REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować do zimy auto z LPG?

Robert Kuśpiel
Samochody z instalacją LPG wymagają szczególnej dbałości przed okresem mrozów.
Samochody z instalacją LPG wymagają szczególnej dbałości przed okresem mrozów.

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie do okresu zimowego auta zasilanego gazem wymaga dużo więcej uwagi, niż przygotowanie samochodu napędzanego jedynie benzyną.

Skład każdego paliwa zmienia się w zależności od pory roku. Tak samo sprawa ma się z paliwem LPG. W tym wypadku producenci zmieniają proporcje propanu i butanu.

REKLAMA

Z przewagą butanu mamy do czynienia latem, co więcej wtedy gaz ten ma lepsze właściwości spalania w silniku. Większa ilość propanu pojawia się zimą, ponieważ łatwiej przechodzi on w stan lotny.

Zobacz również: Jak przygotować silnik benzynowy do zimy?

REKLAMA

Propan jest gazem droższym od butanu, dlatego cena LPG w okresie zimowym może być wyższa niż latem. Tankować należy u sprawdzonych dystrybutorów, którzy co prawda mogą mieć wyższe ceny, ale możemy spodziewać się lepszej jakości substancji.

Na rynku jest duży wybór instalacji gazowych, ale zasady używania każdej z nich są takie same. Podstawową reguła, o której warto pamiętać jest „odpalanie jej na benzynie”. Niestety wiele osób o tym zapomina. Próby odpalania auta na gazie mogą doprowadzić do uszkodzenia silnika. Ponadto warto ustawić temperaturę przełączania z zasilania benzyną na LPG na znacznie wyższą, niż 15 stopni - tak na szczęście robi większość monterów instalacji gazowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczne przejście na gaz jest przy temperaturze około 40-50 stopni Celsjusza.

Przy instalacji LPG należy też zwrócić uwagę na filtry. Każda instalacja ma filtr fazy ciekłej, a droższe instalacje mają dodatkowo filtr fazy lotnej.

Problemy z instalacją objawiają się najczęściej na biegu jałowym. Jeżeli jesteśmy posiadaczami auta z instalacją I i II generacji powinniśmy pamiętać o wymianie membrany na reduktorze. Wszelkie wahania obrotów lub nierównomierna praca silnika oznaczają potrzebę wymiany tego elementu.

Zobacz również: Jak bezpiecznie jeździć zimą?

W samochodach z instalacją LPG, problem z zapaleniem silnika w niskiej temperaturze otoczenia najczęściej leży po stronie tej instalacji. W wypadku instalacji I i II generacji odpowiedzialna jest za to zazwyczaj niewłaściwa emulacja sondy lambda, natomiast w przypadku IV generacji wynika to z niewłaściwego doboru wtrysków gazu. Problemem jest średnica wtryskiwacza.

Odpowiedni dobór wtrysku gazu (np. żółty czy czerwony) powinien być uzależniony od mocy, jaką generuje silnik naszego auta.

Zwróćmy uwagę na prawidłowe dobranie wtrysków.

Większość monterów LPG zapomina o tym lub zakłada słabsze wtryskiwacze, mając nadzieję, że nie nastąpi zmiana charakterystyki pracy silnika.
Zużycie instalacji sprawdzamy poprzez kontrolowanie membran na reduktorze oraz szczelności układu dolotowego.

Zobacz też: Przygotowanie auta do zimy - podstawowe czynności

Niezależnie od typu instalacji LPG, przed sezonem zimowym warto udać się na jej regulację. Oprócz tego powinniśmy zadbać o stan wtryskiwaczy, jeśli będą one niedrożne, może pojawić się problem z podtrzymaniem pracy silnika. Jednak, aby go rozwiązać wystarczy dolać odpowiedni uszlachetniacz do paliwa, który przeczyści układ.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA