REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować do zimy auto z LPG?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Samochody z instalacją LPG wymagają szczególnej dbałości przed okresem mrozów.
Samochody z instalacją LPG wymagają szczególnej dbałości przed okresem mrozów.

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie do okresu zimowego auta zasilanego gazem wymaga dużo więcej uwagi, niż przygotowanie samochodu napędzanego jedynie benzyną.

Skład każdego paliwa zmienia się w zależności od pory roku. Tak samo sprawa ma się z paliwem LPG. W tym wypadku producenci zmieniają proporcje propanu i butanu.

REKLAMA

Z przewagą butanu mamy do czynienia latem, co więcej wtedy gaz ten ma lepsze właściwości spalania w silniku. Większa ilość propanu pojawia się zimą, ponieważ łatwiej przechodzi on w stan lotny.

Zobacz również: Jak przygotować silnik benzynowy do zimy?

REKLAMA

Propan jest gazem droższym od butanu, dlatego cena LPG w okresie zimowym może być wyższa niż latem. Tankować należy u sprawdzonych dystrybutorów, którzy co prawda mogą mieć wyższe ceny, ale możemy spodziewać się lepszej jakości substancji.

Na rynku jest duży wybór instalacji gazowych, ale zasady używania każdej z nich są takie same. Podstawową reguła, o której warto pamiętać jest „odpalanie jej na benzynie”. Niestety wiele osób o tym zapomina. Próby odpalania auta na gazie mogą doprowadzić do uszkodzenia silnika. Ponadto warto ustawić temperaturę przełączania z zasilania benzyną na LPG na znacznie wyższą, niż 15 stopni - tak na szczęście robi większość monterów instalacji gazowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczne przejście na gaz jest przy temperaturze około 40-50 stopni Celsjusza.

Przy instalacji LPG należy też zwrócić uwagę na filtry. Każda instalacja ma filtr fazy ciekłej, a droższe instalacje mają dodatkowo filtr fazy lotnej.

Problemy z instalacją objawiają się najczęściej na biegu jałowym. Jeżeli jesteśmy posiadaczami auta z instalacją I i II generacji powinniśmy pamiętać o wymianie membrany na reduktorze. Wszelkie wahania obrotów lub nierównomierna praca silnika oznaczają potrzebę wymiany tego elementu.

Zobacz również: Jak bezpiecznie jeździć zimą?

W samochodach z instalacją LPG, problem z zapaleniem silnika w niskiej temperaturze otoczenia najczęściej leży po stronie tej instalacji. W wypadku instalacji I i II generacji odpowiedzialna jest za to zazwyczaj niewłaściwa emulacja sondy lambda, natomiast w przypadku IV generacji wynika to z niewłaściwego doboru wtrysków gazu. Problemem jest średnica wtryskiwacza.

Odpowiedni dobór wtrysku gazu (np. żółty czy czerwony) powinien być uzależniony od mocy, jaką generuje silnik naszego auta.

Zwróćmy uwagę na prawidłowe dobranie wtrysków.

Większość monterów LPG zapomina o tym lub zakłada słabsze wtryskiwacze, mając nadzieję, że nie nastąpi zmiana charakterystyki pracy silnika.
Zużycie instalacji sprawdzamy poprzez kontrolowanie membran na reduktorze oraz szczelności układu dolotowego.

Zobacz też: Przygotowanie auta do zimy - podstawowe czynności

Niezależnie od typu instalacji LPG, przed sezonem zimowym warto udać się na jej regulację. Oprócz tego powinniśmy zadbać o stan wtryskiwaczy, jeśli będą one niedrożne, może pojawić się problem z podtrzymaniem pracy silnika. Jednak, aby go rozwiązać wystarczy dolać odpowiedni uszlachetniacz do paliwa, który przeczyści układ.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA