REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda motocyklem po drodze z koleinami

Artur Kapłan
Jazda po drodze z koleinami Fot. Fotolia
Jazda po drodze z koleinami Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że koleiny są niebezpieczne dla motocyklisty. Jazda po rozjeżdżonej przez ciężkie samochody drodze nie należy do najprzyjemniejszych i niesie za sobą wiele niebezpieczeństw.

W naszym kraju koleiny występują niemal na wszystkich rodzajach dróg. Nie ma wyjątku – drogi ekspresowe, szybkiego ruchu czy miejskie uliczki. Motocyklista powinien być przygotowany na to co może dziać się z motocyklem po wjechaniu w podłużną nierówność nawierzchni.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Nocna jazda motocyklem

Zacznijmy od tego, że najlepiej jest unikać kolein. Jeżeli jednak już natrafimy na drogę na której one występują to powinniśmy starać się jechać nad koleinami. Jeśli wjechanie w koleinę jest nie do uniknięcia to należy starać się z niej wyjechać na prostym odcinku drogi. Opuszczenie tego typu nierówności nawierzchni powinno być zdecydowane i płynne – nie gwałtowne. Tylko taki styl jazdy pozwoli nam na opanowanie myszkowania motocykla które może wystąpić podczas prób wyjechania z koleiny.

Zobacz też: Nowości Hondy na 2012: NC 700S i NC 700X

REKLAMA

Może zdarzyć się tak, że motocyklista jadąc koleiną wjedzie w zakręt. Pod żadnym pozorem nie powinien próbować opuścić koleiny  w zakręcie. Niesie to ze sobą znaczne ryzyko utraty stabilności jednośladu i w efekcie wypadnięcie z zakręty. Z wyjazdem w koleiny najlepiej poczekać aż wyjedziemy na prosty odcinek drogi. Mowa oczywiście o dość pokaźnych w swoich rozmiarach nierównościach drogi. Jeśli koleina nie przekracza 5 cm głębokości to można bez problemu z niej wyjechać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowość 2012: Junak JetMax 250

Podczas podróżowania możemy napotkać koleiny, które przecinają nasz tor jazdy. Sytuacja taka może mieć miejsce na skrzyżowaniach tras, którymi przemieszczają się TIR’y. Jeśli chcemy sprawnie pokonać taką przeszkodę powinniśmy stanąć na stopkach i przenieść ciężar ciała w stronę tyłu motocykla. Takie zachowanie odciąży zawieszenie motocykla co pozwoli na delikatniejsze pokonanie poprzecznej nierówności. Przeniesienie ciężaru ciała do tyłu pozwoli przedniej sekcji motocykla „przelecieć nad” przeszkodą.

Koleiny są bardzo niebezpieczne zwłaszcza podczas deszczowej pogody. Zbierająca się w nich woda nie pozwala na ocenę głębokości. Deszczówka, która spływa z wyższych części drogi zabiera ze sobą wszelkie zanieczyszczenia, które zbierają się w koleinach. Kolejnym zagrożeniem jakie czyha na motocyklistę jest aquplanning (więcej o tym zjawisku w artykule „Jazda po mokrej nawierzchni”).

Zobacz też: Kymco Agility

Podczas przemieszczania się przez gąszcz miejskich ulic niejeden motocyklista natrafił na głębokie koleiny w obrębie skrzyżowań. Takie ubytki nawierzchni są groźne zarówno dla motocyklistów jak i dla kierowców samochodów. Ci pierwsi zatrzymując swój jednoślad nad koleiną mogą nie zauważyć, że pod ich stopą znajduje się ubytek nawierzchni. Chwila nieuwagi wystarczy aby stracić równowagę. Jeśli biker nie utrzyma swojego motocykla to konsekwencje w najlepszym przypadku sięgną tylko jego. Jeśli jednak dopisze mu całkowity brak szczęścia to może uszkodzić własny motocykl i samochód stojący w bezpośredniej bliskości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA