REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować skuter do sezonu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Przygotowanie skutera do sezonu Fot. Fotolia
Przygotowanie skutera do sezonu Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z nadejściem wiosny pojawia się chęć odpalenia nieużywanego od tygodni skutera. Odpowiednie przygotowanie jednośladu do sezonu to podstawa. Nawet jeśli sprzęt pali na zawołanie, nie zapomnijmy o kilku podstawowych czynnościach serwisowych, zanim ruszymy w drogę.

Tak naprawdę przygotowanie skutera do sezonu zaczynamy jeszcze jesienią. Przede wszystkim ważne jest miejsce, gdzie nasz sprzęt przezimuje  - powinniśmy zapewnić mu przynajmniej plandekę, choć najmilej widziane byłoby oczywiście miejsce w ogrzewanym garażu.

REKLAMA

Postój pod chmurką jest po prostu wyjątkowo ciężką próbą dla skutera – niskie temperatury powodują parcienie gumy i zamarzanie wody zbierającej się w zakamarkach silnika. Sól, którą masowo posypywane są ulice zimą, niszczy metalowe elementy maszyny. Do tego dochodzi problem ochrony sprzętu przed złodziejami – nawet na strzeżonym parkingu zdarzają się nieprzyjemne przygody.

Zobacz też: Jak przygotować się do dłuższej trasy?

Bardzo wskazaną czynnością jest wyjęcie akumulatora na czas wielomiesięcznego postoju i przechowywanie go w ciepłym pomieszczeniu. Systematyczne doładowywanie, najlepiej co około dwa tygodnie, stanowczo zwiększy nasze szanse na bezproblemowe odpalenie skutera po zimie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto też pokryć ramę, wydech i inne metalowe części środkami konserwującymi, zwłaszcza jeśli walory estetyczne są dla nas istotne.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do dłuższej trasy?

Przegląd wiosenny

Jeśli zadbaliśmy o skuter przed zimą, wiosenne przygotowanie do sezonu to pestka. Po pierwsze myjemy nasz sprzęt i oczyszczamy go ze wspomnianych środków konserwujących. Perfekcjoniści mogą użyć wosku, by nadać lakierowi niepowtarzalny blask.

Naładowany do pełna akumulator umieszczamy w skuterze. Jeśli jednak zapomnieliśmy zabrać go do domu na zimę, prawdopodobnie będzie trzeba go wymienić. O takiej konieczności świadczy chociażby biały nalot na klemach.

Wszelkie linki wymagają nasmarowania, zwłaszcza podatna na zerwania linka gazu. Gdy tego dokonamy, możemy zabrać się za silnik. Spuszczamy paliwo z komory pływakowej gaźnika jeśli nie zrobiliśmy tego jeszcze przed zimą.

Zobacz też: Dlaczego opony w motocyklu przedwcześnie się zużywają?

Czyścimy cały układ paliwowy, warto też w tym momencie wymienić filtr paliwa oraz przeczyścić i nasączyć filtr powietrza. Nie zapomnijmy o regulacji gaźnika. Nie zaszkodzi również sprawdzić świecę zapłonową i w razie potrzeby ją wymienić lub wyczyścić oraz wyregulować odstępy między elektrodami.

Sprawne hamulce mogą nas uratować w podbramkowej sytuacji, dlatego sprawdźmy grubość okładzin klocków hamulcowych - jeśli wynosi ona mniej niż 0,5 mm, klocki przestały spełniać swoją funkcję. Skontrolujmy również poziom płynu hamulcowego – co dwa sezony powinniśmy go wymienić.

Jeszcze tylko kilka istotnych czynności: kontrola ciśnienia w oponach przy pomocy odpowiedniego urządzenia i ich dopompowanie, dokręcenie wszystkich śrub w strategicznych miejscach. Na sam koniec - sprawdzenie elektryki i ewentualna wymiana żarówek.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 1

W drogę!

Nawet, jeśli świerzbi nas prawy nadgarstek – nie szalejmy. Jazda próbna powinna być taką wprawką zarówno dla nas, jak i dla skutera. Powoli rozgrzewajmy sprzęt i pojeździjmy trochę na spokojnie, na wolnych obrotach, by nie wykończyć silnika. Wsłuchujmy się w jego pracę i postarajmy się zbadać stan poszczególnych podzespołów.

Pamiętajmy też, że wiosną na naszych drogach wciąż znajdować się może dużo soli, więc po każdej przejażdżce warto opłukać skuter od spodu. Nie wjeżdżajmy w liczne po zimie kałuże – mogą skrywać dziury głębokości krateru księżycowego. Absolutnie nie przeceniajmy własnych możliwości – każdy początek sezonu to  nauka jazdy od nowa!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA