REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o hamulce w przyczepie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Duże i ciężkie przyczepy, ciągnięte przez auta osobowe muszą być wyposażone w hamulec najazdowy, wspomagający działanie samochodowego hamulca zasadniczego.

W przyczepach stosowane są najczęściej hamulce bębnowe. Tarczowe należą do rzadkości i zwykle są spotykane w przyczepach budowanych samodzielnie przez użytkowników. Aby stwierdzić, czy hamulce w przyczepie działają poprawnie, nie potrzeba jeździć z nią na stację diagnostyczną. Oto najczęstsze objawy wadliwej pracy układu hamulcowego.

REKLAMA

1. Droga hamowania zestawu samochód – przyczepa jest znacznie dłuższa, niż samego auta. Dowodzi to albo zużycia okładzin na szczękach hamulca, albo ich zawilgocenia lub zaolejenia, albo – rozregulowania się mechanizmu hamulca najazdowego. Zawilgocenie znika szybko po kilku zahamowaniach, pozostałe usterki wymagają zdiagnozowania i naprawy. Zaolejone szczęki hamulcowe wymagają wymiany – nie można usunąć w żaden sposób smaru, który w nie wniknął.

Zobacz również: Jak nie należy dokręcać kół samochodowych?

REKLAMA

2. Podczas hamowania słychać z bębna hamulcowego niepokojące odgłosy, np. zgrzytanie lub głośny szum albo odgłos tarcia metalu o metal. Prawdopodobnie nastąpiło całkowite zużycie okładzin hamulcowych na co najmniej jednej szczęce, albo jej zablokowanie się lub uszkodzenie urządzenia ją przytrzymującego. Zdjęcie bębna i znalezienie przyczyny jest konieczne. Wymieniać należy obie szczęki, wówczas wydłuży się czas do kolejnej naprawy.

3. Jeżeli bębny hamulcowe grzeją się podczas jazdy bez hamowania, to zapewne rozregulował się mechanizm hamulca najazdowego. Jeżeli jego zluzowanie i przesmarowanie nie pomoże, trzeba zdjąć bębny i sprawdzić, czy szczęki są zamontowane prawidłowo. To znaczy czy nie spadły lub nie odkleiły się od nich nakładki cierne. Lekkie nagrzewanie się bębnów hamulcowych może być spowodowane także brakiem lub niedoborem smaru w łożyskach piast przyczepy albo zużyciem tych łożysk. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak ruszać pod górkę bez użycia hamulca ręcznego?

4. Jeżeli podczas gwałtownego hamowania przyczepa szarpie na boki, wówczas prawdopodobnie działanie hamulca w jednym z kół jest skuteczniejsze, niż w drugim. Można to sprawdzić podczas jazdy, często hamując. Gorsze działanie objawi się niższą temperaturą bębna hamulcowego.

5. Zablokowanie kół przyczepy podczas jazdy świadczy o poważniejszej usterce, wynikającej ze złej regulacji mechanizmu hamulca najazdowego. Prawdopodobnie konieczna będzie wizyta u specjalisty.

Poprawność regulacji hamulca najazdowego można łatwo sprawdzić podczas jazdy do przodu i do tyłu po gładkiej, poziomej drodze. Gdy hamulec jest ustawiony zbyt luźno, wówczas jego hamowanie przy jeździe do przodu będzie znikome, co da się odczuć po konieczności mocniejszego naciskania na pedał hamulca. Gdy hamulec w przyczepie jest zbyt napięty, wówczas cofanie z nią będzie niemożliwe – koła natychmiast zostaną zablokowane lub będą stawiały opór.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA