REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować do zimy auto z LPG?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Samochody z instalacją LPG wymagają szczególnej dbałości przed okresem mrozów.
Samochody z instalacją LPG wymagają szczególnej dbałości przed okresem mrozów.

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie do okresu zimowego auta zasilanego gazem wymaga dużo więcej uwagi, niż przygotowanie samochodu napędzanego jedynie benzyną.

Skład każdego paliwa zmienia się w zależności od pory roku. Tak samo sprawa ma się z paliwem LPG. W tym wypadku producenci zmieniają proporcje propanu i butanu.

REKLAMA

Z przewagą butanu mamy do czynienia latem, co więcej wtedy gaz ten ma lepsze właściwości spalania w silniku. Większa ilość propanu pojawia się zimą, ponieważ łatwiej przechodzi on w stan lotny.

Zobacz również: Jak przygotować silnik benzynowy do zimy?

REKLAMA

Propan jest gazem droższym od butanu, dlatego cena LPG w okresie zimowym może być wyższa niż latem. Tankować należy u sprawdzonych dystrybutorów, którzy co prawda mogą mieć wyższe ceny, ale możemy spodziewać się lepszej jakości substancji.

Na rynku jest duży wybór instalacji gazowych, ale zasady używania każdej z nich są takie same. Podstawową reguła, o której warto pamiętać jest „odpalanie jej na benzynie”. Niestety wiele osób o tym zapomina. Próby odpalania auta na gazie mogą doprowadzić do uszkodzenia silnika. Ponadto warto ustawić temperaturę przełączania z zasilania benzyną na LPG na znacznie wyższą, niż 15 stopni - tak na szczęście robi większość monterów instalacji gazowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczne przejście na gaz jest przy temperaturze około 40-50 stopni Celsjusza.

Przy instalacji LPG należy też zwrócić uwagę na filtry. Każda instalacja ma filtr fazy ciekłej, a droższe instalacje mają dodatkowo filtr fazy lotnej.

Problemy z instalacją objawiają się najczęściej na biegu jałowym. Jeżeli jesteśmy posiadaczami auta z instalacją I i II generacji powinniśmy pamiętać o wymianie membrany na reduktorze. Wszelkie wahania obrotów lub nierównomierna praca silnika oznaczają potrzebę wymiany tego elementu.

Zobacz również: Jak bezpiecznie jeździć zimą?

W samochodach z instalacją LPG, problem z zapaleniem silnika w niskiej temperaturze otoczenia najczęściej leży po stronie tej instalacji. W wypadku instalacji I i II generacji odpowiedzialna jest za to zazwyczaj niewłaściwa emulacja sondy lambda, natomiast w przypadku IV generacji wynika to z niewłaściwego doboru wtrysków gazu. Problemem jest średnica wtryskiwacza.

Odpowiedni dobór wtrysku gazu (np. żółty czy czerwony) powinien być uzależniony od mocy, jaką generuje silnik naszego auta.

Zwróćmy uwagę na prawidłowe dobranie wtrysków.

Większość monterów LPG zapomina o tym lub zakłada słabsze wtryskiwacze, mając nadzieję, że nie nastąpi zmiana charakterystyki pracy silnika.
Zużycie instalacji sprawdzamy poprzez kontrolowanie membran na reduktorze oraz szczelności układu dolotowego.

Zobacz też: Przygotowanie auta do zimy - podstawowe czynności

Niezależnie od typu instalacji LPG, przed sezonem zimowym warto udać się na jej regulację. Oprócz tego powinniśmy zadbać o stan wtryskiwaczy, jeśli będą one niedrożne, może pojawić się problem z podtrzymaniem pracy silnika. Jednak, aby go rozwiązać wystarczy dolać odpowiedni uszlachetniacz do paliwa, który przeczyści układ.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA