REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryczny skuter - BMW C evolution

skuter BMW C evolution
skuter BMW C evolution
BMW

REKLAMA

REKLAMA

BMW zaprezenetowało elektryczny skuter C evolution, który osiągami przewyższa wiele maksiskuterów napędzanych silnikami spalinowymi. Czym jeszcze wyróżnia się nowa konstrukcja z Bawarii?

Elektryczny skuter BMW

Pojawienie się skutera C evolution oznacza początek nowego rozdziału w segmencie miejskich środków transportu BMW Motorrad. Oba maksiskutery napędzane konwencjonalnymi silnikami - C 600 Sport i C 650 GT – odniosły już sukces, łącząc wspaniałe cechy motocykla z typową dla skutera zwinnością i komfortem wynikającym w naturalny sposób z koncepcji pojazdu. Nowy elektrycznie napędzany skuter C evolution idzie jeszcze dalej, łącząc całą przyjemność i dynamikę jazdy z korzyściami wynikającymi z zerowej emisji spalin, dzięki czemu jazda jednośladem staje się jeszcze raz zupełnie nową przygodą.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Poduszka powietrzna dla motocyklisty - rodzaje zabezpieczeń

Zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju grupy BMW, również BMW Motorrad przyjął elektryczną motoryzację jako kierunek dalszego rozwoju. Tak jak w przypadku samochodów BMW i, prace nad C evolution ogniskowały się na stworzeniu wizjonerskiej koncepcji pojazdu oferującego maksimum codziennej praktyczności, ubranej w inspirujące wzornictwo.

REKLAMA

BMW C evolution : silnik elektryczny chłodzonoy cieczą!

C evolution otrzymał układ napędowy zintegrowany z wahaczem tylnego koła: chłodzony cieczą silnik synchroniczny z magnesami trwałymi przekazujący napęd za pośrednictwem paska zębatego i przekładni planetarnej. Moc znamionowa silnika wynosi 11 kW (15 KM), ale moc chwilowa sięga 35 kW (47 KM). Umożliwia to skuterowi C evolution osiąganie prędkości maksymalnej 120 km/h (którą ograniczono elektronicznie) i nadaje mu lepsze przyspieszenia od niektórych maksiskuterów napędzanych silnikami spalinowymi o pojemności skokowej 600 cm3 lub więcej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki sporej, sięgającej 8 kWh, pojemności chłodzonego powietrzem litowo-jonowego akumulatora wysokiego napięcia, jednoślad dysponuje zasięgiem do 100 km między ładowaniami, do których wystarczy domowe gniazdko elektryczne 220V. Przy poborze prądu o natężeniu do 12A ładowanie całkowicie rozładowanego akumulatora trwa około 4 godzin (przy 220V / 16A ładowanie trwa 3 godziny).

Zobacz też: Jazda skuterem - podstawowe zasady

BMW C evolution: system odzyskiwania energii

BMW Motorrad wybrał dla C evolution sposób odzysku energii, który nigdy dotąd nie był stosowany w jednośladach. Odzyskiwanie energii odbywa się automatycznie, zarówno przy jeździe wybiegiem z zamkniętą przepustnicą, jak i podczas hamowania.

Zobacz też: Yamaha Neo’s Easy: opis modelu

Kierowca skutera C evolution może wybrać najbardziej pożądane połączenie dynamiki i efektywności, wybierając jeden z czterech trybów jazdy. Przykładowo, w trybie drogowym do dyspozycji będą maksymalne przyspieszenia i około 50% odzysku energii na wybiegu oraz pełen odzysk podczas hamowania. W trybie Eco Pro przyspieszenie, a zatem również zużycie energii jest ograniczone, natomiast odzyskiwana jest maksymalna możliwa ilość energii kinetycznej. Tryb żeglowania pozwala pominąć odzyskiwanie energii podczas jazdy wybiegiem, umożliwiając C evolution swobodne toczenie się bez efektu hamowania, gdy manetka przyspieszenia jest zwolniona. Pozostaje jeszcze tryb dynamiczny, który łączy pełną moc uzyskiwaną przy przyspieszeniu z wysokim stopniem odzysku energii.

BMW C evolution :systemy bezpieczeństwa

Jako część grupy BMW, dział BMW Motorrad mógł przy rozwoju skutera C evolution wykorzystać efekt synergii dzięki współpracy z BMW Automobile. Oprócz wykorzystania takich samych modułów magazynowania energii i komponentów elektronicznych, jak używane w BMW i3, szczególnie wiele skorzystało na tym bezpieczeństwo budowy elektrycznego pojazdu, które doprowadzono do standardu samochodu osobowego. Skuter C evolution jest pierwszym zasilanym elektrycznie jednośladem spełniającym normę ISO 26262 określającą poziom bezpieczeństwa funkcjonalnego oraz normę ECE R100 dotyczącą bezpieczeństwa układów wysokiego napięcia. Obie normy zostały przyjęte przez czołowych producentów samochodów.

W podwoziu skutera C evolution najbardziej charakterystyczny jest brak ramy w konwencjonalnym znaczeniu. Centralnym elementem jest tutaj obudowa akumulatora wykonana z odlewu aluminiowego, do którego z przodu przymocowana jest główka kierownicy wykonana ze stalowych rurek, a z tyłu znalazła się stalowa rurowa konstrukcja z jednostronnym wahaczem wzdłużnym. Zawieszenie i amortyzację przedniego koła realizuje hydrauliczny widelec teleskopowy w układzie upside-down, a z tyłu po lewej stronie skutera umieszczono kolumnę z amortyzatorem i sprężyną śrubową. Jak we wszystkich pojazdach z BMW Motorrad, skuter C evolution jest standardowo wyposażony w zwiększający bezpieczeństwo czynne układ ABS oraz w mocne hamulce tarczowe.

BMW C evolution : asystent kontroli momentu obrotowego (TCA)

Skuter C evolution jest dostępny z automatycznym asystentem momentu obrotowego (Torque Control Assist - TCA), który działa w sposób zbliżony do układu automatycznej kontroli stabilności stosowanego w motocyklach BMW z silnikami spalinowymi. Układ TCA ogranicza moment obrotowy silnika, zależnie od stopnia poślizgu tylnego koła.

Zobacz też: Test Yamaha Xenter: funkcjonalny elegant

By zapewnić kierowcy maksimum kontroli nad momentem napędowym silnika, układy elektroniczne sterujące pracą silnika monitorują prędkość obrotową tylnego koła i ograniczają moment napędowy, jeśli zostanie przekroczony określony próg uślizgu koła. Układ TCA jest szczególnie przydatny przy ruszaniu, zapobiegając poślizgowi tylnego koła na nawierzchni o obniżonej przyczepności (np. na kostce brukowej). Układ TCA zapobiega także zablokowaniu tylnego koła przy odzyskiwaniu energii, szczególnie gdy intensywny odzysk energii kinetycznej ma miejsce w czasie jazdy po śliskiej nawierzchni.

BMW C evolution : duży kolorowy wyświetlacz TFT i światła dzienne w technologii LED

O innowacyjnym charakterze skutera C evolution przypomina i podkreśla go wiele rozwiązań technicznych i elementów wyposażenia. Skuter posiada system ułatwiający cofanie, co pozwala na manewrowanie na bardzo ograniczonej przestrzeni. Skuter otrzymał także światła do jazdy dziennej wykonane w technice LED, które po przyciemnieniu pełnią rolę świateł pozycyjnych. Dodatkowy komfort w zimne dni zapewni kierownica z podgrzewanymi manetkami.

Duży, kolorowy wyświetlacz TFT umieszczony na tablicy przyrządów zapewnia kierowcy dostatek informacji. Oprócz aktualnie rozwijanej szybkości, kierowca jest informowany o średnim zużyciu energii (kWh/100 km), o całkowitym zużyciu energii, stopniu naładowania akumulatorów (kWh), prędkości średniej, napięciu instalacji elektrycznej osprzętu skutera oraz instalacji wysokiego napięcia, a także o pozostającym do dyspozycji zasięgu, który podawany jest w kilometrach, z uwzględnieniem aktualnie wybranego trybu jazdy. Na ekranie wyświetlany jest wykres słupkowy obrazujący aktualny poziom poboru lub odzysku energii.

BMW C evolution : wygląd

Nie bez znaczenia jest również nowoczesna stylizacja i kolorystyka innowacyjnego skutera. C evolution swoim stylem świetnie wpisuje się w rodzinę BMW Motorrad, a kombinacja zastosowanych kolorów z bielą Light White i zielenią Electric Green symbolizuje ambicję łączenia cech pojazdu przyjaznego dla środowiska z wyjątkowo dynamicznymi osiągami.

Najważniejsze cechy skutera:

  • Innowacyjny elektryczny układ napędowy z przeniesieniem napędu we wnętrzu wahacza tylnego koła, z chłodzonym cieczą silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi, paskiem zębatym i przekładnią planetarną.
  • Moc ciągła 11 kW (według wymagań homologacyjnych ECE R85) oraz moc chwilowa 35 kW.
  • Maksymalny moment obrotowy 72 Nm.
  • Prędkość maksymalna 120 km/h.
  • Przyspieszenie 0 – 50 km/h w czasie 2,7 s.
  • Przyspieszenie 0 – 100 km/h w czasie 6,2 s.
  • Duży zasięg - 100 kilometrów w realnych warunkach eksploatacyjnych.
  • Dostępne 4 tryby jazdy: Road, Eco Pro, Sail oraz Dynamic.
  • Wspomaganie cofania ułatwiające manewrowanie.
  • Asystent kontroli momentu obrotowego (TCA).
  • Wysokonapięciowe akumulatory o dużej pojemności (8 kWh) z innowacyjnym chłodzeniem powietrznym.
  • Inteligentny system odzysku energii kinetycznej w czasie jazdy wybiegiem oraz podczas hamowania.
  • Ładowanie akumulatora trakcyjnego z domowego gniazdka.
  • Pełne ładowanie całkowicie rozładowanego akumulatora trwa jedynie 4 godziny przy zasilaniu 220V/12A lub 3 godziny przy zasilaniu 220V/16A.
  • Wykorzystanie efektu synergii wynikającego z doświadczeń BMW w budowie samochodów elektrycznych.
  • Bezpieczeństwo układów elektrycznych w standardzie samochodu osobowego.
  • Hybrydowe podwozie zapewniające znakomite prowadzenie się, a to dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości.
  • Potężne hamulce z systemem ABS.
  • Duży kolorowy wyświetlacz TFT.
  • Światła do jazdy dziennej i światła pozycyjne w technice LED.
  • Innowacyjna koncepcja kolorystyczna i wizualna.

Źródło: materiały prasowe BMW

skuter BMW C evolution
BMW
skuter BMW C evolution
BMW
skuter BMW C evolution
BMW
skuter BMW C evolution
BMW
skuter BMW C evolution
BMW
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA