REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie pneumatyczne w motocyklu

BMW HP 2 Enduro wyposażono w pneumatyczne tylne zawieszenie. Co ciekawe amortyzatora pneumatycznego jest niższa niż klasycznego, olejowego.
BMW HP 2 Enduro wyposażono w pneumatyczne tylne zawieszenie. Co ciekawe amortyzatora pneumatycznego jest niższa niż klasycznego, olejowego.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

BMW HP2 Enduro w 2005 roku zaskakiwał wykorzystaniem w jego tylnym zawieszeniu rozwiązania pneumatycznego. Co zyskuje dzięki niemu kierowca motocykla?

Zawieszenie pneumatyczne

REKLAMA

Amortyzator tylny w motocyklu HP2 Enduro, to kolejny przykład nowatorskiego rozwiązania konstrukcji zawieszeń motocyklowych zastosowanego przez BMW. Nowy pneumatyczny system tłumienia, w którym powietrze odpowiada zarówno za resorowanie jak tłumienie, jest o niemal 2 kg lżejszy od konwencjonalnych amortyzatorów ze stalowymi sprężynami śrubowymi i tłumieniem olejowym: ten innowacyjny element waży tylko 2,3 kg.

Zobacz też: Poduszka powietrzna dla motocyklisty - rodzaje zabezpieczeń

Amortyzator pneumatyczny: powietrze zamiast oleju

REKLAMA

Podstawowa zasada budowy amortyzatorów pneumatycznych jest analogiczna do amortyzatorów konwencjonalnych: tłoczek porusza się w cylindrze, ale zamiast oleju, przepycha z jednej komory do drugiej powietrze. Tłumienie jest uzyskiwane przez zdławienie przepływu powietrza przez zawór płytkowy, a resorowanie - przez kompresję powietrza. Powietrze jest medium posiadającym optymalne właściwości do pracy w pneumatycznym układzie resorująco-tłumiącym.

Pod większym obciążeniem (kiedy zawieszenie jest mocno ściśnięte) i przy wyższych temperaturach (po dłuższym czasie pracy), ciśnienie w układzie wzrasta, powodując naturalną progresywność charakterystyki sprężynowania: im wyższe jest ciśnienie powietrza, tym większa siła jest potrzebna, aby to powietrze jeszcze bardziej sprężyć. Takie zachowanie zapewnia stanowi dobre zabezpieczenie przed przeciążeniem, które rośnie wraz z obciążeniem.

Zobacz też: Automatyczna skrzynia biegów w motocyklach Hondy

Mniejsze ryzyko przegrzania amortyzatora

Rosnąca lepkość powietrza pod dużym obciążeniem również przyczynia się do naturalnego wzrostu progresywności tłumienia przy wyższych temperaturach, bez ryzyka przegrzania, które występuje w konwencjonalnych amortyzatorach.

Precyzyjne dopasowanie wewnętrznego przepływu powietrza i wielkości średnicy zaworu jest z kolei źródłem tłumienia niezależnego od częstotliwości ugięć oraz selektywnego tłumienia zależnego od częstotliwości ugięć: tylne koło idealnie podąża za wszystkimi nierównościami, również z bardzo krótkimi i następującymi bardzo szybko po sobie (np. na pofałdowanym metalowym torze testowym). Optymalny kontakt z podłożem w każdej sytuacji oznacza z kolei idealne przeniesienie sił podczas przyśpieszania i większe bezpieczeństwo hamowania.

Zawieszenie pneumatyczne: niższa masa

Mniejsze masy nieresorowane systemu mają również pozytywny wpływ na charakterystykę reakcji amortyzatora i przyczepność tylnego koła.

Zobacz też: Przygotowanie motocykla do sezonu w 10 krokach

Zawieszenie pneumatyczne w motocyklu: budowa

Z zewnątrz pneumatyczna jednostka resorująco-tłumiąca składa się z aluminiowego cylindra będącego właściwym amortyzatorem, który zawiera dwie komory powietrzne oraz z hermetycznego gumowego miecha, który całkowicie uszczelnia amortyzator wraz z tłoczyskiem. W ten sposób zespół jest chroniony przez zanieczyszczeniem ziemią, co ułatwia jego konserwację i zapobiega uszkodzeniu o-ringu tłoka przez pył. Amortyzator napełnia się powietrzem atmosferycznym przez zwykły zawór automatyczny. W zestawie znajduje się wysokociśnieniowa pompka ręczna i manometr. Możliwość zmiany ciśnienia powietrza w amortyzatorze pozwala na dość łatwe dostrojenie motocykla do różnych obciążeń oraz regulację wysokości siedzenia. Dla ułatwienia regulacji na ramie znajduje się pęcherzyk wskazujący normalną wysokość motocykla. Oprócz tego, regulacji można dokonać tylko za pośrednictwem małego pokrętła zmieniającym charakterystykę tłumienia, pomiędzy wariantami „Sport” a „Competition”. Pokrętło otwiera dodatkowy wąski kanał pomiędzy komorami powietrznymi.

Źródło: materiały prasowe BMW

BMW HP 2 Enduro pneumatyczne zawieszenie
BMW
BMW HP 2 Enduro pneumatyczne zawieszenie
BMW
BMW HP 2 Enduro pneumatyczne zawieszenie
BMW
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA