REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

oprac. Kuba Brzeziński
jak się produkuje dywaniki samochodowe, produkcja dywaników samochodowych, polskie dywaniki samochodowe
Jak się produkuje dywaniki samochodowe?
LUX-PRESS A.Sosinski
Materiały FroGum

REKLAMA

REKLAMA

Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

W przypadku dywaników samochodowych liczy się... technologia. Technologia ich zaprojektowania, ale i wykonania czy wyprodukowania. Tylko dzięki temu mogą powstać produkty co do milimetra dopasowane do różnorodnych marek i modeli samochodów. Tylko dzięki temu też co 5 do 10 sekund z linii produkcyjnej schodzi jeden dywanik.

REKLAMA

REKLAMA

Po pierwsze liczy się budulec dla dywaników samochodowych

Przykład ciekawie zaprojektowanej technologii dotyczy polskiej firmy FroGum. Kluczem do sukcesu dla niej stało się innowacyjne tworzywo TPE, czyli tzw. Thermoplastic Elastomer. Stanowiąc specjalną, autorską mieszankę opracowaną przez firmę, wyróżnia się tym, że nie zawiera substancji szkodliwych dla zdrowia. Tworzywo łączy elastyczność gumy z trwałością plastiku, co przekłada się na dużą odporność dywaników na różnorodne warunki eksploatacyjne.

Zależało nam na opracowaniu takiej mieszanki, dzięki której finalne produkty będą nie tylko funkcjonalne, ale i łatwe w czyszczeniu, wytrzymałe i maksymalnie chroniące oryginalną podłogę auta. Wiedzieliśmy także, jak wielu kierowców zwraca uwagę na aspekt wizualny. W tej kwestii TPE okazało się świetnym pomysłem – przekonuje Bartosz Frontczak, Chief Research and Development Officer, członek zarządu FroGum.

Co ciekawe, tworzywo TPE oraz system linii produkcyjnej pozwalają na to, aby wytwarzanie dywaników i wkładek do bagażnika odbywało się w duchu "zero waste". Każdy skrawek niewykorzystanego materiału zostaje przetworzony oraz spożytkowany w kolejnych produktach.

REKLAMA

Po drugie kwestia dopasowania dywanika do podłogi

Technologia oznacza też dopasowanie dywaników. Tu szczególne pole do popisu daje technologia skanowania 3D. Nowoczesna metoda umożliwia dokładne odwzorowanie geometrii wnętrza pojazdów. Skanowanie podłogi konkretnego modelu pojazdu pozwala na uzyskanie szczegółowych wymiarów i kształtów, niezbędnych do wykonania form, na których powstają gotowe dywaniki samochodowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziś rozwój technologii pozwala na niemal całkowitą automatyzację wielu procesów – od laserowego skanowania, po projektowanie czy frezowanie, które odbywa się za pomocą maszyn CNC. Jest to metoda nawet kilkusetkrotnie szybsza i efektywniejsza niż te stosowane przez nas kilkanaście lat temu. Można to porównać do znanej, polskiej kreskówki „Zaczarowany Ołówek", gdzie każdy zaprojektowany przez nas wzór można przekształcić w realny produkt – mówi Bartosz Frontczak z FroGum.

Po trzecie kontrola jakości dywaników samochodowych

Ostatnim elementem jest kontrola jakości – od projektowania po pakowanie. Proces można podzielić na trzy etapy. Pierwszym z nich jest dokładny nadzór dostarczonych surowców – sprawdzenie ich oznaczeń oraz zgodności ze specyfikacją dostawy. Kolejnym etapem jest tzw. kontrola międzyoperacyjna, podczas której pracownicy reagują na wszelkie wady, takie jak niepoprawnie wytłoczone wzory czy ubytki w tworzywie oraz weryfikacja zgodności finalnych produktów z pierwotnymi wymaganiami.

Ostatnim etapem jest szczegółowa kontrola podczas pakowania. Wówczas pracownicy sprawdzają zgodność wykonanych pomiarów, wyglądu i przetworzenia materiału z ustalonymi parametrami.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA