REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać szkołę jazdy na motocyklu?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak wybrać dobrą szkołę nauki jazdy? fot. Mateusz Szymański
Jak wybrać dobrą szkołę nauki jazdy? fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Większość Ośrodków Szkolenia Kierowców obecnie oferuje również kursy na prawo jazdy kategorii A. Żeby jednak nie zmarnować czasu i pieniędzy, warto wybrać szkołę, która nie tylko przygotuje nas do egzaminu, ale i nauczy dobrych podstaw jazdy na motocyklu.

Niezależnie od tego, czy mieliśmy już jakiś kontakt z motocyklami czy nie, dobry kurs na prawo jazdy może nas bardzo wiele nauczyć. Oczywiście będzie to dopiero pierwszy krok na długiej drodze przygody z motocyklizmem, jednak te początki mają ogromne znaczenie.

REKLAMA

REKLAMA

Dlatego solidnie podejdźmy do samego problemu wyboru OSK. Względy ekonomiczne są ważne, jednak nie idźmy do pierwszej lepszej szkoły, tylko dlatego że jest najtańsza. Czasem lepiej dobrze zainwestować ciut większą sumę niż wyrzucić pieniądze w błoto.

Zobacz też: Jak przewozić bagaże na motocyklu?

Opinie

W najbardziej komfortowej sytuacji jesteśmy, jeśli ktoś ze znajomych robił ostatnio kurs na kategorię A i jest w stanie polecić nam dobry ośrodek. W przypadku dużych szkół jazdy, pamiętajmy by zapamiętać wówczas również nazwisko konkretnego instruktora.

REKLAMA

Jeśli znajomi nam nie mogą pomóc, zawsze warto skorzystać z internetu i poszukać na forach czy stronach poświęconych motocyklom informacji o dobrych szkołach w okolicy. W większych miastach możemy znaleźć kilka polecanych ośrodków – wszystkie warto odwiedzić, zanim zapiszemy się na kurs. Im więcej szkół sprawdzimy, tym większa szansa, że wybierzemy najlepszą. Na co jednak musimy zwrócić uwagę, dokonując wyboru?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Warunki szkoleniowe

Kurs musi składać się z minimum trzydzieści godzin teorii i dwudziestu godzin zajęć praktycznych. Niekiedy ośrodki oferują więcej godzin jazdy w pakiecie, co jest dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli wcześniej nie mieliśmy większego kontaktu z jednośladami i nie jeździliśmy na przykład skuterem czy motorowerem.

Na pewno warto zwrócić uwagę na plac manewrowy – gdzie się znajduje, czy jest odpowiednio duży i oświetlony, czy nie jest to zwykły parking wyłożony kostką brukową. Na placu powinno również znaleźć się wzniesienie umożliwiające ćwiczenie ruszania pod górę.

Bardzo ważną kwestią są pojazdy szkoleniowe. Oczywiście ośrodek powinien dysponować tym modelem motocykla, na którym odbywają się egzaminy w danym mieście. Obecnie jednak coraz więcej ośrodków oferuje również kursantom motocykle o różnej pojemności skokowej silnika, na przykład 250 i 500 ccm.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Jest to bardzo istotna zaleta, ponieważ prawo jazdy kategorii A uprawnia nas do posiadania każdego właściwie jednośladu i wiele osób po zdaniu egzaminu kupuje maszynę o pojemności właśnie 500 ccm. Warto więc już w trakcie kursu zacząć ćwiczyć technikę jazdę na nieco potężniejszym motocyklu niż pojazdy egzaminacyjne.

Kadra

Im więcej uda nam się dowiedzieć o instruktorze czy instruktorach przed zapisaniem się na kurs, tym lepiej. W żadnym wypadku nie powinna nas uczyć osoba, która na dwóch kółkach właściwie nie jeździ i tylko dodatkowo zrobiła sobie uprawnienia na motocykl.

Instruktorami prowadzącymi zajęcia w ramach kursu na kategorię A powinni być doświadczeni i czynni motocykliści, którzy znakomicie znają pojazdy od strony technicznej i sami potrafią jeździć w ponadprzeciętny sposób. Dlatego warto zainteresować się ośrodkami stricte motocyklowymi, prowadzonymi przez ludzi z pasją, gdzie kursy kategorii A nie są tylko dodatkiem do nauki jazdy samochodem.

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Przebieg kursu

Gdy odwiedzamy szkołę jazdy, popytajmy, jak dokładnie wygląda kurs. Kto prowadzi zajęcia teoretyczne? Czy szkoła dostarcza takie materiały dydaktyczne, jak podręczniki z płytami CD? Czy organizuje wewnętrzny egzamin teoretyczny?

Szczególnie ważny jest sposób, w jaki wyglądają zajęcia praktyczne. Jeśli mamy taką możliwość, poobserwujmy prowadzenie lekcji na placu manewrowym. Jeden instruktor może opiekować się tylko jednym kursantem – tak mówią przepisy, które niestety są nagminnie łamane. Ponad to instruktorzy powinni dokładnie obserwować poczynania swoich uczniów i na bieżąco uczestniczyć w ich szkoleniu, a nie stać z boku i na przykład czytać gazetę.

Spróbujmy również dowiedzieć się, jak organizowana jest jazda po mieście. Zajęć w ruchu miejskim powinno być jak najwięcej – niedopuszczalne są sytuacje, w których kursant spędza kilkanaście godzin na placu manewrowym, a tylko pięć na mieście.

Jazda w mieście nie powinna się ponadto ograniczać do ćwiczenia ustalonej przez WORD trasy egzaminacyjnej – pamiętajmy, że kurs ma nas przygotować nie tylko do egzaminu, ale i do samodzielnej jazdy na motocyklu. W trakcie zajęć powinien więc znaleźć się czas na jeżdżenie po różnego rodzaju drogach i skrzyżowaniach oraz ćwiczenie sytuacji awaryjnych jak hamowanie czy poślizgi.

Zgromadźmy jak najwięcej informacji – jeśli pracownicy szkoły niechętnie opowiadają o szczegółach kursu, jest to podejrzany sygnał. Jeśli do wglądu mamy dokładny i bogaty program zajęć, który uwzględnia różne aspekty nauki jazdy, prawdopodobnie możemy myśleć o wpłaceniu zaliczki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA