REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Anna Matelska
kaski motocyklowe Fot. Fotolia
kaski motocyklowe Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kaski otwarte, integralne, szczękowe, crossowe.. Najróżniejsze marki i ceny. Wybór jest prawie tak samo duży, jak przy zakupie motocykla. Czym się różnią poszczególne kaski na motocykl?

Kask to podstawowe wyposażenie nawet absolutnie początkującego motocyklisty. Każdy szanujący się miłośnik jednośladów powinien orientować się w bogatej ofercie dostępnych kasków co najmniej tak samo dobrze, jak w temacie motocykli.

REKLAMA

REKLAMA

Generalnie wyróżniamy cztery rodzaje kasków – crossowe, otwarte, integralne i szczękowe. Wybór odpowiedniego dla nas typu zależy od rodzaju maszyny, którą planujemy ujeżdżać i oczywiście preferowanego stylu jazdy.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

REKLAMA

Kaski crossowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Garnki tego typu służą do jazdy w terenie i wybierają je zwykle specjaliści od off-roadu. Kaski crossowe mają mocno wysuniętą szczękę i daszek. Zamiast szyby jeździec musi dodatkowo dokupić sobie gogle. 

Sam kask również jest odpowiednio dostosowany do terenowych szaleństw. By spełniał swoje zadanie powinien być lekki i wyposażony w specjalne filtry wyłapujące wszelki kurz czy pył.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Niektóre firmy oferują również bardziej szosową wersję kasków crossowych, zwaną supermoto lub adventurę. Jest ona przeznaczona dla osób, które nie zajmują się off-roadem wyczynowo, a jednak czasami zapuszczają się w bardziej ekstremalne rejony. W przeciwieństwie do typowych garnków crossowych, mają one szyby, więc gogle nie są potrzebne.

Kaski otwarte

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Tak zwane jety pozbawione są dolnej części, a więc nie chronią w ogóle szczęki jeźdźca. Są za to lekkie i przewiewne, co przestaje jednak być zaletą przy większych prędkościach. Wybierają je najczęściej użytkownicy skuterów oraz – ze względu na oldschoolowy wygląd – chopperowcy.

Ci ostatni niekiedy decydują się również na skrajny przykład kasku otwartego czyli kask typu orzeszek. Zakrywa on zaledwie przysłowiowy czubek głowy, trudno więc mówić o jakiejkolwiek konkretnej ochronie w jego przypadku.

Kaski integralne

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Integrale z zasady uważane są za kaski najbezpieczniejsze, zapewniają również najlepszą osłonę przed pędem powietrza. Dlatego fani ścigaczy najczęściej kupują garnki tego typu, zwłaszcza że wraz z postępem techniki, pojawiają się na rynku coraz wygodniejsze modele.

Cechą charakterystyczną kasków integralnych jest zamocowana na sztywno szczęka. Firmy oferują dwa rodzaje integrali – szosowe i torowe. Te ostatnie, choć bardzo drogie, niekoniecznie warte są inwestowania w nie, chyba że rzeczywiście myślimy na poważnie o wyścigach. Aerodynamiczny kształt kasków torowych czyni je bardzo niewygodnymi w trakcie codziennego użytkowania.

Kaski szczękowe

Szczękowce to kompromis pomiędzy bezpieczeństwem a wygodą. Podnoszona lub wręcz możliwa do zdemontowania szczęka umożliwia odebranie telefonu albo rozmowę na stacji benzynowej bez konieczności zdejmowania kasku.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A i A1?

Kaski szczękowe są zwykle droższe i cięższe od integralnych. Poprzez szczeliny dostaje się również więcej hałasu. Mimo to szczękowce mają licznych zwolenników i również ich konstrukcje są ciągle udoskonalane.

Przed zakupem należy poważnie zastanowić się, co jest dla nas priorytetem i czego od naszego kasku oczekujemy. Tylko po przeanalizowaniu wszystkich czynników będziemy w stanie dokonać sensownego wyboru.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA