REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rajdowy MINI Cooper: sportowiec made in... Wrocław!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rajdowy MINI Cooper: sportowiec made in... Wrocław!
Rajdowy MINI Cooper: sportowiec made in... Wrocław!

REKLAMA

REKLAMA

Rajdowy MINI Cooper z Wrocławia to prawdopodobnie jedyny taki egzemplarz w Polsce. Powstał z pasji do rajdów i stał się maszyną do dawania frajdy!

Rajd: Mini w ferworze walki od lat 60.!

Mini to bez wątpienia jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów świata. I choć wywodzi się z segmentu niewielkich pojazdów miejskich oraz powstał na fali kryzysu naftowego, doskonale odnalazł się w świecie... motosportu! Bo już na początku lat sześćdziesiątych brytyjski elegancik pojawił się na starcie Rajdu Monte Carlo. Pierwsze zwycięstwo? To przyszło w roku 1964 - kierowcą auta był Paddy Hopkirk. Sukces udało się powtórzyć dwa i trzy lata później. I choć Monte Carlo dziś kojarzy się głównie z F1 lub klasycznymi rajdami, Mini odnalazło się także w innych dyscyplinach. Przykład? Wystarczy wspomnieć o WRC czy Rajdzie Dakar.

REKLAMA

REKLAMA

Rajdowy MINI Cooper

Rajdowy MINI Cooper: sportowiec made in... Wrocław!

MINI

Rajdowy MINI Cooper: PZM, FIA, rajdy i... Wrocław!

Teraz swoją kartę w historii motosportu z logo Mini postanowili zapisać także... Polacy. Oskar i Julia Dobek - małżeństwo z Wrocławia - kupili MINI Coopera S, a następnie zmodyfikowali go w taki sposób, aby spełniał wymogi specyfikacji rajdowej. Samochód ma dopuszczenie do ruchu i certyfikaty bezpieczeństwa zgodne z PZM (Polski Związek Motorowy) oraz FIA (Fédération Internationale de l’Automobile). Dzięki temu regularnie uczestniczy w zawodach z cyklu Tarmac Masters oraz innych imprezach sportowych na terenie Polski. Skutek? Do tej pory Wrocławianom udało się dwukrotnie zdobyć trzecie miejsce w zawodach sportowych. Co więcej, stworzyli też bloga, na którym opisują swoje rajdowe wyczyny (Manufaktura.Rajdowa).

O tym, że wybór padł na samochód MINI, zadecydowało kilka czynników. Pierwszym był fakt, że po wielu trudnych poszukiwaniach fajnego auta pojawiła się propozycja odkupienia prawie gotowej bazy na akurat taki samochód - wstępnie przygotowany już do profesjonalnego sportu. Niestety przygotowanego do wyścigów, nie do rajdów. To spowodowało wiele perturbacji podczas pracy i potroiło koszty budowy. Po drugie MINI Cooper przekonał nas jeszcze innymi walorami - legendą i historią, jaka stoi za marką, przyciąganiem dużych ilości uwagi, ale również właściwościami mechanicznymi. - powiedział Oskar Dobek - właściciel Manufaktury.Rajdowej.

Rajdowy MINI Cooper

Rajdowy MINI Cooper: sportowiec made in... Wrocław!

MINI Cooper S: rajdowy, czyli w pełnej modyfikacji

Dane techniczne? Rajdowy MINI Cooper S wrocławian ma 220 koni mechanicznych i 350 Nm momentu obrotowego. Auto na drodze utrzymuje z jednej strony gwintowane zawieszenie KW V2 o specyfikacji torowo-wyścigowej, a z drugiej opony Michelin, czyli profesjonalny slick rajdowy. Hamulce? Wyczynowy układ został oparty o pompę Tilton z korektorem siły hamowania, podczas gdy spiekowe klocki hamulcowe to Ferodo DS3000. W aucie rajdowym niezwykle ważne jest bezpieczeństwo! Dlatego Oskar i Julia zadbali o montaż klatki zgodnej z założeniami "J" FIA, 6-punktowych pasów bezpieczeństwa RRS oraz foteli kubełkowych OMP RS-PT2.

REKLAMA

Rajdowy MINI: auto sportowe, ale i... rekreacyjne!

Pasja do rajdów to klucz, który idealnie sprawdza się w przypadku zmodyfikowanego MINI Coopera S z Wrocławia. Mimo wszystko brytyjski maluch nie byłby brytyjskim maluchem, gdyby nie okazał się wszechstronny. I tak polska rajdówka świetnie sprawdza się też jako auto... rekreacyjne! "Od początku chcieliśmy się cieszyć rajdowym rzemiosłem i bawić jazdą. Dlatego nie zależało nam na samochodzie stricte konkurencyjnym, takim do wygrywania od razu „po rozpakowaniu z pudełka”. - powiedział Oskar Dobek. Małżeństwo na pokładzie rasowego MINI zwiedziło praktycznie cały Śląsk. A na tym plany z pewnością się nie kończą...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA