REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może wykonywać prace konserwacyjne przy wózku widłowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Strzałkowski
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca, chcąc zaoszczędzić na kosztach, zlecił smarowanie układów oraz wymianę klocków hamulcowych wózka widłowego jednemu z pracowników, który wykonuje drobne naprawy samochodów w zakładzie pracy. Czy takie prace może wykonywać pracownik niemający uprawnień konserwatora wózków widłowych?

Wszelkie prace związane z konserwacją wózka, np. smarowanie podzespołów czy wymiana klocków hamulcowych, mogą być wykonywane wyłącznie przez osoby mające odpowiednie uprawnienia w tym zakresie. Nawet z pozoru drobne prace konserwacyjne mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo działania całego wózka. Nieprawidłowe wykonanie takich prac lub zastosowanie nieodpowiednich materiałów może spowodować zagrożenie zdrowia i życia ludzkiego oraz straty materialne. W praktyce, ze względu na coraz nowocześniejsze i bardziej skomplikowane wózki jezdniowe, prace konserwacyjne tych urządzeń najczęściej zlecane są firmom specjalistycznym.

REKLAMA

REKLAMA

Wózki widłowe zaliczane są do wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia i jako urządzenia transportu bliskiego w zakresie ich eksploatacji podlegają dozorowi technicznemu na warunkach określonych w przepisach ustawy o dozorze technicznym.

Podstawową zasadę bezpieczeństwa pracy określa Kodeks pracy, zgodnie z którym nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie ma wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 2373 k.p.).

Operator wózka widłowego to osoba, do zadań której należy przede wszystkim obsługa urządzenia, w tym przypadku wózka widłowego, a więc poruszanie się wózkiem i wykonywanie czynności związanych z podnoszeniem, opuszczaniem, przetransportowaniem towarów.

Do obsługi wózka może być dopuszczony pracownik, który musi spełniać w szczególności następujące warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● mieć ukończone 18 lat,

● mieć aktualne badania lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania pracy operatora–kierowcy wózka,

● mieć uprawnienia operatora lub imienne zezwolenie do obsługi wózka wystawione przez pracodawcę, ważne na terenie zakładu pracy tego pracodawcy.

Obsługujący wózki jezdniowe z napędem silnikowym zasilane gazem oraz inni pracownicy dokonujący wymiany butli z gazem w wózkach powinni być przeszkoleni w zakresie bezpiecznego użytkowania butli, w tym ich bezpiecznej wymiany.

WAŻNE!

Wymiana butli w wózkach zasilanych gazem LPG wchodzi w zakres obsługi.

W zakresie wykonywanej pracy kierowca–operator musi przestrzegać ogólnych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzegać instrukcji obsługi i eksploatacji danego urządzenia, a także zasad bhp przy transporcie i składowaniu.

Do operatora obsługującego wózki należy przestrzeganie instrukcji eksploatacji w zakresie obsługi, która powinna zawierać w szczególności:

● wskazania dotyczące bezpiecznej eksploatacji, w zależności od przeznaczenia wózka i przewidywanych warunków pracy, a także dających się przewidzieć sytuacji nietypowych,

● informacje dotyczące wymaganych kwalifikacji osób zajmujących się obsługą,

● opis budowy, działania i regulacji mechanizmów, zespołów i elementów wyposażenia mechanicznego, elektrycznego, hydraulicznego lub pneumatycznego,

● opis budowy, działania i regulacji elementów bezpieczeństwa,

● w zakresie obsługi:

– opis działania urządzeń sterowniczych i sygnalizacyjnych,

– informacje dotyczące wskazań przyrządów pomiarowo-kontrolnych wraz z rysunkami przedstawiającymi rozmieszczenie tych przyrządów,

– wskazanie sposobu i zasad sterowania ruchami mechanizmów,

– wykaz obowiązków obsługującego i niezbędnych do wykonania czynności przed, podczas i po zakończeniu pracy.

WSKAZÓWKA!

Szczegółowy zakres obowiązków operatora–kierowcy, wykonywanych i wzbronionych, powinien być określony w instrukcji obsługi opracowanej dla użytkowanego typu wózka.

Konserwator wózka widłowego to osoba, której zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania urządzenia. Konserwator musi spełniać w szczególności następujące warunki:

● mieć ukończone 18 lat,

● mieć aktualne badania lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania pracy konserwatora urządzeń transportu bliskiego,

● odbyć szkolenie na konserwatorów zgodnie z programem opracowanym przez organizatora szkolenia,

● przystąpić do egzaminu przed właściwą komisją kwalifikacyjną Urzędu Dozoru Technicznego ze znajomości:

– norm i przepisów prawnych dotyczących dozoru technicznego,

– warunków eksploatacji lub opracowanych na ich podstawie instrukcji eksploatacji tych urządzeń,

– dokumentacji techniczno-ruchowej UTB,

– zasad wykonywania czynności konserwacyjnych,

– przepisów bhp.

Spełnienie powyższych warunków oraz uzyskanie pozytywnego wyniku egzaminu pozwala na uzyskanie zaświadczenia kwalifikacyjnego wydawanego przez Urząd Dozoru Technicznego wymaganego przy konserwacji urządzeń transportu bliskiego.

Do zadań konserwującego wózki widłowe należą w szczególności:

● przestrzeganie instrukcji eksploatacji, która w zakresie konserwacji powinna zawierać m.in. zasady wykonywania czynności konserwacyjnych, technologii montażu i demontażu, z określeniem wielkości momentów dokręcania połączeń śrubowych oraz sprawdzenia prawidłowości wykonanych działań wraz z określeniem zakresów i terminów przeprowadzanych przeglądów, oraz wykaz czynności niezbędnych do wykonania przez konserwującego w ramach jego obowiązków,

● dokonywanie przeglądów konserwacyjnych urządzenia w terminach i zakresie określonych w instrukcji eksploatacji, w tym sprawdzanie:

– stanu technicznego mechanizmów napędowych, układów hamulcowych oraz cięgien nośnych i ich zamocowań,

– działania elementów bezpieczeństwa i ograniczników ruchowych,

– działania urządzeń sterujących, sygnalizacyjnych i oświetleniowych,

– prawidłowości obsługi UTB,

● sprawdzanie przez oględziny, nie rzadziej niż co 12 miesięcy, jeżeli w instrukcji eksploatacji nie ustalono innych terminów, stanu:

– konstrukcji nośnej, w szczególności połączeń spawanych, nitowanych i rozłącznych,

– toru jezdnego dźwignic szynowych,

– instalacji ochrony przeciwporażeniowej,

● bieżące usuwanie usterek i innych nieprawidłowości w działaniu UTB,

● odnotowywanie z podaniem daty i potwierdzanie podpisem w dzienniku konserwacji wyników przeglądów i wykonywanych czynności,

● bezzwłoczne powiadamianie eksploatującego UTB o nieprawidłowościach, które spowodowały konieczność wyłączenia UTB z eksploatacji, i dokonywanie odpowiedniego wpisu do dziennika konserwacji.

W ramach konserwacji urządzenia możliwe jest dokonanie wymiany elementów urządzenia, ale pod warunkiem że mają one takie parametry techniczne i charakterystyki jak elementy wymieniane i spełniają wymagania określone w przepisach z zakresu eksploatacji urządzeń transportu bliskiego.

Natomiast w razie konieczności demontażu i ponownego montażu wózka widłowego konserwujący ma obowiązek:

● sprawdzenia stanu technicznego mechanizmów napędowych cięgien i ich zamocowań,

● sprawdzenia zgodności montażu z dokumentacją,

● sprawdzenia poprawności działania elementów bezpieczeństwa,

● przeprowadzenia prób ruchowych bez obciążenia i z obciążeniem nominalnym,

● odnotowania w dzienniku konserwacji faktu uruchomienia urządzenia w nowym miejscu pracy, jeśli przeprowadzone sprawdzenia i próby zakończyły się pozytywnie.

Zakres obowiązków konserwatora wózka widłowego jest inny niż operatora tego typu urządzeń. Także wymagania, jakie musi spełnić operator–obsługujący i konserwator, nie są tożsame, dlatego posiadanie uprawnień do obsługi wózka widłowego nie oznacza automatycznie posiadania uprawnień do konserwacji.

Operator wózka widłowego może wykonywać prace konserwacyjne przy tym wózku, pod warunkiem że posiada odpowiednie kwalifikacje potwierdzone ważnym zaświadczeniem kwalifikacyjnym.

PODSTAWA PRAWNA

● Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),

● Ustawa z 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (DzU nr 122, poz. 1321 ze zm.),

● Rozporządzenie Rady Ministrów z 16 lipca 2002 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (DzU nr 120, poz. 1021 ze zm.),

● Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (DzU nr 79, poz. 849 ze zm.),

● Rozporządzenie Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 29 października 2003 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń transportu bliskiego (DzU nr 193, poz. 1890),

● Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym (DzU nr 70, poz. 650 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA