REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nocna jazda motocyklem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Kapłan
Nocna jazda motocyklem
Nocna jazda motocyklem

REKLAMA

REKLAMA

Zapewne każdy motocyklista kiedyś jechał lub będzie jechał nocą. Warto zadbać o odpowiednie przygotowanie do jazdy po zmroku. Nie chodzi jedynie o ekwipunek, ale także o wiedzę, która pozwoli cało wrócić do domu po nocnej eskapadzie.

Pierwszą rzeczą na jaką należy zwrócić uwagę jest nasz kask, a raczej jego szybka. Sprawdźmy czy wizjer nie jest zanadto porysowany. Każda rysa czy pęknięcie będzie powodowało załamanie światła co może skutkować złą interpretacją docierających do motocyklisty obrazów. Przed wyruszeniem w trasę należy wyczyścić szybkę kasku, aby nie został na niej żaden owad lub inne zanieczyszczenie. Dobrze jest zabrać ze sobą środek do mycia szyb i chusteczki higieniczne, które pozwolą na wyczyszczenie kasku po przejechaniu odcinka leśnego lub łąki. Nie należy próbować wycierać szybki kasku rękawicami w czasie jazdy. Skończy się to tylko rozmazaniem zabrudzeń i koniecznością szybkiego hamowania w celu dokładnego oczyszczenia wizjera.

REKLAMA

Zobacz też: Nowości Hondy na 2012: NC 700S i NC 700X

REKLAMA

Przed wyruszeniem na wieczorną przejażdżkę dobrze jest ubrać się odpowiednio. Zakładając strój należy mieć na uwadze, że po zmroku temperatura spadnie i strój który zakładamy na normalne przejażdżki może okazać się niewystarczający. Warto wzbogacić swój strój o elementy odblaskowe, które sprawią że będziemy lepiej widoczni dla innych użytkowników dróg.

Kolejną rzeczą na jaką należy zwrócić uwagę przez wyjazdem z garażu jest oświetlenie. Lampy w motocyklu powinny być czyste. Motocyklista powinien sprawdzić czy światła w jego jednośladzie są poprawnie ustawione. Zbyt wysoko ustawiona lampa przednia może oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka, a widoczność i tak nie będzie najlepsza. Z kolei zbyt nisko ustawiona wiązka światła sprawi, że biker może nie zobaczyć na czas przeszkody i nie zdąży zareagować. Jeśli ustawimy lampę na odpowiedniej wysokości i nadal nie widzimy drogi powinniśmy zastanowić się nad wymianą żarówki na mocniejszą. Tutaj też nie można przesadzić, aby nie przekroczyć wytrzymałości alternatora i instalacji elektrycznej.

Zobacz też: Nowość 2012: Junak JetMax 250

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy już jesteśmy odpowiednio ubrani i wiemy, że nasz motocykl pozwoli na bezpieczne poruszanie się po zmroku możemy wyjechać na drogę. Należy nastawić się na defensywny styl jazdy, gdyż pod osłoną nocy mogą kryć się niebezpieczeństwa których istnienia nie jesteśmy w stanie przewidzieć odpowiednio wcześnie.

Motocyklista poruszający się na swoim rumaku powinien sięgać wzrokiem tak daleko jak tylko możliwe. Mowa tutaj o próbie dostrzeżenia zagrożeń poza obszarem oświetlonym przez lampę motocykla.

Zobacz też: Kymco Agility

Warto zwracać uwagę na wszystkie znaki umieszczone przy drodze. Pozwolą one przygotować się do sekwencji zakrętów lub nierówności nawierzchni. Poruszając się nocą powinniśmy jechać ścieżką bliższą liniom wymalowanym na środku jezdni. Będzie to znacznie bezpieczniejsze od trzymania się linii zewnętrznej, ponieważ linia boczna może zejść w wiatę przystanku lub parking na poboczu.

Zobacz też: Keeway Matrix 50

Podczas jazdy w mieście należy utrzymywać większą niż zwykle odległość od pojazdu poprzedzającego. Argumentować należy to tym, że światło motocykla jest umieszczone wyżej niż światła samochodów, dlatego podjeżdżając zbyt blisko możemy oślepić stojącego przed nami użytkownika drogi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA