REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest ubezpieczenie NNW? Czy warto je wykupić?

Adam Kret
Ubezpieczenie NNW jest dla kierowcy tym, czym dla jego samochodu jest ubezpieczenie AutoCasco (AC) fot. Fotolia
Ubezpieczenie NNW jest dla kierowcy tym, czym dla jego samochodu jest ubezpieczenie AutoCasco (AC) fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) kierowcy i pasażerów samochodu jest rodzajem ubezpieczenia osobowego (nie dotyczy mienia) – wypłacanego w przypadku wystąpienia negatywnych skutków zdrowotnych związanych z ruchem pojazdu.

Ubezpieczenie NNW, a OC sprawcy wypadku

Biorąc pod uwagę fakt obowiązkowego ubezpieczenia OC kierowców – oraz to, że zakres tego ubezpieczenia co do zasady obejmuje większość zakresu ubezpieczenia NNW – należy zastanowić się, kiedy można z niego skorzystać.

REKLAMA

W tym celu należy rozpatrzeć co najmniej dwie sytuacje:

1. Kierowca i jego pasażerowie (samochód A) uczestniczyli w wypadku spowodowanym przez innego kierowcę (samochód B).

W powyższej sytuacji, wszyscy poszkodowani w wypadku znajdujący się w pojeździe A (łącznie z kierowcą) mogą dochodzić odszkodowania z OC sprawcy (kierującego pojazdem) B. Biorąc pod uwagę wysokość sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC kierowców (min. 1.000.000 Euro) jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż sięganie do ubezpieczenia NNW.

Zobacz też: Kiedy stracisz gwarancję na samochód?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli posiadacz pojazdu B nie ubezpieczył pojazdu w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC – lub jest nieznany (np. zbiegł z miejsca wypadku) – wówczas możemy zwrócić się o wypłatę odszkodowania do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

2. Kierujący pojazdem A – przewożąc pasażerów spowodował wypadek komunikacyjny, w którym jego pasażerowie zostali poszkodowani.

Analogicznie do poprzedniego przypadku – pasażerowie pojazdu również mogą skorzystać z ubezpieczenia OC sprawcy (tak. m.in. Sąd Najwyższy w uchwale 7-u sędziów z dnia 7 lutego 2008r. sygn. akt III CZP 115/07). Orzecznictwo Sądu Najwyższego pozwoliło także wyprowadzić zasadę w myśl, prawo do odszkodowania mają wszyscy pasażerowie – niezależnie od tego czy są spokrewnieni z kierowcą (Dot. to także małżonków) czy też jedynie współwłaścicielami pojazdu.

Z ubezpieczenia OC (własnego) może także skorzystać właściciel pojazdu (posiadacz) – który został poszkodowany w sytuacji gdy jego pojazdem kierowała inna osoba. 

Jedyną osobą, która w tej sytuacji nie będzie mogła uzyskać odszkodowanie z OC – jest kierujący pojazdem. Wówczas może on jednak skorzystać z ubezpieczenia NNW.

Jak widać, w zakresie objętym ubezpieczeniem OC – jedyną osobą, której może ewentualnie zależeć na ubezpieczeniu NNW – jest kierujący pojazdem – sprawca wypadku.

Kiedy ubezpieczenie NNW może okazać się przydatne

Stosując uproszczoną analogię – ubezpieczenie NNW jest dla kierowcy tym, czym dla jego samochodu jest ubezpieczenie AutoCasco (AC) tj. zabezpiecza te sytuacje, w których nie może on skorzystać z ubezpieczenia OC w celu naprawienia (wyrównania) szkody.

Zobacz też: Radio CB – czy jego używanie jest legalne?

Co do zasady, ubezpieczenie NNW obejmuje szkody na osobach (kierowcy i jego pasażerów) związane z ruchem pojazdu, obejmujące uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci wskutek nieszczęśliwego wypadku.

 Ubezpieczyciele częstokroć pozwalają zastosować je sytuacjach, które nie są z ruchem wprost związane (co też stanowi po części efekt orzecznictwa Sądu Najwyższego).

Są to m.in. sytuacje takie jak:

  • wsiadanie i wysiadanie z pojazdu
  • tankowanie pojazdu
  • rozładunek i załadunek pojazdu

Można również spotkać się z sytuacjami, w których ubezpieczeniem NNW objęte są zdarzenia wywołane sytuacją zdrowotną kierującego pojazdem (np. zawał serca, czy udar mózgu).

Ubezpieczenie obejmuje także skutki nieszczęśliwego wypadku, które ujawniły po upływie określonego odstępu czasu (np. w PZU – jest to okres 2 lat nastąpienia zdarzenia).

Aby poznać szczegółowe warunki ubezpieczenia u danego ubezpieczyciela – należy przeczytać Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU) – dostępne na stronach internetowych.

Kiedy odszkodowanie z ubezpieczenia NNW nie zostanie wypłacone

Kwestia odmowy spełniania świadczenia – w tym wypadku regulowana jest w OWU danego ubezpieczyciela. Inaczej niż w przypadku ubezpieczenia OC (regulowanego ustawowo) mają tu większą swobodę.

Zobacz też: Wszystko o kumulacji punktów karnych

Najczęstsze przyczyny odmowy wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia NNW następuje:

  • w stosunku do kierowcy w przypadku:
    • spowodowania szkody pod wpływem alkoholu,
    • celowego spowodowania szkody
    • spowodowania szkody samochodem nieposiadającym ważnych badań technicznych, a przyczyną wypadku był stan techniczny pojazdu.
  • W stosunku do pasażerów w sytuacjach:
    • Znajdowania się pod wpływem alkoholu (chyba że nie miało to wpływu na powstanie szkody).
    • Świadomego przejazdu z kierującym znajdującym się pod wpływem alkoholu lub innych środków.

Zobacz też: Użytkowanie samochodów służbowych do celów prywatnych

Czy ubezpieczenie NNW kierującego i pasażerów się opłaca?

REKLAMA

Składka ubezpieczenia NNW z reguły nie jest wysoka i wynosi kilkadziesiąt złotych – biorąc to pod uwagę, a także fakt, iż obejmuje sytuacje nie uwzględnione częstokroć w ubezpieczeniu OC, oraz to, że pozwala chronić kierowcę- sprawcę wypadku; wykupienie tego ubezpieczenia wydaje się dobrym rozwiązaniem (zwłaszcza w pakiecie ubezpieczeń).

Co interesujące, biorąc pod uwagę zakres ubezpieczenia OC – ubezpieczenie NNW pasażerów wydaje się praktycznie zbędne – jednak z reguły nie można z tej części ubezpieczenia zrezygnować.

Zawierając umowę ubezpieczenia NNW sprawdź Ogólne Warunki Ubezpieczenia oraz wysokość sumy gwarancyjnej (maksymalna wysokość odszkodowania). 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA