Ufać sprzedawcom samochodów? Te dane nie dają złudzeń...
REKLAMA
REKLAMA
- Rynek samochodów używanych w Polsce. Rok 2022 przyniósł zmiany!
- Ufać sprzedawcom samochodów? Oto indeks przejrzystości
- Które kraje importują najwięcej samochodów używanych?
- Ile lat mają samochodu używane w grupie badawczej?
- Ile samochodów ma przekręcony licznik?
- O ile cofają przebiegi i jak ukrywają usterki?
- Ufać sprzedawcom samochodów? W tych krajach tak...
Rynek samochodów używanych w Polsce. Rok 2022 przyniósł zmiany!
Specyfika współczesnego rynku samochodów używanych jest... przedziwna. Auta kupuje się tak naprawdę w kilkanaście minut, a do tego kupujący potrafią przebijać się ofertami. Powód? Tych jest wiele. Maleje oferta, dużo pojazdów kupują obywatele Ukrainy, a do tego rosną ceny. Jak zatem jest duże ryzyko, że przy tak szybkiej transakcji kierujący wpakuje się na motoryzacyjną minę? Ryzyko to jest różne i zależy od wielu uwarunkowań danego kraju.
REKLAMA
Zobacz również: Samochody używane drożeją. Taniej kupiłeś niż teraz sprzedasz
Ufać sprzedawcom samochodów? Oto indeks przejrzystości
REKLAMA
Zadania stworzenia mierzalnych warunków określających poziom ryzyka podjęli się analitycy carVertical. Poddali analizie dane pochodzące z okresu maj 2021 – maj 2022 i 23 rynków świata oraz na tej podstawie przygotowali kryteria określenia tzw. indeksu przejrzystości.
Według tej metody najpewniejsze oferty kupna używanego samochodu można wyszukać w Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech i Francji. Największą czujnością trzeba wykazać się na Łotwie, Ukrainie, Litwie i w Rumunii. Aby lepiej zrozumieć wagę indeksu przejrzystości każdą zmienną analizowaliśmy indywidualnie – mówi Matas Buzelis, Automotive Expert w carVertical.
Które kraje importują najwięcej samochodów używanych?
Pierwsza z kluczowych informacji. W którym kraju import samochodów używanych jest największy? Bezapelacyjnym liderem jest... Ukraina. To ponad 80 proc. ma zagraniczny rodowód. Druga pozycja przynosi zaskoczenie. Zajęła ją... Belgia z wynikiem na poziomie blisko 78,5 proc. Trzecia jest Estonia. Średnia dla całej grupy badawczej oznacza wynik 63,81 proc. Polska znajduje się nieco powyżej średniej. Zajęła 9. miejsce w zestawieniu i osiągnęła wynik na poziomie 67,19 proc. pojazdów z importu.
Zobacz również: Jak Polacy kupują samochody? Wiedzą czego chcą i kupują online!
Ile lat mają samochodu używane w grupie badawczej?
Ile lat mają samochody eksploatowane w Europie? W grupie badawczej średnia wynosi 9,55 roku. Najwyższy wynik specjaliści carVertical odnotowali wśród analizowanych baz wygenerowanych przez klientów w... Finlandii. To aż 12,07 roku. Najlepiej wypadła Słowenia. Tam kierowcy sprawdzali pojazdy w średnim wieku 6,07 roku. Polsce przypadła pozycja piąta. Wiek badanego auta wynosił 10,18 roku.
Ile samochodów ma przekręcony licznik?
Trzecim z kryteriów przyjętych przez badaczy był procent pojazdów z przekłamanym wskazaniem licznika. I tu liderem została... Litwa. Aż 23,6 proc. sprawdzanych przez carVertical pojazdów miało zaniżone wskazanie drogomierza. Najlepiej wypadła Belgia. W jej przypadku oszustwo odkryto w zaledwie 9 proc. pojazdów. Średnia to 15,21 proc. Polska plasuje się poniżej niej. I choć osiągnęła wynik tylko 11,08 proc., zajęła dość wysoką, 10. pozycję.
Zobacz również: Kupiłem auto z cofniętym licznikiem: to słowa 12 proc. nabywców w Polsce
O ile cofają przebiegi i jak ukrywają usterki?
Najniższą średnią cofniętego przebiegu odnotowano w Wielkiej Brytanii (w przeliczeniu na km to o 29 555). Z kolei najwyższy w Szwecji (o 67 859 km). Bardzo blisko medialnej (o 46 933 km) jest Polska (o 43 746 km).
Jak wyglądają deklarację sprzedających dotyczące stanu technicznego pojazdów? W przypadku rynku polskiego aż 65,7 proc. pojazdów ujawniła poważne uszkodzenia, pomimo deklaracji sprzedającego o ich idealnym stanie. Średni wynik to 52,36 proc., podczas gdy najniższe wskazanie osiągnęły Włochy (tylko 16,62 proc.).
Ufać sprzedawcom samochodów? W tych krajach tak...
Ujawnione różnice pomiędzy deklarowanym a faktycznym stanem przekładają się na poziom zaufania do sprzedającego pojazd używany. Aby go zdefiniować przeprowadziliśmy ankietę wśród użytkowników naszej platformy z 17 krajów Europy. Uzyskane wyniki pokazują, że największym cieszą się ci z Wielkiej Brytanii, Finlandii, Słowenii i Niemiec. Najniżej oceniono sprzedających z Bułgarii, Węgier i Litwy. – dodaje Matas Buzelis, Automotive Expert w carVertical.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.