REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolizja z rowerzystą, co z kosztami naprawy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Kolizja z rowerzystą, co z kosztami naprawy?
Kolizja z rowerzystą, co z kosztami naprawy?

REKLAMA

REKLAMA

Kolizja z rowerzystą, w przypadku gdy sprawcą jest kierujący rowerem, jest w większości przypadków kłopotem dla uczestniczącego w zdarzeniu kierowcy pojazdu mechanicznego. To dlatego, że rowerzyści nie mają obowiązku wykupywania polis ubezpieczenia OC. Jak w takim przypadku dochodzić zwrotu kosztów naprawy pojazdu?

Popularność roweru jako środka transportu rośnie z roku na rok. Polacy coraz chętniej przesiadają się na rowery z dwóch względów. Po pierwsze wzrasta świadomość społeczeństwa w zakresie zdrowego i higienicznego trybu życia, po drugie, infrastruktura służąca eksploatacji rowerów stale się w Polsce poprawia.

REKLAMA

Wraz z rosnącą rzeszą cyklistów nie spada natężenie ruchu samochodowego. W takich warunkach o kolizję z rowerzystą nie trudno. Tym bardziej, że z jednej strony wciąż znaczna część polskich kierowców nie jest przyzwyczajona do uczestniczenia w ruchu drogowym z rowerzystami, a z drugiej - polskie prawo nie wymaga od pełnoletnich rowerzystów znajomości przepisów ruchu drogowego.

Zobacz też: Czy karta rowerowa będzie obowiązkowa dla wszystkich rowerzystów?

Ubezpieczenie OC dla rowerzystów

Towarzystwa ubezpieczeniowe działające w Polsce mają w ofertach ubezpieczenia OC dla rowerzystów. Oprócz podstawowego ubezpieczenia OC, które można wykupić już za kilkadziesiąt złotych na rok, dostępne są pakiety obejmujące ubezpieczenie bagażu rowerzysty, NNW, czy nawet auto casco na rower. I choć coraz więcej kierowców jednośladów zdaje sobie sprawę z tego, że warto skorzystać z takiej oferty, wciąż przytłaczająca większość porusza się po drogach publicznych bez ubezpieczenia.

Zobacz też: Ubezpieczenie OC dla rowerzystów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolizja z rowerzystą, co z kosztami naprawy?

Największe ryzyko dla kierowcy pojazdu, który został uszkodzony w wyniku kolizji spowodowanej przez rowerzystę wiąże się z trudnością z uzyskaniem zwrotu kosztów za uszkodzenie pojazdu.

Jeżeli kierujący rowerem zdecyduje się uciec z miejsca zdarzenia, w praktyce okazuje się że są niewielkie szanse na jego identyfikację. Rower nie ma przecież numerów rejestracyjnych, które moglibyśmy zanotować. W takim przypadku jedyne co pozostaje kierowcy uszkodzonego pojazdu mechanicznego to wezwanie policji i zgromadzenie jak największej ilości świadków. Jeżeli policjantom uda się namierzyć zbiega, wtedy otworzy się możliwość dochodzenia swoich praw przed sądem.

Zobacz też: Czy można jeździć na rowerze po chodniku?

REKLAMA

Gdy sprawca kolizji zdecyduje się pozostać na miejscu zdarzenia, wtedy zawsze powinniśmy spisać z nim oświadczenie sprawcy kolizji. W przypadku, gdy ma wykupione ubezpieczenie OC należy postępować, tak jak w przypadku kolizji z samochodem lub motocyklem.

Ale, gdy kierujący rowerem nie ma ubezpieczenia OC, spisane oświadczenie sprawcy kolizji może się przydać w ewentualnej sprawie sądowej. W przypadku braku OC rowerzysty należy też wezwać policję. Jeżeli kolizja miała miejsce na drodze publicznej policjanci oprócz ustalenia tożsamości sprawcy będą mogli jednoznacznie zidentyfikować przebieg wydarzeń i potwierdzić winę kierowcy jednośladu.

W każdym przypadku, jeżeli rowerzysta nie będzie chciał pokryć kosztu naprawy uszkodzonego przez siebie pojazdu musimy się liczyć z koniecznością wystąpienia na drogę sądową. W takim przypadku ważne są wszelkie dokumenty poświadczające przebieg zdarzenia i późniejsze koszty naprawy.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów dla rowerzystów 2016

Co zrobić w przypadku kolizji z rowerzystą?

  • Jeżeli sprawca kolizji uciekł z miejsca zdarzenia, wezwij policję i spróbuj zebrać świadków.
  • Jeżeli sprawca kolizji pozostał na miejscu i ma wykupione ubezpieczenie OC dla rowerzystów, spisz oświadczenie sprawcy kolizji i udaj się do jego ubezpieczyciela.
  • Jeżeli sprawca kolizji pozostał na miejscu i nie ma wykupionego OC dla rowerzystów – spisz oświadczenie sprawcy kolizji, wezwij policję. Rowerzysta powinien pokryć koszt naprawy uszkodzonego pojazdu z własnej kieszeni. Jeżeli nie chce tego zrobić powinieneś dochodzić swoich praw w sądzie.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA