REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda motocyklem po drodze z koleinami

Artur Kapłan
Jazda po drodze z koleinami Fot. Fotolia
Jazda po drodze z koleinami Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że koleiny są niebezpieczne dla motocyklisty. Jazda po rozjeżdżonej przez ciężkie samochody drodze nie należy do najprzyjemniejszych i niesie za sobą wiele niebezpieczeństw.

W naszym kraju koleiny występują niemal na wszystkich rodzajach dróg. Nie ma wyjątku – drogi ekspresowe, szybkiego ruchu czy miejskie uliczki. Motocyklista powinien być przygotowany na to co może dziać się z motocyklem po wjechaniu w podłużną nierówność nawierzchni.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Nocna jazda motocyklem

Zacznijmy od tego, że najlepiej jest unikać kolein. Jeżeli jednak już natrafimy na drogę na której one występują to powinniśmy starać się jechać nad koleinami. Jeśli wjechanie w koleinę jest nie do uniknięcia to należy starać się z niej wyjechać na prostym odcinku drogi. Opuszczenie tego typu nierówności nawierzchni powinno być zdecydowane i płynne – nie gwałtowne. Tylko taki styl jazdy pozwoli nam na opanowanie myszkowania motocykla które może wystąpić podczas prób wyjechania z koleiny.

Zobacz też: Nowości Hondy na 2012: NC 700S i NC 700X

REKLAMA

Może zdarzyć się tak, że motocyklista jadąc koleiną wjedzie w zakręt. Pod żadnym pozorem nie powinien próbować opuścić koleiny  w zakręcie. Niesie to ze sobą znaczne ryzyko utraty stabilności jednośladu i w efekcie wypadnięcie z zakręty. Z wyjazdem w koleiny najlepiej poczekać aż wyjedziemy na prosty odcinek drogi. Mowa oczywiście o dość pokaźnych w swoich rozmiarach nierównościach drogi. Jeśli koleina nie przekracza 5 cm głębokości to można bez problemu z niej wyjechać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowość 2012: Junak JetMax 250

Podczas podróżowania możemy napotkać koleiny, które przecinają nasz tor jazdy. Sytuacja taka może mieć miejsce na skrzyżowaniach tras, którymi przemieszczają się TIR’y. Jeśli chcemy sprawnie pokonać taką przeszkodę powinniśmy stanąć na stopkach i przenieść ciężar ciała w stronę tyłu motocykla. Takie zachowanie odciąży zawieszenie motocykla co pozwoli na delikatniejsze pokonanie poprzecznej nierówności. Przeniesienie ciężaru ciała do tyłu pozwoli przedniej sekcji motocykla „przelecieć nad” przeszkodą.

Koleiny są bardzo niebezpieczne zwłaszcza podczas deszczowej pogody. Zbierająca się w nich woda nie pozwala na ocenę głębokości. Deszczówka, która spływa z wyższych części drogi zabiera ze sobą wszelkie zanieczyszczenia, które zbierają się w koleinach. Kolejnym zagrożeniem jakie czyha na motocyklistę jest aquplanning (więcej o tym zjawisku w artykule „Jazda po mokrej nawierzchni”).

Zobacz też: Kymco Agility

Podczas przemieszczania się przez gąszcz miejskich ulic niejeden motocyklista natrafił na głębokie koleiny w obrębie skrzyżowań. Takie ubytki nawierzchni są groźne zarówno dla motocyklistów jak i dla kierowców samochodów. Ci pierwsi zatrzymując swój jednoślad nad koleiną mogą nie zauważyć, że pod ich stopą znajduje się ubytek nawierzchni. Chwila nieuwagi wystarczy aby stracić równowagę. Jeśli biker nie utrzyma swojego motocykla to konsekwencje w najlepszym przypadku sięgną tylko jego. Jeśli jednak dopisze mu całkowity brak szczęścia to może uszkodzić własny motocykl i samochód stojący w bezpośredniej bliskości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA