REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Technika prawidłowego hamowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Kapłan
Jak prawidłowo zahamować motocyklem? Fot. Fotolia
Jak prawidłowo zahamować motocyklem? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Hamowanie jest jedną z podstawowych czynności, którą należy opanować mając zamiar poruszać się motocyklem po drogach publicznych. Z pozoru czynność banalna do wykonania może okazać się przyczyną upadku jeśli zostanie wykonana w nieodpowiedni sposób.

REKLAMA

Mamy trzy zasadnicze narzędzia do zatrzymania motocykla: hamulec przedni, hamulec tylny i silnik. Podczas standardowego hamowania można użyć dowolnego środka pozwalającego na zatrzymanie maszyny. Problem pojawia się, gdy chcemy pobawić się w jazdę sportową lub musimy awaryjnie zatrzymać nasz motocykl aby uniknąć zderzenia z przeszkodą.

REKLAMA

W znacznej większości motocykli najefektywniej wygląda hamowanie za pomocą przedniego hamulca. W momencie zauważenia przeszkody na drodze powinno się nacisnąć dźwignię hamulca z taką siłą, aby nie zatrzymać przedniego koła (mowa o motocyklach bez ABS). Zatrzymanie motocykla w taki sposób jest bardzo trudne i wymaga od bikera dużej ilości ćwiczeń. Jeśli jednak przednie koło zostało zablokowane, a motocyklista zachował choć odrobinę zimnej krwi, powinien zmniejszyć siłę przyłożoną do klamki hamulca lub nawet zwolnić całkowicie zacisk, po czym podjąć kolejną próbę hamowania. Zablokowanie przedniego koła może mieć opłakane konsekwencje zarówno dla jeźdźca jak i dla jego maszyny. Najprawdopodobniejsze są dwa scenariusze wydarzeń. Pierwszy zakłada, że motocyklista nie zdąży zaprzeć się o bak i jego przesuwające się ciało spowoduje powstanie momentu obrotowego, którego oś umiejscowiona będzie w punkcie styku opony z asfaltem i motocykl wykona efektowne stoppie kończące się hałasem giętej blachy i łamanych owiewek. Rozwój sytuacji może wyglądać w ten sposób, że zablokowane przednie koło zacznie sunąć w kierunku najmniejszego oporu (prawdopodobno w bok), co również w większości przypadków kończy się upadkiem.

Zobacz też: Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Do hamowania awaryjnego można użyć hamulca tylnego jako środka wspomagającego hebel przedni. Pamiętać jednak należy, że udział sił hamujących wynikający z użycia tylnego hamulca jest znikomy. Przyczyną tego jest uniesienie tylnej sekcji motocykla podczas hamowania. Jeśli jednak przedni hamulec naciśniemy zbyt słabo i tylne koło będzie miało odpowiednio dużą przyczepność to konsekwencje tego działania mogą być podobne jak w przypadku niewłaściwego hamowania samym hamulcem przednim. Zablokowane tylne koło może spowodować, że motocykl stanie pod kątem do pierwotnego kierunku jazdy. Jeśli motocyklista w porę zauważy takie zachowanie swojego rumaka i zdejmie prawą nogę z dźwigni, to jednoślad powinien odzyskać stabilność. Natomiast w najgorszym przypadku motocykl stanie pod tak dużym kątem, że siła tarcia działająca na tylne koło spowoduje jego zatrzymanie, a motocyklista zostanie wyrzucony z siodła i przeleci ładnych parę metrów zanim uderzy w ziemię.

Zobacz też: Poruszanie się motocyklem w korku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do zatrzymania motocykla możemy użyć silnika. Serce naszego jednośladu może być dobrym narzędziem wspomagającym hamulce. Należy pamiętać, że wykorzystując jednostkę napędową podczas spowalniania motocykla oszczędzamy paliwo. Siła hamowania motorów jest różna w zależności od układu i ilości cylindrów. Wiadomo, że motocykl taki jak Honda VFR750 będzie znacznie efektywniej hamował silnikiem niż Suzuki GSX-R750. W przypadku motocykli z silnikami o układzie cylindrów w literę V należy uważać na hamowanie silnikiem w czasie pokonywania zakrętów. Nie jeden początkujący motocyklista wylądował w szpitalu po tym jak podczas pokonywania zakrętu odjął gwałtowanie gazu.

Zobacz też: Poruszanie się motocuklem w grupie

Jadąc motocyklem i widząc zakręt powinniśmy dostosować prędkość jazdy przed pochyleniem motocykla. Jest to bardzo istotne, aby wszelkie czynności związane z dostosowaniem prędkości do trudności zakrętu zakończyć jeszcze przed wychyleniem naszego jednośladu. W sam zakręt powinniśmy wchodzić na odpowiednio zredukowanym biegu, tak aby w każdym momencie mieć do dyspozycji moc, która pozwoli nam na sprawne wyjście z łuku. W początkowej fazie zakrętu gaz powinien być w pozycji neutralnej, tak aby silnik ani nie hamował ani nie ciągnął.

Zobacz też: Jazda po mokrej nawierzchni

Hamowanie w czasie pokonywania łuku jest nie wskazane. Jeśli jednak nie zmniejszyliśmy odpowiednio prędkości przed zakrętem lub z innych przyczyn musimy nacisnąć na hamulec powinniśmy wykonać to jak najdelikatniej i płynnie. Podczas zmniejszania prędkości gdy pokonujemy winkiel powinniśmy przygotować się na to, że motocykl będzie chciał „wstać” z pochylenia. Zjawisko to można kontrolować dzięki odpowiedniemu balansowi ciałem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA