REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyeliminować "piszczenie" hamulców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Piszczące hamulce nie muszą oznaczać konieczności wizyty w warsztacie.
Piszczące hamulce nie muszą oznaczać konieczności wizyty w warsztacie.

REKLAMA

REKLAMA

Wciskamy pedał hamulca i słyszymy przeraźliwy pisk i zgrzyt, aż do momentu gdy zatrzymamy auto. W wielu przypadkach piszczenie hamulców może oznaczać konieczność wizyty w warsztacie, ale nie zawsze. Dlaczego zatem hamulce piszczą?

Gdy piszczą hamulce

Choć nie należy generalizować, w większości przypadków piszczące hamulce oznaczają konieczną wizytę w serwisie. Najczęściej pisk jest po prostu efektem nadmiernego zużycie okładzin ciernych. Metalowe elementy zaczynają trzeć o tarczę lub bęben, wpadają w rezonans i hałasują...

REKLAMA

W takim przypadku konieczna jest wręcz natychmiastowa wymiana klocków lub szczęk hamulcowych. Jeśli tego nie zrobimy, narażamy się na większe wydatki, bo tarcza nie wytrzyma długo w starciu z żeliwną płytką, czyli pozostałością po klocku hamulcowym, którego okładzina już dawno się starła.

Zobacz galerię: najmniej awaryjne dziesięcioletnie samochody

Brud, rdza i inne nieszczęścia

Hamulce mogą wydawać nieprzyjemne piszczące dźwięki również wtedy, gdy się zacierają, czyli w momencie, gdy okładziny cierne cały czas dotykają tarczy lub bębna. Charakterystyczny jest wówczas również drażniący zapach wdzierający się do kabiny po każdym dotknięciu pedału hamulca. To nadmiernie rozgrzane klocki lub szczęki...

Zobacz też: Jak oszczędzać hamulce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naprawa? Najczęściej wystarczy rozebranie, gruntowne czyszczenie i złożenie każdego z zacisków i jarzm klocków. Jeśli jednak klocki zużyły się bardzo nierównomiernie, wtedy konieczna jest ich wymiana.

W przypadku hamulców bębnowych głównym podejrzanym zawsze jest rdzewiejący mechanizm samoregulacji luzów szczęk. Trzeba go regularnie czyścić przy każdym serwisie, a jeśli się zapiecze - „rozruszać”. Niestety, ten element bardzo trudno kupić jako część zamienną. Występuje głównie w całych zestawach remontowych z cylinderkami i szczękami.

Sport to... ryzyko piszczenia

„Muzykalne” hamulce to również typowa przypadłość aut sportowych. W tym przypadku często to nie objaw awarii.

Zobacz też: Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?

REKLAMA

Sportowe układy hamulcowe są przystosowane do dużo cięższej pracy i wyższych temperatur. Klocki są „luźniejsze”, zdarza się zatem, że na zimno przemieszczają się wewnątrz zacisku trąc delikatnie o tarczę. Zupełnie inny jest też skład okładziny ciernej, która jest odpowiednio bardziej twarda i odporna na temperatury. Takie klocki przez pierwsze 3-4 cykle hamowania zawsze układają się do tarczy.

Pamiętajmy również, że auta sportowe mają często tarcze żeliwne lub ceramiczne, dużo większe od „standardowych”. Są one dużo twardsze od stalowych, dzięki czemu mogą mieć mniejszą grubość i wagę. To powoduje jednak, że łatwiej wpadają w wibracje i rezonans. Można to zaobserwować szczególnie podczas rajdów samochodowych. Auta klasy S2000 lub WRC praktycznie zawsze piszczą hamulcami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA