REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda motocyklem po drodze z koleinami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Kapłan
Jazda po drodze z koleinami Fot. Fotolia
Jazda po drodze z koleinami Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że koleiny są niebezpieczne dla motocyklisty. Jazda po rozjeżdżonej przez ciężkie samochody drodze nie należy do najprzyjemniejszych i niesie za sobą wiele niebezpieczeństw.

W naszym kraju koleiny występują niemal na wszystkich rodzajach dróg. Nie ma wyjątku – drogi ekspresowe, szybkiego ruchu czy miejskie uliczki. Motocyklista powinien być przygotowany na to co może dziać się z motocyklem po wjechaniu w podłużną nierówność nawierzchni.

REKLAMA

Zobacz też: Nocna jazda motocyklem

Zacznijmy od tego, że najlepiej jest unikać kolein. Jeżeli jednak już natrafimy na drogę na której one występują to powinniśmy starać się jechać nad koleinami. Jeśli wjechanie w koleinę jest nie do uniknięcia to należy starać się z niej wyjechać na prostym odcinku drogi. Opuszczenie tego typu nierówności nawierzchni powinno być zdecydowane i płynne – nie gwałtowne. Tylko taki styl jazdy pozwoli nam na opanowanie myszkowania motocykla które może wystąpić podczas prób wyjechania z koleiny.

Zobacz też: Nowości Hondy na 2012: NC 700S i NC 700X

Może zdarzyć się tak, że motocyklista jadąc koleiną wjedzie w zakręt. Pod żadnym pozorem nie powinien próbować opuścić koleiny  w zakręcie. Niesie to ze sobą znaczne ryzyko utraty stabilności jednośladu i w efekcie wypadnięcie z zakręty. Z wyjazdem w koleiny najlepiej poczekać aż wyjedziemy na prosty odcinek drogi. Mowa oczywiście o dość pokaźnych w swoich rozmiarach nierównościach drogi. Jeśli koleina nie przekracza 5 cm głębokości to można bez problemu z niej wyjechać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowość 2012: Junak JetMax 250

REKLAMA

Podczas podróżowania możemy napotkać koleiny, które przecinają nasz tor jazdy. Sytuacja taka może mieć miejsce na skrzyżowaniach tras, którymi przemieszczają się TIR’y. Jeśli chcemy sprawnie pokonać taką przeszkodę powinniśmy stanąć na stopkach i przenieść ciężar ciała w stronę tyłu motocykla. Takie zachowanie odciąży zawieszenie motocykla co pozwoli na delikatniejsze pokonanie poprzecznej nierówności. Przeniesienie ciężaru ciała do tyłu pozwoli przedniej sekcji motocykla „przelecieć nad” przeszkodą.

Koleiny są bardzo niebezpieczne zwłaszcza podczas deszczowej pogody. Zbierająca się w nich woda nie pozwala na ocenę głębokości. Deszczówka, która spływa z wyższych części drogi zabiera ze sobą wszelkie zanieczyszczenia, które zbierają się w koleinach. Kolejnym zagrożeniem jakie czyha na motocyklistę jest aquplanning (więcej o tym zjawisku w artykule „Jazda po mokrej nawierzchni”).

Zobacz też: Kymco Agility

Podczas przemieszczania się przez gąszcz miejskich ulic niejeden motocyklista natrafił na głębokie koleiny w obrębie skrzyżowań. Takie ubytki nawierzchni są groźne zarówno dla motocyklistów jak i dla kierowców samochodów. Ci pierwsi zatrzymując swój jednoślad nad koleiną mogą nie zauważyć, że pod ich stopą znajduje się ubytek nawierzchni. Chwila nieuwagi wystarczy aby stracić równowagę. Jeśli biker nie utrzyma swojego motocykla to konsekwencje w najlepszym przypadku sięgną tylko jego. Jeśli jednak dopisze mu całkowity brak szczęścia to może uszkodzić własny motocykl i samochód stojący w bezpośredniej bliskości.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA