REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Anna Matelska
dlaczego motocykl nie odpala po zimie? Fot. Fotolia
dlaczego motocykl nie odpala po zimie? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gdy pojawiają się pierwsze cieplejsze dni, mamy ochotę w końcu dosiąść naszej maszyny. Niestety, problemy z odpaleniem motocykla po zimie są bardzo częste i wynikają przede wszystkim z zaniedbania. Jak sobie z nimi poradzić?

Jeśli nie należymy do maniaków, którzy nawet zimą jeżdżą na moto, powinniśmy zapewnić naszemu rumakowi szczególne warunki do przezimowania. Niezbędne jest również wykonanie kilku prostych czynności, które znacznie uproszczą wiosenne przygotowanie do sezonu.

REKLAMA

REKLAMA

Zaniedbanie choćby jednej z nich może skutkować bardzo nieprzyjemnym wnioskiem: motocykl nie odpala! Jakie są najczęstsze przyczyny problemów z uruchomieniem motocykla? Co robić w takiej sytuacji?

Zobacz też: Jak transportować motocykl?

REKLAMA

Brak prądu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo często problemy z odpaleniem to wina akumulatora, a właściwie naszej nad nim opieki. O ile nie planujemy zimowych przejażdżek, najlepiej akumulator wraz z końcem sezonu wyjąć z motocykla i przechowywać go w ciepłym pomieszczeniu. Co około dwa tygodnie warto go doładowywać.

Sprawny akumulator powinien mieć napięcie przekraczające 12,5 V. Przy 11 V jest on właściwie rozładowany, a spadek napięcia poniżej 8 V grozi zasiarczeniem płyt. Jeśli nie zadbaliśmy o akumulator w trakcie zimy, prawdopodobnie będziemy musieli go wymienić. O takiej konieczności świadczy między innymi białawy nalot na klemach.

Zobacz też: Rodzaje silników motocyklowych

Z obcego źródła energii możemy spróbować skorzystać, o ile nasz akumulator nie jest uszkodzony, całkowicie rozładowany ani zasiarczony. Dobrze sprawdzi się wówczas wsparcie w postaci akumulatora samochodowego.

Jak skorzystać z niego skorzystać? Łączymy plus do plusa, a minus z akumulatora samochodowego do dowolnie złapanej masy motocykla. Połączenie musi być stabilne. Gdy odłączymy obce źródło energii, motocykl powinien przestawić się automatycznie na własny akumulator.

Odpalanie motocykla na pych grozi uszkodzenia silnika, stosujmy więc ten sposób tylko w sytuacjach awaryjnych. Jeśli jesteśmy zmuszeni z niego skorzystać, róbmy to na wysokim biegu i zadbajmy o powolne puszczanie sprzęgła.

Zobacz też: Jakie są rodzaje motocykli?

Co z tymi gaźnikami?

Przed zimą powinniśmy spuścić paliwo z komór gaźników. Jeśli tego nie zrobimy, na wiosnę znajdziemy benzynę, która i tak pozbawiona będzie wszelkich lotnych związków.

Co gorsze, wytrącające się z niej osady zbierają się na dnie komór pływakowych, a przy próbie uruchomienia mogą zabrudzić dysze i kanały w gaźnikach. Nic dziwnego, że motocykl nie odpala na starym paliwie!

Jeśli nie zrobiliśmy tego wcześniej, należy więc spuścić starą benzynę, używając specjalnych śrub spustowych znajdujących się  na dole komór pływakowych. W tym celu odkręcamy je na chwilę. Konieczne może się okazać również przeczyszczenie gaźników. Teraz czas na wymianę! Wstępne zalanie gaźników świeżym paliwem jest ułatwione, jeśli motocykl ma opcję PRI.

Zobacz też: Motocykl dla kobiety

A może świeczki?

Dość częstą przyczyną problemów z uruchomieniem motocykla są też świecie zapłonowe. Zwykle producent zaleca ich wymianę co około 12 000 km. Jeśli tego nie pilnujemy, bardzo prawdopodobne jest, że świecie po zimie odmówią posłuszeństwa.

Jeśli motocykl nie odpala, możliwe że świece zostały zalane. W takim wypadku najlepiej je wyjąć i dokładnie oczyścić. Usunięcie resztek benzyny będzie łatwiejsze, jeśli umieścimy końcówkę świecy w płomieniu, np. palnika kuchenki gazowej.

Po wykonaniu tej czynności przecieramy świecę miękką szczotką. Gdy czyścimy świece, nie zapomnijmy o skontrolowaniu przerw między elektrodami.

Jeśli motocykl mimo wszelkich naszych starań nie chce odpalić, możliwe jest też kilka innych scenariuszy. Niestety skorzystanie z pomocy mechanika to dość kosztowne rozwiązanie, ale w wypadku poważniejszej awarii może się okazać jedynym skutecznym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA