Dlaczego nie działa spryskiwacz? Co mogło się popsuć?
REKLAMA
REKLAMA
Zatkane dysze spryskiwacza
Do omywania płynem przedniej szyby potrzeba przynajmniej dwóch dysz spryskujących. Mogą one być umieszczone w jednej obudowie lub oddzielnie. Jeśli któraś z nich jest zapchana, łatwo to zauważyć po zmniejszonym wydatku wydobywającej się przez nią strużki cieczy lub jej całkowitym zaniku. Najlepszym sposobem na udrożnienie zapchanej dyszy jest przedmuchanie jej sprężonym powietrzem.
REKLAMA
Zobacz również: Jak wyregulować spryskiwacz szyby przedniej?
Warto przy tej okazji zdjąć przewód zasilający dyszę w płyn, żeby zanieczyszczenia które utknęły w dyszy, nie dostały się z powrotem do obiegu - mogą ją z powrotem szybko zatkać. Poza tym można będzie w ten sposób przedmuchać dyszę w obu kierunkach, co czyni ten zabieg bardziej skutecznym. Brak dostępu do sprężonego powietrza nie oznacza, że nie uda się odetkać zatkanej dyszy. Jej kanały można spróbować udrożnić za pomocą kawałka drutu o grubości nieco mniejszej od średnicy dyszy. Drut powinien być przy tym stosunkowo miękki, żeby uniknąć tzw. rozkalibrowania dysz.
Płyn trafia na szybę auta za nami?
Skuteczność działania spryskiwacza w dużym stopniu zależy od ustawienia dysz, bo co z tego jeśli podczas jazdy płyn zraszał będzie jedynie dół szyby albo trafiał na dach. Ważne jest nie tylko ustawienie dysz w płaszczyźnie pionowej. Istotną rolę odgrywa też zasięg dysz na boki, aby wielkość zraszanego obszaru szyby była optymalna. Dysze muszą dawać się regulować. Do tego celu mogą służyć łatwe w obsłudze mechanizmy zmieniające w niewielkim zakresie ustawienie obudowy dysz. W wielu spotykanych rozwiązaniach dysze w obudowie zamocowane są w kulowych przegubach. Stosunkowo łatwo je regulować za pomocą sztywnego pręcika włożonego w otwór dyszy. Przy tej czynności ryzyko rozkalibrowania kanału jest dużo większe niż przy czyszczeniu i dlatego należy to robić z większą ostrożnością.
Podejrzany nr 2 - zagięta rurka
Płyn nie może napotykać na swojej drodze dodatkowych niepotrzebnych przeszkód. Na przykład przewód, którym jest tłoczny, nie może być załamany. Miejscem najbardziej narażonym na taką przypadłość jest odcinek między stałą częścią nadwozia a ruchomą pokrywą. Załamywanie się przewodu to często rezultat złego mocowania, jego całkowitego braku, niewłaściwego ułożenia lub nieodpowiedniej długości, co trzeba poprawić.
Zobacz również: Jaki „zapas” wozić w bagażniku?
Podejrzany nr 3 - niesprawna pompa
Elektryczne pompki spryskiwacza mają bardzo podobne parametry. Daje to możliwość zastępowania jednych innymi, co w przypadku awarii może znacznie wpłynąć na zmniejszenie kosztów naprawy. W przypadku pompek montowanych bezpośrednio na zbiorniku spryskiwacza, ich zamienniki muszą mieć takie same położenie i średnice króćców wlotowych i wylotowych. Identyczny musi być również kształt i ustawienie styków w gnieździe pod kostkę zasilającą.
REKLAMA
REKLAMA