REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa zmiana biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Kapłan
Prawidłowa zmiana bieigów Fot. Fotolia
Prawidłowa zmiana bieigów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zagadnienie zmiany biegów jest bardzo istotne z punktu widzenia zarówno bezpieczeństwa jazdy jak i zdrowia samej maszyny. Jako, że motocyklowe skrzynie biegów nie posiadają synchronizatorów, to kierowca powinien poświęcić więcej uwagi podczas zmiany przełożenia.

Zmiana biegów w motocyklach nie jest tak prosta jak w przypadku samochodów, gdzie wyższy jak i niższy bieg możemy wrzucić bez zbędnego zastanawiania się. Jako, że poszczególne przełożenia w motocyklowych skrzyniach biegów nie są zsynchronizowane, motocyklista zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby uniknąć wszelkich stuków i trzasków, które mogą wystąpić podczas zmiany przełożenia. Każdy taki odgłos może oznaczać skrócenie życia skrzyni biegów w naszym motocyklu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Wyjazd motocyklem w długą trasę

Odgłosy powodujące powstanie gęsiej skórki i kurczliwe zaciskanie zębów powstają w wyniku różnicy prędkości obrotowej pomiędzy zazębianymi podczas zmiany biegów elementami. Aby zapobiec niepoprawnemu zazębianiu się kół w skrzyni biegów należy zadbać o to, aby różnica prędkości obrotowych kół była jak najniższa. Należy wykonać to zmieniając biegi jak najszybciej.

Do zmiany biegów powinniśmy być wcześniej przygotowani. Lewa noga powinna być w bezpośredniej bliskości dźwigni zmiany biegów, a lewa ręka gotowa do szybkiego wciśnięcia klamki sprzęgła. Sekwencja ruchów podczas zmiany na wyższy bieg powinna wyglądać następująco: lekki nacisk stopy na dźwignię, odjęcie gazu, wciśnięcie sprzęgła, zmiana biegu, puszczenie sprzęgła i dodanie gazu. Na całą operację mamy około sekundy. Wbrew pozorom jest to naprawdę dużo czasu i biker nie powinien zanadto spieszyć się z wykonaniem wszystkich czynności. Należy jednak pamiętać aby nie trzymać zbyt długo wciśniętej klamki sprzęgła. Różnica obrotów na elementach sprzęganych wtedy wzrośnie i zmiana biegów zakończy się donośnym trzaśnięciem.

REKLAMA

Zobacz też: Najlepszy tor jazdy w zakręcie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana przełożenia na wyższe może przebiegać bez użycia sprzęgła. Technika ta polecana jest szczególnie podczas agresywnej jazdy. Aby poprawnie zmienić bieg bez użycia lewej manetki musimy tylko odjąć gazu, a następnie szybkim i pewnym ruchem zmienić bieg na wyższy po czym należy odkręcić rollgaz.

Kolejnym zagadnieniem związanym z jazdą na motocyklu, które należy opanować jest redukcja z międzygazem. Przyczyną takiego redukowania biegów jest tak samo jak we wcześniej opisywanym przypadku – brak synchronizatorów w skrzyni biegów. Aby poprawnie zredukować bieg musimy zrównać prędkości obrotowe sprzęganych kół zębatych. Czynności związane ze zmianą biegu na niższy należy wykonać w kolejności: wciśnięcie lewej manetki, dodanie gazu, wywarcie nacisku na dźwignię zmiany biegów, puszczenie sprzęgła. Wszystko to należy wykonać możliwie szybko i sprawnie, aby nie „zbudować” dużej różnicy obrotów między kołami zębatymi. Należy jednak mieć na uwadze, że mimo niewielkiej ilości czasu na zmianę przełożenia nie można jej wykonywać w sposób „szarpany” i nie wiele mający wspólnego z płynnością. Sprzęgło powinno być puszczone spokojnie i płynnie (nie wolno strzelać ze sprzęgła). Inaczej wykonana redukcja biegu skończy się szarpnięciem motocyklem i osobami na nim jadącymi lub też nieprzyjemnym odgłosem dobiegającym ze skrzyni biegów.

Zobacz też: Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

Jeżeli wiemy już jak redukować bieg podczas hamowania silnikiem, to zmiana biegu na niższy w celu efektywniejszego przyspieszania nie będzie niczym trudnym do opanowania. Jedyna różnica polega na tym, że w końcowej fazie zmiany biegów dodajemy tyle gazu ile potrzebne nam jest do uzyskania zadowalającego nas przyspieszenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA