REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować do zimy auto z LPG?

Robert Kuśpiel
Samochody z instalacją LPG wymagają szczególnej dbałości przed okresem mrozów.
Samochody z instalacją LPG wymagają szczególnej dbałości przed okresem mrozów.

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie do okresu zimowego auta zasilanego gazem wymaga dużo więcej uwagi, niż przygotowanie samochodu napędzanego jedynie benzyną.

Skład każdego paliwa zmienia się w zależności od pory roku. Tak samo sprawa ma się z paliwem LPG. W tym wypadku producenci zmieniają proporcje propanu i butanu.

REKLAMA

REKLAMA

Z przewagą butanu mamy do czynienia latem, co więcej wtedy gaz ten ma lepsze właściwości spalania w silniku. Większa ilość propanu pojawia się zimą, ponieważ łatwiej przechodzi on w stan lotny.

Zobacz również: Jak przygotować silnik benzynowy do zimy?

Propan jest gazem droższym od butanu, dlatego cena LPG w okresie zimowym może być wyższa niż latem. Tankować należy u sprawdzonych dystrybutorów, którzy co prawda mogą mieć wyższe ceny, ale możemy spodziewać się lepszej jakości substancji.

REKLAMA

Na rynku jest duży wybór instalacji gazowych, ale zasady używania każdej z nich są takie same. Podstawową reguła, o której warto pamiętać jest „odpalanie jej na benzynie”. Niestety wiele osób o tym zapomina. Próby odpalania auta na gazie mogą doprowadzić do uszkodzenia silnika. Ponadto warto ustawić temperaturę przełączania z zasilania benzyną na LPG na znacznie wyższą, niż 15 stopni - tak na szczęście robi większość monterów instalacji gazowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczne przejście na gaz jest przy temperaturze około 40-50 stopni Celsjusza.

Przy instalacji LPG należy też zwrócić uwagę na filtry. Każda instalacja ma filtr fazy ciekłej, a droższe instalacje mają dodatkowo filtr fazy lotnej.

Problemy z instalacją objawiają się najczęściej na biegu jałowym. Jeżeli jesteśmy posiadaczami auta z instalacją I i II generacji powinniśmy pamiętać o wymianie membrany na reduktorze. Wszelkie wahania obrotów lub nierównomierna praca silnika oznaczają potrzebę wymiany tego elementu.

Zobacz również: Jak bezpiecznie jeździć zimą?

W samochodach z instalacją LPG, problem z zapaleniem silnika w niskiej temperaturze otoczenia najczęściej leży po stronie tej instalacji. W wypadku instalacji I i II generacji odpowiedzialna jest za to zazwyczaj niewłaściwa emulacja sondy lambda, natomiast w przypadku IV generacji wynika to z niewłaściwego doboru wtrysków gazu. Problemem jest średnica wtryskiwacza.

Odpowiedni dobór wtrysku gazu (np. żółty czy czerwony) powinien być uzależniony od mocy, jaką generuje silnik naszego auta.

Zwróćmy uwagę na prawidłowe dobranie wtrysków.

Większość monterów LPG zapomina o tym lub zakłada słabsze wtryskiwacze, mając nadzieję, że nie nastąpi zmiana charakterystyki pracy silnika.
Zużycie instalacji sprawdzamy poprzez kontrolowanie membran na reduktorze oraz szczelności układu dolotowego.

Zobacz też: Przygotowanie auta do zimy - podstawowe czynności

Niezależnie od typu instalacji LPG, przed sezonem zimowym warto udać się na jej regulację. Oprócz tego powinniśmy zadbać o stan wtryskiwaczy, jeśli będą one niedrożne, może pojawić się problem z podtrzymaniem pracy silnika. Jednak, aby go rozwiązać wystarczy dolać odpowiedni uszlachetniacz do paliwa, który przeczyści układ.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA