REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Artur Kapłan
Jak prawidłowo jeździć z pasażerem? Fot. Fotolia
Jak prawidłowo jeździć z pasażerem? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podróżowanie z pasażerem to dość ważny temat dotyczący techniki jazdy. Dodatkowa osoba na tylnym siedzeniu powoduje przesunięcie środka ciężkości w górę jednośladu co skutkuje zmniejszeniem stabilności w czasie jazdy. Całkowicie inny rozkład masy motocykla zmusza kierowcę do zmiany stylu jazdy i co najważniejsze – do wcześniejszego reagowania na to co dzieje się na drodze.

Należy pamiętać, aby ciężar pasażera nie przekraczał w znaczny sposób naszej masy ciała. Utrzymanie równowagi w przypadku gdy plecaczek waży półtora razy tyle co my może przypominać próbę utrzymania w pionie kuli do kręgli na metrowym kiju. Każdy moment utraty równowagi może skończyć się z hukiem poprzedzonym rozpaczliwymi próbami łapania równowagi. Dla obserwatorów będzie to widok co najmniej zabawny, a dla samego zainteresowanego plama na honorze większa niż dług publiczny naszego kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Poruszanie się motocyklem w korku

Zanim jednak wsiądziemy z pasażem na motocykl należy udzielić mu kilku rad. Osoba która chce
z nami podróżować powinna wysłuchać ich dla wspólnego dobra. Plecaczek ową pogadankę może  odbierać jako zbędne ględzenie i moralizatorstwo, lecz zaraz po ruszeniu z miejsca przekona się, że warto zastosować się do wskazówek kierowcy.

Zacznijmy od podstawowej rzeczy, którą nasz towarzysz podróży powinien wiedzieć. Pierwszą osobą wsiadającą na motocykl jest kierowca. Pasażer może zająć miejsce na kanapie dopiero gdy kierowca usiądzie wygodnie i stabilnie trzyma jednoślad w pozycji pionowej. Odwrotna kolejność obowiązuje przy zsiadaniu. Osoba podróżująca na tylnym siedzeniu powinna pierwsza zejść z motocykla, ale jedynie wtedy kiedy kolega zasiadający za sterami  zezwoli na to.

REKLAMA

Zobacz też: Poruszanie się motocuklem w grupie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli już pozwolimy koledze/koleżance na zajęcie miejsca za naszymi plecami, to powinna to być pozycja stabilna i nie utrudniająca jazdy. Niejednokrotnie obserwuje się zjawisko stukania kaskiem o kask w czasie przyspieszania lub hamowania. Bardzo uciążliwe dla kierowcy jest też przesuwanie się pasażera na tylnej kanapie – zwłaszcza przy hamowaniu. Aby zapobiec takim zjawiskom pasażer powinien mocno ściskać udami kierowcę, a jego ręce powinny oplatać tułów kolegi. Dopuszczalne jest też trzymanie się za bak obiema rękami, lecz taka jazda jest bardzo męcząca i odczuwalna na drugi dzień w postaci zakwasów. Stanowczo odradza się ulokowanie obu rąk na rączkach na tyle motocykla. W razie niespodziewanego hamowania może skończyć się to poważną kontuzją, a w najgorszym wypadku upadkiem obojga podróżników.

Należy tutaj wspomnieć o licznych akcesoriach ułatwiających jazdę jako plecaczek. Motocyklista może wyposażyć swojego rumaka w rączki przyklejane do baku lub takie przykręcane śrubami przy wlewie paliwa. Samego biker’a też tyczy się kilka żelaznych zasad których nieprzestrzeganie może mieć bolesne konsekwencje. Pierwsza z nich to konieczność ściskania baku udami. Wiadome jest, że jazda z bez przerwy napiętymi mięśniami nie jest możliwa, dlatego ten punkt tyczy się głównie hamowania. Podczas mocnego naciśnięcia prawej manetki nasz niedoświadczony pasażer może wylądować całym ciężarem ciała na naszych plecach. Jeśli zdążymy zareagować to zaprzemy się o kierownicę i w ten sposób stracimy trochę sterowności. W gorszym przypadku będziemy zmuszeni do zatrzymania się na poboczu i odczekania dłuższej chwili aż nasze klejnoty rodowe wydobrzeją.

Zobacz też: Jazda po mokrej nawierzchni

Jadąca z nami osoba powinna zostać poinstruowana jak ma się zachowywać w czasie jazdy. Człowiek siedzący za naszymi plecami powinien być jak nasz cień. Osoba z którą jeździmy powinna mieć zaufanie do nas i do naszych umiejętności. Jeśli tak nie będzie to w pierwszym szybciej pokonywanym zakręcie plecaczek będzie próbował „podnieść” motocykl do pionu  co znacznie utrudni kierowcy pokonanie winkla bez wywrotki. Nie wskazane jest też aby pasażer pogłębiał kąt złożenia motocykla przechylając się ku wewnętrznej stronie zakrętu.

Zachowanie takie może być znacznie gorsze w skutkach od zarysowanego wcześniej. Naszemu pomocnemu koledze możemy z góry podziękować za próby zwiększenia stabilności motocykla w czasie postoju poprzez sięganie nogami do podłoża. Początkującemu, niepewnie czującemu się motocykliście z pewnością to nie pomoże. Również nie są mile widziane różnego rodzaju dynamiczne ruchy, które mogą spowodować utratę równowagi duetu siedzącego na motocyklu.

Zobacz też: Jazda motocyklem po drodze z koleinami

Jadąc z pasażerem powinniśmy pamiętać o tym, że środek ciężkości naszej maszyny znajduje się wyżej niż w momencie gdy podróżujemy sami. Szczególnie ważne jest to podczas przebijania się przez gąszcz miejskich ulic. Chwila nieuwagi podczas przeciskania się między katamaranami skutkować może uszczupleniem naszego portfela o wartość elementów blacharskich które uszkodzimy podczas niezapomnianego lotu w stronę maski jadącego obok auta.

Siadając na motocykl z drugą osobą należy pamiętać, że spoczywa na nas ogromna odpowiedzialność. Odpowiednie poinstruowanie pasażera jest tak samo ważne dla niego jak i dla nas. Kierowca jednośladu powinien jeździć maksymalnie skupiony. Biker musi przewidywać rozwój sytuacji na drodze ze znacznym wyprzedzeniem, a jego styl jazdy powinien być bardzo płynny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA