REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
dlaczego motocykl nie odpala po zimie? Fot. Fotolia
dlaczego motocykl nie odpala po zimie? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gdy pojawiają się pierwsze cieplejsze dni, mamy ochotę w końcu dosiąść naszej maszyny. Niestety, problemy z odpaleniem motocykla po zimie są bardzo częste i wynikają przede wszystkim z zaniedbania. Jak sobie z nimi poradzić?

Jeśli nie należymy do maniaków, którzy nawet zimą jeżdżą na moto, powinniśmy zapewnić naszemu rumakowi szczególne warunki do przezimowania. Niezbędne jest również wykonanie kilku prostych czynności, które znacznie uproszczą wiosenne przygotowanie do sezonu.

REKLAMA

REKLAMA

Zaniedbanie choćby jednej z nich może skutkować bardzo nieprzyjemnym wnioskiem: motocykl nie odpala! Jakie są najczęstsze przyczyny problemów z uruchomieniem motocykla? Co robić w takiej sytuacji?

Zobacz też: Jak transportować motocykl?

REKLAMA

Brak prądu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo często problemy z odpaleniem to wina akumulatora, a właściwie naszej nad nim opieki. O ile nie planujemy zimowych przejażdżek, najlepiej akumulator wraz z końcem sezonu wyjąć z motocykla i przechowywać go w ciepłym pomieszczeniu. Co około dwa tygodnie warto go doładowywać.

Sprawny akumulator powinien mieć napięcie przekraczające 12,5 V. Przy 11 V jest on właściwie rozładowany, a spadek napięcia poniżej 8 V grozi zasiarczeniem płyt. Jeśli nie zadbaliśmy o akumulator w trakcie zimy, prawdopodobnie będziemy musieli go wymienić. O takiej konieczności świadczy między innymi białawy nalot na klemach.

Zobacz też: Rodzaje silników motocyklowych

Z obcego źródła energii możemy spróbować skorzystać, o ile nasz akumulator nie jest uszkodzony, całkowicie rozładowany ani zasiarczony. Dobrze sprawdzi się wówczas wsparcie w postaci akumulatora samochodowego.

Jak skorzystać z niego skorzystać? Łączymy plus do plusa, a minus z akumulatora samochodowego do dowolnie złapanej masy motocykla. Połączenie musi być stabilne. Gdy odłączymy obce źródło energii, motocykl powinien przestawić się automatycznie na własny akumulator.

Odpalanie motocykla na pych grozi uszkodzenia silnika, stosujmy więc ten sposób tylko w sytuacjach awaryjnych. Jeśli jesteśmy zmuszeni z niego skorzystać, róbmy to na wysokim biegu i zadbajmy o powolne puszczanie sprzęgła.

Zobacz też: Jakie są rodzaje motocykli?

Co z tymi gaźnikami?

Przed zimą powinniśmy spuścić paliwo z komór gaźników. Jeśli tego nie zrobimy, na wiosnę znajdziemy benzynę, która i tak pozbawiona będzie wszelkich lotnych związków.

Co gorsze, wytrącające się z niej osady zbierają się na dnie komór pływakowych, a przy próbie uruchomienia mogą zabrudzić dysze i kanały w gaźnikach. Nic dziwnego, że motocykl nie odpala na starym paliwie!

Jeśli nie zrobiliśmy tego wcześniej, należy więc spuścić starą benzynę, używając specjalnych śrub spustowych znajdujących się  na dole komór pływakowych. W tym celu odkręcamy je na chwilę. Konieczne może się okazać również przeczyszczenie gaźników. Teraz czas na wymianę! Wstępne zalanie gaźników świeżym paliwem jest ułatwione, jeśli motocykl ma opcję PRI.

Zobacz też: Motocykl dla kobiety

A może świeczki?

Dość częstą przyczyną problemów z uruchomieniem motocykla są też świecie zapłonowe. Zwykle producent zaleca ich wymianę co około 12 000 km. Jeśli tego nie pilnujemy, bardzo prawdopodobne jest, że świecie po zimie odmówią posłuszeństwa.

Jeśli motocykl nie odpala, możliwe że świece zostały zalane. W takim wypadku najlepiej je wyjąć i dokładnie oczyścić. Usunięcie resztek benzyny będzie łatwiejsze, jeśli umieścimy końcówkę świecy w płomieniu, np. palnika kuchenki gazowej.

Po wykonaniu tej czynności przecieramy świecę miękką szczotką. Gdy czyścimy świece, nie zapomnijmy o skontrolowaniu przerw między elektrodami.

Jeśli motocykl mimo wszelkich naszych starań nie chce odpalić, możliwe jest też kilka innych scenariuszy. Niestety skorzystanie z pomocy mechanika to dość kosztowne rozwiązanie, ale w wypadku poważniejszej awarii może się okazać jedynym skutecznym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA