REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa zmiana biegów

Artur Kapłan
Prawidłowa zmiana bieigów Fot. Fotolia
Prawidłowa zmiana bieigów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zagadnienie zmiany biegów jest bardzo istotne z punktu widzenia zarówno bezpieczeństwa jazdy jak i zdrowia samej maszyny. Jako, że motocyklowe skrzynie biegów nie posiadają synchronizatorów, to kierowca powinien poświęcić więcej uwagi podczas zmiany przełożenia.

Zmiana biegów w motocyklach nie jest tak prosta jak w przypadku samochodów, gdzie wyższy jak i niższy bieg możemy wrzucić bez zbędnego zastanawiania się. Jako, że poszczególne przełożenia w motocyklowych skrzyniach biegów nie są zsynchronizowane, motocyklista zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby uniknąć wszelkich stuków i trzasków, które mogą wystąpić podczas zmiany przełożenia. Każdy taki odgłos może oznaczać skrócenie życia skrzyni biegów w naszym motocyklu.

REKLAMA

Zobacz też: Wyjazd motocyklem w długą trasę

REKLAMA

Odgłosy powodujące powstanie gęsiej skórki i kurczliwe zaciskanie zębów powstają w wyniku różnicy prędkości obrotowej pomiędzy zazębianymi podczas zmiany biegów elementami. Aby zapobiec niepoprawnemu zazębianiu się kół w skrzyni biegów należy zadbać o to, aby różnica prędkości obrotowych kół była jak najniższa. Należy wykonać to zmieniając biegi jak najszybciej.

Do zmiany biegów powinniśmy być wcześniej przygotowani. Lewa noga powinna być w bezpośredniej bliskości dźwigni zmiany biegów, a lewa ręka gotowa do szybkiego wciśnięcia klamki sprzęgła. Sekwencja ruchów podczas zmiany na wyższy bieg powinna wyglądać następująco: lekki nacisk stopy na dźwignię, odjęcie gazu, wciśnięcie sprzęgła, zmiana biegu, puszczenie sprzęgła i dodanie gazu. Na całą operację mamy około sekundy. Wbrew pozorom jest to naprawdę dużo czasu i biker nie powinien zanadto spieszyć się z wykonaniem wszystkich czynności. Należy jednak pamiętać aby nie trzymać zbyt długo wciśniętej klamki sprzęgła. Różnica obrotów na elementach sprzęganych wtedy wzrośnie i zmiana biegów zakończy się donośnym trzaśnięciem.

Zobacz też: Najlepszy tor jazdy w zakręcie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zmiana przełożenia na wyższe może przebiegać bez użycia sprzęgła. Technika ta polecana jest szczególnie podczas agresywnej jazdy. Aby poprawnie zmienić bieg bez użycia lewej manetki musimy tylko odjąć gazu, a następnie szybkim i pewnym ruchem zmienić bieg na wyższy po czym należy odkręcić rollgaz.

Kolejnym zagadnieniem związanym z jazdą na motocyklu, które należy opanować jest redukcja z międzygazem. Przyczyną takiego redukowania biegów jest tak samo jak we wcześniej opisywanym przypadku – brak synchronizatorów w skrzyni biegów. Aby poprawnie zredukować bieg musimy zrównać prędkości obrotowe sprzęganych kół zębatych. Czynności związane ze zmianą biegu na niższy należy wykonać w kolejności: wciśnięcie lewej manetki, dodanie gazu, wywarcie nacisku na dźwignię zmiany biegów, puszczenie sprzęgła. Wszystko to należy wykonać możliwie szybko i sprawnie, aby nie „zbudować” dużej różnicy obrotów między kołami zębatymi. Należy jednak mieć na uwadze, że mimo niewielkiej ilości czasu na zmianę przełożenia nie można jej wykonywać w sposób „szarpany” i nie wiele mający wspólnego z płynnością. Sprzęgło powinno być puszczone spokojnie i płynnie (nie wolno strzelać ze sprzęgła). Inaczej wykonana redukcja biegu skończy się szarpnięciem motocyklem i osobami na nim jadącymi lub też nieprzyjemnym odgłosem dobiegającym ze skrzyni biegów.

Zobacz też: Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

Jeżeli wiemy już jak redukować bieg podczas hamowania silnikiem, to zmiana biegu na niższy w celu efektywniejszego przyspieszania nie będzie niczym trudnym do opanowania. Jedyna różnica polega na tym, że w końcowej fazie zmiany biegów dodajemy tyle gazu ile potrzebne nam jest do uzyskania zadowalającego nas przyspieszenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA