REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozpoznać oszustwo dotyczące przebiegu auta?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Gdy kupujemy używany samochód, chcielibyśmy móc zaufać sprzedającemu i wszystkim innym poprzednim właścicielom. Niestety, coraz częstszą praktyką jest oszukiwanie w kwestii przebiegu auta, czyli tak zwane „kręcenie licznika”. Podpowiadamy, jak rozpoznać to oszustwo.

REKLAMA

Kręcenie licznika to popularne oszustwo, polegające na nielegalnym zmniejszeniu oryginalnego przebiegu kilometrów, który widoczny jest właśnie na tarczy licznika. Robi się to w celu podniesienia wartości sprzedawanego auta. Niski przebieg może oznaczać, że części samochodu nie są zużyte i nie będzie on wymagał żadnego wkładu finansowego. Niektórzy, nieuczciwi handlarze wręcz kupują samochody z dużym przebiegiem za niską cenę tylko po to, aby zmniejszyć liczbę widniejącą na liczniku, a następnie sprzedać pojazd za wyższą kwotę i w ten sposób zarobić. 

REKLAMA

Przekręcenie licznika i staranne wyczyszczenie samochodu tak, aby sprawiał wrażenie niemal nowego, bywają jedynymi zabiegami, jakich dokonują handlarze, aby podnieść wartość auta. Nie wykonują żadnych napraw ani renowacji. Licznik może być cofnięty o dowolną liczbę kilometrów, czasem nawet i o 200 tysięcy. Powinniśmy, więc wystrzegać się takich sprzedawców i chociaż próbować sprawdzić, czy przebieg jest oryginalny.

Zobacz również: Co powinna zawierać umowa kupna – sprzedaży auta?

Dokumenty

Jeśli samochód posiada dokumenty, czyli książkę serwisową, możemy łatwo sprawdzić oryginalny przebieg. W książce serwisowej przy okazji każdego, obowiązkowego przeglądu technicznego zapisywany jest stan licznika, potwierdzony pieczątką stacji diagnostycznej. Jeśli samochód ma książkę serwisową, ale od dawna jest już po gwarancji i właściciel nie zadbał o wpisywanie tej informacji, możemy na podstawie wcześniejszych zapisów po prostu logicznie ocenić, czy przebieg jest prawdopodobny. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opony

Warto dowiedzieć się, jakie opony montował producent w danym samochodzie. Pojazd może przebyć około 60 tysięcy kilometrów na jednym komplecie opon. Jeśli są one oryginalne, możemy ocenić stan ich zużycia (np. mierząc wysokość bieżnika) i w ten sposób porównać wyniki pomiaru z przebiegiem. Jeśli są nowe, wiemy jedynie, że samochód przejechał więcej kilometrów niż limit określony przez producenta opon.

Informacje od mechaników

Mechanicy często umieszczają w komorze silnika informacje o naprawach, wymianie płynów i filtrów. Taka informacja najczęściej znajduje się na naklejce lub przypiętej karteczce do któregoś z przewodów . Nieuważny sprzedawca może pominąć ten szczegół, a dla nas będzie to jedna ze wskazówek w naszym śledztwie, ponieważ mechanik zazwyczaj zaznacza, przy jakim przebiegu dokonywał naprawy. Na tej podstawie też będziemy mogli ocenić, czy przebieg samochodu jest prawdopodobny.

Zobacz również: Rejestracja używanego samochodu

Ekspert

Warto również poprosić fachowca o ocenę. Jeśli nie mamy pewności, możemy zwyczajnie zapłacić naszemu zaufanemu mechanikowi za oględziny auta. Z pewnością to rozwiązanie będzie najbezpieczniejsze, jeśli auto nie posiada książki serwisowej. Dobry specjalista na pewno odpowiednio oceni stan i przebieg samochodu dzięki swojemu doświadczeniu w pracy z daną marką i modelem. 

Samochody popularne i sportowe mogą być bardziej narażone na oszustwa związane z przebiegiem.

Nielegalne zmniejszenie przebiegu samochodu na liczniku jest bardzo częstym oszustwem, a do tego jednak dość trudnym do wykrycia przez laika. Warto więc zabezpieczyć się, odpowiednio przygotować, a najlepiej zabrać na oględziny samochodu eksperta. W ten sposób uchronimy się przed płaceniem za coś, co nie jest warte swojej ceny.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA