REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co dają nawiercane tarcze hamulcowe, czy można je montować w każdym aucie?

REKLAMA

REKLAMA

Są montowane seryjnie w autach sportowych, ale występują też jako zamienniki do większości popularnych modeli. Nawiercane tarcze hamulcowe, bo o nich mowa, są przy tym droższe od klasycznych. Czy taka inwestycja się opłaca? Czy nawiercane tarcze hamulcowe mogą skrócić drogę hamowania?

Co dają otwory w tarczach?

REKLAMA

Otwory w tarczach hamulcowych nie służą poprawieniu ich estetyki. Nawiercanie powierzchni ciernej tarczy ma konkretne uzasadnienie:

REKLAMA

Po pierwsze, tarcza z otworami jest lepiej chłodzona. Rozgrzane powietrze może szybciej zostać odprowadzone z jej środka. Szybsze chłodzenie oznacza natomiast mniejsze ryzyko przegrzana całego układu hamulcowego, ale też mniejsze ryzyko uszkodzenia tarczy w wyniku nagłego szoku temperaturowego. Dochodzi do niego na przykład podczas przejechania przez kałużę tuż po ostrym długotrwałym hamowaniu. Rozgrzana do czerwoności tarcza może po zetknięciu z wodą pęknąć. Im lepiej i szybciej chłodzona będzie tarcza, i mniejsza będzie różnica temperatur, tym ryzyko „wystrzału” jest mniejsze...

Otwory w tarczy dają również korzyści eksploatacyjne. Pył z klocków hamulcowych nie zostaje uwięziony pomiędzy klockiem i tarczą. Pył jest zbierany do jej środka, a następnie jest wydmuchiwany poza powierzchnię jej pracy. To pozytywnie wpływa na żywotność zarówno klocków, jak i samej tarczy, przynajmniej w teorii.

Zobacz też: Jak przejeżdżać przez wyboje?

Ostatnia i zarazem największa zaleta tarcz nawiercanych to ich waga. Są nawet i o 1/5 lżejsze od litych przy tych samych rozmiarach. To powoduje, że układ hamulcowy ma mniejszą bezwładność własną (mniej energii jest zużywane na zatrzymanie tarczy jako takiej). W dodatku lżejsza tarcza oznacza mniejsze obciążenie dla wahaczy, sworzni i amortyzatorów.

Przydatne czy zbędne?

Problem z tarczami nawiercanymi to ich wysoka cena, a właściwie niekorzystny stosunek ceny do rzeczywistych korzyści. Trudno przeliczyć jej zalety na konkretne pieniądze.

Zmniejszenie zużycia klocków w warunkach codziennej jazdy, a nie laboratoryjnych, będzie praktycznie niezauważalne. Podobnie jak szybsze chłodzenie. Różnicę można zauważyć właściwie tylko na torze wyścigowym lub odcinku specjalnym, ewentualnie, gdy zasiadamy za kierownicą 400-konnego pocisku na kołach... Większość z użytkowników aut nigdy się w takiej sytuacji nie znajdzie.

Zobacz też: Jak dbać o amortyzację samochodu?

REKLAMA

A niska waga? Ten czynnik obroniłby nawiercane tarcze, gdyby ich żywotność była większa niż zwykłych litych. Wtedy do aut, które mają duże przebiegi roczne, opłacałoby się montować oszczędzające zawieszenie, droższe hamulce. Niestety, praktyka pokazuje, że mimo różnicy w cenie i lepszych materiałów, tarcze nawiercane mają równie ograniczoną żywotność jak zwykłe.

Przy cenie wyższej o co najmniej 35% to raczej produkt tylko dla posiadaczy aut sportowych i bardzo ciężkich limuzyn o wysokich osiągach. Stosowanie ich w miejskim maluchu, trudno tłumaczyć inaczej nich względami estetycznymi...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szkolenia redukujące punkty karne. W 10 dni WORD-y zredukowały 34 tys. punktów

    Polscy kierowcy pokochali szkolenia. Właściwie to jeden typ szkolenia. Mowa oczywiście o kursach redukujących 6 punktów karnych. Te wróciły do WORD-ów i stały się hitem. Jak informuje RMF FM, w 10 dni na szkoleniu pojawiło się blisko 6 tys. kierowców.

    Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?

    Polacy uwielbiają słowo "darmowy". Jeszcze mocniej kochają je jednak politycy, zwłaszcza w okresie kampanii wyborczej. PiS przedstawiło zatem swój kolejny pomysł. A tym jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Na czym polega program prawo jazdy plus?

    Ile czasu można przechowywać paliwo?

    Zakupowy szał na stacjach paliwowych trwa. Kierowcy leją tańszy olej napędowy i benzynę do kanistrów i baniek. Czy wiedzą jednak ile czasu można przechowywać paliwo w takich pojemnikach? I w jakich warunkach należy to zrobić, aby nie łamać przepisów?

    Kierowca dostał mandat przed 17 września. Zapłacił go po 17 września. Przedawnienie punktów po roku czy dwóch?

    Kierowcy mają wątpliwości dotyczące zastosowania przepisów skracających okres przedawnienia punktów karnych do roku. Wątpliwości te postanowiłem zatem rozwiać. Sytuacja modelowa na dziś brzmi: kierowca dostał mandat przed 17 września, ale zapłacił go po 17 września. Co z punktami i ich przedawnieniem? Jaki termin go obowiązuje?

    REKLAMA

    Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce

    Legislatorzy nie chcieli bawić się w półśrodki. Osoba, która będzie majstrować przy tablicach rejestracyjnych, może na 5 lat trafić do więzienia. Co jednak to majstrowanie oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy to.

    Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji

    Rządzący przygotowali kolejną zmianę dla aut z LPG. Od teraz będą musiały być wyposażane w dodatkową tabliczkę. Kogo dotyczy ten wymóg? I kiedy wejdzie w życie? Poszukajcie odpowiedzi w naszym materiale.

    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    REKLAMA

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA