REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić grubość lakieru i stan karoserii? Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kozłowski
Piotr Kozłowski
Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas kupowania używanego samochodu należy bezwzględnie sprawdzić stan karoserii i grubość lakieru. Pozwoli nam to w przyszłości uchronić się przed niepotrzebnymi wydatkami na naprawy blacharskie i lakiernicze.

Podczas badania stanu karoserii należy zwrócić uwagę na ewentualne ogniska rdzy. Purchle (bąble), będące jej początkowym stadium, również powinny zostać przez nas szczegółowo zbadane, bo gdy widoczne są w samochodach kilkuletnich, może to być oznaką przebytej kolizji i prac blacharskich, które po niej nastąpiły. Często rdza pojawia się w kilku miejscach (oczywiście jest to zależne od modelu samochodu): na klapie silnika i bagażnika, na nadkolach, klamkach, progach i drzwiach, czyli miejscach najbardziej podatnych na wilgoć. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Kupujesz auto – jaki silnik wybrać? Porada

Kiedy mamy wątpliwości co do samochodu, który chcemy kupić, bez wahania użyjmy miernika lakieru, który bez problemu można nabyć w internecie. Ich ceny zależne są od dokładności pomiaru i technologii, którą wykorzystują (elektroniczne lub mechaniczne) i wynoszą od około 20 do prawie 3000 zł. Te najtańsze nie mają nawet skali pozwalającej na zmierzenie grubości lakieru, dlatego służą jedynie orientacyjnej ocenie stanu karoserii. Najdroższe są bardzo dokładne, wodoodporne, co pozwala na pracę nawet w trudnych warunkach pogodowych, i wygodne w obsłudze. Dla zwykłych kierowców, którzy poszukują auta dla siebie, w zupełności wystarczające będą mierniki za 80 – 200 zł. Podejrzany element element badamy metodą „raz przy razie”, czyli mierzymy każdy centymetr podejrzanego obszaru.

Czynnikiem dyskwalifikującym jest zbyt gruba warstwa lakieru. Szpachla, której używa się do łatania karoserii, na której wystąpiła korozja, zwiększa odległość lakieru od blachy. Będzie to widoczne podczas badania miernikiem grubości lakieru, który wykaże stan przekraczający normę. Prawidłowa grubość lakieru na nowych autach wynosi od 100 do 200 mikrometrów, w zależności od elementu.

REKLAMA

Dyskwalifikujący jest też zbyt cienki lakier. Jeżeli jego grubość wynosi 60 – 80 mikrometrów, może to być oznaką stosowanej polerki mechanicznej, którą wykonywano zbyt często albo zbyt mocno. Dobrze wypolerowany samochód sprawia wrażenie zadbanego, ale jeśli warstwa lakieru jest zbyt cienka, to uderzenie nawet niewielkim kamykiem może spowodować odpadnięcie fragmentu lakieru. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Ekspert radzi: Jak ustrzec się przed zakupem kradzionego samochodu?

Podczas oglądania samochodu dobrze jest zabrać ze sobą zaprzyjaźnionego mechanika, który pomoże ocenić stan samochodu. Jeśli nie mamy takiej możliwości, to należy skorzystać z usług rzeczoznawcy, który za około 200 zł profesjonalnie zbada grubość lakieru, a ponadto oceni czy wskazania licznika pokazują faktyczny przebieg auta, a numery nadwozia są oryginalne – nie tylko stan karoserii i grubość lakieru są odzwierciedleniem stanu samochodu. Ponadto określi on w sposób obiektywny czy badane auto jest warte swojej ceny. Stan techniczny auta można również zbadać w serwisie. ASO przeprowadzi badanie zgodności danych, znajdzie ewentualne ogniska rdzy, skontroluje układ hamulcowy, silnik oraz inne elementy, – każda stacja kontroli ma ich własną listę – takie jak np. stan oświetlenie czy grubość bieżnika opon. Koszt takiego przeglądu to 250 – 500 zł i zależy od serwisu. W serwisach prywatnych koszt takiej usługi wynosi około 150 – 200 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA