REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
 propozycja pierwszego motocykla Fot. Fotolia
propozycja pierwszego motocykla Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygoda z motocyklami często zaczyna się od fascynacji wielkimi, lśniącymi maszynami o imponujących osiągach. Jednak na pierwsze moto nie nadają się ani superszybkie przecinaki, ani ogromne cruisery.

Początkujący motocykliści wychodzą niekiedy z założenia, że szkoda im czasu i pieniędzy na kupowanie „pięćsetki”, która znudzi się po jednym sezonie. Tymczasem w internecie nie brak poruszających historii o ludziach, którzy na pierwsze moto wybrali R, co skończyło się tragedią. Dlatego zakup pierwszego motocykla należy dobrze przemyśleć.

REKLAMA

REKLAMA

Nuda? Niekoniecznie!

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Musimy uświadomić sobie, że nawet jeśli w tej chwili marzymy o lśniącym ścigaczu, to wcale nie znaczy, że za kilka sezonów z radością nie przesiądziemy się na choppera. Preferencje się zmieniają, dlatego warto zacząć swoją przygodę z motocyklami od czegoś w miarę uniwersalnego, co pozwoli nam rozpoznać, czego tak naprawdę oczekujemy po jeździe na moto.

REKLAMA

Nikomu nie trzeba też chyba wyjaśniać, że jazda na motocyklu nie kończy się na odwijaniu manetki do oporu na prostej. Dlatego nawet maszyna o stosunkowo niewielkiej mocy może dostarczyć żółtodziobowi niemało atrakcji i znacząco podwyższyć mu poziom adrenaliny, gdy w bólach będzie się uczył wykonywać rozmaite manewry, składać w zakrętach, jeździć w deszczu czy w ruchu miejskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Nauka na błędach

Początki bywają trudne i prawo jazdy kat. A w kieszeni tak naprawdę wcale nie świadczy o tym, że jego właściciel umie jeździć. Prawdziwa nauka rozpocznie się dopiero wraz z ruszeniem w drogę na własnym motocyklu.

Najlepiej już na wstępie pozbyć się złudzeń – upadki, wypadki, „gleby parkingowe” - wszystko to najprawdopodobniej czeka każdego, kto zaczyna samodzielną jazdę. Błędy popełnia każdy początkujący i lepiej, by nie były one zbyt bolesne, dlatego właśnie wszelkiego rodzaju przecinaki odpadają na początek. One niewiele błędów są w stanie wybaczyć.

Musimy też liczyć się z koniecznością napraw po ewentualnej glebie, więc kupując motocykl warto zwrócić uwagę na koszty serwisu i dostępność części zamiennych. Najlepiej sprawdzi się sprzęt, który w dużej mierze będziemy w stanie samodzielnie serwisować.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Co więc wybrać?

Ogólna zasada brzmi – nie więcej niż 500 ccm i 50 KM. Tyle na początek w zupełności wystarczy, by nabyć ogólne pojęcie o motocyklu, nauczyć się podstaw i.. naprawdę mieć dużo frajdy z jazdy. Wchodzące w życie od 2013 roku nowe przepisy i nowe kategorie prawa jazdy jeszcze bardziej ograniczą panującą dziś „wolną amerykanką”, czyli sytuację w której osiemnastolatek może zaczynać naukę jazdy od „litra”.

Oczywiście, warto zastanowić się nad przeznaczeniem naszej maszyny, czy będziemy jej używali w mieście, czy w terenie i czy bardziej podobają nam się „speedery” czy „cruisery”, choć to z czasem może się zmienić. Niezłym wyborem na początek będą tzw. naked bike'i.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Spokojnie możemy zdecydować się na motocykl używany, choć przy zakupie takowego należy zachować szczególną ostrożność lub wręcz poradzić się kogoś bardziej „oblatanego” w temacie. Dobrym czasem na zakup sprzętu jest koniec sezonu lub zima, gdy ceny znacząco spadają.

A oto konkrety, czyli kilka przykładowych propozycji na pierwsze moto:

MZ ETZ 250/251

Jawa TS

Honda CB500

Suzuki GS500

Kawasaki ER5

Kawasaki GPZ500

Yamaha SR250

Yamaha Virago

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Każdy z tych sprzętów powinien nieźle sprawdzić się na początek, choć oczywiście możliwości jest dużo więcej. Pamiętajmy jednak, by do każdej, choćby najbardziej „niepozornej” maszyny podchodzić z szacunkiem – zabić się lub poważnie uszkodzić, można nawet przy prędkości 60 km/h.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA