REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić grubość lakieru i stan karoserii? Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kozłowski
Piotr Kozłowski
Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas kupowania używanego samochodu należy bezwzględnie sprawdzić stan karoserii i grubość lakieru. Pozwoli nam to w przyszłości uchronić się przed niepotrzebnymi wydatkami na naprawy blacharskie i lakiernicze.

Podczas badania stanu karoserii należy zwrócić uwagę na ewentualne ogniska rdzy. Purchle (bąble), będące jej początkowym stadium, również powinny zostać przez nas szczegółowo zbadane, bo gdy widoczne są w samochodach kilkuletnich, może to być oznaką przebytej kolizji i prac blacharskich, które po niej nastąpiły. Często rdza pojawia się w kilku miejscach (oczywiście jest to zależne od modelu samochodu): na klapie silnika i bagażnika, na nadkolach, klamkach, progach i drzwiach, czyli miejscach najbardziej podatnych na wilgoć. 

REKLAMA

Zobacz również: Kupujesz auto – jaki silnik wybrać? Porada

REKLAMA

Kiedy mamy wątpliwości co do samochodu, który chcemy kupić, bez wahania użyjmy miernika lakieru, który bez problemu można nabyć w internecie. Ich ceny zależne są od dokładności pomiaru i technologii, którą wykorzystują (elektroniczne lub mechaniczne) i wynoszą od około 20 do prawie 3000 zł. Te najtańsze nie mają nawet skali pozwalającej na zmierzenie grubości lakieru, dlatego służą jedynie orientacyjnej ocenie stanu karoserii. Najdroższe są bardzo dokładne, wodoodporne, co pozwala na pracę nawet w trudnych warunkach pogodowych, i wygodne w obsłudze. Dla zwykłych kierowców, którzy poszukują auta dla siebie, w zupełności wystarczające będą mierniki za 80 – 200 zł. Podejrzany element element badamy metodą „raz przy razie”, czyli mierzymy każdy centymetr podejrzanego obszaru.

Czynnikiem dyskwalifikującym jest zbyt gruba warstwa lakieru. Szpachla, której używa się do łatania karoserii, na której wystąpiła korozja, zwiększa odległość lakieru od blachy. Będzie to widoczne podczas badania miernikiem grubości lakieru, który wykaże stan przekraczający normę. Prawidłowa grubość lakieru na nowych autach wynosi od 100 do 200 mikrometrów, w zależności od elementu.

Dyskwalifikujący jest też zbyt cienki lakier. Jeżeli jego grubość wynosi 60 – 80 mikrometrów, może to być oznaką stosowanej polerki mechanicznej, którą wykonywano zbyt często albo zbyt mocno. Dobrze wypolerowany samochód sprawia wrażenie zadbanego, ale jeśli warstwa lakieru jest zbyt cienka, to uderzenie nawet niewielkim kamykiem może spowodować odpadnięcie fragmentu lakieru. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Ekspert radzi: Jak ustrzec się przed zakupem kradzionego samochodu?

Podczas oglądania samochodu dobrze jest zabrać ze sobą zaprzyjaźnionego mechanika, który pomoże ocenić stan samochodu. Jeśli nie mamy takiej możliwości, to należy skorzystać z usług rzeczoznawcy, który za około 200 zł profesjonalnie zbada grubość lakieru, a ponadto oceni czy wskazania licznika pokazują faktyczny przebieg auta, a numery nadwozia są oryginalne – nie tylko stan karoserii i grubość lakieru są odzwierciedleniem stanu samochodu. Ponadto określi on w sposób obiektywny czy badane auto jest warte swojej ceny. Stan techniczny auta można również zbadać w serwisie. ASO przeprowadzi badanie zgodności danych, znajdzie ewentualne ogniska rdzy, skontroluje układ hamulcowy, silnik oraz inne elementy, – każda stacja kontroli ma ich własną listę – takie jak np. stan oświetlenie czy grubość bieżnika opon. Koszt takiego przeglądu to 250 – 500 zł i zależy od serwisu. W serwisach prywatnych koszt takiej usługi wynosi około 150 – 200 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA