REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?
Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy usługi magazynowe mogą zostać uznane za usługi związane z nieruchomościami była/jest przedmiotem wieloletnich sporów. Bo, jak od strony formalnej opodatkować VAT usługę składowania towaru w magazynie w przypadku, gdy nie wskażemy konkretnej przestrzeni magazynowej?

Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka świadczy usługi logistyczne. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonujemy na rzecz podmiotów mających siedzibę poza Polską, usługi dotyczące składowania towarów w magazynach położonych na terytorium kraju. Umowy z kontrahentami zobowiązują nas do przechowania towaru w określonym magazynie, jednakże bez wskazywania konkretnej przestrzeni magazynowej. Usługobiorca nie uzyskuje prawa do korzystania z określonej części magazynu. Nie ma również samodzielnego prawa wstępu do magazynu. W jaki sposób powinniśmy opodatkować VAT opisane usługi. Nasze wątpliwości dotyczą miejsca świadczenia tych usług.

Zobacz też: Optymalizacja gospodarki magazynowej

Odpowiedź:

REKLAMA

Zasadą jest, że miejscem świadczenia (czyli krajem opodatkowania) usług jest miejsce (kraj), w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej - art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). Należy jednakże pamiętać, że od powyższej reguły ustawodawca przewidział pewne odstępstwa. Jeden z wyjątków dotyczy miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami. Krajem opodatkowania wspomnianych usług jest miejsce położenia nieruchomości (art. 28e ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przywołany przepis art. 28e ustawy o VAT jest odpowiednikiem art. 47 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej Dyrektywa 112), który stanowi, że miejscem świadczenia usług związanych z

nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Zobacz też: Bezzałogowy system transportu w fabryce Audi

Zarówno ustawodawca unijny jak i polski nie definiują pojęcia usługi „związanej z nieruchomością”. Wskazują jedynie przykłady takich usług. Jednocześnie, jak wynika z ww. przepisów, katalog przykładów tego typu usług jest katalogiem otwartym. Zgodnie z powszechnie akceptowanym w doktrynie poglądem, zasada określona w art. 28e ustawy o VAT odnosi się do usług związanych z konkretnie określoną nieruchomością, nie zaś z nieruchomościami w ogóle. A zatem, musi być znana lokalizacja tej nieruchomości, w stopniu umożliwiającym określenie, w jakim państwie nieruchomość ta jest położona. Ponadto, aby mówić o usłudze związanej z nieruchomością, związek z tą (konkretną) nieruchomością musi być bezpośredni. Oznacza to, że nieruchomość musi być nieodzownym elementem danej usługi – bez tej nieruchomości usługa nie może być zrealizowana. Tylko, gdy nieruchomość będzie stanowić zasadniczy element świadczonej usługi, można mówić o usłudze związanej z nieruchomością. Zasada ta została wypracowana na gruncie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z dnia 7.09.2006 r. w sprawie C- 166/05).

Kwestia, czy usługi magazynowe mogą zostać uznane za usługi związane z nieruchomościami była/jest przedmiotem wieloletnich sporów. W efekcie wspomnianych sporów, NSA postanowieniem z dnia 8 lutego 2012 r. (sygn. akt I FSK 611/11) skierował do TSUE pytanie prejudycjalne w sprawie określenia miejsca świadczenia usług obejmujących przyjmowanie towarów do magazynu, ich umieszczanie na odpowiednich półkach magazynowych, przechowywanie, pakowanie, wydawanie, rozładunek, załadunek oraz w stosunku do niektórych klientów przepakowywanie materiałów dostarczonych w opakowaniach zbiorczych do indywidualnych zestawów. TSUE wyrokiem z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie C-155/12 rozstrzygnął jak należy ustalać miejsce świadczenia dla w/w usług kompleksowych usług magazynowych. TSUE stanął na stanowisku, że usługą związaną z nieruchomością (określoną w art. 47 Dyrektywy 112) jest tylko takie świadczenie, którego przedmiotem jest konkretna nieruchomość. Ponadto, konieczne jest, by między tym świadczeniem a nieruchomością istniał wystarczająco bezpośredni związek. Nieruchomość ma stanowić konstytutywny (nieodzowny) element świadczenia wskazanej usługi.

Zobacz też: Jak zwiększyć przepustowość w magazynie

Usługi magazynowania nie zostały wymienione wprost w art. 47 Dyrektywy 112. Dlatego też TSUE uznał, iż usługi te mogą zostać objęte zakresem tego przepisu, o ile usługobiorcy zostanie zagwarantowane prawo używania całości lub części wyraźnie określonej nieruchomości. W przypadku zaś, gdyby sąd krajowy uznał, że nieruchomość, w której magazynowane są towary, nie stanowiła niezbędnego elementu usługi lub gdyby usługobiorca nie miał jakiegokolwiek prawa wstępu do części nieruchomości, w której są magazynowane jego towary, wówczas usługa ta nie będzie związana z nieruchomością. Wówczas miejsce świadczenia takiej usługi należy ustalać na zasadach ogólnych, tj. będzie ona opodatkowana w kraju, w którym znajduje się siedziba usługobiorcy. Powyższa konkluzja znajduje potwierdzenie w wyroku NSA z dnia 2 kwietnia 2014 r., sygn. akt I FSK 1786/13 wydanym w związku z w/w orzeczeniem TSUE. W wyroku tym NSA orzekł: „Mając na względzie powyższe stanowisko TSUE, art. 28e ustawy o VAT należy interpretować w ten sposób, że kompleksowa usługa magazynowania, może być objęta zakresem stosowania tego przepisu, jedynie pod warunkiem, że usługobiorcy jest przyznane prawo używania całości lub części wyraźnie określonej nieruchomości”.

Zobacz też: Aplikacja połączy handlowca z magazynem

W rozpatrywanym przypadku podatnik świadczy usługi dotyczące magazynowania towarów. Aby analizowane usługi mogły zostać uznane za związane z nieruchomością, usługobiorca powinien mieć zagwarantowane umownie prawo używania całości lub określonej części magazynu. Kontrahentom Spółki nie przysługuje prawo do używania magazynu lub jego części (lub przynajmniej wstępu do niego). Tym samym, rzeczonych usług magazynowania nie można, w świetle wyroku TSUE w sprawie C-155/12, uznać za usługi związane z nieruchomością. Wobec tego, miejsce świadczenia dla tych usług należy ustalać na zasadach ogólnych – usługi te powinny być więc opodatkowane w kraju siedziby usługobiorcy (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Spółka zobowiązana jest zatem do dokumentowania wskazanych usług za pomocą faktur nie zawierających kwoty i stawki podatku VAT. Faktury te powinny zawierać adnotację „odwrotne obciążenie”.

Tekst: Małgorzata Breda - doradca podatkowy, kierownik zespołu podatku VAT, ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA