REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym różni się paliwo zimowe od letniego? Poradnik eksperta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Nie każdy wie, że skład paliwa kupowanego w lecie różni się od tego
Nie każdy wie, że skład paliwa kupowanego w lecie różni się od tego "zimowego".

REKLAMA

REKLAMA

Niskie, zimowe temperatury stawiają podwyższone wymagania wielu materiałom eksploatacyjnym, stosowanym w samochodach. By silnik pracował w jak najbardziej optymalnych warunkach, w okresie zimowym stosowane jest specjalne paliwo.

Podstawą określającą skład paliw, które znajdziemy w dystrybutorach są odpowiednie normy. W naszym kraju obowiązują trzy, po jednej: dla benzyny, oleju napędowego oraz gazu LPG. Niestety normy nie są przepisem prawnym, a jedynie sugestią i ich stosowanie zależy od dobrej woli dystrybutora paliw. Bezwzględnie należy się jednak stosować do rozporządzenia Ministra Gospodarki w zakresie jakości paliwa. Przepisy te jednak nie określają jednoznacznie w jaki sposób ma być ono dostosowywane do zmiennych warunków pogodowych.

REKLAMA

Zobacz również: Co kontrolować w okresie jesienno-zimowym?

W przypadku benzyn obowiązuje norma PN-EN 228:2005, która dzieli rok na trzy okresy klimatyczne: letni (od 1 maja do 30 września), przejściowa (od 1 marca do 30 kwietnia i od 1 do 31 października) oraz zimowy (od 1 listopada do ostatniego dnia lutego). Samochody zasilane benzyną mają w zimie zdecydowanie „najłatwiej”, bowiem w ciągu roku zmienia się jedynie parametr lotności tego paliwa, a największy problem jaki może spotkać pojazd z silnikiem z zapłonem iskrowym jest zamarznięcie w układzie paliwowym wody lub pary wodnej, która w niewielkich ilościach się do niego dostaje. Najczęściej rozwiązaniem tego typu kłopotów jest dolanie do zbiornika denaturatu, który zwiąże wodę i zapobiegnie jej zamarznięciu.

Zobacz też: Jak szybko usunąć zimowe usterki rozrusznika? Porada

REKLAMA

W normach dla oleju napędowego (w Polsce jest to norma PN-EN 590:2005) decydującym parametrem jest tzw. temperatura blokady zimnego filtra (TZZF lub z angielskiego CFPP). Według przepisów określa ona w jakiej najwyższej temperaturze czas przepływu 20 cm3 badanego paliwa przez filtr siatkowy, o wymiarach oczek 45 µm, przy ciśnieniu 2 kPa, jest dłuższy niż jedna minuta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce przekłada się to na zawartość w oleju napędowym węglowodorów parafinowych, które z jednej strony polepszają zdolność paliwa do samozapłonu, a z drugiej powodują jego gęstnienie przy niskich temperaturach. Sposobem na zminimalizowanie zjawiska wytrącania się kryształów parafin jest dodawanie środków chemicznych zwanych depresatorami, które zmieniają kształt kryształków parafin z płytkowego na igiełkowy.

Zobacz również: Jak przygotować silnik diesla do zimy?

W Polsce obowiązują trzy gatunki olejów napędowych w zależności od ich temperatury TZZF: letni (0OC), przejściowy (-10OC) oraz zimowy (-20OC). Ponieważ nierzadko zdarza się, że temperatury w naszym kraju spadają poniżej minus 20C, dostępny jest również tzw. olej napędowy arktyczny o TZZF w granicach -30OC. Problematyczne może być dodawanie do paliw biokomponentów, które znacznie obniżają jego odporność na obniżone temperatury.

W warunkach zimowych zmienia się również skład gazu LPG. Ponieważ układy zasilania gazowego nie mają pompy paliwa, w celu zwiększenia prężności jego par w niższych temperaturach mieszanina zawiera większą ilość bardziej lotnego propanu. Jest on jednak droższy, dlatego zimą ceny LPG zwykle rosną.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA