REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa zmiana biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Kapłan
Prawidłowa zmiana bieigów Fot. Fotolia
Prawidłowa zmiana bieigów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zagadnienie zmiany biegów jest bardzo istotne z punktu widzenia zarówno bezpieczeństwa jazdy jak i zdrowia samej maszyny. Jako, że motocyklowe skrzynie biegów nie posiadają synchronizatorów, to kierowca powinien poświęcić więcej uwagi podczas zmiany przełożenia.

Zmiana biegów w motocyklach nie jest tak prosta jak w przypadku samochodów, gdzie wyższy jak i niższy bieg możemy wrzucić bez zbędnego zastanawiania się. Jako, że poszczególne przełożenia w motocyklowych skrzyniach biegów nie są zsynchronizowane, motocyklista zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby uniknąć wszelkich stuków i trzasków, które mogą wystąpić podczas zmiany przełożenia. Każdy taki odgłos może oznaczać skrócenie życia skrzyni biegów w naszym motocyklu.

REKLAMA

Zobacz też: Wyjazd motocyklem w długą trasę

REKLAMA

Odgłosy powodujące powstanie gęsiej skórki i kurczliwe zaciskanie zębów powstają w wyniku różnicy prędkości obrotowej pomiędzy zazębianymi podczas zmiany biegów elementami. Aby zapobiec niepoprawnemu zazębianiu się kół w skrzyni biegów należy zadbać o to, aby różnica prędkości obrotowych kół była jak najniższa. Należy wykonać to zmieniając biegi jak najszybciej.

Do zmiany biegów powinniśmy być wcześniej przygotowani. Lewa noga powinna być w bezpośredniej bliskości dźwigni zmiany biegów, a lewa ręka gotowa do szybkiego wciśnięcia klamki sprzęgła. Sekwencja ruchów podczas zmiany na wyższy bieg powinna wyglądać następująco: lekki nacisk stopy na dźwignię, odjęcie gazu, wciśnięcie sprzęgła, zmiana biegu, puszczenie sprzęgła i dodanie gazu. Na całą operację mamy około sekundy. Wbrew pozorom jest to naprawdę dużo czasu i biker nie powinien zanadto spieszyć się z wykonaniem wszystkich czynności. Należy jednak pamiętać aby nie trzymać zbyt długo wciśniętej klamki sprzęgła. Różnica obrotów na elementach sprzęganych wtedy wzrośnie i zmiana biegów zakończy się donośnym trzaśnięciem.

Zobacz też: Najlepszy tor jazdy w zakręcie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zmiana przełożenia na wyższe może przebiegać bez użycia sprzęgła. Technika ta polecana jest szczególnie podczas agresywnej jazdy. Aby poprawnie zmienić bieg bez użycia lewej manetki musimy tylko odjąć gazu, a następnie szybkim i pewnym ruchem zmienić bieg na wyższy po czym należy odkręcić rollgaz.

Kolejnym zagadnieniem związanym z jazdą na motocyklu, które należy opanować jest redukcja z międzygazem. Przyczyną takiego redukowania biegów jest tak samo jak we wcześniej opisywanym przypadku – brak synchronizatorów w skrzyni biegów. Aby poprawnie zredukować bieg musimy zrównać prędkości obrotowe sprzęganych kół zębatych. Czynności związane ze zmianą biegu na niższy należy wykonać w kolejności: wciśnięcie lewej manetki, dodanie gazu, wywarcie nacisku na dźwignię zmiany biegów, puszczenie sprzęgła. Wszystko to należy wykonać możliwie szybko i sprawnie, aby nie „zbudować” dużej różnicy obrotów między kołami zębatymi. Należy jednak mieć na uwadze, że mimo niewielkiej ilości czasu na zmianę przełożenia nie można jej wykonywać w sposób „szarpany” i nie wiele mający wspólnego z płynnością. Sprzęgło powinno być puszczone spokojnie i płynnie (nie wolno strzelać ze sprzęgła). Inaczej wykonana redukcja biegu skończy się szarpnięciem motocyklem i osobami na nim jadącymi lub też nieprzyjemnym odgłosem dobiegającym ze skrzyni biegów.

Zobacz też: Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

Jeżeli wiemy już jak redukować bieg podczas hamowania silnikiem, to zmiana biegu na niższy w celu efektywniejszego przyspieszania nie będzie niczym trudnym do opanowania. Jedyna różnica polega na tym, że w końcowej fazie zmiany biegów dodajemy tyle gazu ile potrzebne nam jest do uzyskania zadowalającego nas przyspieszenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA