REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za nielegalne oprogramowanie GPS?

Używanie nawigacji GPS. Fot. Fotolia
Używanie nawigacji GPS. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nawigacje satelitarne oparte o system GPS są bardzo popularnym elementem wyposażenia pojazdu, zarówno tego prywatnego, jak i firmowego. Aby móc korzystać z nawigacji nie wystarczy tylko odpowiedni sprzęt, potrzebne jest również oprogramowanie. Brak takiej licencji grozi nawet karą pozbawienia wolności.

Oryginalne oprogramowanie mapowe często przewyższa ceną samo urządzenie nawigacyjne. Popularną praktyką jest instalowanie w urządzeniach oprogramowania bez wymaganej licencji. Takie postępowanie na gruncie przepisów prawa karnego, a także prawa autorskiego może stanowić przestępstwo. Nie tylko instalowanie zakupionego oprogramowania w większej ilości urządzeń nawigacyjnych, niż pozwala na to licencja również rodzi odpowiedzialność karną.

REKLAMA

Co grozi za używanie nielegalnego oprogramowania GPS?

Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oprogramowania mapowe podlegają ochronie tak jak utwory, a ich kopiowanie i używanie bez zezwolenia właściciela praw autorskich jest zabronione oraz podlega sankcjom karnym i cywilnym. Osobie korzystającej z nielegalnego oprogramowania grozi grzywna, ograniczenie wolności lub pozbawienie wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Ponadto, ustawa ta przewiduje także przepadek narzędzi przestępstwa (czyli urządzeń nawigacyjnych) nawet jeśli nie były własnością użytkownika (art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Zobacz też: TomTom pomoże trafić na letnie wydarzenia sportowe

REKLAMA

Każdy producent oprogramowania lub inny podmiot, któremu przysługują autorskie prawa majątkowe może stosownie do ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych domagać się naprawienia szkody – mówi mecenas Jakub Brykczyński z Kancelarii Adwokackiej Brykczyński i Partnerzy. Naprawienie szkody  odbywa się poprzez zapłatę sumy pieniężnej w wysokości odpowiadającej dwukrotności, a w przypadku gdy naruszenie praw autorskich jest zawinione - trzykrotności stosownego wynagrodzenia -mówi J. Brykczyński.

Podmiot, który naruszył prawa autorskie może zostać obciążony dodatkowo obowiązkiem zapłaty na rzecz Funduszu Pomocy Twórczości odpowiedniej sumy pieniężnej. Kwota ta nie może być niższa niż dwukrotna wysokość uprawdopodobnionych korzyści odniesionych przez sprawcę dokonanego naruszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prywatna nawigacja często wykorzystywana jest także w autach służbowych, szczególnie jeśli wykonywana praca związana jest z licznymi wyjazdami służbowymi. Dlatego dobrze upewnić się czy dany program posiada wymaganą licencję. Dzięki temu unikniemy ewentualnych konsekwencjami prawnych -  mówi Małgorzata Słodownik, manager działu handlowego monitoringu pojazdów Flotis.pl.

Walka o odszkodowanie możliwa?

Korzystanie z nielegalnego oprogramowania rodzi również odpowiedzialność odszkodowawczą na gruncie przepisów prawa cywilnego. W takich wypadkach właściciel oprogramowania  musi wykazać, że poniósł szkodę i w jakiej wysokości oraz że szkoda jest wynikiem działania firmy mającej nielegalne oprogramowanie.

Zobacz też: Brak badań technicznych, a odszkodowanie po kolizji

Również kodeks karny przewiduje odpowiedzialność za uzyskanie cudzego oprogramowania bez zgody osoby uprawnionej. Zgodnie z artykułem 278 § 2 k.k. kara wynosi od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności. Kodeks karny zostały reguluje też kwestie paserstwa umyślnego oraz nieumyślnego. W tym przez nieumyślne paserstwo rozumie się również sytuację w której osoba powinna i może przypuszczać, że dane urządzenie nie podsiada stosownej licencji lub zostało nielegalnie skopiowane.

Źródło: Creandi

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA