REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda motocyklem po mokrej nawierzchni

Artur Kapłan
Technika jazdy na śliskiej nawierzchni. l Fot. Fotolia
Technika jazdy na śliskiej nawierzchni. l Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda motocyklem po mokrej nawierzchni niesie za sobą wiele niebezpieczeństw. Drastycznie zmniejszająca się przyczepność jest powodem dla którego wielu motocyklistów boi się lub nawet rezygnuje z jazdy w czasie deszczowej pogody.

Motocykl jako pojazd, który kontakt z nawierzchnią ma poprzez powierzchnię wielkością nie przekraczającą rozmiarów karty kredytowej uznany jest za środek komunikacji nie odpowiedni do podróżowania podczas złej pogody. Wszystko wskazuje na to, że stwierdzenie to jest jak najbardziej właściwe, jednak nie oznacza to, że jazda jednośladem w deszczu jest niemożliwa i musi skończyć się wypadkiem.

REKLAMA

REKLAMA

Przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności przejażdżka motocyklem może nie być złym pomysłem. W pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o ubiór. Nieprzemakalne ubrania wyposażone w protektory to podstawa. Ważne jest również aby kask posiadał nie parującą szybkę.

Zobacz też: Jazda motocyklem po drodze z koleinami

Jazda na mokrej nawierzchni niesie za sobą znacznie więcej zagrożeń niż przejażdżka w normalnych warunkach. Motocyklista powinien zwracać baczną uwagę na studzienki kanalizacyjne, tory kolejowe, koleiny, kałuże i inne niedoskonałości nawierzchni. Studzienki czy tory pokryte warstwą wody mogą okazać się bardzo zdradliwe i najechanie na nie będąc pochylonym może skończyć się uślizgiem koła lub nawet upadkiem. W koleinach lub dziurach może nagromadzić się olej samochodowy spłukany z drogi. Wjechanie w tego typu przeszkodę może mieć opłakane konsekwencje. Kałuże są niebezpieczne również dlatego, że nie sposób ocenić ich głębokości i łatwo o skrzywienie felgi lub uszkodzenie zawieszenia.

REKLAMA

Zobacz też: Nocna jazda motocyklem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Motocyklista jadący po mokrej nawierzchni powinien pozostawić sobie więcej czasu na wszelkiego rodzaju manewry. Hamowanie trwa znacznie dłużej, wyprzedzanie powinno być przemyślane i płynne, a ruszanie z pod świateł delikatne. Kluczem do bezpiecznego poruszania się podczas deszczu jest płynność w wykonywaniu wszelkich czynności związanych z poruszaniem się motocyklem.

Biker powinien pomyśleć także o swoim bezpieczeństwie w odniesieniu do innych użytkowników dróg. W czasie deszczu spada widoczność. Kierowcy są znużeni i nie obserwują tego co dzieje się na drodze z należytą uwagą. Kierowca jednośladu powinien zadbać o jaskrawy strój, który będzie dobrze widoczny, a swoim zachowaniem i płynną jazdą powinien dać kierowcom samochodów więcej czasu na zauważenie go i ewentualną reakcję na zaistniałe zdarzenie.

Zobacz też: Nowości Hondy na 2012: NC 700S i NC 700X

Bardzo niebezpiecznym dla motocyklistów jest zjawisko aquaplanningu o które nie trudno w czasie deszczu. Zbyt szybko poruszający się jednoślad zostaje „uniesiony” nad asfalt poprzez warstwę klina wodnego. W przypadku wystąpienia takiego zjawiska kategorycznie zabrania się używania przedniego hamulca. Naciśnięcie prawej manetki w momencie wystąpienia braku przyczepności z niemalże stuprocentową pewnością skończy się upadkiem. Jeździec powinien trzymać nogi na podnóżkach i starać się utrzymać dotychczasowy kurs jazdy. Dopuszcza się hamowanie silnikiem lub delikatne używanie tylnego hamulca.;

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA