urządzeń do podnoszenia, dźwigów i przenośników. Wymóg ten należy rozumieć w ten sposób, że dotyczy on zarówno operatora maszyny/urządzenia, jak i innych osób znajdujących się w strefie zagrożenia.

Wobec braku szczegółowych unormowań pozostaje rozważyć, czy wyposażenie operatorów wózków jezdniowych z napędem silnikowym w hełmy ochronne może wynikać z ciążącego na pracodawcy obowiązku zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności przez zapobieganie zagrożeniom związanym z wykonywaną pracą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

W najszerszym zakresie identyfikacji zagrożeń, np. uderzeniem o nieruchome elementy, uderzeniem lub przygnieceniem z powodu obsunięcia się jakiegoś przedmiotu – związanych z wykonywaniem czynności obsługowych – dokonuje się w ramach oceny ryzyka zawodowego związanego z zagrożeniami, które nie mogą być wykluczone.

Z uwzględnieniem zdefiniowanego stopnia zagrożenia na stanowisku pracy, częstości narażenia pracownika na zagrożenie, rodzaju prac i cech stanowiska pracy, pracodawca powinien przeprowadzić analizę dotyczącą tego, czy w konkretnych warunkach wykonywania pracy dla zabezpieczenia pracujących wystarczające jest zastosowanie środków ochrony zbiorowej, czy zachodzi potrzeba wyposażenia pracowników w środki ochrony indywidualnej.

Pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową ustala adekwatne do rozpoznanych zagrożeń rodzaje środków ochrony indywidualnej.

Jeżeli u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca dokonuje takich ustaleń w porozumieniu z pracownikami wybranymi w tym celu przez załogę, w trybie przyjętym w zakładzie pracy.

Wydane pracownikowi środki ochrony indywidualnej (w omawianej sytuacji – hełm ochronny) muszą spełniać zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa.

Za zgodne z zasadniczymi wymaganiami uznaje się środki ochrony indywidualnej posiadające oznakowanie CE, które producent lub jego upoważniony przedstawiciel potwierdził, wystawiając deklarację zgodności WE.

WSKAZÓWKA!

Niedopuszczalne jest wyposażanie pracowników w środki ochrony indywidualnej, które nie spełniają zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa.

PODSTAWA PRAWNA

● Art. 207 § 2, art. 2376 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),

● Par. 39 ust. 1 i 2 rozporządzenia z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),

● Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym (DzU nr 70, poz. 650 ze zm.),

● Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla środków ochrony indywidualnej (DzU nr 259, poz. 2173).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA