REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy hamulce mogą zamarznąć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Do zablokowania hamulców tarczowych uruchamianych hydraulicznie dochodzi raczej rzadko i lekkie „przyłapanie” klocka do tarczy spowodowane jest przez korozję.
Do zablokowania hamulców tarczowych uruchamianych hydraulicznie dochodzi raczej rzadko i lekkie „przyłapanie” klocka do tarczy spowodowane jest przez korozję.

REKLAMA

REKLAMA

Okres zimowy wpływa w zasadzie na kondycje wszystkich podzespołów auta. Pierwsze mrozy mogą unieruchomić nasz samochód, ponieważ nie będzie możliwe zwolnienie hamulca postojowego.

Problemy z zablokowanymi przez mróz hamulcami mogą mieć kilka przyczyn, jednak wszystkie spowodowane są przez korozję lub mróz. O tym, że z układem hamulcowym naszego pojazdu jest coś nie w porządku, przekonamy się podczas ruszania po postoju, dłuższym niż parę godzin. Do zablokowania hamulców tarczowych uruchamianych hydraulicznie dochodzi raczej rzadko i lekkie „przyłapanie” klocka do tarczy spowodowane jest przez korozję. Rdzawy nalot usunięty zostanie samoczynnie podczas pierwszych kilku prób hamowania, ale jeżeli na tarczy widoczne są głębsze wżery, nieuniknione będzie jej przetoczenie lub wymiana na nowy element.

REKLAMA

Zobacz również: Co robić, gdy akumulator odmówi posłuszeństwa?

REKLAMA

Zdecydowanie bardziej problematyczne są hamulce tylnej osi, bębnowe lub tarczowe uruchamiane linką. Jeżeli linka ma pęknięty pancerz, do jej wnętrza dostaje się woda i powoduje zanieczyszczenie oraz korozję linki, co po czasie spowoduje jej zablokowanie. Jeżeli zgromadzona w pancerzu woda zamarznie, zwolnienie hamulca pomocniczego na mrozie może okazać się niemożliwe.

Ponieważ lepiej zapobiegać niż leczyć, warto przed zimowym sezonem przeprowadzić szczegółowy przegląd układu hamulcowego. Gdy temperatura na zewnątrz oscyluje wokół zera, lepiej nie zaciągać hamulca ręcznego wcale, nawet jeśli wiemy, że jest w pełni sprawny. Będziemy wówczas pewni, że linka nie zamarznie.

Hamulec bębnowy może się również zablokować, jeżeli samochód przez dłuższy czas nie jeździł lub do jego wnętrza dostała się i zamarzła woda. W takiej sytuacji jesteśmy w stanie samodzielnie poradzić sobie z problemem. Można kilka razy delikatnie spróbować ruszyć do przodu lub do tyłu, ale róbmy to z wyczuciem, ponieważ istnieje ryzyko uszkodzenia sprzęgła lub samych hamulców. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak poradzić sobie z zamarzającymi linkami i cięgłami?

REKLAMA

Jeżeli bęben nadal będzie zablokowany należy zacząć od uniesienia samochodu za pomocą podnośnika i zdjęcia koła. Z użyciem młotka delikatnie opukujemy bęben po jego obwodzie. Lepiej jest uderzyć większą ilość razy, ale z mniejszą siłą, ponieważ zbyt mocnym uderzeniem możemy trwale uszkodzić bęben. Jeżeli nadal nie jest możliwe jego obrócenie, spróbujmy podgrzać go za pomocą suszarki lub opalarki. Jeżeli nie mamy dostępu do gniazda elektrycznego, można użyć palinka na propan-butan.

Nawet jeżeli nasze próby powiodą się, należy udać się do mechanika w celu gruntownej kontroli układu hamulcowego, bowiem jest duże prawdopodobieństwo, że podobne problemy pojawią się ponownie w niedalekiej przyszłości.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA