REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda motocyklem po mokrej nawierzchni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Kapłan
Technika jazdy na śliskiej nawierzchni. l Fot. Fotolia
Technika jazdy na śliskiej nawierzchni. l Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda motocyklem po mokrej nawierzchni niesie za sobą wiele niebezpieczeństw. Drastycznie zmniejszająca się przyczepność jest powodem dla którego wielu motocyklistów boi się lub nawet rezygnuje z jazdy w czasie deszczowej pogody.

Motocykl jako pojazd, który kontakt z nawierzchnią ma poprzez powierzchnię wielkością nie przekraczającą rozmiarów karty kredytowej uznany jest za środek komunikacji nie odpowiedni do podróżowania podczas złej pogody. Wszystko wskazuje na to, że stwierdzenie to jest jak najbardziej właściwe, jednak nie oznacza to, że jazda jednośladem w deszczu jest niemożliwa i musi skończyć się wypadkiem.

REKLAMA

Przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności przejażdżka motocyklem może nie być złym pomysłem. W pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o ubiór. Nieprzemakalne ubrania wyposażone w protektory to podstawa. Ważne jest również aby kask posiadał nie parującą szybkę.

Zobacz też: Jazda motocyklem po drodze z koleinami

Jazda na mokrej nawierzchni niesie za sobą znacznie więcej zagrożeń niż przejażdżka w normalnych warunkach. Motocyklista powinien zwracać baczną uwagę na studzienki kanalizacyjne, tory kolejowe, koleiny, kałuże i inne niedoskonałości nawierzchni. Studzienki czy tory pokryte warstwą wody mogą okazać się bardzo zdradliwe i najechanie na nie będąc pochylonym może skończyć się uślizgiem koła lub nawet upadkiem. W koleinach lub dziurach może nagromadzić się olej samochodowy spłukany z drogi. Wjechanie w tego typu przeszkodę może mieć opłakane konsekwencje. Kałuże są niebezpieczne również dlatego, że nie sposób ocenić ich głębokości i łatwo o skrzywienie felgi lub uszkodzenie zawieszenia.

Zobacz też: Nocna jazda motocyklem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Motocyklista jadący po mokrej nawierzchni powinien pozostawić sobie więcej czasu na wszelkiego rodzaju manewry. Hamowanie trwa znacznie dłużej, wyprzedzanie powinno być przemyślane i płynne, a ruszanie z pod świateł delikatne. Kluczem do bezpiecznego poruszania się podczas deszczu jest płynność w wykonywaniu wszelkich czynności związanych z poruszaniem się motocyklem.

Biker powinien pomyśleć także o swoim bezpieczeństwie w odniesieniu do innych użytkowników dróg. W czasie deszczu spada widoczność. Kierowcy są znużeni i nie obserwują tego co dzieje się na drodze z należytą uwagą. Kierowca jednośladu powinien zadbać o jaskrawy strój, który będzie dobrze widoczny, a swoim zachowaniem i płynną jazdą powinien dać kierowcom samochodów więcej czasu na zauważenie go i ewentualną reakcję na zaistniałe zdarzenie.

Zobacz też: Nowości Hondy na 2012: NC 700S i NC 700X

Bardzo niebezpiecznym dla motocyklistów jest zjawisko aquaplanningu o które nie trudno w czasie deszczu. Zbyt szybko poruszający się jednoślad zostaje „uniesiony” nad asfalt poprzez warstwę klina wodnego. W przypadku wystąpienia takiego zjawiska kategorycznie zabrania się używania przedniego hamulca. Naciśnięcie prawej manetki w momencie wystąpienia braku przyczepności z niemalże stuprocentową pewnością skończy się upadkiem. Jeździec powinien trzymać nogi na podnóżkach i starać się utrzymać dotychczasowy kurs jazdy. Dopuszcza się hamowanie silnikiem lub delikatne używanie tylnego hamulca.;

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA