REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawy bezpiecznej eksploatacji wózków widłowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podstawy bezpiecznej eksploatacji wózków widłowych.
Podstawy bezpiecznej eksploatacji wózków widłowych.
PROMAG S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są zasady bezpiecznej eksploatacji wózków widłowych? Produkowane obecnie wózki widłowe to urządzenia zaawansowane technologicznie i wyposażone w wiele funkcji dodatkowych. Ich sprawna obsługa wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej, ale też praktycznego doświadczenia. Warto wiedzieć na czym polega bezpieczna eksploatacja takich pojazdów i jakie są najczęstsze – choć nie zawsze świadome - uchybienia w tym zakresie.

Obowiązki operatora i pracodawcy w zakresie eksploatacji wózków widłowych

Operatorem wózka może zostać w Polsce każda osoba, która ma 18 lat, ukończyła kurs, posiada odpowiednie kwalifikacje i zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwskazań do wykonywania tego typu pracy oraz zgodę pracodawcy na poruszanie się wózkami po terenie zakładu.

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na bezpieczeństwo własne oraz innych pracowników magazynu, każdy operator jeszcze przed rozpoczęciem pracy powinien m.in.: dokonać wzrokowej oceny ogólnego stanu technicznego pojazdu w tym ogumienia, masztu i osprzętu, sprawdzić oznakowanie, tabliczki informacyjne, układ hydrauliczny, kierowniczy, elektryczny, podnoszenia, hamulcowy, panel sterowniczy, oświetlenie, sygnalizację dźwiękową oraz akumulator. Każda usterka powinna być na bieżąco odnotowana w dokumentach eksploatacyjnych pojazdu i zgłoszona niezwłocznie przełożonemu.

Co więcej, wszystkie czynności związane z obsługą wózka widłowego powinny być wykonywane w oparciu o instrukcję obsługi i eksploatacji opracowaną przez producenta, przepisy o dozorze technicznym oraz przepisy BHP. Trzeba je po prostu znać i stosować się do nich na co dzień.

 - Istotnym dokumentem, który każdy pracodawca powinien sporządzić przed wprowadzeniem wózków widłowych do zakładu jest regulamin dot. zasad ruchu. Musi on określać m.in. dopuszczalne prędkości wózków w pomieszczeniach magazynowych, typy stosowanego oznakowania oraz wykaz dróg wyłączonych z ruchu i stref niebezpiecznych.

Ważne jest też przeprowadzenie analizy zagrożeń i oceny ryzyka zawodowego związanego z użytkowaniem pojazdu w danym miejscu pracy, rodzajem przewożonych ładunków oraz środków jakie należy zastosować dla zachowania bezpieczeństwa przy danym stanie technicznym tras przejazdowych –  mówi Marek Łabęda, Dyrektor ds. Technicznych w firmie PROMAG S.A.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sposób na sprawne zarządzanie magazynem

Najczęstsze błędy popełniane podczas pracy w magazynie

REKLAMA

Zdecydowana większość wypadków w magazynach powstaje z powodu nieprawidłowego zachowania człowieka, a głównymi przyczynami są zła organizacja pracy (czyli np. dopuszczanie do pracy osób bez wymaganych kwalifikacji) i błędy ludzkie (brawura, brak skupienia, lekkomyślność itp.).

 - Błędy popełniają nie tylko szeregowi pracownicy, ale także kadra menedżerska, która w trosce o podniesienie wydajności i szybkości operacji, wywiera zbyt dużą presję na operatorach. Jest to czynnik, który nie sprzyja respektowaniu zasad bezpieczeństwa i prowadzi do zachowań niepożądanych, czego przykładem jest np. przekraczanie dozwolonej prędkości. W konsekwencji mamy do czynienia z wypadkami, których można było uniknąć - podkreśla Marek Łabęda, z PROMAG S.A.

Złe praktyki

  • Przekraczanie dopuszczalnego udźwigu wózka
  • Podnoszenie i przemieszczanie niestabilnych ładunków lub ładunków, których środek ciężkości jest usytuowany poza środkiem ciężkości wózka
  • Jazda wózkiem z podniesionymi widłami
  • Podnoszenie i transportowanie osób na widłach
  • Przewożenie w kabinie wózka innych osób
  • Niedostosowanie prędkości do nawierzchni i warunków panujących w magazynie
  • Wykonywanie gwałtownych manewrów, skrętów etc.
  • Przesuwanie palet na regałach, zbyt gwałtowne pobieranie i układanie palet.
  • Holowanie innych wózków lub pojazdów wózkiem, który nie jest do tego przystosowany
  • Wychylanie się w trakcie jazdy poza obrys wózka
  • Skręcanie po pochyłościach, skręcanie z nadmierną prędkością
  • Nagłe przyspieszanie i hamowanie, zbyt dynamiczna jazda
  • Praca nieprzystosowanym wózkiem w pomieszczeniach zagrożonych wybuchem
  • Brak bieżącej kontroli stanu technicznego wózka

O tym, że podstawowe zasady bezpieczeństwa są często lekceważone, świadczą także zagrożenia najczęściej identyfikowane przez Urząd Dozoru Technicznego. Spośród wielu uchybień wymienić warto m.in.: umieszczanie napisów na wózkach tylko w języku obcym i brak piktogramów oraz brak sygnału ostrzegawczego, który włącza się przy jeździe do tyłu. Do niebezpiecznych sytuacji mogą doprowadzić także niezabezpieczone przed wypadnięciem baterie oraz brak osłon (np. tłumika, rury wydechowej, wentylatora, przewodów hydraulicznych itp.).

Zobacz też: Odszkodowanie za wypadek przy pracy

W bezpieczeństwo trzeba inwestować

- Bezpieczeństwo to proces, a nie stan dany nam raz na zawsze. Dlatego jednym z istotnych zadań kadry odpowiedzialnej za zarządzaniem magazynem jest przeprowadzanie cyklicznych szkoleń z zakresu BHP, obejmujących również przepisy i zasady eksploatacji wózków widłowych. Przykładem są szkolenia z cyklu „Bezpieczny Magazyn”, odbywające się w naszym Centrum Techniki Magazynowej w Poznaniu, w trackie których omawiamy zagadnienia związane z bezpieczną eksploatacją urządzeń magazynowych, bazując na konkretnych przykładach i sytuacjach – dodaje Marek Łabęda, z PROMAG.

W ostatecznym rozrachunku koszty nakładów poniesionych na zwiększenie bezpieczeństwa w magazynie są niewspółmierne do ewentualnych strat (finansowych, ale także wizerunkowych), które mogą wystąpić, gdy do wypadku już dojdzie. Taką zależność dostrzegają chyba także coraz częściej pracodawcy. Jak wynika z raportu „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2015”, opracowanego przez Koalicję Bezpieczni w Pracy, na podstawie badań TNS Polska, szkolenia z BHP są uznawane za użyteczne zarówno przez pracowników (93%), jak i przedstawicieli zakładów pracy (84%). Co więcej, tylko 10% ankietowanych respondentów uznało, że inwestycje w BHP to nieuzasadniony wydatek. Pozostaje więc mieć nadzieję, że odsetek firm „oszczędzających” na bezpieczeństwie będzie w Polsce coraz niższy, a liczba wypadków, w których poszkodowani zostają także operatorzy wózków, coraz mniejsza.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA