REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skąd nawigacja GPS czerpie dane o korkach na drodze?

Dane na temat korków na drodze nawigacja może pobierać przez internet, a w przypadku niektórych modeli nawet poprzez radio.  Fot. Fotolia
Dane na temat korków na drodze nawigacja może pobierać przez internet, a w przypadku niektórych modeli nawet poprzez radio. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O tym jak skuteczna w działaniu jest nawigacja GPS decyduje m.in. dokładność jej mapy oraz dostęp do aktualnych informacji o ruchu drogowym. Te ostatnie najczęściej pobierane są z internetu, ale ostatnio do łask powraca także radio!

Nawigacja GPS: informacje o korkach z radia!

W epoce ogromnej popularności smartfonów i dostępu do sieci tradycyjna samochodowa nawigacja mocowana do szyby może się jawić jako przeżytek. Nic bardziej mylnego. Nawigator z wbudowanym odbiornikiem TMC/ Premium TMC wciąż może być traktowany, jako prawdziwy asystent kierowcy. W trakcie każdej podróży po Polsce, a także poza granicami kraju. Z najnowszymi mapami oraz ze stałym dostępem do informacji o utrudnieniach jest nadal poważną alternatywą dla telefonu czy tabletu z programem nawigacyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

Nie trzeba połączenia z internetem, by mieć dostęp do stale aktualizowanych danych o natężeniu ruchu drogowego i utrudnieniach. Wystarczy urządzenie dostosowane do radiowego systemu RDS TMC/Premium TMC. Systemu, który działa z powodzeniem w wielu krajach Europy już od kilkunastu lat. Za dwa lata Stary Kontynent będzie świętować 30 rocznicę pierwszej emisji sygnału TMC. I nic nie wskazuje na to, by zniknęło ono z rynku tak jak analogowa telewizja. Równolegle funkcjonują w poszczególnych państwach dwie emisje informacji drogowych: bezpłatne TMC i płatne Premium TMC. Różnią się ilością przesyłanych informacji, a niekiedy także częstotliwością. W Polsce funkcjonuje usługa Premium TMC. Koszt usługi jest zwykle wliczony w cenę nawigacji.

Zobacz też: Nawigacja TomTom Traffic na Androida

W ramach systemów TMC/Premium TMC aktualne informacje dla kierowców przesyłane są drogą radiową (za pośrednictwem ogólnopolskich nadawców takich jak RMF FM czy Radio ZET), dzięki czemu nie ma tylu problemów z zasięgiem jak w przypadku udostępniania internetu. Dane są podzielone zgodnie z wyznaczonymi obszarami kraju (według największych aglomeracji). Dzięki temu kierowca podróżujący po Warszawie odbiera wiadomości o ruchu lokalnym zamiast wiadomości z Gdańska, Krakowa czy Wrocławia. W ramach postępu w podróży (zbliżania się do celu), nawigacja automatycznie przełącza się na nową lokalizację.

REKLAMA

Informacje w ramach serwisu TMC/Premium TMC aktualizowane są najczęściej co dwie minuty (częstotliwość zależy od takich czynników jak: region, rodzaj i liczba zdarzeń). Tyle wystarczy, by system nawigacyjny na bieżąco analizował plan podróży i w razie konieczności mógł wyznaczyć alternatywną drogę, by uniknąć utrudnień. Zwykle poza godzinami szczytu wiadomości są odświeżane rzadziej (np. co kwadrans). Nie jest to jednak żelazną regułą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki nawigacji z systemem TMC/Premium TMC, kierowca ma pełną kontrolę nad przebiegiem podróży. W odróżnieniu od rozwiązań wykorzystujących informacje statystyczne o natężeniu ruchu drogowego, nawigacja zapewnia stale aktualizowane dane o utrudnieniach. Dzięki temu nawigator reaguje na wszelkie zmiany w przepływie ruchu (remonty, czasowe objazdy, wypadki i inne zmiany). I jeśli tylko będą miały istotny wpływ na przebieg podróży, natychmiast skoryguje trasę. Objazdy wyznaczane są tylko wtedy, gdy podróż potrwa krócej, a trasa będzie wiodła drogami kategorii zaakceptowanych przez kierowcę. Nawigacja nie powinna omijać korków za wszelką cenę.

„Zawsze pozostawiamy kierowcy wybór. To wyłącznie od niego zależy, czy wybierze automatyczne ponowne obliczenie trasy, czy też będzie za każdym razem decydował
o uwzględnieniu nowego planu podróży, a nawigacja doradzi, ile czasu zaoszczędzimy wybierając alternatywną trasę. Dostęp do odpowiedniego ustawienia funkcji jest bardzo łatwy”
– mówi Marek Krygier, CEE Manager marki Becker.

Optymalizacja trasy następuje w ramach dwóch trybów: automatycznego i ręcznego. W pierwszym przypadku nawigator samodzielnie zmienia trasę, gdy tylko znajdzie najdogodniejszy objazd. W trybie ręcznym kierowca za każdym razem decyduje, czy zaproponowana trasa mu odpowiada, czy też preferuje podróż według pierwotnej kalkulacji. Wiele zależy od preferencji użytkownika. Jeśli w trakcie dotychczasowej eksploatacji nie miał zastrzeżeń do jakości prowadzenia i map, to może polegać na automatycznej optymalizacji trasy.

Dostęp do informacji drogowych TMC/Premium TMC nie wymaga połączenia z internetem. Ma to szczególnie istotne znaczenie podczas wyjazdów za granicę. Dzięki temu kierowca unika opłat roamingowych, które są naliczane w przypadku nawigacji wymagających połączenia on-line i transferu danych (np. aplikacje w smartfonach czy tabletach) .

Zależnie od producenta nawigacji, funkcja TMC/Premium TMC jest dostępna za darmo lub wymaga płatnej aktywacji. Im wyższej klasy nawigacja, tym większe prawdopodobieństwo, że opłata za serwis informacji drogowych Premium TMC jest wliczona w cenę sprzętu. W przypadku, gdy producent żąda pewnej kwoty za aktywację usługi TMC Premium, to ma ona charakter jednorazowy. I dopóki  nawigacja działa jak należy, może do woli korzystać z systemu nie tyko podczas długich międzymiastowych podróży, ale także w trakcie przejażdżki z jednej dzielnicy miasta do drugiej.

Źródło: Tomasz Okurowski, Connected Life Communication Group

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA