REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Prawidłowa zmiana bieigów Fot. Fotolia
Prawidłowa zmiana bieigów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zagadnienie zmiany biegów jest bardzo istotne z punktu widzenia zarówno bezpieczeństwa jazdy jak i zdrowia samej maszyny. Jako, że motocyklowe skrzynie biegów nie posiadają synchronizatorów, to kierowca powinien poświęcić więcej uwagi podczas zmiany przełożenia.

Zmiana biegów w motocyklach nie jest tak prosta jak w przypadku samochodów, gdzie wyższy jak i niższy bieg możemy wrzucić bez zbędnego zastanawiania się. Jako, że poszczególne przełożenia w motocyklowych skrzyniach biegów nie są zsynchronizowane, motocyklista zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby uniknąć wszelkich stuków i trzasków, które mogą wystąpić podczas zmiany przełożenia. Każdy taki odgłos może oznaczać skrócenie życia skrzyni biegów w naszym motocyklu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Wyjazd motocyklem w długą trasę

Odgłosy powodujące powstanie gęsiej skórki i kurczliwe zaciskanie zębów powstają w wyniku różnicy prędkości obrotowej pomiędzy zazębianymi podczas zmiany biegów elementami. Aby zapobiec niepoprawnemu zazębianiu się kół w skrzyni biegów należy zadbać o to, aby różnica prędkości obrotowych kół była jak najniższa. Należy wykonać to zmieniając biegi jak najszybciej.

Do zmiany biegów powinniśmy być wcześniej przygotowani. Lewa noga powinna być w bezpośredniej bliskości dźwigni zmiany biegów, a lewa ręka gotowa do szybkiego wciśnięcia klamki sprzęgła. Sekwencja ruchów podczas zmiany na wyższy bieg powinna wyglądać następująco: lekki nacisk stopy na dźwignię, odjęcie gazu, wciśnięcie sprzęgła, zmiana biegu, puszczenie sprzęgła i dodanie gazu. Na całą operację mamy około sekundy. Wbrew pozorom jest to naprawdę dużo czasu i biker nie powinien zanadto spieszyć się z wykonaniem wszystkich czynności. Należy jednak pamiętać aby nie trzymać zbyt długo wciśniętej klamki sprzęgła. Różnica obrotów na elementach sprzęganych wtedy wzrośnie i zmiana biegów zakończy się donośnym trzaśnięciem.

REKLAMA

Zobacz też: Najlepszy tor jazdy w zakręcie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana przełożenia na wyższe może przebiegać bez użycia sprzęgła. Technika ta polecana jest szczególnie podczas agresywnej jazdy. Aby poprawnie zmienić bieg bez użycia lewej manetki musimy tylko odjąć gazu, a następnie szybkim i pewnym ruchem zmienić bieg na wyższy po czym należy odkręcić rollgaz.

Kolejnym zagadnieniem związanym z jazdą na motocyklu, które należy opanować jest redukcja z międzygazem. Przyczyną takiego redukowania biegów jest tak samo jak we wcześniej opisywanym przypadku – brak synchronizatorów w skrzyni biegów. Aby poprawnie zredukować bieg musimy zrównać prędkości obrotowe sprzęganych kół zębatych. Czynności związane ze zmianą biegu na niższy należy wykonać w kolejności: wciśnięcie lewej manetki, dodanie gazu, wywarcie nacisku na dźwignię zmiany biegów, puszczenie sprzęgła. Wszystko to należy wykonać możliwie szybko i sprawnie, aby nie „zbudować” dużej różnicy obrotów między kołami zębatymi. Należy jednak mieć na uwadze, że mimo niewielkiej ilości czasu na zmianę przełożenia nie można jej wykonywać w sposób „szarpany” i nie wiele mający wspólnego z płynnością. Sprzęgło powinno być puszczone spokojnie i płynnie (nie wolno strzelać ze sprzęgła). Inaczej wykonana redukcja biegu skończy się szarpnięciem motocyklem i osobami na nim jadącymi lub też nieprzyjemnym odgłosem dobiegającym ze skrzyni biegów.

Zobacz też: Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

Jeżeli wiemy już jak redukować bieg podczas hamowania silnikiem, to zmiana biegu na niższy w celu efektywniejszego przyspieszania nie będzie niczym trudnym do opanowania. Jedyna różnica polega na tym, że w końcowej fazie zmiany biegów dodajemy tyle gazu ile potrzebne nam jest do uzyskania zadowalającego nas przyspieszenia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA