Montaż elektrycznie sterowanych lusterek - jakie możemy napotkać trudności?
REKLAMA
REKLAMA
Elektryczne lusterka – dla jednych zbędny gadżet dla drugich wygoda, bez której ciężko się obejść. Szczególnie przydatne będą wtedy, gdy naszego samochodu używa dwóch kierowców o różnych wzroście. Co trzeba zrobić, by zamontować je samemu?
REKLAMA
Zobacz też: Fiat Panda II: montaż podgrzewanych lusterek – krok po kroku
Zanim zakupimy lusterka, sprawdźmy czy posiadamy odpowiednią instalację w samochodzie. Okazuje się, że część modeli jest na tyle zunifikowana, że posiadają wiązki elektryczne wprowadzone do drzwi, mimo że nie były wyposażone w elektrycznie sterowane lusterka. Jeżeli samochód, który posiadamy nie został wyposażony w żadne elektryczne elementy w drzwiach, okablowanie będziemy musieli najprawdopodobniej przeciągnąć sami. Jednak, gdy drzwi są wyposażone w centralny zamek lub elektrycznie otwierane szyby, prawdopodobieństwo tego, że wiązka umieszczona w przelotce prowadzącej do drzwi posiada także instalację sterowania lusterek i ich ogrzewania, wzrasta.
Czy mój samochód posiada niezbędną wiązkę?
Aby sprawdzić, czy nasz samochód jest gotowy do wpięcia elektrycznie sterowanych lusterek, musimy odnaleźć kabelki lub kostki pod tapicerką drzwi. Instalacje mogą posiadać różne ilości pinów/przewodów. Możemy znaleźć sześć pinów (zasilanie, masa, sterowanie, ogrzewanie), ale także dziewięć lub nawet więcej (jeżeli model przewidywał również lusterka składane bądź z kierunkowskazami). Jeżeli w aucie nie ma gotowej do wpięcia kostki, zaopatrzmy się w schemat instalacji. Należy odnaleźć przewód zasilający, na który jest podawane napięcie 12V, a następnie pomierzyć przejścia pomiędzy kolejnymi przewodami odnajdując w ten sposób sterowanie. Warto także odłączyć wtyczkę wpiętą bezpośrednio w drzwi. Może okazać się, że mimo braku instalacji pod tapicerką, nasz samochód posiada już przeciągnięte przewody od skrzynki bezpieczników do drzwi. Nie będziemy musieli wtedy sami tworzyć wpięcia do zasilania i masy.
Zobacz też: Jak walczyć z wilgocią w samochodzie?
Jeżeli już sprawdziliśmy, czy posiadamy instalację, pozostaje kupno lusterek dopasowanych do konkretnego modelu. Kupując lusterka pamiętajmy o ilości pinów wtyczki także w przełączniku (manipulatorze), który będzie umieszczony w osłonie przy szybie, bądź rączce drzwi. Rozważając kupno lusterek pochodzących z angielskich samochodów, pamiętajmy o tym, że część modeli posiada różnej wielkości lusterka po prawej i po lewej stronie. Natomiast na rynku są także rozwiązania, które pozwalają na przełączenie mechanizmów lusterek na prawo- lub lewostronny ruch – taki przełącznik znajduje się w lusterku. Szkła w takich lusterkach są po prawej i lewej stronie takie same.
Montujemy elektrycznie sterowane lusterko
Wymontowanie lusterka nie powinno sprawić problemu. Będziemy musieli poradzić sobie z zaczepami obudowy lusterek lub śrubkami w zależności od rozwiązania, a następnie mocowaniem lusterka. Wiązka może być ukryta w drzwiach, więc niezbędne będzie również zdemontowanie tapicerki drzwi. Następnie montujemy nowe lusterka, pamiętając o wyprowadzeniu przewodów do wnętrza samochodu. To część mechaniczna operacji. Następnym krokiem jest już podpięcie do instalacji.
Zobacz też: Kino w samochodzie – na co zwrócić uwagę przed montażem?
Jeżeli w samochodzie jest już przeprowadzona instalacja, czeka nas jedynie wpięcie kostek i sprawdzenie, czy układ jest chroniony jest bezpiecznikami. W przypadku, gdy wykonujemy wszystko samodzielnie, musimy podłączyć bezpieczniki w wolnych miejscach skrzynki lub dołożyć dodatkową. Będzie to jeden bezpiecznik dla sterowania lusterkami i jeden dla ogrzewania. Sprawdźmy także, czy w naszym samochodzie istnieje przekaźnik sterowania lusterkami. Taki przekaźnik może równocześnie być odpowiedzialny za opóźnienie wyłączenia oświetlenia wewnętrznego. Zasilanie sterowania lusterek może być wpięte do instalacji stacyjki, wtedy lusterka będą działać dopiero po włączeniu stacyjki. Można również skorzystać z przewodu biegnącego od akumulatora do skrzynki bezpieczników. Inną opcją jest podpięcie się pod zasilanie elektrycznie sterowanych szyb. Pamiętajmy również o wpięciu przewodu masowego w nadwozie. Jeżeli lusterka są także podgrzewane elektrycznie, odpowiedzialne za tę funkcję przewody możemy wpiąć do instalacji ogrzewania tylnej szyby.
Gdzie napotkam problemy?
Największy problem w przypadku podłączenia elektrycznie sterowanych lusterek, to identyfikacja przewodów. Poprawne rozpoznanie przewodów zaoszczędzi nam kłopotów z odwrotnie działającym silniczkiem (w przypadku niepoprawnie wpiętych pinów sterowania) lub zwarcia w obwodzie (jeżeli nie sprawdzimy wpierw, który przewód jest przewodem zasilającym). Koniecznie powinniśmy sprawdzić, jaki rozkład pinów posiada wtyczka w naszym samochodzie, a gdy jesteśmy już pewni przystąpić do podłączania lusterek.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.