REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o hamulce w przyczepie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Duże i ciężkie przyczepy, ciągnięte przez auta osobowe muszą być wyposażone w hamulec najazdowy, wspomagający działanie samochodowego hamulca zasadniczego.

W przyczepach stosowane są najczęściej hamulce bębnowe. Tarczowe należą do rzadkości i zwykle są spotykane w przyczepach budowanych samodzielnie przez użytkowników. Aby stwierdzić, czy hamulce w przyczepie działają poprawnie, nie potrzeba jeździć z nią na stację diagnostyczną. Oto najczęstsze objawy wadliwej pracy układu hamulcowego.

REKLAMA

1. Droga hamowania zestawu samochód – przyczepa jest znacznie dłuższa, niż samego auta. Dowodzi to albo zużycia okładzin na szczękach hamulca, albo ich zawilgocenia lub zaolejenia, albo – rozregulowania się mechanizmu hamulca najazdowego. Zawilgocenie znika szybko po kilku zahamowaniach, pozostałe usterki wymagają zdiagnozowania i naprawy. Zaolejone szczęki hamulcowe wymagają wymiany – nie można usunąć w żaden sposób smaru, który w nie wniknął.

Zobacz również: Jak nie należy dokręcać kół samochodowych?

REKLAMA

2. Podczas hamowania słychać z bębna hamulcowego niepokojące odgłosy, np. zgrzytanie lub głośny szum albo odgłos tarcia metalu o metal. Prawdopodobnie nastąpiło całkowite zużycie okładzin hamulcowych na co najmniej jednej szczęce, albo jej zablokowanie się lub uszkodzenie urządzenia ją przytrzymującego. Zdjęcie bębna i znalezienie przyczyny jest konieczne. Wymieniać należy obie szczęki, wówczas wydłuży się czas do kolejnej naprawy.

3. Jeżeli bębny hamulcowe grzeją się podczas jazdy bez hamowania, to zapewne rozregulował się mechanizm hamulca najazdowego. Jeżeli jego zluzowanie i przesmarowanie nie pomoże, trzeba zdjąć bębny i sprawdzić, czy szczęki są zamontowane prawidłowo. To znaczy czy nie spadły lub nie odkleiły się od nich nakładki cierne. Lekkie nagrzewanie się bębnów hamulcowych może być spowodowane także brakiem lub niedoborem smaru w łożyskach piast przyczepy albo zużyciem tych łożysk. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak ruszać pod górkę bez użycia hamulca ręcznego?

4. Jeżeli podczas gwałtownego hamowania przyczepa szarpie na boki, wówczas prawdopodobnie działanie hamulca w jednym z kół jest skuteczniejsze, niż w drugim. Można to sprawdzić podczas jazdy, często hamując. Gorsze działanie objawi się niższą temperaturą bębna hamulcowego.

5. Zablokowanie kół przyczepy podczas jazdy świadczy o poważniejszej usterce, wynikającej ze złej regulacji mechanizmu hamulca najazdowego. Prawdopodobnie konieczna będzie wizyta u specjalisty.

Poprawność regulacji hamulca najazdowego można łatwo sprawdzić podczas jazdy do przodu i do tyłu po gładkiej, poziomej drodze. Gdy hamulec jest ustawiony zbyt luźno, wówczas jego hamowanie przy jeździe do przodu będzie znikome, co da się odczuć po konieczności mocniejszego naciskania na pedał hamulca. Gdy hamulec w przyczepie jest zbyt napięty, wówczas cofanie z nią będzie niemożliwe – koła natychmiast zostaną zablokowane lub będą stawiały opór.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA