Jak przygotować do zimy auto z LPG?
REKLAMA
REKLAMA
Skład każdego paliwa zmienia się w zależności od pory roku. Tak samo sprawa ma się z paliwem LPG. W tym wypadku producenci zmieniają proporcje propanu i butanu.
REKLAMA
Z przewagą butanu mamy do czynienia latem, co więcej wtedy gaz ten ma lepsze właściwości spalania w silniku. Większa ilość propanu pojawia się zimą, ponieważ łatwiej przechodzi on w stan lotny.
Zobacz również: Jak przygotować silnik benzynowy do zimy?
REKLAMA
Propan jest gazem droższym od butanu, dlatego cena LPG w okresie zimowym może być wyższa niż latem. Tankować należy u sprawdzonych dystrybutorów, którzy co prawda mogą mieć wyższe ceny, ale możemy spodziewać się lepszej jakości substancji.
Na rynku jest duży wybór instalacji gazowych, ale zasady używania każdej z nich są takie same. Podstawową reguła, o której warto pamiętać jest „odpalanie jej na benzynie”. Niestety wiele osób o tym zapomina. Próby odpalania auta na gazie mogą doprowadzić do uszkodzenia silnika. Ponadto warto ustawić temperaturę przełączania z zasilania benzyną na LPG na znacznie wyższą, niż 15 stopni - tak na szczęście robi większość monterów instalacji gazowych.
Bezpieczne przejście na gaz jest przy temperaturze około 40-50 stopni Celsjusza.
Przy instalacji LPG należy też zwrócić uwagę na filtry. Każda instalacja ma filtr fazy ciekłej, a droższe instalacje mają dodatkowo filtr fazy lotnej.
Problemy z instalacją objawiają się najczęściej na biegu jałowym. Jeżeli jesteśmy posiadaczami auta z instalacją I i II generacji powinniśmy pamiętać o wymianie membrany na reduktorze. Wszelkie wahania obrotów lub nierównomierna praca silnika oznaczają potrzebę wymiany tego elementu.
Zobacz również: Jak bezpiecznie jeździć zimą?
W samochodach z instalacją LPG, problem z zapaleniem silnika w niskiej temperaturze otoczenia najczęściej leży po stronie tej instalacji. W wypadku instalacji I i II generacji odpowiedzialna jest za to zazwyczaj niewłaściwa emulacja sondy lambda, natomiast w przypadku IV generacji wynika to z niewłaściwego doboru wtrysków gazu. Problemem jest średnica wtryskiwacza.
Odpowiedni dobór wtrysku gazu (np. żółty czy czerwony) powinien być uzależniony od mocy, jaką generuje silnik naszego auta.
Zwróćmy uwagę na prawidłowe dobranie wtrysków.
Większość monterów LPG zapomina o tym lub zakłada słabsze wtryskiwacze, mając nadzieję, że nie nastąpi zmiana charakterystyki pracy silnika.
Zużycie instalacji sprawdzamy poprzez kontrolowanie membran na reduktorze oraz szczelności układu dolotowego.
Zobacz też: Przygotowanie auta do zimy - podstawowe czynności
Niezależnie od typu instalacji LPG, przed sezonem zimowym warto udać się na jej regulację. Oprócz tego powinniśmy zadbać o stan wtryskiwaczy, jeśli będą one niedrożne, może pojawić się problem z podtrzymaniem pracy silnika. Jednak, aby go rozwiązać wystarczy dolać odpowiedni uszlachetniacz do paliwa, który przeczyści układ.
REKLAMA
REKLAMA