REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie pneumatyczne w motocyklu

Subskrybuj nas na Youtube
BMW HP 2 Enduro wyposażono w pneumatyczne tylne zawieszenie. Co ciekawe amortyzatora pneumatycznego jest niższa niż klasycznego, olejowego.
BMW HP 2 Enduro wyposażono w pneumatyczne tylne zawieszenie. Co ciekawe amortyzatora pneumatycznego jest niższa niż klasycznego, olejowego.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

BMW HP2 Enduro w 2005 roku zaskakiwał wykorzystaniem w jego tylnym zawieszeniu rozwiązania pneumatycznego. Co zyskuje dzięki niemu kierowca motocykla?

Zawieszenie pneumatyczne

REKLAMA

Amortyzator tylny w motocyklu HP2 Enduro, to kolejny przykład nowatorskiego rozwiązania konstrukcji zawieszeń motocyklowych zastosowanego przez BMW. Nowy pneumatyczny system tłumienia, w którym powietrze odpowiada zarówno za resorowanie jak tłumienie, jest o niemal 2 kg lżejszy od konwencjonalnych amortyzatorów ze stalowymi sprężynami śrubowymi i tłumieniem olejowym: ten innowacyjny element waży tylko 2,3 kg.

Zobacz też: Poduszka powietrzna dla motocyklisty - rodzaje zabezpieczeń

Amortyzator pneumatyczny: powietrze zamiast oleju

REKLAMA

Podstawowa zasada budowy amortyzatorów pneumatycznych jest analogiczna do amortyzatorów konwencjonalnych: tłoczek porusza się w cylindrze, ale zamiast oleju, przepycha z jednej komory do drugiej powietrze. Tłumienie jest uzyskiwane przez zdławienie przepływu powietrza przez zawór płytkowy, a resorowanie - przez kompresję powietrza. Powietrze jest medium posiadającym optymalne właściwości do pracy w pneumatycznym układzie resorująco-tłumiącym.

Pod większym obciążeniem (kiedy zawieszenie jest mocno ściśnięte) i przy wyższych temperaturach (po dłuższym czasie pracy), ciśnienie w układzie wzrasta, powodując naturalną progresywność charakterystyki sprężynowania: im wyższe jest ciśnienie powietrza, tym większa siła jest potrzebna, aby to powietrze jeszcze bardziej sprężyć. Takie zachowanie zapewnia stanowi dobre zabezpieczenie przed przeciążeniem, które rośnie wraz z obciążeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Automatyczna skrzynia biegów w motocyklach Hondy

Mniejsze ryzyko przegrzania amortyzatora

Rosnąca lepkość powietrza pod dużym obciążeniem również przyczynia się do naturalnego wzrostu progresywności tłumienia przy wyższych temperaturach, bez ryzyka przegrzania, które występuje w konwencjonalnych amortyzatorach.

Precyzyjne dopasowanie wewnętrznego przepływu powietrza i wielkości średnicy zaworu jest z kolei źródłem tłumienia niezależnego od częstotliwości ugięć oraz selektywnego tłumienia zależnego od częstotliwości ugięć: tylne koło idealnie podąża za wszystkimi nierównościami, również z bardzo krótkimi i następującymi bardzo szybko po sobie (np. na pofałdowanym metalowym torze testowym). Optymalny kontakt z podłożem w każdej sytuacji oznacza z kolei idealne przeniesienie sił podczas przyśpieszania i większe bezpieczeństwo hamowania.

Zawieszenie pneumatyczne: niższa masa

Mniejsze masy nieresorowane systemu mają również pozytywny wpływ na charakterystykę reakcji amortyzatora i przyczepność tylnego koła.

Zobacz też: Przygotowanie motocykla do sezonu w 10 krokach

Zawieszenie pneumatyczne w motocyklu: budowa

Z zewnątrz pneumatyczna jednostka resorująco-tłumiąca składa się z aluminiowego cylindra będącego właściwym amortyzatorem, który zawiera dwie komory powietrzne oraz z hermetycznego gumowego miecha, który całkowicie uszczelnia amortyzator wraz z tłoczyskiem. W ten sposób zespół jest chroniony przez zanieczyszczeniem ziemią, co ułatwia jego konserwację i zapobiega uszkodzeniu o-ringu tłoka przez pył. Amortyzator napełnia się powietrzem atmosferycznym przez zwykły zawór automatyczny. W zestawie znajduje się wysokociśnieniowa pompka ręczna i manometr. Możliwość zmiany ciśnienia powietrza w amortyzatorze pozwala na dość łatwe dostrojenie motocykla do różnych obciążeń oraz regulację wysokości siedzenia. Dla ułatwienia regulacji na ramie znajduje się pęcherzyk wskazujący normalną wysokość motocykla. Oprócz tego, regulacji można dokonać tylko za pośrednictwem małego pokrętła zmieniającym charakterystykę tłumienia, pomiędzy wariantami „Sport” a „Competition”. Pokrętło otwiera dodatkowy wąski kanał pomiędzy komorami powietrznymi.

Źródło: materiały prasowe BMW

BMW HP 2 Enduro pneumatyczne zawieszenie
BMW
BMW HP 2 Enduro pneumatyczne zawieszenie
BMW
BMW HP 2 Enduro pneumatyczne zawieszenie
BMW
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA