REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa zmiana biegów

Artur Kapłan
Prawidłowa zmiana bieigów Fot. Fotolia
Prawidłowa zmiana bieigów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zagadnienie zmiany biegów jest bardzo istotne z punktu widzenia zarówno bezpieczeństwa jazdy jak i zdrowia samej maszyny. Jako, że motocyklowe skrzynie biegów nie posiadają synchronizatorów, to kierowca powinien poświęcić więcej uwagi podczas zmiany przełożenia.

Zmiana biegów w motocyklach nie jest tak prosta jak w przypadku samochodów, gdzie wyższy jak i niższy bieg możemy wrzucić bez zbędnego zastanawiania się. Jako, że poszczególne przełożenia w motocyklowych skrzyniach biegów nie są zsynchronizowane, motocyklista zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby uniknąć wszelkich stuków i trzasków, które mogą wystąpić podczas zmiany przełożenia. Każdy taki odgłos może oznaczać skrócenie życia skrzyni biegów w naszym motocyklu.

REKLAMA

Zobacz też: Wyjazd motocyklem w długą trasę

REKLAMA

Odgłosy powodujące powstanie gęsiej skórki i kurczliwe zaciskanie zębów powstają w wyniku różnicy prędkości obrotowej pomiędzy zazębianymi podczas zmiany biegów elementami. Aby zapobiec niepoprawnemu zazębianiu się kół w skrzyni biegów należy zadbać o to, aby różnica prędkości obrotowych kół była jak najniższa. Należy wykonać to zmieniając biegi jak najszybciej.

Do zmiany biegów powinniśmy być wcześniej przygotowani. Lewa noga powinna być w bezpośredniej bliskości dźwigni zmiany biegów, a lewa ręka gotowa do szybkiego wciśnięcia klamki sprzęgła. Sekwencja ruchów podczas zmiany na wyższy bieg powinna wyglądać następująco: lekki nacisk stopy na dźwignię, odjęcie gazu, wciśnięcie sprzęgła, zmiana biegu, puszczenie sprzęgła i dodanie gazu. Na całą operację mamy około sekundy. Wbrew pozorom jest to naprawdę dużo czasu i biker nie powinien zanadto spieszyć się z wykonaniem wszystkich czynności. Należy jednak pamiętać aby nie trzymać zbyt długo wciśniętej klamki sprzęgła. Różnica obrotów na elementach sprzęganych wtedy wzrośnie i zmiana biegów zakończy się donośnym trzaśnięciem.

Zobacz też: Najlepszy tor jazdy w zakręcie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zmiana przełożenia na wyższe może przebiegać bez użycia sprzęgła. Technika ta polecana jest szczególnie podczas agresywnej jazdy. Aby poprawnie zmienić bieg bez użycia lewej manetki musimy tylko odjąć gazu, a następnie szybkim i pewnym ruchem zmienić bieg na wyższy po czym należy odkręcić rollgaz.

Kolejnym zagadnieniem związanym z jazdą na motocyklu, które należy opanować jest redukcja z międzygazem. Przyczyną takiego redukowania biegów jest tak samo jak we wcześniej opisywanym przypadku – brak synchronizatorów w skrzyni biegów. Aby poprawnie zredukować bieg musimy zrównać prędkości obrotowe sprzęganych kół zębatych. Czynności związane ze zmianą biegu na niższy należy wykonać w kolejności: wciśnięcie lewej manetki, dodanie gazu, wywarcie nacisku na dźwignię zmiany biegów, puszczenie sprzęgła. Wszystko to należy wykonać możliwie szybko i sprawnie, aby nie „zbudować” dużej różnicy obrotów między kołami zębatymi. Należy jednak mieć na uwadze, że mimo niewielkiej ilości czasu na zmianę przełożenia nie można jej wykonywać w sposób „szarpany” i nie wiele mający wspólnego z płynnością. Sprzęgło powinno być puszczone spokojnie i płynnie (nie wolno strzelać ze sprzęgła). Inaczej wykonana redukcja biegu skończy się szarpnięciem motocyklem i osobami na nim jadącymi lub też nieprzyjemnym odgłosem dobiegającym ze skrzyni biegów.

Zobacz też: Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

Jeżeli wiemy już jak redukować bieg podczas hamowania silnikiem, to zmiana biegu na niższy w celu efektywniejszego przyspieszania nie będzie niczym trudnym do opanowania. Jedyna różnica polega na tym, że w końcowej fazie zmiany biegów dodajemy tyle gazu ile potrzebne nam jest do uzyskania zadowalającego nas przyspieszenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA