REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Przygotowanie skutera do sezonu Fot. Fotolia
Przygotowanie skutera do sezonu Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z nadejściem wiosny pojawia się chęć odpalenia nieużywanego od tygodni skutera. Odpowiednie przygotowanie jednośladu do sezonu to podstawa. Nawet jeśli sprzęt pali na zawołanie, nie zapomnijmy o kilku podstawowych czynnościach serwisowych, zanim ruszymy w drogę.

Tak naprawdę przygotowanie skutera do sezonu zaczynamy jeszcze jesienią. Przede wszystkim ważne jest miejsce, gdzie nasz sprzęt przezimuje  - powinniśmy zapewnić mu przynajmniej plandekę, choć najmilej widziane byłoby oczywiście miejsce w ogrzewanym garażu.

REKLAMA

REKLAMA

Postój pod chmurką jest po prostu wyjątkowo ciężką próbą dla skutera – niskie temperatury powodują parcienie gumy i zamarzanie wody zbierającej się w zakamarkach silnika. Sól, którą masowo posypywane są ulice zimą, niszczy metalowe elementy maszyny. Do tego dochodzi problem ochrony sprzętu przed złodziejami – nawet na strzeżonym parkingu zdarzają się nieprzyjemne przygody.

Zobacz też: Jak przygotować się do dłuższej trasy?

REKLAMA

Bardzo wskazaną czynnością jest wyjęcie akumulatora na czas wielomiesięcznego postoju i przechowywanie go w ciepłym pomieszczeniu. Systematyczne doładowywanie, najlepiej co około dwa tygodnie, stanowczo zwiększy nasze szanse na bezproblemowe odpalenie skutera po zimie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto też pokryć ramę, wydech i inne metalowe części środkami konserwującymi, zwłaszcza jeśli walory estetyczne są dla nas istotne.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do dłuższej trasy?

Przegląd wiosenny

Jeśli zadbaliśmy o skuter przed zimą, wiosenne przygotowanie do sezonu to pestka. Po pierwsze myjemy nasz sprzęt i oczyszczamy go ze wspomnianych środków konserwujących. Perfekcjoniści mogą użyć wosku, by nadać lakierowi niepowtarzalny blask.

Naładowany do pełna akumulator umieszczamy w skuterze. Jeśli jednak zapomnieliśmy zabrać go do domu na zimę, prawdopodobnie będzie trzeba go wymienić. O takiej konieczności świadczy chociażby biały nalot na klemach.

Wszelkie linki wymagają nasmarowania, zwłaszcza podatna na zerwania linka gazu. Gdy tego dokonamy, możemy zabrać się za silnik. Spuszczamy paliwo z komory pływakowej gaźnika jeśli nie zrobiliśmy tego jeszcze przed zimą.

Zobacz też: Dlaczego opony w motocyklu przedwcześnie się zużywają?

Czyścimy cały układ paliwowy, warto też w tym momencie wymienić filtr paliwa oraz przeczyścić i nasączyć filtr powietrza. Nie zapomnijmy o regulacji gaźnika. Nie zaszkodzi również sprawdzić świecę zapłonową i w razie potrzeby ją wymienić lub wyczyścić oraz wyregulować odstępy między elektrodami.

Sprawne hamulce mogą nas uratować w podbramkowej sytuacji, dlatego sprawdźmy grubość okładzin klocków hamulcowych - jeśli wynosi ona mniej niż 0,5 mm, klocki przestały spełniać swoją funkcję. Skontrolujmy również poziom płynu hamulcowego – co dwa sezony powinniśmy go wymienić.

Jeszcze tylko kilka istotnych czynności: kontrola ciśnienia w oponach przy pomocy odpowiedniego urządzenia i ich dopompowanie, dokręcenie wszystkich śrub w strategicznych miejscach. Na sam koniec - sprawdzenie elektryki i ewentualna wymiana żarówek.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 1

W drogę!

Nawet, jeśli świerzbi nas prawy nadgarstek – nie szalejmy. Jazda próbna powinna być taką wprawką zarówno dla nas, jak i dla skutera. Powoli rozgrzewajmy sprzęt i pojeździjmy trochę na spokojnie, na wolnych obrotach, by nie wykończyć silnika. Wsłuchujmy się w jego pracę i postarajmy się zbadać stan poszczególnych podzespołów.

Pamiętajmy też, że wiosną na naszych drogach wciąż znajdować się może dużo soli, więc po każdej przejażdżce warto opłukać skuter od spodu. Nie wjeżdżajmy w liczne po zimie kałuże – mogą skrywać dziury głębokości krateru księżycowego. Absolutnie nie przeceniajmy własnych możliwości – każdy początek sezonu to  nauka jazdy od nowa!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA