REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym różni się paliwo zimowe od letniego? Poradnik eksperta

Łukasz Krasowski
Nie każdy wie, że skład paliwa kupowanego w lecie różni się od tego
Nie każdy wie, że skład paliwa kupowanego w lecie różni się od tego "zimowego".

REKLAMA

REKLAMA

Niskie, zimowe temperatury stawiają podwyższone wymagania wielu materiałom eksploatacyjnym, stosowanym w samochodach. By silnik pracował w jak najbardziej optymalnych warunkach, w okresie zimowym stosowane jest specjalne paliwo.

Podstawą określającą skład paliw, które znajdziemy w dystrybutorach są odpowiednie normy. W naszym kraju obowiązują trzy, po jednej: dla benzyny, oleju napędowego oraz gazu LPG. Niestety normy nie są przepisem prawnym, a jedynie sugestią i ich stosowanie zależy od dobrej woli dystrybutora paliw. Bezwzględnie należy się jednak stosować do rozporządzenia Ministra Gospodarki w zakresie jakości paliwa. Przepisy te jednak nie określają jednoznacznie w jaki sposób ma być ono dostosowywane do zmiennych warunków pogodowych.

REKLAMA

Zobacz również: Co kontrolować w okresie jesienno-zimowym?

W przypadku benzyn obowiązuje norma PN-EN 228:2005, która dzieli rok na trzy okresy klimatyczne: letni (od 1 maja do 30 września), przejściowa (od 1 marca do 30 kwietnia i od 1 do 31 października) oraz zimowy (od 1 listopada do ostatniego dnia lutego). Samochody zasilane benzyną mają w zimie zdecydowanie „najłatwiej”, bowiem w ciągu roku zmienia się jedynie parametr lotności tego paliwa, a największy problem jaki może spotkać pojazd z silnikiem z zapłonem iskrowym jest zamarznięcie w układzie paliwowym wody lub pary wodnej, która w niewielkich ilościach się do niego dostaje. Najczęściej rozwiązaniem tego typu kłopotów jest dolanie do zbiornika denaturatu, który zwiąże wodę i zapobiegnie jej zamarznięciu.

Zobacz też: Jak szybko usunąć zimowe usterki rozrusznika? Porada

REKLAMA

W normach dla oleju napędowego (w Polsce jest to norma PN-EN 590:2005) decydującym parametrem jest tzw. temperatura blokady zimnego filtra (TZZF lub z angielskiego CFPP). Według przepisów określa ona w jakiej najwyższej temperaturze czas przepływu 20 cm3 badanego paliwa przez filtr siatkowy, o wymiarach oczek 45 µm, przy ciśnieniu 2 kPa, jest dłuższy niż jedna minuta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce przekłada się to na zawartość w oleju napędowym węglowodorów parafinowych, które z jednej strony polepszają zdolność paliwa do samozapłonu, a z drugiej powodują jego gęstnienie przy niskich temperaturach. Sposobem na zminimalizowanie zjawiska wytrącania się kryształów parafin jest dodawanie środków chemicznych zwanych depresatorami, które zmieniają kształt kryształków parafin z płytkowego na igiełkowy.

Zobacz również: Jak przygotować silnik diesla do zimy?

W Polsce obowiązują trzy gatunki olejów napędowych w zależności od ich temperatury TZZF: letni (0OC), przejściowy (-10OC) oraz zimowy (-20OC). Ponieważ nierzadko zdarza się, że temperatury w naszym kraju spadają poniżej minus 20C, dostępny jest również tzw. olej napędowy arktyczny o TZZF w granicach -30OC. Problematyczne może być dodawanie do paliw biokomponentów, które znacznie obniżają jego odporność na obniżone temperatury.

W warunkach zimowych zmienia się również skład gazu LPG. Ponieważ układy zasilania gazowego nie mają pompy paliwa, w celu zwiększenia prężności jego par w niższych temperaturach mieszanina zawiera większą ilość bardziej lotnego propanu. Jest on jednak droższy, dlatego zimą ceny LPG zwykle rosną.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

REKLAMA

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

REKLAMA