REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
technika przeciwskrętu Fot. Fotolia
technika przeciwskrętu Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przeciwskręt jest jedną z technik jazdy, którą powinien znać każdy szanujący się motocyklista. Pozwala ona na kontrolę motocykla w sytuacjach gdy coś zaskoczy nas na drodze, a zwłaszcza w sytuacjach podbramkowych.

Przeciwskręt jest techniką, która pozwala na kontrolowanie kierunku jazdy motocykla. Stosując przeciwskręt nie korzystamy z balansu ciałem podczas zmiany kierunku jazdy. Zmiana ta następuje w skutku oddziaływania rąk na kierownicę. W pierwszym momencie brzmi to absurdalnie, gdyż każdy wie, że kierownica przydaje się tylko do manewrowania na parkingu i obsługi urządzeń pokładowych naszego jednośladu. Jednak w tym przypadku użycie kierownicy jest zasadne i przynosi wymierne korzyści.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Technika prawidłowego hamowania

Zasada jest nadzwyczaj prosta: mając zamiar skręcić w lewo, kierownicę skręcamy w prawo. Jeśli po przeczytaniu powyższego zdania jesteście co najmniej pointrygowani to dobrze.

To jak działa przeciwskręt najłatwiej zaobserwować samemu. Należy udać się na drogę wyłączoną z ruchu o twardej nawierzchni, lub na odcinek na którym ruch jest mały i nie stworzymy zagrożenia dla osób postronnych. Następnie należy rozpędzić nasz motocykl do prędkości nie większej niż 50 km/h, wrzucić luz i puścić kierownicę. Siedząc w poprawnej pozycji (tj. w dosiadzie z prostymi plecami) zauważymy, że motocykl toczy się przed siebie i nic nie jest w stanie tego zmienić. Teraz przyszedł czas na przeciwskręt. Zakładamy, że chcemy skręcić w prawo. W tym celu przykładamy prawą rękę do kierownicy i działamy na nią niewielką siłą w płaszczyźnie poziomej. To co zaobserwujemy to właśnie przeciwskręt. Kierownica skręci się w lewo, a cały motocykl odbije w prawo. Test ten należy powtórzyć parokrotnie wykonując manewr w obie strony.

REKLAMA

Zobacz też: Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy już zaufamy sobie i naszemu rumakowi można pokusić się o test, który dowiedzie słuszności tej techniki nad tradycyjnym wykonywaniem szybkich manewrów. Motocyklista może ustawić slalom ze słupków. Pachołki powinien rozmieścić tak, aby spokojnie mógł pokonać wyznaczoną trasę normalnym stylem jazdy. Gdy już tor testowy będzie przygotowany biker powinien spróbować pokonać go bez trzymanki – balansując samym ciałem (prędkość nadal poniżej 50 km/h). Kolejny przejazd powinien być wykonany przy wykorzystaniu przeciwskrętu. Różnica w sprawności z jaką pokonamy slalom będzie od razu zauważalna.

Zobacz też: Poruszanie się motocyklem w korku

Do czego zatem przeciwskręt jest potrzebny? Technika ta może przydać się w sytuacji, gdy musimy szybko ominąć jakąś przeszkodę. Jako przykład można podać drobną zwierzynę leśną, która znienacka wyskoczy na drogę. Nie mamy czasu na odpowiedni balans ciałem, a szybki ruch kierownicą może uratować kierowcę od upadku. Drugim przykładem zastosowania przeciwskrętu w praktyce jest przypadek jazdy z niedoświadczonym pasażerem. Wystraszony towarzysz podróży odruchowo postanowi „wyprostować” motocykl w zakręcie, a kierowca szybkim ruchem kierownicy jest w stanie zapobiec utracie stabilności motocykla.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA