REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyeliminować "piszczenie" hamulców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Piszczące hamulce nie muszą oznaczać konieczności wizyty w warsztacie.
Piszczące hamulce nie muszą oznaczać konieczności wizyty w warsztacie.

REKLAMA

REKLAMA

Wciskamy pedał hamulca i słyszymy przeraźliwy pisk i zgrzyt, aż do momentu gdy zatrzymamy auto. W wielu przypadkach piszczenie hamulców może oznaczać konieczność wizyty w warsztacie, ale nie zawsze. Dlaczego zatem hamulce piszczą?

Gdy piszczą hamulce

Choć nie należy generalizować, w większości przypadków piszczące hamulce oznaczają konieczną wizytę w serwisie. Najczęściej pisk jest po prostu efektem nadmiernego zużycie okładzin ciernych. Metalowe elementy zaczynają trzeć o tarczę lub bęben, wpadają w rezonans i hałasują...

REKLAMA

REKLAMA

W takim przypadku konieczna jest wręcz natychmiastowa wymiana klocków lub szczęk hamulcowych. Jeśli tego nie zrobimy, narażamy się na większe wydatki, bo tarcza nie wytrzyma długo w starciu z żeliwną płytką, czyli pozostałością po klocku hamulcowym, którego okładzina już dawno się starła.

Zobacz galerię: najmniej awaryjne dziesięcioletnie samochody

Brud, rdza i inne nieszczęścia

Hamulce mogą wydawać nieprzyjemne piszczące dźwięki również wtedy, gdy się zacierają, czyli w momencie, gdy okładziny cierne cały czas dotykają tarczy lub bębna. Charakterystyczny jest wówczas również drażniący zapach wdzierający się do kabiny po każdym dotknięciu pedału hamulca. To nadmiernie rozgrzane klocki lub szczęki...

REKLAMA

Zobacz też: Jak oszczędzać hamulce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naprawa? Najczęściej wystarczy rozebranie, gruntowne czyszczenie i złożenie każdego z zacisków i jarzm klocków. Jeśli jednak klocki zużyły się bardzo nierównomiernie, wtedy konieczna jest ich wymiana.

W przypadku hamulców bębnowych głównym podejrzanym zawsze jest rdzewiejący mechanizm samoregulacji luzów szczęk. Trzeba go regularnie czyścić przy każdym serwisie, a jeśli się zapiecze - „rozruszać”. Niestety, ten element bardzo trudno kupić jako część zamienną. Występuje głównie w całych zestawach remontowych z cylinderkami i szczękami.

Sport to... ryzyko piszczenia

„Muzykalne” hamulce to również typowa przypadłość aut sportowych. W tym przypadku często to nie objaw awarii.

Zobacz też: Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?

Sportowe układy hamulcowe są przystosowane do dużo cięższej pracy i wyższych temperatur. Klocki są „luźniejsze”, zdarza się zatem, że na zimno przemieszczają się wewnątrz zacisku trąc delikatnie o tarczę. Zupełnie inny jest też skład okładziny ciernej, która jest odpowiednio bardziej twarda i odporna na temperatury. Takie klocki przez pierwsze 3-4 cykle hamowania zawsze układają się do tarczy.

Pamiętajmy również, że auta sportowe mają często tarcze żeliwne lub ceramiczne, dużo większe od „standardowych”. Są one dużo twardsze od stalowych, dzięki czemu mogą mieć mniejszą grubość i wagę. To powoduje jednak, że łatwiej wpadają w wibracje i rezonans. Można to zaobserwować szczególnie podczas rajdów samochodowych. Auta klasy S2000 lub WRC praktycznie zawsze piszczą hamulcami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA