REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skąd nawigacja GPS czerpie dane o korkach na drodze?

Dane na temat korków na drodze nawigacja może pobierać przez internet, a w przypadku niektórych modeli nawet poprzez radio.  Fot. Fotolia
Dane na temat korków na drodze nawigacja może pobierać przez internet, a w przypadku niektórych modeli nawet poprzez radio. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O tym jak skuteczna w działaniu jest nawigacja GPS decyduje m.in. dokładność jej mapy oraz dostęp do aktualnych informacji o ruchu drogowym. Te ostatnie najczęściej pobierane są z internetu, ale ostatnio do łask powraca także radio!

Nawigacja GPS: informacje o korkach z radia!

W epoce ogromnej popularności smartfonów i dostępu do sieci tradycyjna samochodowa nawigacja mocowana do szyby może się jawić jako przeżytek. Nic bardziej mylnego. Nawigator z wbudowanym odbiornikiem TMC/ Premium TMC wciąż może być traktowany, jako prawdziwy asystent kierowcy. W trakcie każdej podróży po Polsce, a także poza granicami kraju. Z najnowszymi mapami oraz ze stałym dostępem do informacji o utrudnieniach jest nadal poważną alternatywą dla telefonu czy tabletu z programem nawigacyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

Nie trzeba połączenia z internetem, by mieć dostęp do stale aktualizowanych danych o natężeniu ruchu drogowego i utrudnieniach. Wystarczy urządzenie dostosowane do radiowego systemu RDS TMC/Premium TMC. Systemu, który działa z powodzeniem w wielu krajach Europy już od kilkunastu lat. Za dwa lata Stary Kontynent będzie świętować 30 rocznicę pierwszej emisji sygnału TMC. I nic nie wskazuje na to, by zniknęło ono z rynku tak jak analogowa telewizja. Równolegle funkcjonują w poszczególnych państwach dwie emisje informacji drogowych: bezpłatne TMC i płatne Premium TMC. Różnią się ilością przesyłanych informacji, a niekiedy także częstotliwością. W Polsce funkcjonuje usługa Premium TMC. Koszt usługi jest zwykle wliczony w cenę nawigacji.

Zobacz też: Nawigacja TomTom Traffic na Androida

W ramach systemów TMC/Premium TMC aktualne informacje dla kierowców przesyłane są drogą radiową (za pośrednictwem ogólnopolskich nadawców takich jak RMF FM czy Radio ZET), dzięki czemu nie ma tylu problemów z zasięgiem jak w przypadku udostępniania internetu. Dane są podzielone zgodnie z wyznaczonymi obszarami kraju (według największych aglomeracji). Dzięki temu kierowca podróżujący po Warszawie odbiera wiadomości o ruchu lokalnym zamiast wiadomości z Gdańska, Krakowa czy Wrocławia. W ramach postępu w podróży (zbliżania się do celu), nawigacja automatycznie przełącza się na nową lokalizację.

REKLAMA

Informacje w ramach serwisu TMC/Premium TMC aktualizowane są najczęściej co dwie minuty (częstotliwość zależy od takich czynników jak: region, rodzaj i liczba zdarzeń). Tyle wystarczy, by system nawigacyjny na bieżąco analizował plan podróży i w razie konieczności mógł wyznaczyć alternatywną drogę, by uniknąć utrudnień. Zwykle poza godzinami szczytu wiadomości są odświeżane rzadziej (np. co kwadrans). Nie jest to jednak żelazną regułą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki nawigacji z systemem TMC/Premium TMC, kierowca ma pełną kontrolę nad przebiegiem podróży. W odróżnieniu od rozwiązań wykorzystujących informacje statystyczne o natężeniu ruchu drogowego, nawigacja zapewnia stale aktualizowane dane o utrudnieniach. Dzięki temu nawigator reaguje na wszelkie zmiany w przepływie ruchu (remonty, czasowe objazdy, wypadki i inne zmiany). I jeśli tylko będą miały istotny wpływ na przebieg podróży, natychmiast skoryguje trasę. Objazdy wyznaczane są tylko wtedy, gdy podróż potrwa krócej, a trasa będzie wiodła drogami kategorii zaakceptowanych przez kierowcę. Nawigacja nie powinna omijać korków za wszelką cenę.

„Zawsze pozostawiamy kierowcy wybór. To wyłącznie od niego zależy, czy wybierze automatyczne ponowne obliczenie trasy, czy też będzie za każdym razem decydował
o uwzględnieniu nowego planu podróży, a nawigacja doradzi, ile czasu zaoszczędzimy wybierając alternatywną trasę. Dostęp do odpowiedniego ustawienia funkcji jest bardzo łatwy”
– mówi Marek Krygier, CEE Manager marki Becker.

Optymalizacja trasy następuje w ramach dwóch trybów: automatycznego i ręcznego. W pierwszym przypadku nawigator samodzielnie zmienia trasę, gdy tylko znajdzie najdogodniejszy objazd. W trybie ręcznym kierowca za każdym razem decyduje, czy zaproponowana trasa mu odpowiada, czy też preferuje podróż według pierwotnej kalkulacji. Wiele zależy od preferencji użytkownika. Jeśli w trakcie dotychczasowej eksploatacji nie miał zastrzeżeń do jakości prowadzenia i map, to może polegać na automatycznej optymalizacji trasy.

Dostęp do informacji drogowych TMC/Premium TMC nie wymaga połączenia z internetem. Ma to szczególnie istotne znaczenie podczas wyjazdów za granicę. Dzięki temu kierowca unika opłat roamingowych, które są naliczane w przypadku nawigacji wymagających połączenia on-line i transferu danych (np. aplikacje w smartfonach czy tabletach) .

Zależnie od producenta nawigacji, funkcja TMC/Premium TMC jest dostępna za darmo lub wymaga płatnej aktywacji. Im wyższej klasy nawigacja, tym większe prawdopodobieństwo, że opłata za serwis informacji drogowych Premium TMC jest wliczona w cenę sprzętu. W przypadku, gdy producent żąda pewnej kwoty za aktywację usługi TMC Premium, to ma ona charakter jednorazowy. I dopóki  nawigacja działa jak należy, może do woli korzystać z systemu nie tyko podczas długich międzymiastowych podróży, ale także w trakcie przejażdżki z jednej dzielnicy miasta do drugiej.

Źródło: Tomasz Okurowski, Connected Life Communication Group

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA