REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podstawy bezpiecznej eksploatacji wózków widłowych.
Podstawy bezpiecznej eksploatacji wózków widłowych.
PROMAG S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są zasady bezpiecznej eksploatacji wózków widłowych? Produkowane obecnie wózki widłowe to urządzenia zaawansowane technologicznie i wyposażone w wiele funkcji dodatkowych. Ich sprawna obsługa wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej, ale też praktycznego doświadczenia. Warto wiedzieć na czym polega bezpieczna eksploatacja takich pojazdów i jakie są najczęstsze – choć nie zawsze świadome - uchybienia w tym zakresie.

Obowiązki operatora i pracodawcy w zakresie eksploatacji wózków widłowych

Operatorem wózka może zostać w Polsce każda osoba, która ma 18 lat, ukończyła kurs, posiada odpowiednie kwalifikacje i zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwskazań do wykonywania tego typu pracy oraz zgodę pracodawcy na poruszanie się wózkami po terenie zakładu.

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na bezpieczeństwo własne oraz innych pracowników magazynu, każdy operator jeszcze przed rozpoczęciem pracy powinien m.in.: dokonać wzrokowej oceny ogólnego stanu technicznego pojazdu w tym ogumienia, masztu i osprzętu, sprawdzić oznakowanie, tabliczki informacyjne, układ hydrauliczny, kierowniczy, elektryczny, podnoszenia, hamulcowy, panel sterowniczy, oświetlenie, sygnalizację dźwiękową oraz akumulator. Każda usterka powinna być na bieżąco odnotowana w dokumentach eksploatacyjnych pojazdu i zgłoszona niezwłocznie przełożonemu.

Co więcej, wszystkie czynności związane z obsługą wózka widłowego powinny być wykonywane w oparciu o instrukcję obsługi i eksploatacji opracowaną przez producenta, przepisy o dozorze technicznym oraz przepisy BHP. Trzeba je po prostu znać i stosować się do nich na co dzień.

 - Istotnym dokumentem, który każdy pracodawca powinien sporządzić przed wprowadzeniem wózków widłowych do zakładu jest regulamin dot. zasad ruchu. Musi on określać m.in. dopuszczalne prędkości wózków w pomieszczeniach magazynowych, typy stosowanego oznakowania oraz wykaz dróg wyłączonych z ruchu i stref niebezpiecznych.

REKLAMA

Ważne jest też przeprowadzenie analizy zagrożeń i oceny ryzyka zawodowego związanego z użytkowaniem pojazdu w danym miejscu pracy, rodzajem przewożonych ładunków oraz środków jakie należy zastosować dla zachowania bezpieczeństwa przy danym stanie technicznym tras przejazdowych –  mówi Marek Łabęda, Dyrektor ds. Technicznych w firmie PROMAG S.A.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sposób na sprawne zarządzanie magazynem

Najczęstsze błędy popełniane podczas pracy w magazynie

Zdecydowana większość wypadków w magazynach powstaje z powodu nieprawidłowego zachowania człowieka, a głównymi przyczynami są zła organizacja pracy (czyli np. dopuszczanie do pracy osób bez wymaganych kwalifikacji) i błędy ludzkie (brawura, brak skupienia, lekkomyślność itp.).

 - Błędy popełniają nie tylko szeregowi pracownicy, ale także kadra menedżerska, która w trosce o podniesienie wydajności i szybkości operacji, wywiera zbyt dużą presję na operatorach. Jest to czynnik, który nie sprzyja respektowaniu zasad bezpieczeństwa i prowadzi do zachowań niepożądanych, czego przykładem jest np. przekraczanie dozwolonej prędkości. W konsekwencji mamy do czynienia z wypadkami, których można było uniknąć - podkreśla Marek Łabęda, z PROMAG S.A.

Złe praktyki

  • Przekraczanie dopuszczalnego udźwigu wózka
  • Podnoszenie i przemieszczanie niestabilnych ładunków lub ładunków, których środek ciężkości jest usytuowany poza środkiem ciężkości wózka
  • Jazda wózkiem z podniesionymi widłami
  • Podnoszenie i transportowanie osób na widłach
  • Przewożenie w kabinie wózka innych osób
  • Niedostosowanie prędkości do nawierzchni i warunków panujących w magazynie
  • Wykonywanie gwałtownych manewrów, skrętów etc.
  • Przesuwanie palet na regałach, zbyt gwałtowne pobieranie i układanie palet.
  • Holowanie innych wózków lub pojazdów wózkiem, który nie jest do tego przystosowany
  • Wychylanie się w trakcie jazdy poza obrys wózka
  • Skręcanie po pochyłościach, skręcanie z nadmierną prędkością
  • Nagłe przyspieszanie i hamowanie, zbyt dynamiczna jazda
  • Praca nieprzystosowanym wózkiem w pomieszczeniach zagrożonych wybuchem
  • Brak bieżącej kontroli stanu technicznego wózka

O tym, że podstawowe zasady bezpieczeństwa są często lekceważone, świadczą także zagrożenia najczęściej identyfikowane przez Urząd Dozoru Technicznego. Spośród wielu uchybień wymienić warto m.in.: umieszczanie napisów na wózkach tylko w języku obcym i brak piktogramów oraz brak sygnału ostrzegawczego, który włącza się przy jeździe do tyłu. Do niebezpiecznych sytuacji mogą doprowadzić także niezabezpieczone przed wypadnięciem baterie oraz brak osłon (np. tłumika, rury wydechowej, wentylatora, przewodów hydraulicznych itp.).

Zobacz też: Odszkodowanie za wypadek przy pracy

W bezpieczeństwo trzeba inwestować

- Bezpieczeństwo to proces, a nie stan dany nam raz na zawsze. Dlatego jednym z istotnych zadań kadry odpowiedzialnej za zarządzaniem magazynem jest przeprowadzanie cyklicznych szkoleń z zakresu BHP, obejmujących również przepisy i zasady eksploatacji wózków widłowych. Przykładem są szkolenia z cyklu „Bezpieczny Magazyn”, odbywające się w naszym Centrum Techniki Magazynowej w Poznaniu, w trackie których omawiamy zagadnienia związane z bezpieczną eksploatacją urządzeń magazynowych, bazując na konkretnych przykładach i sytuacjach – dodaje Marek Łabęda, z PROMAG.

W ostatecznym rozrachunku koszty nakładów poniesionych na zwiększenie bezpieczeństwa w magazynie są niewspółmierne do ewentualnych strat (finansowych, ale także wizerunkowych), które mogą wystąpić, gdy do wypadku już dojdzie. Taką zależność dostrzegają chyba także coraz częściej pracodawcy. Jak wynika z raportu „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2015”, opracowanego przez Koalicję Bezpieczni w Pracy, na podstawie badań TNS Polska, szkolenia z BHP są uznawane za użyteczne zarówno przez pracowników (93%), jak i przedstawicieli zakładów pracy (84%). Co więcej, tylko 10% ankietowanych respondentów uznało, że inwestycje w BHP to nieuzasadniony wydatek. Pozostaje więc mieć nadzieję, że odsetek firm „oszczędzających” na bezpieczeństwie będzie w Polsce coraz niższy, a liczba wypadków, w których poszkodowani zostają także operatorzy wózków, coraz mniejsza.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA