REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co dają nawiercane tarcze hamulcowe, czy można je montować w każdym aucie?

Subskrybuj nas na Youtube
Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Są montowane seryjnie w autach sportowych, ale występują też jako zamienniki do większości popularnych modeli. Nawiercane tarcze hamulcowe, bo o nich mowa, są przy tym droższe od klasycznych. Czy taka inwestycja się opłaca? Czy nawiercane tarcze hamulcowe mogą skrócić drogę hamowania?

Co dają otwory w tarczach?

REKLAMA

REKLAMA

Otwory w tarczach hamulcowych nie służą poprawieniu ich estetyki. Nawiercanie powierzchni ciernej tarczy ma konkretne uzasadnienie:

Po pierwsze, tarcza z otworami jest lepiej chłodzona. Rozgrzane powietrze może szybciej zostać odprowadzone z jej środka. Szybsze chłodzenie oznacza natomiast mniejsze ryzyko przegrzana całego układu hamulcowego, ale też mniejsze ryzyko uszkodzenia tarczy w wyniku nagłego szoku temperaturowego. Dochodzi do niego na przykład podczas przejechania przez kałużę tuż po ostrym długotrwałym hamowaniu. Rozgrzana do czerwoności tarcza może po zetknięciu z wodą pęknąć. Im lepiej i szybciej chłodzona będzie tarcza, i mniejsza będzie różnica temperatur, tym ryzyko „wystrzału” jest mniejsze...

Otwory w tarczy dają również korzyści eksploatacyjne. Pył z klocków hamulcowych nie zostaje uwięziony pomiędzy klockiem i tarczą. Pył jest zbierany do jej środka, a następnie jest wydmuchiwany poza powierzchnię jej pracy. To pozytywnie wpływa na żywotność zarówno klocków, jak i samej tarczy, przynajmniej w teorii.

REKLAMA

Zobacz też: Jak przejeżdżać przez wyboje?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnia i zarazem największa zaleta tarcz nawiercanych to ich waga. Są nawet i o 1/5 lżejsze od litych przy tych samych rozmiarach. To powoduje, że układ hamulcowy ma mniejszą bezwładność własną (mniej energii jest zużywane na zatrzymanie tarczy jako takiej). W dodatku lżejsza tarcza oznacza mniejsze obciążenie dla wahaczy, sworzni i amortyzatorów.

Przydatne czy zbędne?

Problem z tarczami nawiercanymi to ich wysoka cena, a właściwie niekorzystny stosunek ceny do rzeczywistych korzyści. Trudno przeliczyć jej zalety na konkretne pieniądze.

Zmniejszenie zużycia klocków w warunkach codziennej jazdy, a nie laboratoryjnych, będzie praktycznie niezauważalne. Podobnie jak szybsze chłodzenie. Różnicę można zauważyć właściwie tylko na torze wyścigowym lub odcinku specjalnym, ewentualnie, gdy zasiadamy za kierownicą 400-konnego pocisku na kołach... Większość z użytkowników aut nigdy się w takiej sytuacji nie znajdzie.

Zobacz też: Jak dbać o amortyzację samochodu?

A niska waga? Ten czynnik obroniłby nawiercane tarcze, gdyby ich żywotność była większa niż zwykłych litych. Wtedy do aut, które mają duże przebiegi roczne, opłacałoby się montować oszczędzające zawieszenie, droższe hamulce. Niestety, praktyka pokazuje, że mimo różnicy w cenie i lepszych materiałów, tarcze nawiercane mają równie ograniczoną żywotność jak zwykłe.

Przy cenie wyższej o co najmniej 35% to raczej produkt tylko dla posiadaczy aut sportowych i bardzo ciężkich limuzyn o wysokich osiągach. Stosowanie ich w miejskim maluchu, trudno tłumaczyć inaczej nich względami estetycznymi...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA