REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o hamulce w przyczepie?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Duże i ciężkie przyczepy, ciągnięte przez auta osobowe muszą być wyposażone w hamulec najazdowy, wspomagający działanie samochodowego hamulca zasadniczego.

W przyczepach stosowane są najczęściej hamulce bębnowe. Tarczowe należą do rzadkości i zwykle są spotykane w przyczepach budowanych samodzielnie przez użytkowników. Aby stwierdzić, czy hamulce w przyczepie działają poprawnie, nie potrzeba jeździć z nią na stację diagnostyczną. Oto najczęstsze objawy wadliwej pracy układu hamulcowego.

REKLAMA

1. Droga hamowania zestawu samochód – przyczepa jest znacznie dłuższa, niż samego auta. Dowodzi to albo zużycia okładzin na szczękach hamulca, albo ich zawilgocenia lub zaolejenia, albo – rozregulowania się mechanizmu hamulca najazdowego. Zawilgocenie znika szybko po kilku zahamowaniach, pozostałe usterki wymagają zdiagnozowania i naprawy. Zaolejone szczęki hamulcowe wymagają wymiany – nie można usunąć w żaden sposób smaru, który w nie wniknął.

Zobacz również: Jak nie należy dokręcać kół samochodowych?

REKLAMA

2. Podczas hamowania słychać z bębna hamulcowego niepokojące odgłosy, np. zgrzytanie lub głośny szum albo odgłos tarcia metalu o metal. Prawdopodobnie nastąpiło całkowite zużycie okładzin hamulcowych na co najmniej jednej szczęce, albo jej zablokowanie się lub uszkodzenie urządzenia ją przytrzymującego. Zdjęcie bębna i znalezienie przyczyny jest konieczne. Wymieniać należy obie szczęki, wówczas wydłuży się czas do kolejnej naprawy.

3. Jeżeli bębny hamulcowe grzeją się podczas jazdy bez hamowania, to zapewne rozregulował się mechanizm hamulca najazdowego. Jeżeli jego zluzowanie i przesmarowanie nie pomoże, trzeba zdjąć bębny i sprawdzić, czy szczęki są zamontowane prawidłowo. To znaczy czy nie spadły lub nie odkleiły się od nich nakładki cierne. Lekkie nagrzewanie się bębnów hamulcowych może być spowodowane także brakiem lub niedoborem smaru w łożyskach piast przyczepy albo zużyciem tych łożysk. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak ruszać pod górkę bez użycia hamulca ręcznego?

4. Jeżeli podczas gwałtownego hamowania przyczepa szarpie na boki, wówczas prawdopodobnie działanie hamulca w jednym z kół jest skuteczniejsze, niż w drugim. Można to sprawdzić podczas jazdy, często hamując. Gorsze działanie objawi się niższą temperaturą bębna hamulcowego.

5. Zablokowanie kół przyczepy podczas jazdy świadczy o poważniejszej usterce, wynikającej ze złej regulacji mechanizmu hamulca najazdowego. Prawdopodobnie konieczna będzie wizyta u specjalisty.

Poprawność regulacji hamulca najazdowego można łatwo sprawdzić podczas jazdy do przodu i do tyłu po gładkiej, poziomej drodze. Gdy hamulec jest ustawiony zbyt luźno, wówczas jego hamowanie przy jeździe do przodu będzie znikome, co da się odczuć po konieczności mocniejszego naciskania na pedał hamulca. Gdy hamulec w przyczepie jest zbyt napięty, wówczas cofanie z nią będzie niemożliwe – koła natychmiast zostaną zablokowane lub będą stawiały opór.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA