Przygotuj samochód przed zimą. Sprawdź jak!
REKLAMA
REKLAMA
Już wczesną jesienią warto zweryfikować stan opon zimowych oraz koła zapasowego. Przystępując do kontroli trzeba pamiętać o tym, że głębokość bieżnika w zimówkach musi wynosić minimum 3 mm. Wymiany ogumienia należy dokonać, gdy temperatura regularnie spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Jeżeli mamy kompletne koła zimowe, możemy je wymienić samodzielnie. Przy okazji sprawdzając narzędzia niezbędne do założenia koła zapasowego. W sezonie zimowym mogą okazać się one szczególnie potrzebne – miejmy na uwadze to, że zimą wiele nierówności nawierzchni może zostać przykrytych śniegiem, a na dobrze znanych drogach niekiedy pojawiają się dziury. Dlatego nigdy nie pokonujmy nawet dobrze znanych tras „na pamięć”.
REKLAMA
Zobacz też: Czy hamulce mogą zamarznąć?
Przed zimą warto nawoskować karoserię
Jesień to ostatnia szansa na dokładne umycie i nawoskowanie samochodu. Pozwala to na lepsze zabezpieczenie auta przed solą drogową oraz na namierzenie wszelkich odprysków, rys i otarć lakieru. Warto je naprawić przed zimą, ponieważ zbierająca się i zamarzająca w uszczerbkach woda oraz sól mogą być przyczynami korozji. Pomoże to uniknąć poważniejszych problemów i wydatków w przyszłości. W ramach jesiennej konserwacji samochodu, warto zabezpieczyć także wszystkie uszczelki specjalnymi preparatami na bazie silikonu. Przed zimą zaleca się też sprawdzenie wycieraczek i ewentualną wymianę piór bądź całej konstrukcji tak, żeby nie było problemów
z oczyszczeniem szyby podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych.
Zobacz też: Wietrzenie wnętrza samochodu zimą - porada
Przed zimą sprawdź stan płynów chłodniczego i hamulcowego
Kolejnymi ważnymi czynnościami, jakie należy podjąć przed sezonem zimowym jest sprawdzenie poziomu płynu chłodniczego i hamulcowego oraz oleju silnikowego, a także uzupełnienie wszelkich niedoborów.
REKLAMA
Jeśli decydujemy się na wymianę oleju silnikowego pamiętajmy, aby wybierać produkty o parametrach nie niższych niż wymaga producent naszego samochodu. Dla tych, którzy nie pamiętają numeru normy zalecanego środka smarnego, wskazówką będą informacje umieszczone na etykietach produktów. Bardzo pomocne w dobraniu oleju do samochodu jest też internetowe narzędzie Shell LubeMatch (lubematch.shell.pl/pl), pozwalające precyzyjnie dopasować środek smarny do marki, modelu, rocznika i wersji pojazdu. Dokonując wymiany oleju przed zimą należy zwrócić szczególną uwagę na klasę lepkości, która określa temperaturę, w jakiej może być używany dany środek smarny. To od niej zależy w jakim stopniu produkt będzie chronił przed zużyciem współpracujące części jednostki napędowej. Oleje z rodziny Shell Helix Ultra wyprodukowane z wykorzystaniem rewolucyjnej Technologii Shell PurePlus, dzięki bardzo dobrym parametrom płynięcia w niskich temperaturach szybko docierają do wszystkich zakamarków silnika nawet w czasie dużych mrozów. Jednym z rekordzistów w tym parametrze jest Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30, który zachowuje płynność w temperaturach sięgających nawet -51ºC. Ograniczenie do minimum czasu dotarcia oleju do najdalszych elementów jednostki napędowej, ułatwia też uruchomienie silnika nawet w bardzo niskich temperaturach.
„Dla wielu kierowców nadchodzące mrozy mogą oznaczać problemy z uruchomieniem silnika, zwłaszcza silników Diesla. Można tego uniknąć wybierając odpowiedni olej silnikowy, na przykład syntetyczne środki smarne z gamy produktów Shell Helix, a w okresie przejściowym depresatorów, które zapobiegną wytrącaniu się parafin z paliwa. Wyjątkowa lepkość produktów Shell Helix w niskich temperaturach powoduje, że oleje błyskawicznie docierają do krytycznych podzespołów również w najniższych temperaturach” – komentuje Cezary Wyszecki, Ekspert Techniczny Shell Polska.
Wlewając do silnika nowy produkt smarny, warto pamiętać także o wymianie filtru oleju. Zużyty olej należy zlać do naczynia i oddać w warsztacie samochodowym. Nie wolno go wylewać do kanalizacji ani na ziemię, ponieważ poważnie zanieczyszcza środowisko.
Nie zapominaj o wymianie płynu do spryskiwaczy
Jesienią należy także wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy. Wiele dostępnych na rynku produktów wskazuje skuteczność przy temperaturach do -20, a nawet -30 stopni. Dzięki temu pozwalają one na bezproblemowe usuwanie zabrudzeń czy oczyszczanie szyb nawet podczas siarczystych mrozów. Jeśli w zbiorniku nadal zalega płyn letni, należy zmniejszyć jego ilość do poziomu minimalnego i dopiero wówczas dolać zimowego preparatu. Warto pamiętać aby regularnie kontrolować jego poziom – w okresie jesienno-zimowym jego zużycie bywa zdecydowanie większe.
Zobacz też: Co jest przyczyną złego działania ogrzewania w samochodzie?
Co warto wozić ze sobą w samochodzie?
REKLAMA
O tym, jak bardzo pomocne mogą okazać się zimowe akcesoria samochodowe przekonał się każdy kierowca, który choć raz zakopał się w śniegu albo nie mógł odpalić auta po mroźnej nocy. Dlatego zanim nadejdzie zima przejrzyjmy zawartość bagażnika i zaopatrzmy się w kilka niezbędnych zimowych akcesoriów: skrobaczkę do usuwania śniegu i lodu, odmrażacz do zamków, przewody rozruchowe, linkę holowniczą, trójkąt ostrzegawczy, samochodową łopatę do śniegu i nieduży worek piasku, który będziemy mogli wysypać pod koła na oblodzonej powierzchni.
Nawet najbardziej surowa zima może okazać się łagodna, jeśli dobrze się do niej przygotujemy. Dzięki temu zamiast z niepokojem obserwować wskazania termometru, będziemy mogli cieszyć się widokiem spadającego z nieba białego puchu.
Źródło: Materiały prasowe Shell
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA