REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co dają nawiercane tarcze hamulcowe, czy można je montować w każdym aucie?

Subskrybuj nas na Youtube
Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Są montowane seryjnie w autach sportowych, ale występują też jako zamienniki do większości popularnych modeli. Nawiercane tarcze hamulcowe, bo o nich mowa, są przy tym droższe od klasycznych. Czy taka inwestycja się opłaca? Czy nawiercane tarcze hamulcowe mogą skrócić drogę hamowania?

Co dają otwory w tarczach?

REKLAMA

Otwory w tarczach hamulcowych nie służą poprawieniu ich estetyki. Nawiercanie powierzchni ciernej tarczy ma konkretne uzasadnienie:

REKLAMA

Po pierwsze, tarcza z otworami jest lepiej chłodzona. Rozgrzane powietrze może szybciej zostać odprowadzone z jej środka. Szybsze chłodzenie oznacza natomiast mniejsze ryzyko przegrzana całego układu hamulcowego, ale też mniejsze ryzyko uszkodzenia tarczy w wyniku nagłego szoku temperaturowego. Dochodzi do niego na przykład podczas przejechania przez kałużę tuż po ostrym długotrwałym hamowaniu. Rozgrzana do czerwoności tarcza może po zetknięciu z wodą pęknąć. Im lepiej i szybciej chłodzona będzie tarcza, i mniejsza będzie różnica temperatur, tym ryzyko „wystrzału” jest mniejsze...

Otwory w tarczy dają również korzyści eksploatacyjne. Pył z klocków hamulcowych nie zostaje uwięziony pomiędzy klockiem i tarczą. Pył jest zbierany do jej środka, a następnie jest wydmuchiwany poza powierzchnię jej pracy. To pozytywnie wpływa na żywotność zarówno klocków, jak i samej tarczy, przynajmniej w teorii.

Zobacz też: Jak przejeżdżać przez wyboje?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnia i zarazem największa zaleta tarcz nawiercanych to ich waga. Są nawet i o 1/5 lżejsze od litych przy tych samych rozmiarach. To powoduje, że układ hamulcowy ma mniejszą bezwładność własną (mniej energii jest zużywane na zatrzymanie tarczy jako takiej). W dodatku lżejsza tarcza oznacza mniejsze obciążenie dla wahaczy, sworzni i amortyzatorów.

Przydatne czy zbędne?

Problem z tarczami nawiercanymi to ich wysoka cena, a właściwie niekorzystny stosunek ceny do rzeczywistych korzyści. Trudno przeliczyć jej zalety na konkretne pieniądze.

Zmniejszenie zużycia klocków w warunkach codziennej jazdy, a nie laboratoryjnych, będzie praktycznie niezauważalne. Podobnie jak szybsze chłodzenie. Różnicę można zauważyć właściwie tylko na torze wyścigowym lub odcinku specjalnym, ewentualnie, gdy zasiadamy za kierownicą 400-konnego pocisku na kołach... Większość z użytkowników aut nigdy się w takiej sytuacji nie znajdzie.

Zobacz też: Jak dbać o amortyzację samochodu?

REKLAMA

A niska waga? Ten czynnik obroniłby nawiercane tarcze, gdyby ich żywotność była większa niż zwykłych litych. Wtedy do aut, które mają duże przebiegi roczne, opłacałoby się montować oszczędzające zawieszenie, droższe hamulce. Niestety, praktyka pokazuje, że mimo różnicy w cenie i lepszych materiałów, tarcze nawiercane mają równie ograniczoną żywotność jak zwykłe.

Przy cenie wyższej o co najmniej 35% to raczej produkt tylko dla posiadaczy aut sportowych i bardzo ciężkich limuzyn o wysokich osiągach. Stosowanie ich w miejskim maluchu, trudno tłumaczyć inaczej nich względami estetycznymi...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA