REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie pneumatyczne w motocyklu

Subskrybuj nas na Youtube
BMW HP 2 Enduro wyposażono w pneumatyczne tylne zawieszenie. Co ciekawe amortyzatora pneumatycznego jest niższa niż klasycznego, olejowego.
BMW HP 2 Enduro wyposażono w pneumatyczne tylne zawieszenie. Co ciekawe amortyzatora pneumatycznego jest niższa niż klasycznego, olejowego.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

BMW HP2 Enduro w 2005 roku zaskakiwał wykorzystaniem w jego tylnym zawieszeniu rozwiązania pneumatycznego. Co zyskuje dzięki niemu kierowca motocykla?

Zawieszenie pneumatyczne

REKLAMA

Amortyzator tylny w motocyklu HP2 Enduro, to kolejny przykład nowatorskiego rozwiązania konstrukcji zawieszeń motocyklowych zastosowanego przez BMW. Nowy pneumatyczny system tłumienia, w którym powietrze odpowiada zarówno za resorowanie jak tłumienie, jest o niemal 2 kg lżejszy od konwencjonalnych amortyzatorów ze stalowymi sprężynami śrubowymi i tłumieniem olejowym: ten innowacyjny element waży tylko 2,3 kg.

Zobacz też: Poduszka powietrzna dla motocyklisty - rodzaje zabezpieczeń

Amortyzator pneumatyczny: powietrze zamiast oleju

REKLAMA

Podstawowa zasada budowy amortyzatorów pneumatycznych jest analogiczna do amortyzatorów konwencjonalnych: tłoczek porusza się w cylindrze, ale zamiast oleju, przepycha z jednej komory do drugiej powietrze. Tłumienie jest uzyskiwane przez zdławienie przepływu powietrza przez zawór płytkowy, a resorowanie - przez kompresję powietrza. Powietrze jest medium posiadającym optymalne właściwości do pracy w pneumatycznym układzie resorująco-tłumiącym.

Pod większym obciążeniem (kiedy zawieszenie jest mocno ściśnięte) i przy wyższych temperaturach (po dłuższym czasie pracy), ciśnienie w układzie wzrasta, powodując naturalną progresywność charakterystyki sprężynowania: im wyższe jest ciśnienie powietrza, tym większa siła jest potrzebna, aby to powietrze jeszcze bardziej sprężyć. Takie zachowanie zapewnia stanowi dobre zabezpieczenie przed przeciążeniem, które rośnie wraz z obciążeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Automatyczna skrzynia biegów w motocyklach Hondy

Mniejsze ryzyko przegrzania amortyzatora

Rosnąca lepkość powietrza pod dużym obciążeniem również przyczynia się do naturalnego wzrostu progresywności tłumienia przy wyższych temperaturach, bez ryzyka przegrzania, które występuje w konwencjonalnych amortyzatorach.

Precyzyjne dopasowanie wewnętrznego przepływu powietrza i wielkości średnicy zaworu jest z kolei źródłem tłumienia niezależnego od częstotliwości ugięć oraz selektywnego tłumienia zależnego od częstotliwości ugięć: tylne koło idealnie podąża za wszystkimi nierównościami, również z bardzo krótkimi i następującymi bardzo szybko po sobie (np. na pofałdowanym metalowym torze testowym). Optymalny kontakt z podłożem w każdej sytuacji oznacza z kolei idealne przeniesienie sił podczas przyśpieszania i większe bezpieczeństwo hamowania.

Zawieszenie pneumatyczne: niższa masa

Mniejsze masy nieresorowane systemu mają również pozytywny wpływ na charakterystykę reakcji amortyzatora i przyczepność tylnego koła.

Zobacz też: Przygotowanie motocykla do sezonu w 10 krokach

Zawieszenie pneumatyczne w motocyklu: budowa

Z zewnątrz pneumatyczna jednostka resorująco-tłumiąca składa się z aluminiowego cylindra będącego właściwym amortyzatorem, który zawiera dwie komory powietrzne oraz z hermetycznego gumowego miecha, który całkowicie uszczelnia amortyzator wraz z tłoczyskiem. W ten sposób zespół jest chroniony przez zanieczyszczeniem ziemią, co ułatwia jego konserwację i zapobiega uszkodzeniu o-ringu tłoka przez pył. Amortyzator napełnia się powietrzem atmosferycznym przez zwykły zawór automatyczny. W zestawie znajduje się wysokociśnieniowa pompka ręczna i manometr. Możliwość zmiany ciśnienia powietrza w amortyzatorze pozwala na dość łatwe dostrojenie motocykla do różnych obciążeń oraz regulację wysokości siedzenia. Dla ułatwienia regulacji na ramie znajduje się pęcherzyk wskazujący normalną wysokość motocykla. Oprócz tego, regulacji można dokonać tylko za pośrednictwem małego pokrętła zmieniającym charakterystykę tłumienia, pomiędzy wariantami „Sport” a „Competition”. Pokrętło otwiera dodatkowy wąski kanał pomiędzy komorami powietrznymi.

Źródło: materiały prasowe BMW

BMW HP 2 Enduro pneumatyczne zawieszenie
BMW
BMW HP 2 Enduro pneumatyczne zawieszenie
BMW
BMW HP 2 Enduro pneumatyczne zawieszenie
BMW
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA