REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
dlaczego motocykl nie odpala po zimie? Fot. Fotolia
dlaczego motocykl nie odpala po zimie? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gdy pojawiają się pierwsze cieplejsze dni, mamy ochotę w końcu dosiąść naszej maszyny. Niestety, problemy z odpaleniem motocykla po zimie są bardzo częste i wynikają przede wszystkim z zaniedbania. Jak sobie z nimi poradzić?

Jeśli nie należymy do maniaków, którzy nawet zimą jeżdżą na moto, powinniśmy zapewnić naszemu rumakowi szczególne warunki do przezimowania. Niezbędne jest również wykonanie kilku prostych czynności, które znacznie uproszczą wiosenne przygotowanie do sezonu.

REKLAMA

Zaniedbanie choćby jednej z nich może skutkować bardzo nieprzyjemnym wnioskiem: motocykl nie odpala! Jakie są najczęstsze przyczyny problemów z uruchomieniem motocykla? Co robić w takiej sytuacji?

Zobacz też: Jak transportować motocykl?

Brak prądu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo często problemy z odpaleniem to wina akumulatora, a właściwie naszej nad nim opieki. O ile nie planujemy zimowych przejażdżek, najlepiej akumulator wraz z końcem sezonu wyjąć z motocykla i przechowywać go w ciepłym pomieszczeniu. Co około dwa tygodnie warto go doładowywać.

Sprawny akumulator powinien mieć napięcie przekraczające 12,5 V. Przy 11 V jest on właściwie rozładowany, a spadek napięcia poniżej 8 V grozi zasiarczeniem płyt. Jeśli nie zadbaliśmy o akumulator w trakcie zimy, prawdopodobnie będziemy musieli go wymienić. O takiej konieczności świadczy między innymi białawy nalot na klemach.

Zobacz też: Rodzaje silników motocyklowych

Z obcego źródła energii możemy spróbować skorzystać, o ile nasz akumulator nie jest uszkodzony, całkowicie rozładowany ani zasiarczony. Dobrze sprawdzi się wówczas wsparcie w postaci akumulatora samochodowego.

Jak skorzystać z niego skorzystać? Łączymy plus do plusa, a minus z akumulatora samochodowego do dowolnie złapanej masy motocykla. Połączenie musi być stabilne. Gdy odłączymy obce źródło energii, motocykl powinien przestawić się automatycznie na własny akumulator.

Odpalanie motocykla na pych grozi uszkodzenia silnika, stosujmy więc ten sposób tylko w sytuacjach awaryjnych. Jeśli jesteśmy zmuszeni z niego skorzystać, róbmy to na wysokim biegu i zadbajmy o powolne puszczanie sprzęgła.

Zobacz też: Jakie są rodzaje motocykli?

Co z tymi gaźnikami?

Przed zimą powinniśmy spuścić paliwo z komór gaźników. Jeśli tego nie zrobimy, na wiosnę znajdziemy benzynę, która i tak pozbawiona będzie wszelkich lotnych związków.

Co gorsze, wytrącające się z niej osady zbierają się na dnie komór pływakowych, a przy próbie uruchomienia mogą zabrudzić dysze i kanały w gaźnikach. Nic dziwnego, że motocykl nie odpala na starym paliwie!

Jeśli nie zrobiliśmy tego wcześniej, należy więc spuścić starą benzynę, używając specjalnych śrub spustowych znajdujących się  na dole komór pływakowych. W tym celu odkręcamy je na chwilę. Konieczne może się okazać również przeczyszczenie gaźników. Teraz czas na wymianę! Wstępne zalanie gaźników świeżym paliwem jest ułatwione, jeśli motocykl ma opcję PRI.

Zobacz też: Motocykl dla kobiety

A może świeczki?

Dość częstą przyczyną problemów z uruchomieniem motocykla są też świecie zapłonowe. Zwykle producent zaleca ich wymianę co około 12 000 km. Jeśli tego nie pilnujemy, bardzo prawdopodobne jest, że świecie po zimie odmówią posłuszeństwa.

Jeśli motocykl nie odpala, możliwe że świece zostały zalane. W takim wypadku najlepiej je wyjąć i dokładnie oczyścić. Usunięcie resztek benzyny będzie łatwiejsze, jeśli umieścimy końcówkę świecy w płomieniu, np. palnika kuchenki gazowej.

Po wykonaniu tej czynności przecieramy świecę miękką szczotką. Gdy czyścimy świece, nie zapomnijmy o skontrolowaniu przerw między elektrodami.

Jeśli motocykl mimo wszelkich naszych starań nie chce odpalić, możliwe jest też kilka innych scenariuszy. Niestety skorzystanie z pomocy mechanika to dość kosztowne rozwiązanie, ale w wypadku poważniejszej awarii może się okazać jedynym skutecznym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA